Gå til innhold

Er abort mord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Winza

Den er sletta for lenge siden, fordi den brøyt så mange regler.

Synd, utifra det innlegget ab skrev virket det som en saftig og underholdendes tråd:)

Endret av Sid Walker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et foster som er i stadiet innenfor de ukene hvor man har lov til å ta abort, er ikke noe mer enn potensiale for å bli en person, men det er ikke en person enda, fordi delene som trengs ikke har kommet. Sammenligner man en abort med drapet på et en fult utviklet person, blir det på samme nivå som å sammenligne bruken av prevensjon, eller det å ikke bli gravid under eggløsning, med å drepe en ferdig utviklet person... Alle tingene har potensialer til å bli en person, men det er ikke noen bevissthet der, og det er bevisstheten som definerer personen.

1. "Innenfor de ukene man har lov til å ta abort". Hva mener du? Grensen for å ta abort er ikke absolutt. Utgangspunktet er at man ikke kan ta abort etter 12. uke, men det finnes mange unntak, og abortloven åpner opp for at man kan ta abort helt fram til fosteret er levedyktig.

2. Når mener du et foster får bevissthet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er abort. Men hva med noen utenfor mammans kropp får fosteret til å dø mot morens vilje. De blir heller ikke prøvd for mord. Men la oss si at for eksempel en gal eks knivstikker den gravide mens hun er 8 mnd på vei, eller en bilfører kjører i fylla, kræsjer og babyen dør grunner morkakeløsning. Hva da? Burde ikke det være straffbart å drepe fostre mot den gravides vilje?

straffeloven § 241.Med fengsel inntil 3 år straffes en mann som vet om at en kvinne han har besvangret tilsikter noen forbrytelse som er rettet mot fosterets eller barnets liv eller som utsetter dette for fare, og unnlater å foreta tiltak som kunne forebygge forbrytelsen. Har forbrytelsen hatt barnets død til følge, kan fengsel inntil 4 år anvendes.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-15#KAPITTEL_2-15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

straffeloven § 241.Med fengsel inntil 3 år straffes en mann som vet om at en kvinne han har besvangret tilsikter noen forbrytelse som er rettet mot fosterets eller barnets liv eller som utsetter dette for fare, og unnlater å foreta tiltak som kunne forebygge forbrytelsen. Har forbrytelsen hatt barnets død til følge, kan fengsel inntil 4 år anvendes.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-15#KAPITTEL_2-15

Det er likevel ikke straff for MORD eller uaktsomt drap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. "Innenfor de ukene man har lov til å ta abort". Hva mener du? Grensen for å ta abort er ikke absolutt. Utgangspunktet er at man ikke kan ta abort etter 12. uke, men det finnes mange unntak, og abortloven åpner opp for at man kan ta abort helt fram til fosteret er levedyktig.

2. Når mener du et foster får bevissthet?

Hjernen har ikke noe spesifikk form for bevissthet, til og med en periode etter fødsel, og dette med at folk får ta abort til litt varierende tider, er veldig kontekstbestemt, så det er ikke noe jeg kan kommentere, siden jeg ikke har vært til stede i de tilfellene, og kan derfor ikke gjøre meg opp noe mening på om jeg syns det er en grei ting eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ved aktiv dødshjelp bestemmer man over sitt eget liv, mens ved abort er det en annens liv man bestemmer over

Først og fremst handler det om eget liv når det gjelder abort også. Det å få et funksjonshemmet barn vil ta enormt med tid å oppdra. Det samme med et vanlig barn forresten. Hvis da dette barnet ødelegger alt i sitt eget liv, eller at det kommer i en ugunstig tid i livet så er det greit å ta abort for å få orden på livet sitt før en setter barn til verden. Hva med voldtekt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om abort et mord er svelging av sæd kannibalisme..

Hjelpes så mange tåpelige meninger som finnes.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om abort et mord er svelging av sæd kannibalisme..

Hjelpes så mange tåpelige meninger som finnes.

Du er tåpelig, at du blander sæd med å drepe et barn. Skaff hjelp...

Anonymous poster hash: 8d718...358

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er tåpelig, at du blander sæd med å drepe et barn. Skaff hjelp...

Anonymous poster hash: 8d718...358

Det er ikke langt unna samme greia, enten du liker det eller ikke... Et foster er ikke noe mer enn et potensiale til å bli en person, og det er sæd også.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er tåpelig, at du blander sæd med å drepe et barn. Skaff hjelp...

Anonymous poster hash: 8d718...358

Et foster på noen få uker er ikke særlig mye mere levende enn det sædceller er. Så svelger du sæd så dreper du millionvis av potensielle fostere. :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke langt unna samme greia, enten du liker det eller ikke... Et foster er ikke noe mer enn et potensiale til å bli en person, og det er sæd også.

Hva med mennesker i vegetative tilstander? Burde de tas livet av når de ikke ser ut til å inneha en bevissthet? Det vil jo spare samfunnet masse penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med mennesker i vegetative tilstander? Burde de tas livet av når de ikke ser ut til å inneha en bevissthet? Det vil jo spare samfunnet masse penger.

Ja. Men det er jo opp til de nærmeste om de ønsker å kutte livshjelpen. Det er vell ikke lov å gjøre dette før et år er gått eller så? Her må noen rette meg hvis jeg tar feil selvfølgelig. Men er det noen vits å holde et menneske i livet over flere år som har absolutt null sjans til å komme til livet igjen?

Hadde jeg havnet der, så ville jo hatt ønsket at mine nærmeste hadde kuttet strømmen slik at jeg ikke ville være en byrde for dem over mange år når jeg uansett aldri kan komme tilbake. Da er det bedre at de skal få startet på å komme over meg og fortsette sitt eget liv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med mennesker i vegetative tilstander? Burde de tas livet av når de ikke ser ut til å inneha en bevissthet? Det vil jo spare samfunnet masse penger.

Om man burde gjøre det? Det kommer vel an på situasjonen. Om man kan velge mellom å gi den plassen til en person med bevissthet isteden, syns jeg man burde det, hvis personen i vegetativ tilstand er helt avhengig av den plassen for ikke å miste de kroppslige funksjonene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med mennesker i vegetative tilstander? Burde de tas livet av når de ikke ser ut til å inneha en bevissthet? Det vil jo spare samfunnet masse penger.

Du mener folk som er vegetarianere?

Anonymous poster hash: 8d718...358

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man burde gjøre det? Det kommer vel an på situasjonen. Om man kan velge mellom å gi den plassen til en person med bevissthet isteden, syns jeg man burde det, hvis personen i vegetativ tilstand er helt avhengig av den plassen for ikke å miste de kroppslige funksjonene sine.

Hvordan kan det komme an på situasjonen? Enten opptar dette mennesket ressurser grunnet sin vegetative tilstand, eller så gjør de det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det komme an på situasjonen? Enten opptar dette mennesket ressurser grunnet sin vegetative tilstand, eller så gjør de det ikke.

Fordi jeg ikke bryr meg om denne personen bruker resurser eller ikke, derfor syns jeg det kommer an på situasjonen. Det jeg bryr meg om, er om han tar opp sykehusplassen til en annen som kan trenge den.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi jeg ikke bryr meg om denne personen bruker resurser eller ikke, derfor syns jeg det kommer an på situasjonen. Det jeg bryr meg om, er om han tar opp sykehusplassen til en annen som kan trenge den.

Hvorfor kommenterer du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om abort et mord er svelging av sæd kannibalisme..

Hjelpes så mange tåpelige meninger som finnes.

Vel, hvis du virkelig ikke ser forskjellen på en sædcelle og noe som har utviklet fingre og tær og bare er noen få steg unna å utvikle bevissthet, så skjønner jeg synspunktet ditt. For øvrig mener jeg det å karakterisere ens meningsmotstandere som "tåpelige" er en barnslig holdning å ha til andre debattanter. Du må gjerne være uenig med meg, men da får du argumentere imot, fremfor å komme med adjektiver du håper skal fornærme.

Jeg mener at ethvert liv har en ukrenkelig verdi, og at begrepet "foster" er noe som tøyes i det uendelige i et forsøk på å legitimere abort, og dekke over hva det er en virkelig gjør. Det virker som om abort er et nødvendig onde i dagens samfunn, og at en rett og slett ikke er villig til å ta debatten. Kvaliteten på en rekke av argumentene her inne, inkludert din, viser jo hvilket useriøst nivå diskusjonen har blitt nedgradert til.

Anonymous poster hash: 98c63...ebe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man gravid uten å planlegge dette, så er man ikke selvopptatt og egoistisk hvis man tar abort. Det er jo også den eventuelle ungen man tenker på når man tar abort for å skåne det fra et liv midt i mas og helvete hvis man ikke har økonomien og livet sitt generelt klart og tilpasset for å få barn.

Da er det som sagt bedre å ta abort og få barn når tiden er klar for det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kommenterer du da?

Kommentaren min var et svar på spørsmålet du stilte meg... Spør du virkelig hvorfor jeg svarer på spørsmål jeg får?

Endret av Yme
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...