Gå til innhold

Middag, men ikke alkohol til gjestene..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg inviterer noen hjem til meg på middag og så proklamerer at de kan velge mellom vann (Gratis), brus (Kr 5 pr. glass) eller vin (Kr 30 pr. glass) å drikke til maten, så ville jo de fleste synes at det var litt merkelig oppførsel vil jeg tro. Og dette blir i mine øyne noe av det samme.

Har man ikke råd til å servere en treretters til alle gjestene så får man a)gå for et enklere måltid eller b)invitere færre gjester.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer fra bygda og har vært i en del bryllup gjennom årene. Det vanligste er fri bar og påspandert drikke, men har vært i bryllup med betaling i bar etter middagen og hvor vi hadde med medbrakt selv til en enkel middag. Hovederfaringen er vel at hvis det kommuniseres godt hva slags type fest man arrangerer går det stort sett veldig greit. Men det gjelder å kjenne sine venner og sin familie, hva slags type fester setter de pris på å bli invitert til? For selv om et bryllup handler om de to som gifter seg, er det kjempeviktig at gjestene koser seg for at dagen skal bli vellyket.

Var bryllupet på en restaurant da eller på et festlokale? Jeg føler at jeg har større forventninger når jeg blir bedt til bryllupsmiddag på en restaurant hvor det skal serveres 3-retters middag, da føler jeg at det er naturlig å servere alkohol til maten. Er middagen i et lokale man har pyntet selv så, eller jeg vet ikke for i de bryllupene jeg har vært i så har det vært servert både vin og alkoholfritt til maten uansett hvor det har vært holdt. Men jeg hadde vært fornøyd med mineralvann til maten jeg, så lenge jeg får noe å drikke til. Kan godt betale i baren på kvelden, har aldri vært i et bryllup hvor de har hatt det men ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Tips til å spare penger: servere Toro gryterett og Piano sjokoladepudding. Og så kan de som ønsker 5-retters betale for det!

Nå syns jeg du var altfor raus, Jade ;) De har noe rett-i-koppen spaghetti på Rimi til kr 4,50 per boks. Sikkert mer enn nok! Og søtsaker er skadelig for kroppen og tennene, så det får hver gjest ordne med selv!

Dessuten er det farlig å servere noe som folk kan forsyne seg ubegrenset av. Budsjettet kan sprekke på den måten, må vite :sarkasme:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bryllupet på en restaurant da eller på et festlokale? Jeg føler at jeg har større forventninger når jeg blir bedt til bryllupsmiddag på en restaurant hvor det skal serveres 3-retters middag, da føler jeg at det er naturlig å servere alkohol til maten. Er middagen i et lokale man har pyntet selv så, eller jeg vet ikke for i de bryllupene jeg har vært i så har det vært servert både vin og alkoholfritt til maten uansett hvor det har vært holdt. Men jeg hadde vært fornøyd med mineralvann til maten jeg, så lenge jeg får noe å drikke til. Kan godt betale i baren på kvelden, har aldri vært i et bryllup hvor de har hatt det men ..

Har stort sett vært i bryllup som er arrangert i lokaler hvor man har hatt mulighet til å ta med egen drikke. Og stort sett har vertskapet stått for drikken, men har vært i et par vennefester etter selve bryllupsfesten hvor vi har fått beskjed om å ta med drikke til en enkel mat selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du en bryllupsfest er ikke artig uten alkohol, det blir til at man bare snakker med dem man kjenner mens man kikker på klokken og lurer på om det blir for teit å gå klokken halv tolv.





Helt enig med Gjest. Gjør det litt lettere å komme gjennom talene og.

Er ikke det at jeg trenger alkohol for å ha det moro, men innser at det gjør kjedeligere ting, litt morsommere. 

Endret av Rapunz3l
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Tråden er ryddet for ugrei bruk av quotefunksjonen. Det er ikke greit å endre ordlyden i andres innlegg.

Daenerys, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest





Helt enig med Gjest. Gjør det litt lettere å komme gjennom talene og.

Er ikke det at jeg trenger alkohol for å ha det moro, men innser at det gjør kjedeligere ting, litt morsommere. 

Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er god vin absolutt en del av festmåltidet. Like mye som dessert.

Hva hadde du gjort om du ble invitert i et alkoholfritt bryllup, da? Eller i en annen alkoholfri festsamling?

Det var helt nytt for meg at man ikke trenger drikke ...

Kan drikke brus, vann, juice eller melk om du vil. Alkohol er ikke det eneste vi har som kan drikkes.

Du fikk med deg hva jeg svarte på sant? Eller er det en del av den gode debattskikken din å dra ting ut av sin sammenheng?

Jeg tenkte å svare det samme som småsei, så nå skjønner jeg ingenting. Hvis det ikke var det du mente Blondie65, hva mente du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Hva hadde du gjort om du ble invitert i et alkoholfritt bryllup, da? Eller i en annen alkoholfri festsamling?

Hadde vel ikke gjort noe spesielt. Jeg roer tross alt skikkelig oppdragelse.

Også regner jeg med at det hadde vært noen skikkelige alternativer, annet enn cola og fanta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er utrolig frekt! Jeg hadde ALDRI gått i et bryllup hvor jeg måtte betale drikken selv. Dere har ikke råd til et sånt bryllup, -face it! Å skylde på at noen andre har invitert de ekstra gjestene høres jo helt tullete ut. Det er jo deres bryllup, dere er vertskap og da må dere legge til rette for gjestene deres. Med tanke på kommentarene her, så har du vel fått svar på spørsmålet ditt om dette er greit...

Anonymous poster hash: a0e4b...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er utrolig frekt! Jeg hadde ALDRI gått i et bryllup hvor jeg måtte betale drikken selv. Dere har ikke råd til et sånt bryllup, -face it! Å skylde på at noen andre har invitert de ekstra gjestene høres jo helt tullete ut. Det er jo deres bryllup, dere er vertskap og da må dere legge til rette for gjestene deres. Med tanke på kommentarene her, så har du vel fått svar på spørsmålet ditt om dette er greit...

Anonymous poster hash: a0e4b...5e2

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne skal vertskapet sørge for at gjestene har alt.

Det kunne aldri falt oss inn å invitere til bryllup, fest eller middag uten å ha både mat og drikke til alle. Både med og uten alkohol.

Har man ikke råd til å servere dette, så bør man revurdere størrelsen, eller utsette det.

Man må gjøre ting tilpasset sin økonomi. For min del så er det ikke selve alkoholen som er det store problemet, men at dere krever at gjestene skal dekke deler av deres middag. Man ber ikke gjestene sine betale, ærlig talt.

Eller, kanskje vi skal ta betalt neste gang vi får besøk :fnise:

Endret av Lille Rosa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Hva hadde du gjort om du ble invitert i et alkoholfritt bryllup, da? Eller i en annen alkoholfri festsamling?

Det blir man da rett som det er. Barnedåp f.eks. Hvordan hadde det tatt seg ut om man måtte betale 20,- per snitt man tok, eller måtte betale ekstra for å drikke brus?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...