Gå til innhold

Bilhold og kjønnsroller...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er vel siktet mest til de av oss i heterofile forhold med bil involvert.

1. Har dere bil dere regner som felles? Hvis ja - hvem står som eier. Han eller hun?

2. Hvem ordner service, dekkskifte? Han eller hun.

3. Hvem vasker oftest bil? Han eller hun.Og e

4. Dersom dere har bil som regnes som felles - hvem bestemte hvilken type og avgjorde kjøpet av akkurat den bilen?

Og et bonusspørsmål:

Når dere er sammen på langturer, hvem kjører oftest? Han eller hun?



Anonymous poster hash: 8fb7a...129
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Har dere bil dere regner som felles? Hvis ja - hvem står som eier. Han eller hun?

Hun står som eier, men de er fordi hun betalte mest, emn ejg skal "kjøpe meg inn" etterhvert.

2. Hvem ordner service, dekkskifte? Han eller hun.

Jeg

3. Hvem vasker oftest bil? Han eller hun.Og e (Og e hva?)

Vi gjør det som oftest sammen, men jeg tar mesteparten av jobben

4. Dersom dere har bil som regnes som felles - hvem bestemte hvilken type og avgjorde kjøpet av akkurat den bilen?

Vi ble enige om biltype, men det var hun som foreslo akkurat denne fordi den så bra ut. Jeg gikk med fordi det var et fornuftig valg og vi hadde råd til denne typen.

Og et bonusspørsmål:

Når dere er sammen på langturer, hvem kjører oftest? Han eller hun?

Både korte og lange turer så er det jeg (mannen) som kjører. Og det skyldes som regel at hun spør om jeg vil kjøre. Hvis jeg ikke sier at jeg kjører så spør hun alltid om jeg kan kjøre.



Anonymous poster hash: fe815...158
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er vår i praksis og vi deler på utgiftene. Men det var mitt kjøp og jeg står som eier, han var med og gav noen innspill. Service og vask deler vi etter hva som er mest praktisk. På korte turer kjører vanligvis jeg, bortsett fra på fest hvor vi splitter 50/50 pga alkohol. På langturer deler vi opp hvor jeg kjører 50-70% av turen.

Anonymous poster hash: a898f...c76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er (dessverre?) veldig typiske her. Jeg (kvinne) er minst bilinteressert.


1. Har dere bil dere regner som felles? Hvis ja - hvem står som eier. Han eller hun?
Ja. Jeg eier én bil, den andre er registrert på oss begge. Men det var tilfeldigvis slik at han dro på trafikkstasjonen med den, så hans navn står først, dermed er det han som får bilen på sin selvangivelse osv. Min egen bil ordnet jeg eierskifte på selv.

2. Hvem ordner service, dekkskifte? Han eller hun.
Service - ikke aktuelt pga gamle biler. Dekkskifte - jeg gjorde det selv før, men har de siste årene hatt smerter i skuldrene som vanskeliggjør hjulskifte. Klarer det selv hvis jeg må, dog. Reparasjoner - han gjør det meste, fordi han hadde en del erfaring med det gjennom bilinteresserte venner. Jeg gjør småting som skifte av lyspærer og vindusviskere, vanlig vedlikehold.

3. Hvem vasker oftest bil? Han eller hun.
Det er nok ganske likt fordelt. Han litt oftere, kanskje.

4. Dersom dere har bil som regnes som felles - hvem bestemte hvilken type og avgjorde kjøpet av akkurat den bilen?
Vi trengte ny (større) bil pga hundekjøp. Han trengte ny bil fordi hans var blitt ødelagt. Jeg hadde da en egen bil fra før av. Han kom tilfeldigvis over bilen og foreslo den for meg (fordi den tilfredsstilte mine krav ifht hund), og kontrollerte i hvilken teknisk stand bilen var så langt han har kunnskap til det. Vi tok avgjørelsen sammen, og jeg betalte for bilen. Han betalte meg siden tilbake halve kjøpesummen slik at vi har betalt halvparten hver.

Og et bonusspørsmål:

Når dere er sammen på langturer, hvem kjører oftest? Han eller hun?
Han, igjen fordi jeg har vonde skuldre og langkjøring gir meg smerter. Også fordi han er yrkessjåfør og har dermed mer erfaring på veien. I den grad han er en bedre sjåfør enn meg så er det ene og alene fordi han kjører gjennomsnittlig 8 timer om dagen og dermed får mye mer trening, mens jeg kjører gjennomsnittlig 30 minutter om dagen.



Anonymous poster hash: 30bdf...ab1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: 30bdf...ab1

Tillegg: Det er forsåvidt også ganske naturlig at han tar seg av mest av jobben med bilene ettersom han er den som kjører absolutt mest. Jeg prøver å ta buss, sykle og gå så langt det er mulig, mens han (i kombinasjon av at han er lat når det gjelder å bruke beina, og fordi arbeidstidene gjør det ugunstig å ta buss) kjører mye hver dag. Han bruker nok bilene 3-4 ganger så mye som meg, og dermed er det også helt rettferdig at han tar seg av mer av vedlikeholdet.

Anonymous poster hash: 30bdf...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har dere bil dere regner som felles? Hvis ja - hvem står som eier. Han eller hun?

2. Hvem ordner service, dekkskifte? Han eller hun.

3. Hvem vasker oftest bil? Han eller hun.Og e

4. Dersom dere har bil som regnes som felles - hvem bestemte hvilken type og avgjorde kjøpet av akkurat den bilen?

Og et bonusspørsmål:

Når dere er sammen på langturer, hvem kjører oftest? Han eller hun?

1. Den er min og pappas. Mest min, han kjører rundt i en volvo. (Dog mamma låner bilen når jeg ikke er hjemme)

2.Pappa

3. Begge

4. Dette var en bil som foreldrene til pappa kjøpte sammen, når farfar døde overtok vi bilen og har valgt å beholde siden vi er tre søsken hvor alle fikk lappen ganske så tett. Bilen har ikke fullkasko, kun delkasko og forsikring.

Bonus: Jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Har dere bil dere regner som felles? Hvis ja - hvem står som eier. Han eller hun?

Tror han (vi er gift, har felles økonomi).

2. Hvem ordner service, dekkskifte? Han eller hun. Som regel han (jeg når jeg hadde premisjon)

3. Hvem vasker oftest bil? Han eller hun. 50/50, dvs ingen av oss gjør det, vi kjører til en automat eller en handvask i nærheten.

4. Dersom dere har bil som regnes som felles - hvem bestemte hvilken type og avgjorde kjøpet av akkurat den bilen? Det var han, men jeg var involvert.

Og et bonusspørsmål:

Når dere er sammen på langturer, hvem kjører oftest? Han eller hun? Han oftest, 75% av tilfellene kanskje?



Anonymous poster hash: 94916...cad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

1. Jeg kjøpte bilen før vi ble sammen og jeg står som eier av bilen.

2. Jeg ordner alt av slike ting, selv om det hender han er med for å holde meg med selskap mens vi venter.

3. Han har aldri vasket bilen på egent initiativ, men er ofte med når jeg gjør det.

4. Jeg kjøpte som sagt bilen før vi ble sammen, så naturlig nok hadde ikke han noe han skulle sagt.

På kortere turer kjører som regel han (70-30-ish), på lengre turer er det nesten utelukkende jeg som kjører.

Endret av Naria
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Nei, vi har hver vår bil. Registert på hver av oss.

2. Han ordner service/dekkskift/reperasjoner på begge da han er mekaniker.

3. Vi gjør det nesten alltid sammen, ca månedlig.

4. Som sagt ikke felles bil. Han valgte sin bil selv, min kjøpte jeg etter å ha blitt anbefalt den av både samboer og bilinteresserte familiemedlemmer.

På langturer så ligger det på sånn 70/30 tenker jeg, der han kjører mest. Jeg synes det kan være litt kjedelig å kjøre lenge, mens han elsker å kjøre bil.

Edit: omformulering

Endret av _Essx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere er sammen på langturer, hvem kjører oftest? Han eller hun?

Han, igjen fordi jeg har vonde skuldre og langkjøring gir meg smerter. Også fordi han er yrkessjåfør og har dermed mer erfaring på veien. I den grad han er en bedre sjåfør enn meg så er det ene og alene fordi han kjører gjennomsnittlig 8 timer om dagen og dermed får mye mer trening, mens jeg kjører gjennomsnittlig 30 minutter om dagen.

Anonymous poster hash: 30bdf...ab1

Sett bort fra fysiske ting: Hvordan skulle du blitt en bedre sjåfør, dersom du ikke trener? Mengdetrening er eneste grunn til at mange kvinner ikke er flinke nok, og det løser man bare på en måte. Og det er ikke slik at den som har kjørt mest alltid vil være flinkest, man skal bare kjøre en viss mengde før læringskurven flater kraftig ut, og man har "tatt igjen" den andre, etter dette handler det bare om regelmessig vedlikehold av ferdigheten.

Vi er begge yrkessjåfører, og er begge like habile bak rattet, men han har kjørt seg lei privat, og foretrekker at jeg kjører, så sant jeg gidder, men han tar sin del dersom han må. Jeg trengte forøvrig bare å kjøre i jobben i 1 års tid, gjennom alle sesonger, før vi var noenlunde på samme nivå.

Anonymous poster hash: a898f...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel siktet mest til de av oss i heterofile forhold med bil involvert.

1. Har dere bil dere regner som felles? Hvis ja - hvem står som eier. Han eller hun?

2. Hvem ordner service, dekkskifte? Han eller hun.

3. Hvem vasker oftest bil? Han eller hun.Og e

4. Dersom dere har bil som regnes som felles - hvem bestemte hvilken type og avgjorde kjøpet av akkurat den bilen?

Og et bonusspørsmål:

Når dere er sammen på langturer, hvem kjører oftest? Han eller hun?

1. Har dere bil dere regner som felles? Hvis ja - hvem står som eier. Han eller hun?

Han står som eier, pga bonusen.

2. Hvem ordner service, dekkskifte? Han eller hun.

Han, jeg kan fint skifte dekk jeg også, men han liker å gjøre det.

3. Hvem vasker oftest bil? Han eller hun.

Han vasker utvendig og jeg innvendig.

4. Dersom dere har bil som regnes som felles - hvem bestemte hvilken type og avgjorde kjøpet av akkurat den bilen?

Jeg valgte bilen og han var enig. Han ønsket først en annen type, men siden det er jeg som skulle kjøre den så bestemte jeg.

Når dere er sammen på langturer, hvem kjører oftest? Han eller hun?

Han. Han liker å kjøre langturer, det gjør ikke jeg. Synes det er mye bedre å sitte på og bestemme musikken.

Men jeg kjører mye på egenhånd, så jeg er absolutt ikke redd for å kjøre bil.

Anonymous poster hash: b6232...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har dere bil dere regner som felles? Hvis ja - hvem står som eier. Han eller hun?

Vi står begge som eiere på bilen vår.

2. Hvem ordner service, dekkskifte? Han eller hun.

Normalt er det han, rett og slett fordi han jobber ettermiddager tre dager i uken og dermed har lettere for å få slikt fikset.

3. Hvem vasker oftest bil? Han eller hun.

Vi gjør det ofte sammen, går fortere da.

4. Dersom dere har bil som regnes som felles - hvem bestemte hvilken type og avgjorde kjøpet av akkurat den bilen?

Vi ble enig om det, men siden jeg liker biler bedre og har hakket mer peiling, så spurte jeg selger om flere ting.

Og et bonusspørsmål:

Når dere er sammen på langturer, hvem kjører oftest? Han eller hun?

Er ikke så lenge siden jeg tok lappen, men de siste gangene vi har vært på langtur, så har jeg kjørt nesten 50% av tiden med L på bilen.

Nå kjører jeg oftere enn gubben, men det er fordi jeg er i permisjon og da gjør mesteparten av ærendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har dere bil dere regner som felles? Hvis ja - hvem står som eier. Han eller hun?

To biler. En svær sedan med automat som er hennes, og en syvseter med manual girkasse som er min. Begge biler er betalt felles.

2. Hvem ordner service, dekkskifte? Han eller hun.

Mannens ansvar. Det hender hun skifter dekk.

3. Hvem vasker oftest bil? Han eller hun.

Han. Hun er et rotemonster som ikke bryr seg særlig og som fyller opp bilen sin med skrot og søppel, kremt.

4. Dersom dere har bil som regnes som felles - hvem bestemte hvilken type og avgjorde kjøpet av akkurat den bilen?

Han.

Og et bonusspørsmål:

Når dere er sammen på langturer, hvem kjører oftest? Han eller hun?

Han.

Anonymous poster hash: d0f2a...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Har dere bil dere regner som felles? Hvis ja - hvem står som eier. Han eller hun?

- Vi har 2 biler - jeg står som eier på en, mens hun på den andre. Vi regner allikevel begge som felles.

2. Hvem ordner service, dekkskifte? Han eller hun.

- Skifting av dekk gjør vi ofte sammen - service og lignende fikser vi for hver vår bil

3. Hvem vasker oftest bil? Han eller hun.

- Det er det nok stort sett jeg som tar meg av

4. Dersom dere har bil som regnes som felles - hvem bestemte hvilken type og avgjorde kjøpet av akkurat den bilen?

- Jeg foreslo begge kjøpene, hun var enig

Og et bonusspørsmål:

Når dere er sammen på langturer, hvem kjører oftest? Han eller hun?

- Jeg kjører 95% av tiden når vi kjører sammen.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har dere bil dere regner som felles? Hvis ja - hvem står som eier. Han eller hun?

Vi eier bilen sammen

2. Hvem ordner service, dekkskifte? Han eller hun.

Av og til jeg, a vog til han.

3. Hvem vasker oftest bil? Han eller hun.Og e

Av og til jeg, a vog til han. Dvs vi leverer den til vask.

4. Dersom dere har bil som regnes som felles - hvem bestemte hvilken type og avgjorde kjøpet av akkurat den bilen?

Det avgjorde vi sammen.

Og et bonusspørsmål:

Når dere er sammen på langturer, hvem kjører oftest? Han eller hun?

Vi bytter på. ca halvvegs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Vi har hver vår bil, han skifter dekk, han tar de på service, han vasker de.

Men jeg gjør noe, da - jeg kjører. Hvertfall når jeg er alene i bilen! :fnise:

Når vi begge skal ut, så sitter jeg ved siden av og nyter tilværelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1: Hver vår bil!

2: Siden mannebeinet er bilmekaniker med eget verksted er det nok han, men jeg klarer fint å bytte dekk og skifte olje selv for å si det sånn :P

3: Har som sagt hver vår, har ikke helt tellinga på det.

4: Eier hver vår, men som sagt er han mekaniker så han gikk selvfølgelig over bilen for meg og sånn.

5: Spørs litt hvor vi skal og hva vi skal. Når vi kjørte til Danmark bytta vi på, men vi gidder jo ikke å bytte på hele tiden for en tur te Sverige så da spørs det hvem bil vi har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har dere bil dere regner som felles? Hvis ja - hvem står som eier. Han eller hun? Vi har to biler.

2. Hvem ordner service, dekkskifte? Han eller hun. Jeg (kvinne), min kone gjør også det. Det kommer egentlig an på hvem som har tid og hvilken bil det gjelder.

3. Hvem vasker oftest bil? Han eller hun. Begge to, men som regel er det jeg som gjør det, rett og slett fordi jeg liker å gjøre det.

4. Dersom dere har bil som regnes som felles - hvem bestemte hvilken type og avgjorde kjøpet av akkurat den bilen? Den første bilen var felles, og vi var vel i utgangspunktet veldig enige om hvilken bil vi skulle ha.

Og et bonusspørsmål:

Når dere er sammen på langturer, hvem kjører oftest? Han eller hun? Det er som regel meg.



Anonymous poster hash: 2d961...b47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har dere bil dere regner som felles? Hvis ja - hvem står som eier. Han eller hun?

En bil, jeg er eier og betaler alle utgifter. I utgangspunktet er den ikke felles, men han får absolutt låne den hvis han trenger.

2. Hvem ordner service, dekkskifte? Han eller hun.

Jeg tar bilen selv til service/verksted/EU el. Er det deler som det er mulig å få byttet selv, tar han seg av det. Min far bytter dekk da de står lagret i hans garasje :)

3. Hvem vasker oftest bil? Han eller hun.

Jeg

4. Dersom dere har bil som regnes som felles - hvem bestemte hvilken type og avgjorde kjøpet av akkurat den bilen?

Vi var sammen da jeg kjøpte den, men jeg visste hva jeg ville ha og sto selv for valget. Tok imot noen gode tips underveis.

Når dere er sammen på langturer, hvem kjører oftest? Han eller hun?

Vi pleier å bytte på, kommer an på føret og hvor langt vi skal, som regel når vi skal langt kjører vi en vei hver.

Tidligere hadde vi hver vår bil, men han solgte sin da han begynte å studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har dere bil dere regner som felles? Hvis ja - hvem står som eier. Han eller hun?

En bil, jeg står som eier og bruker den mest. Han låner den når han trenger, men har egen traktor. Regner det som en felles bil, selv om jeg bruker den mest og betaler alt (han fyller diesel en gang i blant). Han kommer nok til å kjøpe seg egen bil etterhvert.

2. Hvem ordner service, dekkskifte? Han eller hun.

Jeg ordner eu-kontroll, service osv. Han skifter dekk og reparerer om det trengs.

3. Hvem vasker oftest bil? Han eller hun.

Jeg vasker og støvsuger innvendig, mens begge tar utvendig.

4. Dersom dere har bil som regnes som felles - hvem bestemte hvilken type og avgjorde kjøpet av akkurat den bilen?

- Sammen! Han har god peiling og ville aldri gjort kjøpet uten at han var med og avgjorde.

Når dere er sammen på langturer, hvem kjører oftest? Han eller hun?

- Jeg har hatt lappen i snart fire år, mens han fikk den i år. Så nå kjører som oftest han. Mye kjøring å ta igjen... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...