Gå til innhold

Turkise øyne..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest iGirl

Jeg hadde en klassevenninne for ganske mange år siden som jeg vil si hadde relativt turkise øyne. Dvs de var av blåspekteret, genetisk sett, men helte mot grønt.

Øyenfarge er jo ikke så enkelt som blått eller brunt uten noen nyanser. Nyansene påvirkes også av gener, stort sett kan øyenfarge bestemmes ut fra 6 ulike mutasjoner (SNP'er) på ulike gener, men kan være så mye som 16 ulike som bestemmer akkurat hva slags øyenfarge hver enkelt av oss ender opp med. Selv er jeg så langt jeg vet 100% norsk/skandinavisk ættet. Selv om jeg ikke kan utelukke at noe annet blod har kommet inn i slekta for mange generasjoner siden. Mine egne øyne er grønne, men i brunspekteret, genetisk sett.

Jeg ville absolutt ikke ansett turkise øyne som noe jødisk trekk, selv om kanskje en og annen har det. Vet det finnes noen blåøyde berbere, en noe uvanlig øyenfarge i nord Afrika. Jeg ville ikke akkuat sagt at blå øyne er et berbisk trekk hos Skandinaver, fordi om begge folkegrupper har blå øyne i populasjonen.

110109182.9Ljzv5wm.jpg

Det bildet der minner meg om verdens vakreste fotografi, et veldig kjent bilde av en afghansk jente. Blikket hennes forteller en historie..

post-69731-23365_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt lyse knallblå/turkise øyner er kjempefint.

Som Bertine Zetliz og Vibeke Skofterud f.eks.



Anonymous poster hash: a128f...ec9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F

Det bildet der minner meg om verdens vakreste fotografi, et veldig kjent bilde av en afghansk jente. Blikket hennes forteller en historie..

Ja, kjenner godt til bildet.

Vurderte å bruke det som illustrasjon på en noe uvanlige øyenfarge, men synes berberen passet bedre akkurather :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Ja, kjenner godt til bildet.

Vurderte å bruke det som illustrasjon på en noe uvanlige øyenfarge, men synes berberen passet bedre akkurather :-)

Ja enig i det! Det er ekstra pent med slike øyner når det er "uventet", en kontrast fra hud og hårfarge. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilde-30_zps8e071fef.jpg

Bedre lys her? Tatt utendørs i dagslys..

ser ut som veldig blå øyne for meg. turkis farge er en blanding av grønn og blå og ser mer sånn her ut:

http://www.socwall.com/images/wallpapers/15570-1920x1200.jpg

og øyenfargen forandrer seg som følge av hvilket lys man befinner seg i. :)

Anonymous poster hash: 395ef...3c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha kanskje "turkis" er litt overdrevet ?

legger ved et bilde jeg!

oslashye_zps3704311f.jpg

bilde-30_zps8e071fef.jpg

Bedre lys her? Tatt utendørs i dagslys..

Man ser jo at du har redigert bildene her, tenker da mest på det hvite i øyene.

Men tviler ikke på at du har pene øyne altså. :)

Anonymous poster hash: a45de...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man ser jo at du har redigert bildene her, tenker da mest på det hvite i øyene.

Men tviler ikke på at du har pene øyne altså. :)

Anonymous poster hash: a45de...761

Kan garantere deg at bildene ikke er redigerte. Det er akkurat slik øynene hennes ser ut. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Man ser jo at du har redigert bildene her, tenker da mest på det hvite i øyene.

Men tviler ikke på at du har pene øyne altså. :)

Anonymous poster hash: a45de...761

De er ikke det minste redigerte faktisk! To ord: clear eyes. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid er det noen som skal trekke inn en "Hvem tror du at du er" holdning når noen velger å vise frem et bilde av seg selv. Her er det snakk om et eksempel, og istedet for å komme med halvfrekke kommentarer som går ut på photoshopping, gulsot, filter, gult lys så er det en bedre idè å holde kjeft for det lyser ganske bra gjennom.

Nydelig farge!



Anonymous poster hash: c01ca...d55
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest auroravictoria

Folkens, det er nok bare et veldig dårlig mobilkamera som gjør at det ser duset ut. Mitt kamera er også slik, og det fanger ikke opp støv og "ugjevnheter". Så det at det hvite rundt øynene er så hvitt, og eyeliner ser duset ut osv, er pga kvaliteten på kamera.

Kjempe nydelig farge TS :)

Endret av auroravictoria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Folkens, det er nok bare et veldig dårlig mobilkamera som gjør at det ser duset ut. Mitt kamera er også slik, og det fanger ikke opp støv og "ugjevnheter". Så det at det hvite rundt øynene er så hvitt, og eyeliner ser duset ut osv, er pga kvaliteten på kamera.

Kjempe nydelig farge TS :)

Jeg er ikke TS. Men takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Alltid er det noen som skal trekke inn en "Hvem tror du at du er" holdning når noen velger å vise frem et bilde av seg selv. Her er det snakk om et eksempel, og istedet for å komme med halvfrekke kommentarer som går ut på photoshopping, gulsot, filter, gult lys så er det en bedre idè å holde kjeft for det lyser ganske bra gjennom.

Nydelig farge!

Anonymous poster hash: c01ca...d55

Nettopp! Dette er jo en diskusjon om øyeFARGE, ikke om hvor pene eller ikke pene øyner man har. Bildet mitt var bare et eksempel på det jeg trodde TS mente. Alt dette "DU HAR REDIGERT DET!!"-fjaset blir for dumt. Bildene er ikke redigerte, og OM jeg hadde photoshop-skills skulle jeg nok fått dem til å se myye vakrere ut. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Mine blir turkise når jeg gråter. Aner ikke hvorfor, tror det har noe med vann å gjøre? Til vanlig er de sånn normalt blågrønne, men mere blå enn grønn når pupillen er stor.

Ikke noe jødisk i min slekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest iGirl

Mine blir turkise når jeg gråter. Aner ikke hvorfor, tror det har noe med vann å gjøre? Til vanlig er de sånn normalt blågrønne, men mere blå enn grønn når pupillen er stor.

Ikke noe jødisk i min slekt.

Mine blir også SKIKKELIG turkise når jeg gråter.. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Mine blir også SKIKKELIG turkise når jeg gråter.. :vetikke:

supersnålt! Må alltid se meg i speilet når jeg har grått, bare for å se om det fortsatt skjer. Forskjellen er så tydelig at folk har kommentert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

supersnålt! Må alltid se meg i speilet når jeg har grått, bare for å se om det fortsatt skjer. Forskjellen er så tydelig at folk har kommentert det.

legg ut et bilde av øyet ditt da. Ikke når du har grått altså, men til vanlig ? :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet ikke helt hvilken farge øynene mine egentlig har. Har en følelse av at de er litt mer blå enn hva som kommer frem på dette bildet..

*tok bort bildet*

Endret av Solbærsaft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Vet ikke helt hvilken farge øynene mine egentlig har. Har en følelse av at de er litt mer blå enn hva som kommer frem på dette bildet..

mine øyne.jpg

Det som er så vakkert med øynene dine er at de er så "uventet" på deg på en måte .. De er virkelig kjempefine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Vet ikke helt hvilken farge øynene mine egentlig har. Har en følelse av at de er litt mer blå enn hva som kommer frem på dette bildet..

attachicon.gifmine øyne.jpg

blå/grå?

legg ut et bilde av øyet ditt da. Ikke når du har grått altså, men til vanlig ? :blomst:

Skal se om jeg finner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine blir turkise når jeg gråter. Aner ikke hvorfor, tror det har noe med vann å gjøre? Til vanlig er de sånn normalt blågrønne, men mere blå enn grønn når pupillen er stor.

Ikke noe jødisk i min slekt.

Det har med blodtrykket å gjøre :)

Når du gråter får du mer blod til hodet, du vil ofte kjenne det på at områder i huden føles varmere. Det samme skjer med blodtilførselen til øynene. De blir litt blodskutte rett og slett, og det gjør at de blir grønnere. Synes selvsagt ikke spesielt godt på brunøyde, men lysøyde og da spesielt de med en relativt klar blåfarge, vil ende opp med noe som ser ut som en langt mer turkis øyenfarge enn til vanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...