Gå til innhold

På rett spor. Kosthold og sånt.


bib_84

Anbefalte innlegg

For ørtende gang det siste halve året sitter jeg her på en søndagskveld og er fast bestemt på at "i morgen, DA skal jeg kutte ut alt som heter snop og sjokolade".

Så hva skal til for at jeg skal klare det denne gangen? Jeg prøver meg iallefall på en dagbok her, så kan jeg skrive ned hva jeg spiser for å bli mer bevisst på hva som går med av usunne saker. For det er det jeg er: bevisstløs i gjerningsøyeblikket. Hele sjokoladeplater forsvinner på et brøkdels sekund uten at jeg registrerer hva som skjer, og fremdeles vil jeg ha mer. Ett kakestykke, hva er det? Jeg spiser minst fire.

Litt om meg:

Jeg er i slutten av 20 årene og er seks måneder på vei med mitt første barn. Jeg spiser stort sett vegetarisk, altså mye frukt, grønt og grove kornprodukter, men så er det dette sukkeret som kommer i tillegg da. Spesielt sjokolade. Jeg spiser når jeg er stresset, når jeg er sint, når jeg er lei meg, når jeg skal kose meg, når jeg kjeder meg ... ja, mat og følelser henger tett sammen kan man si. Og etter at jeg ble gravid har det gått mye i sjokolade og godterier når jeg trenger trøst/kos. Noe det har gjort i perioder tidligere også, men nå har det virkelig tatt helt av.

Jeg er ikke ute etter å slanke meg under graviditeten, men jeg ser jo at lår og overarmer har blitt unødvendig store i det siste, en utvikling jeg håper på å bremse. For mye sukker kan umulig være positivt for barnet heller. Motivasjonen er dermed på topp, men så var det dette med å holde på den i disse bevisstløse øyeblikkene da.

Jeg skal nå skrive ned en plan. Den skal inneholde forslag til hva jeg kan spise istedet for godterier, den skal inneholde en liste over hva som er positivt med å holde seg unna sukker, den skal inneholde ting jeg kan si til meg selv for å stå i mot fristelser og den skal inneholde en belønning. Klarer jeg å skjerpe meg drastisk skal jeg unne meg noe (som ikke er matrelatert), kanskje en fornyelse av garderoben?

I tillegg til å skrive ned utskeielser her (for tro meg: de kommer) vil jeg også skrive ned hva som motiverer meg, hva som funker/ikke funker og eventuelle frustrasjoner og gleder underveis.

Er du/har du vært i samme situasjon eller bare ønsker å heie litt på meg blir jeg glad om du gir lyd fra deg. Gi meg gjerne en liten oppstramming eller reality-check også, jeg trenger det sårt! ;)

-bib-

Endret av bib_84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia, heia! :-)

Hurra! :D

Jeg kan jo også nevne at jeg liker å trene, men at det også har gått litt i dass etter at jeg ble gravid. De første tre månedene var jeg rett og slett ikke i stand til å bevege meg (nesten), og nå har det blitt et ork å trene. Kroppen er tung, jeg får lett halsbrann og blir svimmel, kondisen er elendig og unnskyldningene er mange :P på en god uke trener jeg en økt på treningssenter (spinning eller styrke), går en times tur og gjør litt lett yoga hjemme. På en dårlig uke blir det med den ene turen.

Jeg merker jo at jeg ikke er i fystisk stand til å trene på samme måte som før jeg ble gravid, men i tillegg til å kutte ut overflødig sukker i kosten skal også aktivitetsnivået opp. Jeg vurderer å pause medlemskapet mitt på treningssenter og heller konsentrere meg om gåturer og styrke + yoga hjemme. Vi får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gått til innkjøp av rugsprø, mager smøreost, bær, forskjellig frukt, grønnsaker, nøtter, cottage cheese og diverse andre matvarer som kan hjelpe meg å ta sunne valg når jeg står foran kjøleskapet og er fysen på noe godt. Motivasjonen er på topp! :) Jeg er egentlig ikke så bekymret for de kommende dagene: Jeg har vært igjennom denne runddansen før, og den virkelige utfordringen kommer først etter en tid, når jeg er drittlei rugsprø og det ENESTE jeg vil ha er sjokoladekjeks... Men den tid den sorg, jeg SKAL klare å holde meg unna denne gangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble lunsjen min: salat med spinat, ruccola, avokado, purre, druer og valnøtter. Ett kokt egg, en halv appelsin og masse vann. God og mett nå :)

Edit: Prøvde å legge med et bilde fra mobilen, men det ser jeg jo at ikke gikk. Jaja, da legger jeg ved en link til en artikkel om småspising og søtsug istedet.

Endret av bib_84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink jente!

Når mitt sjokoladesug setter inn, gjør jeg en av følgende:

1. Spiser all sjokolade jeg kommer over. Veldig godt, men ikke anbefalt.

eller

2. Lager meg havreknekkebrød med banan (litt bremyk) 144 kcal og en kopp option kakao med en melkeskvett (77 kcal). Bananen tar søtsuget, og kakaoen gir varme i magen og sjokoladesmak.

Annen supergod slankemat er havreknekkebrød med litt philadelphia light, strandaskinke (fjerner synlig fett) og avokado. Snadder!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg anbefaler vanilje kesam og og bær. f.eks. skogsbærblanding, eller bare blåbære, eller jordbær osv. kjempe sunt og kjempe godt. smaker jo vanilje is med varme bær som man får servert i dåp eller noe :P

men, det er best når bærene er tint, men er fortsatt LITT frossen. synes no jeg ihvertfall.

mandler kan du spise, inneholder naturlig omega3. valnøtter er bra for blodsirkulasjon. rett å slett bare nøtter. men ikke peanøtter o.l.

om du liker yoghurt naturell kan du jo ha forskjellige nøtter oppi, med litt honning.

ingers rugbrød er og kjempegodt, og kjempesunt. og må du ha smør på maten, bruker du liten mengde. f.eks. soft flora som er plantemaragarin..

en god regel er, bruk bestandig grønnsaker til maten du spiser.

når man får lyst på noe søtt, spis frukt da. det er jo rett og slett nydelig.

om du liker havregryn så er jo det veldig bra. jeg liker ikke havregryn med varmt vann eller melk. bruker å ha det i yoghurt. men det mange ikke vet er at det er mye sukker i yoghurt. derfor naturell. men jeg klarer ikke naturell yoghurt :P

bytt ut saltet du har med sunt salt. f.eks rock sea salt, himalaya salt osv.

og om du har smarttelefon, så er det en app som heter lifesum. der kan du legge inn hva du spiser. så ser du om du er i under/overskudd på kalorier..

men jeg er vel ikke rette til å svare på hva du skal spise, siden du er gravid. og du må da spise for to. men litt tips har d no fått :) så håper du klarer deg denne gangen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips begge to! :blomst:

Kveldssnacksen her ble masse frukt med litt gresk yoghurt, valnøtter og kokos, samt en kopp te. Veldig godt!

Jeg tror jeg skal begynne å skrive en matplan for hver dag, tror det blir enklere å holde seg unna snop når det ikke står på planen. Og skal jeg først spise sjokolade så skal det være en planlagt handling og begrenset mengde som jeg skal kose meg med, noe jeg kan glede meg til og nyte. Ikke sju stykker fra sjokoladekaken kollegaen min har bakt, som slukes i nærmest ett jafs fordi jeg er stressa på jobb, hehe. Kaloritelling tror jeg jeg styrer unna foreløpig. Jeg har en tendens til å bli litt for opphengt i sånt, og plutselig styrer det livet mitt. Been there done that ;)

Endret av bib_84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matplan for i morgen, tirsdag 01/04:

Frokost: Havregrynsgrøt med litt kokosolje, litt sukrin og mye frukt. Vann.

Mellommåltid: To skiver grovt rugbrød med philadelphia + en banan. Vann.

Lunsj: Stor salat med bl.a. ruccola, avokado, egg, druer og valnøtter. Te.

Mellommåltid på jobb: Cottage cheese med frukt, valnøtter og litt honning. Te.

Middag på jobb: Spinatsuppe med brokkoli og hvite bønner (rester fra i dag) + to skiver rugbrød med smør. Vann.

Kveldsmat: Et glass smoothie av bær og banan + to rugsprø med hvitost.

I reserve på jobb: Gulrot, banan og sukkerfrie lakris pastiller.

I morgen blir nok en utfordrende dag. Først skal jeg stå på stand og dele ut gratis sjokolade (!!!), så skal jeg på kveldsvakt på jobb. Jeg faller alltid for fristelsen og kjøper noe godt når jeg jobber kveld... Men, ikke i morgen ;) Det blir en lang dag fra 08 - 02, så jeg tror det er ekstra viktig å spise nok for å unngå at søtsuget tar helt overhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp!

Gårsdagen ble som forutsett veldig utfordrende. Å holde seg unna gratissjokoladen gikk kjempebra, men på kveldsvakt ble fristelsen for stor og jeg spiste noen biter melkesjokolade som lå fremme på pauserommet. At det ikke var særlig lurt fkk jeg bekreftet rett etterpå da buksa mi revnet - du får ikke tydeligere hint enn det ;)

Bortsett fra at det er kjipt å miste den beste gravidbuksa man har så tar jeg det ikke så tungt, jeg starter på ny frisk i dag :)

Dagens matplan:

Frokost: Havregrynsgrøt med kokosolje, bær og nøtter. Vann.

Lunsj: Omelett med purre + gulrot ved siden av. Juice+vann.

Middag: Grove pannekaker med friske blåbær. Vann

Mellom: Tropisk smoothie med banan, ananas og mango.

Kvelds: To skiver grovt rugbrød med ost. Te.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev innledningsvis har jeg laget meg en "plan", med oversikt over hvor og når jeg går i sukkerfella, og med råd til meg selv om hvordan jeg kan tenke for å unngå akkurat det. Sånn ser den ut foreløpig:

I hvilke situasjoner spiser jeg for usunt og/eller for mye?

  • I sosiale lag, f.eks. familiesammenkomster. Spesielt hvis jeg føler meg litt usikker eller engstelig.
  • På skolen/jobb. Kan bli skikkelig stressa hvis jeg får lyst på noe søtt, men prøver å holde meg unna. Ender som regel alltid opp med å kjøpe «noe».
  • På ettermiddag/kveld. Søtsuget er størst sent på dagen.
  • Når jeg blir tilbudt noe usunt som kake eller sjokolade. (Å ikke kjøpe selv går som regel greit for meg, det er når det ligger der tilgjengelig og fristende det oppstår problemer).
  • Når jeg skal kose meg. Hjemmekos = TV pluss noe spiselig. Helst noe søtt og helst mye.

Mål:

  • Å unngå overspising/trøstespising.
  • Kutte drastisk ned på mengden sukkervarer, snop og kaker.
  • Å føle meg bedre, både fysisk og psykisk.

Hva kan jeg si til meg selv for å unngå fristelser?

  • Dette er ikke for meg. Gå forbi/si nei.
  • Det er ikke farlig å ikke spise søtt, du klarer deg fint uten.
  • Tenk på den ekle følelsen du får etterpå.
  • Det kan være skadelig for babyen.
  • Tenk på mestringsfølelsen du får når du klarer å si nei og heller spiser noe som er bra for deg.

Hva kan jeg spise i stedet?

  • Magerkesam, soyayoghurt, cottage cheese e.l. med frukt, bær og nøtter.
  • Grønnsaksstaver med hummus.
  • Rugsprø med masse godt pålegg.
  • Smoothie med frukt, bær og spinat.
  • Fruktfat.
  • Omelett med grønnsaker.
  • Kokt egg + avokado og div. grønnsaker.
  • Havregrøt med kokosolje, frukt og nøtter.
  • Drikk masse vann.
  • Te.

Husk:

  • Drikk 1-2 glass vann før frokost.
  • Spis en god og mettende frokost.
  • Spis ordentlig mat jevnt utover dagen.
  • Spis sakte og ikke stress.
  • Det er ikke farlig å bli litt sulten. Vent med å spise til du kan spise ordentlig mat.
  • Ha med en banan og litt nøtter i veska.
  • Ta med matpakke på skole/jobb.
  • Ikke les avis, se på TV eller trykk på mobilen mens du spiser.

Tillatt:

  • Det er fremdeles lov til å kose seg med noe godt av og til. Da skal det planlegges på forhånd, f.eks. «På lørdag skal jeg kjøpe meg en sjokolade og litt popcorn til kveldskosen». Da er det viktig å ikke kaste i seg godteriet på to sekunder, men å nyte smaken.
Endret av bib_84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går gjennom en ganske hard slankeperiode akkurat nå. Når jeg får søtsug så drikker jeg Pukka-te. Det er mange av smakene av den som er naturlig veldig søte og som gjør at jeg holder meg unna godteri og heller kan spise noe sunt som snacks.

Ellers er jeg veldig imponert over hvor flink du er til å planlegge måltidene dine, det er noe jeg vanligvis sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går gjennom en ganske hard slankeperiode akkurat nå. Når jeg får søtsug så drikker jeg Pukka-te. Det er mange av smakene av den som er naturlig veldig søte og som gjør at jeg holder meg unna godteri og heller kan spise noe sunt som snacks.

Ellers er jeg veldig imponert over hvor flink du er til å planlegge måltidene dine, det er noe jeg vanligvis sliter med.

Tusen takk for tips! :)

Matplanene jeg lager meg er bare veiledende, får jeg lyst på brødskiver istedet for smoothie til lunsj så lager jeg meg det. Men jeg tror det er et verktøy som kan være av god nytte, det er kanskje ennå litt tidlig å si. Det hjelper meg iallefall å motstå fristelsen til å kjøpe en sjokolade, når jeg vet at jeg skal kose meg med f.eks. lune bær og kesam når jeg kommer hjem :)

Lykke til med vektreduksjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Ikke kjøp det. Out of sight, almost out of mind. Som oftest vinner latskapen istedenfor å gidde å dra ut å kjøpe sjokolade.

2. Kos deg når du er ute.

Behovet forsvinner etter hvert. Eventuelt spis "sunne" søte alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til! Jeg burde også prøve å begrense sukkerinntaket, så jeg skal følge med fremover og få noen tips fra deg ;)

Føler at uanset hva jeg bytter ut sjokoladen/isen med (frukt, nøtter, yoghurt) så har jeg fortsatt lyst på sukkeret etterpå, så da ender jeg opp med å spise både det sunne og det usunne :fnise: har dessverre ikke noen gode råd, men til trening kunne du jo gått og svømt! Det er kjempedeilig og ikke belastende. For min del blir det like mye mental avslapping og plutselig har man svømt 1000m! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til! Jeg burde også prøve å begrense sukkerinntaket, så jeg skal følge med fremover og få noen tips fra deg ;)

Føler at uanset hva jeg bytter ut sjokoladen/isen med (frukt, nøtter, yoghurt) så har jeg fortsatt lyst på sukkeret etterpå, så da ender jeg opp med å spise både det sunne og det usunne :fnise: har dessverre ikke noen gode råd, men til trening kunne du jo gått og svømt! Det er kjempedeilig og ikke belastende. For min del blir det like mye mental avslapping og plutselig har man svømt 1000m! :)

Svømming ja! Det er nok et fint alternativ, kanskje jeg blir mindre sliten i bekken/rygg av det også :) Jeg vet det er gratis vanngym for gravide her jeg bor, bare synd det alltid kræsjer med skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1. Ikke kjøp det. Out of sight, almost out of mind. Som oftest vinner latskapen istedenfor å gidde å dra ut å kjøpe sjokolade.

2. Kos deg når du er ute.

Behovet forsvinner etter hvert. Eventuelt spis "sunne" søte alternativer.

Jupp! hadde virkelig lyst på noe godt i sted, men ettersom vi ikke har noe i huset så ble det heller ikke noe :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem.. jeg kan ikke ha noe som helst søtt i huset uten at jeg går og smugspiser hele tiden :P når jeg var hos jordmor forrige uke syns hun jeg kanskje hadde gått opp litt mer enn nødvendig og burde slutte med all sjokolade/is/smågodt osv... og kanskje trene litt mer.. så jeg har nå satt meg som mål til neste svangerskapskontroll å ikke gå opp no særlig :)

Jeg har mest sug om kvelden, men har begynt å lage meg en liten bolle yoghurt naturell (uten sukker) med litt musli og masse bær/frukt! Bruker kiwi, jordbær, blåbær, bringebær, eple, drue, mango.. masse digg å velge i! Det er veldig godt :)

Jeg heier på oss alle sammen! We can do it! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem.. jeg kan ikke ha noe som helst søtt i huset uten at jeg går og smugspiser hele tiden :P når jeg var hos jordmor forrige uke syns hun jeg kanskje hadde gått opp litt mer enn nødvendig og burde slutte med all sjokolade/is/smågodt osv... og kanskje trene litt mer.. så jeg har nå satt meg som mål til neste svangerskapskontroll å ikke gå opp no særlig :)

Jeg har mest sug om kvelden, men har begynt å lage meg en liten bolle yoghurt naturell (uten sukker) med litt musli og masse bær/frukt! Bruker kiwi, jordbær, blåbær, bringebær, eple, drue, mango.. masse digg å velge i! Det er veldig godt :)

Jeg heier på oss alle sammen! We can do it! :D

Yes we can! :laugh:

Jordmora mi sa at vekt brydde hun seg ingenting om (så lenge hun ser at jeg ikke er sykelig, verken den ene eller andre veien sikkert), men hvis jeg ville kunne jeg godt veie meg hjemme og føre på helsekortet selv. Så jeg har gjort det jeg da, synes det er greit å følge med litt :P

Har du forresten fått med deg at frosne bær som ikke er norske bør kokes i to min før man spiser de? Mattilsynet kom nylig med en advarsel om at frosne bær fra utlandet kan være en mulig smittekilde til hepatit A. Det gjelder alle, gravide eller ei.

Det tar bort litt av smoothiesgleden min merker jeg, men har heldigvis selvplukka bringebær og poser med frossen mango/banan/ananas som jeg kan bruke istedet.

Lykke til med kostholdsendring du også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens matplan:

Frokost: To skiver grovt rugbrød med ost + 2 kiwi. Te.

Lunsj: To skiver grovt rugbrød med Philadelphia + tropisk smoothie. Vann.

Mellommåltid: Ett kokt egg + gulrot og kålrot i staver. Juice blandet med vann.

Middag: Grove pannekaker med blåbær (rester fra i går) Vann.

Kvelds: Cottage cheese med frukt, valnøtter og kokos. Te.

Eventuelt: Rugsprø med majones, skinke og agurk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...