Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venn av meg har 1,4 mill i gjeld, rota det veldig til for seg selv. Han får ikke gjeldsordning, vil prøve å låne i bank for å betale dette ned. Noen som vet hvilke rente sånne lån har, hvor mye han evt må betale pr mnd, og hvor mange år som er vanlig å ta sånne lån på?

Anonymous poster hash: 13a15...2d3
Videoannonse
Annonse
Gjest constance90
Skrevet

1. Alt fra 15-25%

2. Alt fra 250-2500kr

3. Alt fra 3-360måneder

Du må snakke med bankene selv. De har egne rettningslinjer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært bank hadde jeg stilt store spørsmålstegn til hvordan han har klart å pådra seg halvannen million i gjeld pga at han har "rotet det til". Han hadde ikk fått lån av meg for å si det slik. Her snakker vi 20-30 års nedbetalingstid med minimum 10-12000 å betale hver mnd ved forbrukslån. Han får neppe forbrukslån heller.

Hva i all verden har han gjort for å stille seg selv i et slikt økonomisk uføre?? Kunne fått en grei enebolig på landet for den prisen!

Anonymous poster hash: d5576...dc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært bank hadde jeg stilt store spørsmålstegn til hvordan han har klart å pådra seg halvannen million i gjeld pga at han har "rotet det til". Han hadde ikk fått lån av meg for å si det slik. Her snakker vi 20-30 års nedbetalingstid med minimum 10-12000 å betale hver mnd ved forbrukslån. Han får neppe forbrukslån heller.

Hva i all verden har han gjort for å stille seg selv i et slikt økonomisk uføre?? Kunne fått en grei enebolig på landet for den prisen!

Anonymous poster hash: d5576...dc6

Jeg er helt enig med deg, er en håpløs situasjon han er i pga at han har anskaffet seg flere kreditkort i tillegg til et hus han etter salg satt igjen med endel i gjeld fra.

AnonymBruker
Skrevet

En venn av meg har 1,4 mill i gjeld, rota det veldig til for seg selv. Han får ikke gjeldsordning, vil prøve å låne i bank for å betale dette ned. Noen som vet hvilke rente sånne lån har, hvor mye han evt må betale pr mnd, og hvor mange år som er vanlig å ta sånne lån på?

En mulighet kunne jo være dersom han eier fast eiendom (hus/hytte) som det kan lånes på. En annen mulighet kunne jo være om han får noen til å kausjonere for seg.

Dersom dette ikke går, bør han ta en runde med kreditorene og forsøke å få til en ordning. De fleste kreditorer går det an å få en fornuftig ordning med, fordi de vil heller ha NOE enn INGENTING.

Anonymous poster hash: 80918...9fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En mulighet kunne jo være dersom han eier fast eiendom (hus/hytte) som det kan lånes på. En annen mulighet kunne jo være om han får noen til å kausjonere for seg.

Dersom dette ikke går, bør han ta en runde med kreditorene og forsøke å få til en ordning. De fleste kreditorer går det an å få en fornuftig ordning med, fordi de vil heller ha NOE enn INGENTING.

Anonymous poster hash: 80918...9fe

Han eier ingenting, og dette med kausjonist har han og kjæresten hans snakket om. Hun vil gjerne hjelpe, men pga hans tidligere forbruk er hun litt bekymret, hvis ille skulle skje, at det ble slutt og han ikke betaler. Kan bli en dyr lærdom..

AnonymBruker
Skrevet

Men ta opp lån for å betale lån? Høres rart ut. Det handler vel mer om å få samlet alle lånene og forhandlet frem bedre betingelser?

Anonymous poster hash: 53d06...dd5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men ta opp lån for å betale lån? Høres rart ut. Det handler vel mer om å få samlet alle lånene og forhandlet frem bedre betingelser?

Anonymous poster hash: 53d06...dd5

Det var nok det som var tanken, å få samla til et lån istedet for å betale til flere kreditorer.

Skrevet

Kjæresten hans bør ikke kausjonere for ham, ta opp lån for ham eller noe tilsvarende. Mitt råd vil være å kontakte gjeldsrådgiver i kommunen/NAV for å få konkrete råd om hvordan han bør forholde seg og hva han kan gjøre.

Rentesats for forbrukslån varierer veldig, og kommer også an på blant annet personens inntekt og total gjeldsbyrde. Hvis du googler vil du få opp mange ulike aktører med forskjellige tilbud.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...