Gå til innhold

Er abort mord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nja. Jeg kunne ikke tatt abort, og mener det bør være strengere lover. Et spørsmål jeg gjerne vil vite svaret på er, hvordan er abort IKKE mord?



Anonymous poster hash: 1b9f7...23b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrder vi hver gang vi vasker henda etter dobesøk også? Ordet "mord" brukes om personer. Et 12 uker gammelt foster kan bli en person, det er ikke. Om du tror det er det så kan du værsegod forsøke på en samtale eller en respons som ikke er reflekser.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk hisser seg opp angående abort. Jeg skjønner heller ikke hvorfor noen verdsetter rettigheter til en amøbe over en fullt utviklet, sansende person, altså moren.

Anonymous poster hash: c49b9...7f0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Jeg kunne ikke tatt abort, og mener det bør være strengere lover. Et spørsmål jeg gjerne vil vite svaret på er, hvordan er abort IKKE mord?

Anonymous poster hash: 1b9f7...23b

Et foster er levende, men det er ikke noen form for bevissthet i det, og det er bevissthet som skiller dyr fra insekter og planter.

Definisjonen på mord er:

mord assassination, murder, homicide جريمة قتل vražda mord Mord φόνος asesinato murha meurtre ubojstvo omicidio 殺人 살인 moord morderstwo assassinato убийство mord การฆาตกรรม cinayet tội giết người 谋杀 (muɾd)

substantiv nøytrum

det å ta liv, drap meurtre maskulin , assassinat maskulin begå et mord.

________________________________________

I følge definisjonen, er det et mord når man tar et liv. Et foster er levende, men ikke et tenkende menneske enda. Siden det ikke er en person, men bare en levende, biologisk masse, vil ikke en abort være et drap, noe mer enn det er et drap å plukke blomster.

Man kan se det på en annen måte, og si at "jammen en blomst har ikke potensiale til å utvikle bevissthet, men det har fostre!", og det stemmer, men da gjelder akkurat det samme for sed og egg også. Da er det mord, om man runker, eller mord, om man valgte å ikke prøve å få barn da man hadde eggløsning.

Endret av Yme
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mord uansett hva man sier til seg selv for å få sove om natten.



Anonymous poster hash: fa12a...7db
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egiett

Jeg tenker det egentlig ikke spiller noen rolle hva man kaller det, uansett hvordan man snur og vender på det er abort å avslutte et liv. Hvorvidt det er galt eller ikke kan man diskutere i det uendelige uten å bli enige, men jeg personlig mener at også et ufødt foster har retten til liv. Samtidig kan jeg sette meg inn i situasjonen til kvinnen, og har en viss forståelse for at noen velger dette, selv om jeg altså selv mener det er galt. Som sagt, jeg tenker det handler om retten til liv for fosteret - og altså ikke om "kvinnens rett til å bestemme over egen kropp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Winza

Jeg tenker det egentlig ikke spiller noen rolle hva man kaller det, uansett hvordan man snur og vender på det er abort å avslutte et liv. Hvorvidt det er galt eller ikke kan man diskutere i det uendelige uten å bli enige, men jeg personlig mener at også et ufødt foster har retten til liv. Samtidig kan jeg sette meg inn i situasjonen til kvinnen, og har en viss forståelse for at noen velger dette, selv om jeg altså selv mener det er galt. Som sagt, jeg tenker det handler om retten til liv for fosteret - og altså ikke om "kvinnens rett til å bestemme over egen kropp".

Beste kommentaren i hele tråden:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ...sunny...

Jeg synes mord er et sterkt ord å bruke, men abort er i hvertfall at man avslutter et begynnende liv. Av den grunn synes jeg ikke det er riktig å ta abort. Kvinnens rettighet til å bestemme over egen kropp står sterkt, men jeg synes dessverre alt for få taler det lille barnets sak. Kan derimot ha forståelse for abort i svært spesielle tilfeller (som ved voldtekt eller fare for mors liv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva med spontanaborter, hva er det da? Selvmord da eller?

Det er noe annet, da velger man ikke å ta livet av fosteret og mor sørger over tapet

Anonymous poster hash: 8d718...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns abort er feil. Man dreper et liv, uansett hvor langt livet er på vei.
Det skal bli et menneske, et barn som skal vokse opp en dag.
Det er barnet ditt, ditt eget kjøtt og blod og så velger noen å bare avslutte/fjerne det?
Fordi det ikke passer økonomisk, feil far, har ikke fullført utdannelse, fordi de ikke ønsker flere barn osv.
Skal folk bare få barn når man planlegger å få et? Da blir det mange aborter fremover dessverre.
Abort er ikke et prevensjonsmiddel.

Alle fortjener å bli født uansett om du var planlagt, downs eller andre ting.
Vi lever i et land som gir utrolig god hjelp til folk med barn.



Anonymous poster hash: ad17c...c7e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns abort er feil. Man dreper et liv, uansett hvor langt livet er på vei.

Det skal bli et menneske, et barn som skal vokse opp en dag.

Det er barnet ditt, ditt eget kjøtt og blod og så velger noen å bare avslutte/fjerne det?

Fordi det ikke passer økonomisk, feil far, har ikke fullført utdannelse, fordi de ikke ønsker flere barn osv.

Skal folk bare få barn når man planlegger å få et? Da blir det mange aborter fremover dessverre.

Abort er ikke et prevensjonsmiddel.

Alle fortjener å bli født uansett om du var planlagt, downs eller andre ting.

Vi lever i et land som gir utrolig god hjelp til folk med barn.

Anonymous poster hash: ad17c...c7e

Det hadde absolutt vært veldig optimalt om alle bare fikk barn når de planla det. Ikke bare fordi det hadde vært større sjanse for at dette barnet fikk et godt liv, men også fordi det finnes så mange mennesker nå at hele kloden vår blir ødelagt, og når det skjer, dør absolutt alle.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Now, is a fetus a human being? This seems to be the central question. Well, if a fetus is a human being, how come the census doesn't count them? If a fetus is a human being, how come when there's a miscarriage they don't have a funeral? If a fetus is a human being, how come people say "we have two children and one on the way" instead of saying "we have three children?" George Carlin

Anonymous poster hash: dc8cb...e8a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Now, is a fetus a human being? This seems to be the central question. Well, if a fetus is a human being, how come the census doesn't count them? If a fetus is a human being, how come when there's a miscarriage they don't have a funeral? If a fetus is a human being, how come people say "we have two children and one on the way" instead of saying "we have three children?" George Carlin

Anonymous poster hash: dc8cb...e8a

Denne her er også ganske grei: (kopiert fra nettet, og oversatt med Google translate)

Jeg holder en baby i den ene hånden, og en petriskål med et foster i, i den andre.

Jeg kommer til å kaste en av dem i gulvet. Du velger hvilken.

Hvis du virkelig mener et foster er det samme som en baby, bør det være umulig for deg å bestemme hvilken av dem jeg skal slippe. Det må være så vanskelig, at valget ditt bare blir helt tilfeldig, siden du velger mellom to likestilte saker.

Sjansen er størst for at du redder babyen.... Hvorfor det?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Beist

^ Amen til begge.

Nei, abort er ikke mord. En abort er en abort. Hadde jeg blitt gravid nå, hadde jeg tatt en. Booyah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egiett

Denne her er også ganske grei: (kopiert fra nettet, og oversatt med Google translate)

Jeg holder en baby i den ene hånden, og en petriskål med et foster i, i den andre.

Jeg kommer til å kaste en av dem i gulvet. Du velger hvilken.

Hvis du virkelig mener et foster er det samme som en baby, bør det være umulig for deg å bestemme hvilken av dem jeg skal slippe. Det må være så vanskelig, at valget ditt bare blir helt tilfeldig, siden du velger mellom to likestilte saker.

Sjansen er størst for at du redder babyen.... Hvorfor det?

Det blir jo overhodet ikke sammenlignbart! Greia er jo at du ikke velger mellom en baby og et foster, greia er at du velger å kvitte deg med noe som skal bli et barn, et menneske. Om du synes det er greit så får det være din mening, men å sammenligne det med å drepe en baby gjør det ikke noe mindre til det det er: å ta et liv!

Endret av Egiett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, et foster lever i det moren velger å ta abort. Så ja, det er mord. Selv om fosteret kanskje ikke føler noe særlig så er det fortsatt mord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det blir jo overhodet ikke sammenlignbart! Greia er jo at du ikke velger mellom en baby og et foster, greia er at du velger å kvitte deg med noe som skal bli et barn, et menneske. Om du synes det er greit så får det være din mening, men å sammenligne det med å drepe en baby gjør det ikke noe mindre til det det er: å ta et liv!

Du forsto jo ikke poenget med den i det hele tatt :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egiett

Du forsto jo ikke poenget med den i det hele tatt :P

Jeg forsto poenget, jeg er faktisk ikke dum. Og ja, jeg mener faktisk at fosteret og babyen er likeverdige, men det er jo ikke poenget overhodet. Poenget er at det ikke er logisk å sette opp et slikt dilemma, fordi det ikke er et valg om hvem man vil la leve, det er et valg om å ta et liv. For øvrig har jo den babyen og det fosteret faktisk har det samme potensialet til å vokse opp og bli akkurat det samme. Så helt ærlig, hva er forskjellen? Du vil ikke velge å ta livet av et nyfødt barn fordi det er uønsket, vil du vel?

Endret av Egiett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto poenget, jeg er faktisk ikke dum. Og ja, jeg mener faktisk at fosteret og babyen er likeverdige, men det er jo ikke poenget overhodet. Poenget er at det ikke er logisk å sette opp et slikt dilemma, fordi det ikke er et valg om hvem man vil la leve, det er et valg om å ta et liv. For øvrig har jo den babyen og det fosteret faktisk har det samme potensialet til å vokse opp og bli akkurat det samme. Så helt ærlig, hva er forskjellen? Du vil ikke velge å ta livet av et nyfødt barn fordi det er uønsket, vil du vel?

Jeg liker at du insinuerer at man må være dum for å ikke forstå poenget, for så å følge opp med å atter en gang vise at du ikke forstår poenget.

Jaja, uansett, jeg skal svare på spørsmålene dine... Jeg ville ikke tatt livet av et uønsket barn, men jeg mener at livet til en tenkende person, er mer verdifullt enn noe som bare har potensiale til å bli en tenkende person, på samme måte som at jeg mener livet til en tenkende person, er mer verdifullt en live til en som ligger i en vegetativ tilstand, som han/hun aldri kommer ut av. Dette i tillegg til at jeg syns det er bedre å aldri få noe liv, enn å få et vondt liv.

Jeg kan selvfølgelig ikke vite at alternativet til en hver abort, hadde vært mennesker som hadde det fælt, men jeg veit at mennesker som blir født inn i dårlige familier, veldig ofte blir ødelagte mennesker, med ødelagte syn, som ødelegger seg selv og andre i lang tid etterpå, og at det gjerne setter røtter i flere generasjoner nedover...

Om en dame er oppegående nok til å se at hu ikke har mulighet og resurser til å kunne gi et godt liv til et nytt menneske, syns jeg det er greit at dette menneske skal slippe å bli født inn i en situasjon som har store potensialer til å bli skikkelig rævva... Alt dette handler selvfølgelig om sjanse, men når sjanse heller mest mot det negative, ser jeg ingen grunn til å ikke skulle unngå det hele, spesielt når det er snakk om noe så alvorlig som det menneskelige sinn, fordi det har potensiale til, ikke bare å ødelegge for seg selv, men faktisk å ødelegge hele verden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...