Gå til innhold

Hvis du skulle bygget hus, hvilken luksus ville du valgt? - Og hva er must have´s?


goldenchanel

Anbefalte innlegg

Hei :) Vi er et ungt par i 20 årene som nå skal bygge enebolig på 195 kvadrat pluss full kjeller. Jeg kikker daglig på ulike blogger for å få inspirasjon, da vi snart skal i møte for å bestemme detaljer, tegningene til huset har vi alt fått og vi er kjempefornøyd!

Så hva ville du hatt med i ditt hus? Listen min er ikke så lang enda.

Det har kommet så mange tips så jeg har redigert listen :)

Jeg legger ved orginale plantegninger av huset, vi skal endre litt. Fortell gjerne hvordan dere ville endrett planløsningen! Huset blir i skrått terreng, med full kjeller under til bil og oppbevaring.post-43292-0-71642100-1396545053_thumb.j

Planløsningen er ikke som på bildet, men noe lik.

Ting vi har valgt å ha i huset:

- Sentralstøvsuger

- Eget vaskerom med god skap og benk plass

- To vaskemaskiner, tørketrommel og tørkeskap siden saateng sengetøy ikke bør gå i trommel!

- Stor glasspeis + mulighet for å fyre i 2. etasje

- Spisestue med STORT bord, til middags selskaper

- Egen tv stue i 2. etasje

- Egene "stikkontakter hvor man kan koble usb til, så slipper vi alle disse klossene til "eple" produktene våre :)

- bod på 50 kvadrat + parkering under huset på 50 kvadrat, hvor vi kan gå rett inn i huset fra garasjen

- varmeskuff på kjøkkenet

- kjøleskuff på kjøkkenet

- vinskuff på kjøkkenet

- masterberoom med direkte tilknyttning til stort bad og stor walk inn

- 20 kvadratmeter bad med dobbel dusj og dobbel boblebad

- heltree parkett med benkeplate i samme tresort?

- Varmefolie i parkett rom, varmekabler der det er fliser og i oppkjørselen

- Integrerte høytalere i taket

- matt sorte lysbrytere og stikkontakter

- Gulv til tak vinduer i stuen

- balkong i 2 etasje

- direkte utgang fra stue til uteplass

- dobbelt kjøleskap med vann og isbit dispenser

- sonefri induksjonsplate

- varmekabler i oppkjørsel

Vi får vite endelig pris i dag eller i morgen så det blir spennende! :)

Vi skal IKKE ha :

- Vannbåren varme

- Badstue

- Innebygget balkong ved kjøkkenet

- Gigantisk kjøkken med masse benkeplass som ikke blir brukt.

- Masse soverom som aldri blir brukt

Som dere ser trenger jeg mer inspirasjon til ting som kan være lurt/kjekt å ha :)

Endret av goldenchanel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utgang til luftebalkong fra master bedroom.



Anonymous poster hash: 76af7...91d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort nok bad og gjerne med badekar (kan kombinere badekar og dusj) og muligheter for garderobeskap og oppbevarng i mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bad i alle etasjer.

Teknisk rom/liten bod i alle etasjer.

Badebasseng (dream on).

Mulighet for å gå ut fra vaskerommet og henge opp tøy under en veranda eller noe slags overbygg (mtp når det regner).

To vaskemaskiner som skal være hevet fra gulvet. Den ene skal være en enorm industrivaskemaskin.

Tørkeskap.

Vaskerom i hovedetasjen slik at man slipper å gå ned i kjelleren og stå der "helt alene".

Stooort kjøkken og mulighet til å gå ut på veranda fra kjøkken.

Egentlig veranda rundt hele huset, og mye av den glasset inn, slik at den også kan brukes om vinteren/når det regner. Glasset skal kunne taes bort når det er sol og varmt. ( Jeg bor på vestlandet så jeg er veldig opptatt av at man skal kunne være inne mens man er ute, her regner og blåser det 2/3 av året, om ikke mer).

Matbod/Pantry med kjølerom med like ved siden av kjøkkenet, slik at man kan sette tørrvarer, hermetikk og store gryter o.l inn dit, og har fryseren der. Og kjølevarer på kjølerommet så klart.

Store rom til barna slik at de kan leke på rommene sine (de skal selvsagt få være i resten av huset også).

Minst tre stuer. Det er gull når barna begynner å bli ungdom.

Garasje tilknyttet til huset slik at man kan gå tørrskodd til og fra garasjen.



Anonymous poster hash: 54b00...99f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekeovn som er innfelt i vanlig ståhøyde. Gjerne to.

Sous vide"ovn".

Stor stekeflate med induksjon der bare kan sette pannene der du vil og så varmer den opp akkurat der pannen står. Den skal være en og en halv vanlig ovnsstørrelse.



Anonymous poster hash: 54b00...99f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor stekeflate med induksjon er noe vi nesten har tatt som en selvfølge på nytt kjøkken så det skal vi ha! Når man bruker induksjon hver dag føles alt annet tregt. Innfelt ovn i ståhøyde skal vi også ha, med micro innfelt over.

Veranda har vi egentlig bestemt oss for å ikke ha, men vi får god uteplass på bakkenivå hvor vi også tenker å ha et 3,5x6m svømmebasseng ved tiden.

Vi vil også få et rom i kjelleren på rundt 50 kvadrat hvor vi kal ha teknisk rom, og som vi kan ha innebandy mål, bordtennis og slike ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom vaskerommet er i kjelleren så ville jeg hatt badet rett over og så et hull i gulvet slik en kan kaste skitne klær rett ned på vaskerommet.

Ville også hatt garasje som har godt med lagringsplass.

Anonymous poster hash: e8967...05b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balansert ventilasjon! Vannbåren varme, og/eller vann til vann-varmepumpe eller lignende. Teknisk rom.

Alt av dette er ting du ikke kan endre i etterkant i stor grad, så det er viktig å legge gode valg i de rene tekniske tingene.

Stort nok vaskerom ville jeg også fokusert på, med mulighet til å tørke klær på det rommet.



Anonymous poster hash: cd8b0...f49
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme i gulvet i alle rom er allerede blitt standard?

"Badekulp" på badet istedenfor boblebad, det har jeg iallfall alltid drømt om...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balansert ventilasjon! Vannbåren varme, og/eller vann til vann-varmepumpe eller lignende. Teknisk rom.

Alt av dette er ting du ikke kan endre i etterkant i stor grad, så det er viktig å legge gode valg i de rene tekniske tingene.

Stort nok vaskerom ville jeg også fokusert på, med mulighet til å tørke klær på det rommet.

Anonymous poster hash: cd8b0...f49

I tillegg ville jeg kjøpt høyttaler-system gjennom f.eks Bose og integrert høyttalerne.

Tenk belysning allerede i starten slik at downlights kan bygges inn.

Anonymous poster hash: cd8b0...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskerom i hovedetasjen, og gjerne inngang til vaskerommet utenfra, eventuelt dør mellom (ytter)gang og vaskerom.

Heltre gulv (gjerne lange og brede bord fra Dinesen, om penger ikke er et spørsmål) i alle rom

Varmekabler i yttergang.

Innvendig bod i alle etasjer. Store skyvedører i glass ut mot verandaen, ev. vinduer som kan "brettes sammen".

Mange skyvedører i stedet for vanlige dører inne i huset - plassbesparende

Utgang til veranda fra kjøkken.

Ytterkledning som krever lite/ikke noe vedlikehold

Solfangere/solcellepanel på taket

Ekstra isolasjon

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok benkeplass på kjøkkenet

sentralstøvsuger

Nok stikkontakter

walk in closet

flere gjesterom

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Walk in, vaskerom, balkong på soverom, vinskap på kjøkkenet, kjølerom.

Anonymous poster hash: 0d881...d72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode ideer her! Tusen takk :)

Når det kommer til gulv, så ser vi på parkett til 2100kr kvadratmeteren... i en mørk rødtone, så om noen ved om noe rimeligere parkett med mørk rødtone så legg gjerne ved link!

Endret av goldenchanel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på forslaget om garderoberom. Da kan man også ha et litt mindre soverom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kommer ikke på noe spesielt jeg ville hatt som ikke har blitt nevnt, men tenkte jeg bare skal nevne en løsning jeg synes er fiffig - å ha en sjakt fra badene (eller badet) og ned til et vaskerom i kjelleren/1.etg. Så dette hos noen jeg besøkte en gang, syntes det var genialt! Da sparer man mye frakt av skittenklær :) Forutsetter selvsagt at planløsningen/etasjene er sånn at det passer seg da. Synes også tørkeskap er veldig lurt, det har vi hjemme og det blir flittig brukt :) Helst et der man både kan henge opp klær og sette inn sko til tørk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til, sånn smulestøvsuger ved sokkelen på kjøkkenbenken.

Anonymous poster hash: 0d881...d72

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn smulestøvsuger er jeg veldig usikker på, men må vel ha en kost og koste ting bort til smulestøvsugeren og da kan man like gjerne ta frem støvsugeren? eller er den så kraftig at den tar alle smuler i nærområdet?

Vi har tenkt på klessjakt men planløsningen vår passer ikke dette, og vaskerommet er i 1.etasje så det er greit nok.

Vi har planer om å ha integrerte høytalere i taket, samboer er eletriker så det blir varme i de fleste gulv ( eller alle!) og noen tekniske finesser kanskje?

Vi får en walk inn på 10 kvadrat, noe jeg håper er stort nok? Soverommet blir på rundt 15 kvadrat og det store badet på ca 20 kvadrat :)

Planlegger å ha en stor skyvedørsgarderobe på vaskerommet hvor vi skal ha ekstra sengetøy, et lager av håndkler og treningstøy.

Endret av goldenchanel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibliotek.

Walk in.

Digert kkøkken med masse benkpkass og denne http://m.dinside.no/884208/top-brewer-nydelig-kaffelosning :jepp:

Matbod.

Stort kjølehjørne i stede for kjøleskap.

Sentralstøvsuger.

Eget vaskerom der vask og tørk er plassert litt høyere opp enn nede på gulvet.

En eller annen fornuftig firm for miljøvennlig og økonomisk oppvarming.

Bad med både dusjhjørne og et lite badekar.

Gjestetoalett.

Ymse boder til oppbevaring.

Usjenert uteplass med utepeis for matlaging.

En form for fornuftig musikkavspiling, med plas til cd'ene mine. Radio i alle oppholdsrom.

Kontor, hobbyrom, barnerom, gjesterom.

Og som de galne kattedamene vi er, så vil jeg ha en klatrevegg til kattene. Det er egentlig bare noen hyller plassert oppover veggen som kattene kan klatre i. De liker seg gjerne litt i høyden.

Garasje med plass til snøfres, gressklipper, bil og Vespa.

Joda, ser at drømmehjemmet ikke er rett rundt hjørnet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...