AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #1 Skrevet 23. mars 2014 Det har seg sånn at jeg har spart opp 100.000, disse pengene tenkte jeg i utgangspunktet å la ligge på konto og eventuelt få litt renter etterhvert. Men jeg lurer, er det noe det lønner seg å investere i til denne prisen eller under? Det er jo mye penger, men i forhold til f.eks bolig så er det jo ikke så mye.. Noen ideer? Bør jeg bare ha de liggnede på sparekonto? Anonymous poster hash: 30774...6c5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #2 Skrevet 23. mars 2014 Det er ingen risikofri måte å få høyere avkastning på, så hvis du skal bruke dem snart er det lureste å bare la dem stå i banken. Hvis du sparer til pensjon bør du sette minst halvparten i aksjefond og opprette spareavtale. Anonymous poster hash: 998d8...72c 1
Friheten Skrevet 23. mars 2014 #3 Skrevet 23. mars 2014 Som AnonymBruker skriver over så hører risiko og avkastning sammen. Spørsmålene du må stille deg selv er hvor mye risiko du er villig til å ta, og hvor lenge du har tenkt å la pengene forvalte seg. Bare husk på at selv i såkalte høyrentekontoer (rundt 3-3,5 % rente) er ikke dette noe gullgruve med tanke på avkastningen. Trekker du fra inflasjonsmålet på 2,5 % og skatten du betaler på renteinntektene, sitter du kanskje igjen med en rente på 0 %. Men pengene dine taper seg hvertfall ikke i verdi, i motsetning til å plassere pengene under madrassen.. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #4 Skrevet 23. mars 2014 Tusen takk for svar! Jeg vet ikke helt hva jeg vil bruke pengene til. Jeg har egentlig ingen planer, men tenker at jeg vil la pengene stå på sparekonto en stund hvertfall.. Anonymous poster hash: 30774...6c5
Pengebingen Skrevet 24. mars 2014 #5 Skrevet 24. mars 2014 Som AnonymBruker skriver over så hører risiko og avkastning sammen. Spørsmålene du må stille deg selv er hvor mye risiko du er villig til å ta, og hvor lenge du har tenkt å la pengene forvalte seg. Bare husk på at selv i såkalte høyrentekontoer (rundt 3-3,5 % rente) er ikke dette noe gullgruve med tanke på avkastningen. Trekker du fra inflasjonsmålet på 2,5 % og skatten du betaler på renteinntektene, sitter du kanskje igjen med en rente på 0 %. Men pengene dine taper seg hvertfall ikke i verdi, i motsetning til å plassere pengene under madrassen.. 3%-2,5% = 0,5% * (1-0,27) = 0,365%. Nei, du sitter selvsagt ikke igjen med 0% selv om du må skatte av renteinntektene Selv om dette riktig nok ikke blir mye å skryte av der det fornuftig dersom man ikke er sikker på at pengene kan stå investert i mer enn 5 år. Bedre med liten men sikker avkastning, enn kanskje høyere avkastning eller kanskje tap.
Gjest Fjotten Skrevet 24. mars 2014 #6 Skrevet 24. mars 2014 Tja, du kan jo investere dem i aksjer og så videre som nevnt over. Du kan også "investere" dem i diverse kurs og slikt som gjør seg godt på CVen, og så videre.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #7 Skrevet 24. mars 2014 3%-2,5% = 0,5% * (1-0,27) = 0,365%. Nei, du sitter selvsagt ikke igjen med 0% selv om du må skatte av renteinntektene Selv om dette riktig nok ikke blir mye å skryte av der det fornuftig dersom man ikke er sikker på at pengene kan stå investert i mer enn 5 år. Bedre med liten men sikker avkastning, enn kanskje høyere avkastning eller kanskje tap. Hvordan skatter man av renteinntektene da? Kanskje litt dumt spørsmål, men jeg har ikke jobbet på mange år da jeg studerer fulltid, og jeg har heller aldri hatt stort på en sparekonto Hva er det beste å gjøre om pengene står der til jeg vil ha bolig, f.eks 6 år? er det lenge eller kort tid i denne sammenhengen? Anonymous poster hash: 30774...6c5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #8 Skrevet 24. mars 2014 Hvordan skatter man av renteinntektene da? Kanskje litt dumt spørsmål, men jeg har ikke jobbet på mange år da jeg studerer fulltid, og jeg har heller aldri hatt stort på en sparekonto Hva er det beste å gjøre om pengene står der til jeg vil ha bolig, f.eks 6 år? er det lenge eller kort tid i denne sammenhengen? Anonymous poster hash: 30774...6c5 BSU er det beste hvis du sparer til bolig. Anonymous poster hash: 86320...9b7 1
tthomas12 Skrevet 24. mars 2014 #9 Skrevet 24. mars 2014 3%-2,5% = 0,5% * (1-0,27) = 0,365%. Nei, du sitter selvsagt ikke igjen med 0% selv om du må skatte av renteinntektene Selv om dette riktig nok ikke blir mye å skryte av der det fornuftig dersom man ikke er sikker på at pengene kan stå investert i mer enn 5 år. Bedre med liten men sikker avkastning, enn kanskje høyere avkastning eller kanskje tap. "En sitter selvsagt ikke igjen med 0%" .. Sant, fordi en sitter igjen med mindre enn 0%. En skatter ikke bare av 0,5%, en må skatte av hele renteinntekten på 3%. Det blir 3% * 0,73 - 2,5% = -0,31% 1
Friheten Skrevet 24. mars 2014 #10 Skrevet 24. mars 2014 Det er helt riktig tthomas12. At du sitter igjen med 0 % var kun ment som en forenkling fra min side. Det er fort gjort at når man hører ordet "høyrente" å tro at man får en god avkastning på pengene. Det er derimot ingen fasitsvar på hvor og i hva du burde investere pengene dine. Kanskje lettere å forstå med dette eksempelet: Du setter 100.000 kroner i en høyrentekonto med 3 % årlig rente. I løpet av et år (forenklet) har beløpet steget til 103.000 kroner. Du har altså hatt renteinntekter på 3.000 som du må skatte 27 % av. Skatten blir da: 810 kroner. Men så har pengene i løpet av året falt i verdi på 2,5 %. Av 100.000 kroner er tapet i pengenes verdi på 2.500 kroner. 3.000 - 810 - 2.500 = -310 kroner eller -0,31%. Må legge til at inflasjonsraten på 2,5% kun er inflasjonsmålet til Norges Bank. I de siste årene har inflasjonen vært lavere, noe som i eksempelet ovenfor ville gitt deg en bedre avkastning. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå