Gå til innhold

Hvis du skulle bygget hus, hvilken luksus ville du valgt? - Og hva er must have´s?


goldenchanel

Anbefalte innlegg

Vi har nylig renovert vårt 300 kvm hus. (SVINDYRT!), men vi skulle skape et drømmehjem som barna våres kan vokse opp i. Favorittdelene i huset vårt er: mitt store walk in closet, dobbeltrappen (ahh, dobbeltrappen- thank you lord for hushjelp!) Dobbeltrapp er foresten 2 trapper på hver sin side av veggen. Under trappen har vi spisestuen som vi bruker når vi har gjester. Min tredje favoritt er parketten. 1 stavs parkett i eik. Smelt :fnise: Lykke til med oppussingen. Det er SÅ gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi pusser ikke opp, vi bygger nytt :) dobbelt trapp er helt nydelig men passer ikke inn hos oss desverre. Vi har lagt vår elsk på heltre jarrah parkett! Hvor mange kvadrat har du til walk inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg skulle ønske vi hadde på kjøkkenet var skråplasserte stikkontakter. Venninna mi har det og det er så enkelt å bruke når man ikke må bøye seg under overskapet for å se om man treffer.

En annen ting jeg savner veldig er skittentøysjakt. Vi hadde planer om det da vi renoverte, men plasseringen av badet ble feil i forhold til vaskerommet. Ikke spar på størrelsen på dusjen heller. Det er genialt med stor nok dusj til å dusje med barna.

Ellers drømmer jeg veldig om et stort walk-in closet, og stor nok gang!! Vi har altfor liten gang til barn, barnevogn og alt som hører med... Det går så vidt å plassere en barnevogn der og komme seg forbi på siden. Det er også nesten ingen plass til å oppbevare sko, yttertøy eller votter/luer osv.

Jeg gruer meg til jentungen får like mye sko som meg.....

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppbevaringsmuligheter er luksus for meg - både inne og ute. Det får man aldri nok av, spesielt ikke etter at man har fått barn.

Ellers ville jeg prioritert dobbeldusj og steamrom/badstue, og direkte utgang fra vaskerom til tørkemuligheter.

Anonymous poster hash: 2fd27...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster det egentlig å bygge et hus? (før disse luksustingene kommer til :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi nok veldig uenig om hva som er overdådig luksus og hva som er funksjonelt :) har alltid klart meg fint på mindre kjøkken, selvom jeg har bakt og hatt middags besøk. Og stol og bord på soverommet syns jeg er noe ordentlig tull, hva skal jeg sitte der etter? :)

Men dersom du ser i en del huskataloger og leser hva folk skriver her så ser du det at størrelse på kjøkkenet er noe som virkelig folk setter pris på. I gamle dager så var kjøkkenet ofte veldig lite, for der skulle bare tjenestejenta lage mat. Men nå er det så mye mer, det er en samlingsplass for gjester og ikke minst for barna deres som skal tilbringe mye tid ved kjøkkenbordet og gjøre lekser. Man tenker gjerne at de vil sitte på pulten sin på rommet osv, men i de fleste tilfeller ender de opp på kjøkkenet for å få hjelp av far og mor. Og da må dere ha plass til at alle kan sitte fint med alle leksene, og at det er plass å rydde bort alle skolesakene og sånt når det er middag/kveld.

Du/dere vil også ende opp med å stå på kjøkkenet for å lage mer mat. Man kan ikkje kjøpe takeaway og spise grandis mange dager i uken når man har barn. Og man blir ofte mer opptatt av at det skal være skikkelige råvarer og skikkelig hjemmelaget, for barna fortjener kun det beste! Og dere skal bake boller og pepperkaker sammen, og trenger stor plass til bakebrett og kjøkkenmaskin.

Da jeg var på din alder så såg ikke jeg heller poenget med stort kjøkken, da var det stuen som skulle være enorm. Kjøkkenet var bare et "nødvendig onde" for å ha et sted å lage noe å trykke i trynet. Men nå ser jeg mye mer verdien i det.

Med tanke på videresalg (det kan jo være dere går fra hverandre, man må jo være realistiske) så er det jo gjerne også lurt å tenke litt på hva folk generelt liker. Jeg vil ikke ha et hus med et enormt bad, og et kjempelite kjøkken.

Men for all del altså, dere velger jo dette til syvende og sist selv, men kjøkken blir som regel aldri store nok. Jeg tror jeg aldri har hørt noen klage over at de har for stort kjøkken. Snarer tvert i mot. Så høre litt rundt med voksne som du kjenner.

Anonymous poster hash: 54b00...99f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har nylig renovert vårt 300 kvm hus. (SVINDYRT!), men vi skulle skape et drømmehjem som barna våres kan vokse opp i. Favorittdelene i huset vårt er: mitt store walk in closet, dobbeltrappen (ahh, dobbeltrappen- thank you lord for hushjelp!) Dobbeltrapp er foresten 2 trapper på hver sin side av veggen. Under trappen har vi spisestuen som vi bruker når vi har gjester. Min tredje favoritt er parketten. 1 stavs parkett i eik. Smelt :fnise: Lykke til med oppussingen. Det er SÅ gøy!

Jeg skjønte ikke hva det dobbeltrappgreiene var?

Anonymous poster hash: 54b00...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pusser ikke opp, vi bygger nytt :) dobbelt trapp er helt nydelig men passer ikke inn hos oss desverre. Vi har lagt vår elsk på heltre jarrah parkett! Hvor mange kvadrat har du til walk inn?

Var fan av mørkt gulv med ulike nyanser før, nå liker jeg det litt mer rent. Plutselig går jeg vel lei dette også :fnise: Kjøpte huset for 3 millioner, tenkte å bruke 3 millioner på renovering. Det endte med 5 gitt.. Plutselig ble det ikke så billig lenger. Men det er så verdt det :-) Parkett til nesten 300 000, godt den er helt nydelig :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke hva det dobbeltrappgreiene var?

Anonymous poster hash: 54b00...99f

Jeg skjønte ikke hva det dobbeltrappgreiene var?

Anonymous poster hash: 54b00...99f

huset vårt er nesten identisk med dette, både i fasade, farge og innvendig. Her ser du trappeløsningen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster det egentlig å bygge et hus? (før disse luksustingene kommer til :P )

Kommer helt an på størrelse osv. Tomten kommer i tillegg, som oftest- så lenge du ikke kjøper hus som skal bygges på en fast bestemt plass. Det kan ofte se billig ut å bygge, men da må du regne med å få det mest lusne utvaget av lister osv. Skal du ha det mer herskapelig slik som oss, må du regne med en del mer. Men det er smak og behag, noen liker det enkelt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe program der man kan tegne hus? kan jo bruke paint, men tenkte på noe litt mer teknisk, der man får opp mål når man legger streker og sånt... DET hadde vært kjekt :)



Anonymous poster hash: b3474...de6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom du ser i en del huskataloger og leser hva folk skriver her så ser du det at størrelse på kjøkkenet er noe som virkelig folk setter pris på. I gamle dager så var kjøkkenet ofte veldig lite, for der skulle bare tjenestejenta lage mat. Men nå er det så mye mer, det er en samlingsplass for gjester og ikke minst for barna deres som skal tilbringe mye tid ved kjøkkenbordet og gjøre lekser. Man tenker gjerne at de vil sitte på pulten sin på rommet osv, men i de fleste tilfeller ender de opp på kjøkkenet for å få hjelp av far og mor. Og da må dere ha plass til at alle kan sitte fint med alle leksene, og at det er plass å rydde bort alle skolesakene og sånt når det er middag/kveld.

Du/dere vil også ende opp med å stå på kjøkkenet for å lage mer mat. Man kan ikkje kjøpe takeaway og spise grandis mange dager i uken når man har barn. Og man blir ofte mer opptatt av at det skal være skikkelige råvarer og skikkelig hjemmelaget, for barna fortjener kun det beste! Og dere skal bake boller og pepperkaker sammen, og trenger stor plass til bakebrett og kjøkkenmaskin.

Da jeg var på din alder så såg ikke jeg heller poenget med stort kjøkken, da var det stuen som skulle være enorm. Kjøkkenet var bare et "nødvendig onde" for å ha et sted å lage noe å trykke i trynet. Men nå ser jeg mye mer verdien i det.

Med tanke på videresalg (det kan jo være dere går fra hverandre, man må jo være realistiske) så er det jo gjerne også lurt å tenke litt på hva folk generelt liker. Jeg vil ikke ha et hus med et enormt bad, og et kjempelite kjøkken.

Men for all del altså, dere velger jo dette til syvende og sist selv, men kjøkken blir som regel aldri store nok. Jeg tror jeg aldri har hørt noen klage over at de har for stort kjøkken. Snarer tvert i mot. Så høre litt rundt med voksne som du kjenner.

Anonymous poster hash: 54b00...99f

Som sagt, med 3 flater på 3 meter hver minus vask og platetopp så skal det ikke bli mangel på flater, på kjøkken øyen blir det plass til 2-3 stoler hvor vårt barn skal sitte, det blir bare snakk om 1 barn så vi trenger ikke så stor plass. Hvis du ser rundt i huskataloger så vil du se at de fleste kjøkken er på rundt 15 kvadrat :) De jeg har snakket med syns stort kjøkken fort samler opp mye rot, så man har forskjellig smak.

Jeg tenker det blir deilig med stor dusj så jeg kan ha med barnet i dusj og badekar, og god plass til å tørke og tulle inn i håndkle.

For øvrig lager vi mat fra bunnen av nå også, og det krever ikke ett stort kjøkken. Det handler bare om at man planlegger litt istedenfor å slenge varer rundt hele kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer helt an på størrelse osv. Tomten kommer i tillegg, som oftest- så lenge du ikke kjøper hus som skal bygges på en fast bestemt plass. Det kan ofte se billig ut å bygge, men da må du regne med å få det mest lusne utvaget av lister osv. Skal du ha det mer herskapelig slik som oss, må du regne med en del mer. Men det er smak og behag, noen liker det enkelt. :-)

Takk for svar :) Har lyst å bygge hus selv (men det blir lenge til). Vet ikke helt hvordan jeg ville hatt det, men dersom man vil ha noe "standard" er det gjerne likegreit å kjøpe ferdig-hus. Og heller kanskje gjøre noen små endringer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snipp... ...det blir bare snakk om 1 barn så vi trenger ikke så stor plass. ...snipp

Og når denne sønn/datter tar med seg alle vennene sine på pepperkakebaking, eller motsatt, sier "vi kan dessverre ikke bake boller/drive med et eller annet prosjekt hos oss, for mamma og pappa bygde for lite kjøkken", hva da? Tenk ikke bare på deg selv, tenk på andre også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bruker man spisestuen. :)

Vi har ikke plass til at mange skal kokkelere på kjøkkenet, og det skjer så sjelden at jeg ikke ville brukt plass til det. Hvorfor skal man sette av masse kvm til andre?

Hver familie er forskjellig. :)

Endret av Sunshine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zeitgeist

Hvis jeg skulle ha bygd ... oioioi.

Skulle jeg ha bygd, så ville jeg hatt:

- I allefall 3,5 m høyde under taket

- gjennomgående eikeparkett i fiskebeinsmønster, henholdsvis sibirsk bjerk (?)

- stort kjøkken (ca. 30-40 m2) med masse benkeplass, kokeøy, langskap, og MAAANGE skuffer +++

- spiseplass med veranda (selvsagt i umiddelbar nærhet til kjøkkenet)

- spisestue

- garasje med inngang rett inn i huset

- bod med utslagslagsvask og gulvfliser som man kan gå rett inn i

- stort og lyst vaskerom med nok plass til å tørke klær, samt nok benke- og lagringsplass. I tillegg stort strykebrett m.m.

- stue på ca. 40 m2 med en hel front i vinduer som går fra gulv til tak. Og selvsagt med en peis i minimalist stil

- bibliotek med innebygde bokhyller

- TV-stue

- hobbyrom/arbeidsrom med masse lagrings- og hylleplass

- gjesterom (i allefall ett) med tilhørende bad og walk-in closet

- vinterhage

- bad med gjennomgående speil langs veggen; "regnskog"-dusj og nedfelt badekar. Toalettet i et eget rom rett ved.

- kjeller med masse lagringsplass og teknisk rom

- "Master bedroom" på ca. 20 m2 med walk-in closet

Forøvrig vil jeg tipse trådstarter om å titte på amerikanske hus-sider. De har en del gode ideer. I tillegg føyer jeg meg inn i rekken av de som sier at du burde gjøre kjøkkenet større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

realtor.com (app til ios og android). JEG liker godt husene i San Francisco og California generelt (og leiligheter i New York). Boston blir for gammelmodig og type herskapelig for meg. Men - masse inspirasjon.

Norske hus er pripne på takhøyde. Skulle jeg først bygget etter min smak ville takhøyden vært stor. Spesielt i stue. Liker dette huset godt (men er glad i mer farger):

http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=44870154&price_from&location=1.20008.20134&location=0.20008&no_of_bedrooms&q&price_to&area_to&sort=3&area_from&ref=fas

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra tråden ser jeg at hva folk regner som luksus av gjøres etter interesser:) jeg vokste opp i stallen og hadde aldri noe interesse av å stå på kjøkkenet å bake med mamma. Vi tenker på andre enn oss selv, men det er faktisk VI voksene som skal bo der. Kanskje vi ikke er så veldignet at vi kan få barn? Da ville vi angret på at vi lagde et hus tilpasset barn. Og med tanke på hvor mange barn som vokser opp i leilighet i byen, tror jeg ikke noen av dem lider fordi kjøkkenet er lite :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom du ser i en del huskataloger og leser hva folk skriver her så ser du det at størrelse på kjøkkenet er noe som virkelig folk setter pris på. I gamle dager så var kjøkkenet ofte veldig lite, for der skulle bare tjenestejenta lage mat. Men nå er det så mye mer, det er en samlingsplass for gjester og ikke minst for barna deres som skal tilbringe mye tid ved kjøkkenbordet og gjøre lekser. Man tenker gjerne at de vil sitte på pulten sin på rommet osv, men i de fleste tilfeller ender de opp på kjøkkenet for å få hjelp av far og mor. Og da må dere ha plass til at alle kan sitte fint med alle leksene, og at det er plass å rydde bort alle skolesakene og sånt når det er middag/kveld.

Du/dere vil også ende opp med å stå på kjøkkenet for å lage mer mat. Man kan ikkje kjøpe takeaway og spise grandis mange dager i uken når man har barn. Og man blir ofte mer opptatt av at det skal være skikkelige råvarer og skikkelig hjemmelaget, for barna fortjener kun det beste! Og dere skal bake boller og pepperkaker sammen, og trenger stor plass til bakebrett og kjøkkenmaskin.

Da jeg var på din alder så såg ikke jeg heller poenget med stort kjøkken, da var det stuen som skulle være enorm. Kjøkkenet var bare et "nødvendig onde" for å ha et sted å lage noe å trykke i trynet. Men nå ser jeg mye mer verdien i det.

Med tanke på videresalg (det kan jo være dere går fra hverandre, man må jo være realistiske) så er det jo gjerne også lurt å tenke litt på hva folk generelt liker. Jeg vil ikke ha et hus med et enormt bad, og et kjempelite kjøkken.

Men for all del altså, dere velger jo dette til syvende og sist selv, men kjøkken blir som regel aldri store nok. Jeg tror jeg aldri har hørt noen klage over at de har for stort kjøkken. Snarer tvert i mot. Så høre litt rundt med voksne som du kjenner.

Anonymous poster hash: 54b00...99f

Hvis man skal ha slike tanker så ville jeg heller satset på et mindre kostbart hus som jeg slipper å selge ved en eventuell skilsmisse.

Anonymous poster hash: 46ebe...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...