Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg eier en leilighet med to soverom, hvor jeg selv bor.
Jeg har nå en leietaker som jeg ikke trives med i det hele tatt av grunner som at han aldri bidrar på vasking(selv om vi har vaskeliste), er passiv aggressiv og har nye jenter med seg hjem i hytt og pine. Det har hendt at han har dratt på jobb og jentene har blitt liggende igjen i leiligheten. Er ikke uhemmet positiv til at fremmede er i leiligheten min uten at han er der.(MEN, så klart skal han få ha besøk)

I kontrakten min står det at begge parter har 2 måneders oppsigelsestid. Jeg tenker å si han opp i løpet av April måned, og da har han rett til å bo der ut Juni. Det jeg lurer på er om jeg fortsatt vil kunne motta leie av han dersom han velger å flytte ut før Juni?

Takk til alle som kan svare meg :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han må betale ut oppsigelsestiden.

Anonymous poster hash: 010df...6df
  • Liker 3
Skrevet

Hva vil du oppgi som grunn til oppsigelsen? Du kan ikke si opp et leieforhold uten en gyldig grunn.

• Liker 1
Skrevet

Du må ha tungveiende grunner til å si noen opp, at dere ikke går overens er dessverre ikke nok.

Skrevet

Joda, jeg har undersøkt dette allerede :)
Dett fant jeg på jusinfo.no:

"Ved utleie av såkalt enkelts beboelsesrom, altså at utleier leier ut et rom i sin egen bolig og leietaker i tillegg har adgang til å bruke utleiers bad og kjøkkenarrow-10x10.png, er det ikke krav til begrunnelse ved oppsigelse, jf. husleieloven § 9-8 tredje ledd. Begrunnelsen for dette er at det skal være adgang for utleier å si opp leietaker om partene ikke kommer overens og hvis utleier ikke lenger har behov for å ha en leietaker. Leietaker har dermed ikke samme vern mot utleiers oppsigelse"

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok å si at du trenger rommet selv. Da har du full rett til å si opp leietaker. Han skal betale ut oppsigelsestiden.

Anonymous poster hash: 08895...67c
Skrevet

Det er ikke bare det at vi ikke kommer overens. Jeg syns rett og slett det er ubehagelig å være hjemme når han også er det. Og jeg tenker at det hverken er rettferdig for han eller meg om det er slik.
Det skal også sies at jeg flere ganger har forsøkt å si i fra flere ganger om det som har plaget meg, uten hell.

AnonymBruker
Skrevet

Har du tenkt til å få inn en ny leietager? Du har ikke rett til dobbelt husleie dersom det er aktuelt.

Anonymous poster hash: 68ac8...255
  • Liker 1
Skrevet

Dersom han velger å flytte ut, og jeg får inn en ny leieboer, så skal han så klart få slippe å betale. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva vil du oppgi som grunn til oppsigelsen? Du kan ikke si opp et leieforhold uten en gyldig grunn.

Dette hadde du visst liten greie på.

Anonymous poster hash: bb42a...d09

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Han må betale ut oppsigelsestiden og nei, du trenger ikke begrunne oppsigelsen i det hele tatt siden dere deler kjøkken og bad i din primærbolig.

Gjest Blondie65
Skrevet

Sier du han opp innen 1.april (du må vel forholde deg til den 1.i hver måned) kan han bo der til 31.mai og iallfall betale til da.

AnonymBruker
Skrevet

Du må ha tungveiende grunner til å si noen opp, at dere ikke går overens er dessverre ikke nok.

Når det er snakk om en leilighet man bor i selv, så er det selvsagt lov å si opp avtalen.

Anonymous poster hash: bb42a...d09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...