Gå til innhold

Hvilket kjønn krasjer mest?


Corvo

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2014/03/27/tema/bil/motor/aller/dinside/32529641/

Det viser seg altså at menn fortsatt krasjer en god del mer enn kvinner gjør, og ikke uventet krasjer damer mest når de rygger.

Men det statistikken ikke sier noen ting om er hvem er det som er mest utsatt for nesten-uhell eller gjør mest grove feil i trafikken?

Her kan jeg kun gi min og min samboers mening og erfaring og det er uten tvil damer. Mannfolk kjører mer aggresivt og tar sjangser som de ikke burde, men det er ytterst skjeldent at jeg må endre min kjøring mer en litt fartregulering pga. mannfolk, mens damer titt og ofter bryter vikeplikten, klarer ikke gjensidigvikeplikt, eller fletting i rushtid, de ligger ALT for tett oppi meg. Her er mannfolk verre, men hvis jeg bråbremser litt så er det damene som hopper i setet av skrekk, for så å holde avstand, mens mannfolka ikke gir meg mer plass, altså damer vet tydeligvis ikke hvor farlig det er før du gjør dem obs på dette mens mannfolk gir faen. (hva som er verst er det ikke tvil om, men hva som er farligst er ikke så lett å si).

Hva synes dere. Hvilket kjønn er best bak rattet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I og med at menn er mer risikovillig enn damer generelt sett er menn farligst i trafikken fordi når det først skjer ulykker får det store konsekvenser. Når det gjelder kjøretekniske ferdighet tror jeg derimot at menn er best da jeg er enig i din observasjon at kvinner ofte har dårligere trafikkforståelse mtp flyt i trafikken, vikeplikt, skravling i telefon osv. Det viser også oversikten i Dagbladet der menn er vesentlig oftere innblandet i forbikjøringsulykker (risikovillig/overoptimistisk) mens kvinner krasjer vesentlig oftere ved rygging (kjøreteknikk)

Det slike undersøkelser ikke viser er ulykker pr kjørte kilometer og hadde det vært tatt med tror jeg at menn og kvinner hadde hatt ganske lik ulykkesstatistikk. Men alle ulykker er ikke like. Det er forskjell mellom å rygge på postkassen og smelle i fronten på en annen bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ikke skjønner. Disse karene som MÅ kjøre forbi deg, og så ser du dem ofte bak en ny kø med biler 100 m foran deg 10 min senere. Hva er greia? Tjener jo null niks tid på det. Tatt i betrakning de ofte risikerer livet i en vill forbikjøring. Kræsj i 90 km/t er som regel dødsulykke.



Anonymous poster hash: f2427...42a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn kjører mye mer enn kvinner og i forhold til antall km har kvinner langt flere uhell/ulykker.

Anonymous poster hash: 7fbe0...4c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur ikke det er kjønnsbetinget, men erfaringsbetinget.

Min observasjon er at det som regel er mannen i forholdet som kjører når begge er ute sammen, og dermed får mer erfaring. I mitt forhold kjører begge daglig i Oslo sentrum til og fra jobb. Og vi deler også ganske likt på det ellers. Når det gjelder ulykke/krasj statistikken stiller vi helt likt etter 15 år som sjåfører.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur ikke det er kjønnsbetinget, men erfaringsbetinget.

Min observasjon er at det som regel er mannen i forholdet som kjører når begge er ute sammen, og dermed får mer erfaring. I mitt forhold kjører begge daglig i Oslo sentrum til og fra jobb. Og vi deler også ganske likt på det ellers. Når det gjelder ulykke/krasj statistikken stiller vi helt likt etter 15 år som sjåfører.

Det holder ikke med to personer for å få statistisk signifikans med tanke på hvordan ståa er hos hele befolkningen.

Dessuten viser undersøkelser at menn er bedre på romforståelse, noe som for eksempel kommer til anvendelse ved rygging.

Anonymous poster hash: 7fbe0...4c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det du leter etter er en eller annen måte å vri dette om til at kvinner er verst til å kjøre bil? Hvem bryr seg, det er viktigere å kutte ned på dødsulykkene.



Anonymous poster hash: 067fe...65f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder ikke med to personer for å få statistisk signifikans med tanke på hvordan ståa er hos hele befolkningen.

Dessuten viser undersøkelser at menn er bedre på romforståelse, noe som for eksempel kommer til anvendelse ved rygging.

Anonymous poster hash: 7fbe0...4c5

Jeg sa ingenting om statistisk signifikans. Jeg delte kun hvordan det var i mitt forhold, der begge kjører akkurat like mye.

Dessverre ser jeg hos mange par at mannen alltid kjører når begge skal et sted - og selvfølgelig bidrar det tll at menn blir bedre sjåfører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ser jeg hos mange par at mannen alltid kjører når begge skal et sted - og selvfølgelig bidrar det tll at menn blir bedre sjåfører.

Hvorfor skriver du "dessverre"? I mange parforhold synes begge det er best at mannen kjører, så da er det vel ikke noe dumt at de gjør det på den måten?

Anonymous poster hash: 7fbe0...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skriver du "dessverre"? I mange parforhold synes begge det er best at mannen kjører, så da er det vel ikke noe dumt at de gjør det på den måten?

Anonymous poster hash: 7fbe0...4c5

Dessverre fordi kvinnene ikke får dem samme mengdetreningen i å kjøre bil. Og trening gjør en til bedre og tryggere sjåfører, noe som gjør det bedre for alle i trafikken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli en god sjåfør krever mengdetrening og selvfølgelig forståelse for trafikkregler (og faktisk være så moden at man følger dem)

Hvem har mest mengdetrening, jo menn siden det er de som kjører mest og lengst.

Min erfaring er at både kvinner og menn bryter vikepliktregler, kjører tett oppi andre biler og bryter trafikkreglene.



Anonymous poster hash: 25edb...5ed
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du leter etter er en eller annen måte å vri dette om til at kvinner er verst til å kjøre bil? Hvem bryr seg, det er viktigere å kutte ned på dødsulykkene.

Anonymous poster hash: 067fe...65f

Det jeg egentlig ville fram til er at statistikken for dødsulykker/alvorlige ulykker ville hatt mange flere kvinner som syndebukker hvis jeg ikke hadde unngått å kjøre dem ihjel når de gjør feil. Og hvis jeg antar at hvertfall 1/3 av de som kjører i trafikken blir utsatt for like mange dårlige sjåfører som meg ville det ført til en ganske stor endring i statistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...