Gå til innhold

5 åring som ALDRI hører etter ved leggetid.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen. Jeg trenger noen råd ang datteren min på 5 år som aldri hører etter lenger ved leggetid! Jeg holder på å bli gal, rett og slett. Sitter å gråter for jeg er så sliten å fustrert.

Altså hun er veldig grei å snill sånn ellers om dagene, selvfølgelig så kan hun bli sur etc da også, men hun hører hvertfall etter når jeg prater til henne. Men om kveldene så driver hun meg til vanvidd, jeg har rett og slett bare lyst å forsvinne av og til for jeg blir så sliten av at hun skal skrike, gråte, tøyse, snakke når hun skal legge seg. Hun sier at hun er ikke trøtt, hun vil ikke legge seg og at jeg er slem etc. Går jeg utav rommet begynner hun å gråte å skrike etter oppmerksomhet.

Så nå i all fustrasjonen så har jeg sagt til henne om at hun ikke gir seg nå så får hun ikke gå i barneselskap på søndag som hun er invitert i. (Hun ligger i skrivende stund å skriker som besatt, men jeg prøver å ignorere henne)

Er dette for streng straff?? Eller hva skal jeg gjøre? Føler meg som verdens verste mor akkuratt nå :(



Anonymous poster hash: d2073...c2d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor sent legger du henne? Helg/hverdag? Hvilke leggerutiner har dere? Gjør dere leggingen om til en kamp blir det en vond sirkel som DU må bryte. Det gjør du ikke med straff. Prøv å lage en rolig og koselig leggerutine. Kanskje dere kan planlegge den sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere hyggelige rutiner, som f.eks. lesing på senga? Jeg er en av dem som mener at konsekvenser må ha en sammenheng med "forbrytelsen" og jeg synes det er en urimelig hard straff å nekte henne å gå i bursdag. I barnehagen til mitt barn er bursdager en stor greie det snakkes mye om, og å nekte ham å gå, hadde vært en straff som varte i kanskje flere uker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sent legger du henne? Helg/hverdag? Hvilke leggerutiner har dere? Gjør dere leggingen om til en kamp blir det en vond sirkel som DU må bryte. Det gjør du ikke med straff. Prøv å lage en rolig og koselig leggerutine. Kanskje dere kan planlegge den sammen.

Jeg legger henne ca 19.30 i hverdager og i helger så får hun være oppe til 20.30. Leggerutinen har alltid vært positiv og rolig. Vi spiser kveldsmat sammen og jeg er med inn på badet å pusser tenner, vasker ansikt og ser at hun tar på seg natt tøy, og jeg leser alltid bok og synger trollemor sangen til henne, det liker hun veldig godt. Er bare etter det alt blir dumt. Har prøvd alt ifra å sitte lenger inne på rommet med henne til hun sovner til å la henne få tulle ifra seg, men ingenting hjelper!

Tenker også at slik oppførsel bør ha en konsikvens, for det hjelper jo ikke uansett hva jeg gjør.. uff er så fortvilet.. :(

Anonymous poster hash: d2073...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere hyggelige rutiner, som f.eks. lesing på senga? Jeg er en av dem som mener at konsekvenser må ha en sammenheng med "forbrytelsen" og jeg synes det er en urimelig hard straff å nekte henne å gå i bursdag. I barnehagen til mitt barn er bursdager en stor greie det snakkes mye om, og å nekte ham å gå, hadde vært en straff som varte i kanskje flere uker.

Ja tenkte meg om litt å følte kanskje det var en litt hard straff, det ble sagt i desperasjon om å prøve å få henne til å roe seg ned å slutte å tulle..

Hva vil vær en passende konsikvens når hun driver å tuller slik da?

Anonymous poster hash: d2073...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok prøvd tidligere legging, spesielt i helgene. Så små barn har ingen behov for en hel times utsatt leggetid, det tror jeg bare fører til overtrøtt unge. Jeg har en "stedatter" som er 7 og selv for henne er 20.30 for sen leggetid.

Når det blir baluba ved legging her, er det så godt som alltid fordi sønnen min rekker å bli overtrøtt. Og da kan jeg snakke med ham om det og si at når han er så trøtt at han ikke kan samarbeide, må han legge seg tidligere. Jeg jobber ganske hardt for at det å legge seg skal være en positiv greie, snakker mye om hvor deilig og hvor viktig det er å sove. Nå er gutten min bare 3 år ennå, men de dagene jeg ser at han er som verst trøtt, kan jeg legge ham klokken 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chiki

Du bør holde det du sier så hun skal skjønne at du mener alvor og at ting får konsekvenser. Men jeg personøig villle aldri truet i dag med at hun ikke får gå i selskap som ikke er før søndag. Det er jo lenge til! Man skal aldri true med noe man ikke vil gjennomføre.

Vår si på 3,5 år tullet også med leggingog sier at hun ikke er trøtt osv. Hun får ligge i sengen med lys på å lese bok, og legger vell boken selv etter en liten stund. Greit hun ikke vil sove, men hun må være i sengen når det er leggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten måtte jeg gjerne lese litt på sengen for å bli trøtt. Eller hva med en koselig lydbok eller rolig musikk som belønning hvis hun legger seg rolig i sengen? Eller bla i en bok om hun foretrekker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg deg ved siden av henne og ligg der til hun sovner (du kommer garantert til å sovne selv med henne en stund, men still bare alarmen så du kommer deg opp igjen). Les en historie eller to, slukk lyset og syng for henne.

Å nekte bursdag er litt for hard konsekvens, og jeg tror kanskje en slik trussel kan gjøre henne enda mer gira

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki

Ja tenkte meg om litt å følte kanskje det var en litt hard straff, det ble sagt i desperasjon om å prøve å få henne til å roe seg ned å slutte å tulle..

Hva vil vær en passende konsikvens når hun driver å tuller slik da?Anonymous poster hash: d2073...c2d

Det er jo bedre å snakke positivt og noe kjekt dere kan gjøre om hun er flink, enn å begynne å true med konsekvenser når hun først har slått seg vrang. Barn er lettere å ha med å gjøre før oroblemene oppstår. Med mi hjalp det å si at om du er flink å legge deg i dag blir jeg SÅ glad, og da kan vi lage kakao og se barnetv sammen når du står opp i morgen. Eller bake eller noe annet kjekt hun liker.

Eller jeg ville sagt om hun slo seg vrang at det er ikke noe kjekt når det er slik, og at det kun er de som er flinke å legge seg som får være med på butikken å kjøpe lørdagsgodt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør holde det du sier så hun skal skjønne at du mener alvor og at ting får konsekvenser.

Ikke i alle tilfeller. De beste voksne er de som kan si "Du, unnskyld. I går var jeg sliten og truet med xxx for å få deg til å høre etter, og nå har jeg tenkt meg om og ser at det var veldig dumt gjort." Å være prinsippfast er på ingen måte alltid saliggjørende.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki

Ikke i alle tilfeller. De beste voksne er de som kan si "Du, unnskyld. I går var jeg sliten og truet med xxx for å få deg til å høre etter, og nå har jeg tenkt meg om og ser at det var veldig dumt gjort." Å være prinsippfast er på ingen måte alltid saliggjørende.

Nei det er sant. Men med 3 åringen min er det på en måte glemt dagen etter. Skal jeg be om unnskyldning bør jeg gjøre det samme dagen.

Det er jo en god regel å aldri true med noe msn ikke kommer til å gjennomføre, selv om også foreldre kam overdrive av og til når man er frustrert. Men man bør jo prøve å ikke gå over streken. Det er kjipt for en 5 åring å ligge i sengen å være lei seg fordi hun tror at hun ikke får gå i bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å venne henne til at du ligger der til hun sovner er ikke så lurt. Ei venninne måtte legge seg med sønnen i årevis for at han skulle sovne. Du blir litt bundet da...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt råd til deg er å legge henne tidligere, og ikke gi etter når hun hyler etter oppmerksomhet. Når du vet hun har det fint, og hun bare prøver å utsette leggetiden, så ignorerer du hylinga/masinga.(selvom det kan være vanskelig) Da forstår hun etterhvert at dette ikke nytter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker hun trøtt, da, kl. 19:30? Det er ikke alle barn som må legges så tidlig (selv om de fleste i denne tråden mener hun bør legges tidligere). Mitt barn er ikke trøtt kl. 19:30, hun sovner ikke før 20:30 (er 4,5 år). Hun sover ca. 10 timer om natten og er opplagt dagen etter, så hun får nok søvn. Hun har alltid vært av dem som sover lite, men hun er ikke trøtt likevel.

Ellers må du ikke true med at hun ikke får gå i bursdag, det er ikke snilt og har ingen sammenheng med problemet. Tell til ti neste gang du holder på å si noe i desperasjon.

Endret av Harlekin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

Det funker å forberede dem på at det er legge tid litt i forveien. Nå skal vi pusse tennene, etterpå lese bok så i seng osv..

Om hun lager oppstyr kan det hjelpe og ikke si noe, bare bære henne rett til sengs uten å si noe hver gang hun forsøker å stå opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Mitt råd til deg er å legge henne tidligere, og ikke gi etter når hun hyler etter oppmerksomhet. Når du vet hun har det fint, og hun bare prøver å utsette leggetiden, så ignorerer du hylinga/masinga.(selvom det kan være vanskelig) Da forstår hun etterhvert at dette ikke nytter.

Dette er jammen det mest fornuftige som er sagt i denne tråden :blomst: .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte klistremerker en periode. Hvis han la seg uten å tulle, fikk han klistremerke morgenen etter. For de som er yngre er det veldig lenge å vente til morgenen etter, og det blir for lang tid mellom handling og belønning til at de skjønner sammenhengen. Men for en som er 5, vil det nok fungere.

Hvis 5-åringen min ikke er stille etter leggetid, kan jeg true med å lukke døra. Han vil at døra skal være åpen, men hvis han ikke klarer å være stille, må jeg jo lukke døra slik at lillebror får sove. Det er en "straff" som er enkel å gjennomføre, og har direkte sammenheng med at han tuller og bråker ved leggetid. Det blir fort stilt når jeg sier at jeg kommer til å lukke døra hvis han ikke slutter å bråke....

Liker hun å lese? Min 5 åring får lov til å lese/bla i bøker etter leggetid, evt leke litt med noe som ikke lager lyd. Du kan ikke kreve at hun skal sovne, men du kan kreve at hun skal være på rommet sitt og være stille. Kanskje lydbok hadde vært noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da ikke være noen løsning å legge en fem år gammel jente før 1930??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper og skriker hun så sett hun bestemt ned i sengen, bre dynen over henne og si god natt. Ikke start å krangle, gi oppmerksomhet, reagere på oppførselen hennes. Det er trassalder tid og du må ikke gi henne oppmerksomheten hun søker.



Anonymous poster hash: cd630...5f1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...