Gå til innhold

Hjelp, jeg reiser til Roma!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

... Vel, jeg rågleder meg mest til turen - mens mamma sitter og biter negler og tar alle bekymringene på forhånd. :vetikke: Skal være der fem dager i april.

Nå er dette min første tur alene utenlands. Sist jeg var ute og reiste (USA 2008 og Tyskland 2007) var det hhv. pappa og eksen min som tok seg av alt det praktiske på forhånd og underveis, og jeg hadde jo selskap. Nå skal jeg som sagt reise alene. Ser fram til å gjøre akkurat hva jeg vil når jeg vil, og trives godt i mitt eget selskap. :) Jeg tenker at så lenge man er fornuftig og bruker hodet, så går det helst godt.

I og med at jeg er helt grønn nærmest på reising så tar jeg gjerne imot tips, både generelle reisetips (alt som er lurt å tenke på men som man kanskje nettopp ikke tenker på) til Roma-tips. Jeg har naturligvis både søkt her inne og googlet fra før av, men tips og lure råd får man vel aldri for mye av.

Har også et par spørsmål til dere som har vært der før (bær over med meg om de er litt teite, jeg er som sagt ikke spesielt reisevant...):

1. Har lest at det er veldig lett å bli rundstjålet, både på metroen og via distraksjoner på gata, ved store attraksjoner osv. Bør man gå rundt hele tiden med sånn "pass-veske" som man har rundt halsen og under klærne? Vanlig veske frarådes helt...?
  2. Etter hva jeg har funnet ut, så må jeg kjøpe et adapter og ha med for å få ladet mobil og nettbrett?
  3. Gir man (alltid) tips? Hvor mye?

Hmm.. trodde jeg hadde flere, men nå står det helt stille. Uansett, på forhånd takk for alle svar. :)

Anonymous poster hash: fe76a...06d
Skrevet

Jeg har vært i Roma på organisert tur med 2 guider i forbindelse med cruise. Den ene guiden var lokalguide og allerede på bussen fikk vi advarsel om lommetyver og at vi måtte være veldig obs på dette. Jeg hadde mageveske som jeg ved siden av den vanlige feste hadde festet med sikkerhetsnål til genseren på magen.

Jeg hadde også hånden på vesken hele tiden. Så alle type sikkerhetsvesker som du kan bruke tror jeg er lurt.

Guidene fortalt om at lommetyvene kler seg opp som turister og går inn i gruppene på sightseeing og later som de tilhører dem. Så stjeler de verdisaker mens turistene er opptatt med å følge med på hva guidene sier.

Jeg vil anbefale deg å ha hotellrom med safe på rommet. Ha to kredittkort og veksle noen kontanter.

Legg pass og i hvert fall ett kredittkort og kontanter i safen og ha bare på deg et kort , det du beregner å bruke av kontanter den dagen og eventuelt en kopi av passet ditt.

Vær alltid obs på hvem som er rundt deg når du skal åpne magevesken og husk alltid på å lukke igjen med en gang du har tatt opp penger til å betale med. Jeg har en slik veske med glidelåslommer utvendig og innvendig og har aldri kort og kontanter på samme sted. Pass på om det er noen i nærheten om du må bruke minibank.

Man kan lett bli ett offer der spesielt når man er alene.

Ellers så synes jeg Roma var en nydelig by med mye fin kunst. Ved siden av en spasertur rundt i byen så var jeg også i Colloseum. Høydepunktet var nok Peterskirken og det sixtine chapell. Det bør man få med seg når man besøker Roma. Strengt tatt så er jo ikke det Roma da men Vatikanstaten men den ligger jo midt inne i byen .

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode råd, caroprins! :)

Anonymous poster hash: fe76a...06d
Skrevet

Roma er helt herlig, et av mine favoritt reisemål. Uheldigvis er det ofte alt for mange turister i byen, så tilstanden kan til tider (spesielt ved kjente turistattraksjoner) virke litt kaotiskt. Ta i bruk alle forhåndstips ang. lommetyveri. Dette gjelder spesielt i metroen, men dersom du er alene regner jeg med du klarer å holde et godt øye med tingene dine selv. Husk å ikke ta med passet ditt rundt om når du vandrer i byen, legg det heller i en safe på hotellet. En trenger forresten ikke adapter.

Et tips jeg alltid pleier å gi til mine venner når de reiser til Roma og vil besøke Colosseum er å kjøpe billetter ved Forum dersom du også har tenkt til å besøke det. Ved Forum er det alltid mindre kø, og mindre stress. Billettene til Forum kan også brukes til å gå inn i Colosseum, og du slipper den laaaange køen med turister. Dersom du skal i Vatikanmuseet (sixtinske kapell), gå ikke dit om morningen når den åpner, vent noen timer. Første gang jeg var der, dro vi rett før dørene åpnet. Vi visste ikke helt hvor inngangen var, men stelte oss pent med i køen. Uheldigvis endte vi med å stå i kø i ca. 3 timer i steike solen. Dersom du vil inn i selve Peterskirken må du passe på å ha lange nok shorts/skjørt eller bukse på i tillegg til å dekke til skuldre. Disse reglene gjelder også i andre store kirker i Roma. Når du først er i vatikanen må du også ta en tur opp i kuppelen, alle trappetrinnene er virkelig verdt synet du får se når du endelig har klatret opp trinnene.

Ellers anbefales det å gå så mye som mulig. Du finner så mye pent å se på, og slipper stresset med tuben. Sist reise brukte jeg mage timer på å bare rusle rundt i byen. Piazza del Popolo -> Spansketrappene -> Pantheon -> Altare Della Patria (Vittorio Emanuele) -> Colosseum -> Altare Delle Patria -> Casten Sant Angelo -> Vatikanen. Du kan få med deg det meste av attraksjoner ved å rusle rundt.

Kos deg masse på tur :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...