Gå til innhold

Konfirmasjonsgave til eget barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vårt eldste barn skal konfirmeres i vår. Hun skal få bunad hos oss, men i tillegg vil vi gi henne en gave på selve dagen. Er litt usikker på hvor mye det er vanlig å gi egne barn. Jeg tenker at bunad er en stor, fin, varig og dyr gave, og at f.eks. et smykke er passe i tillegg.

Hvor mye gir dere barna deres når de står til konfirmasjon?

Anonymous poster hash: ceda8...267
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette varierer veldig. Selv fikk jeg omsydd mammas bunad og et smykke til 1000 kr + at de laget til konfirmasjonen og selvsagt betalte alt til den. Jeg var fornøyd. Men har hørt om andre som har fått konfirmasjon, bunad og 100 000 kr.

Endret av strawberry
AnonymBruker
Skrevet

4tusen / gave til den verdi. Det var det jeg fikk

Anonymous poster hash: 85b3a...297
Skrevet

Jeg fikk 5000.

Gjest Naria
Skrevet

Jeg fikk bunad med alt tilbehør og festen.

• Liker 6
Skrevet

Vi fikk den ene bunaden min omsydd til henne, i tillegg så fikk hun en Mac. Gaven var fra oss alle "fire" foreldrene, dvs meg & stefar, faren & stemor.

Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg fikk bunad og alt tilbehøret. Hadde absolutt ikkr forventet noe mer.

Men om du vil gi noe mer, hva med en diamantring?

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Hvis dere skal gi et smykke i tillegg vil jeg tipse dere om å gi et voksent, klassisk smykke. Jeg fikk mange smykker til min konfirmasjon, men mange av dem passer best for tenåringer.

Selv fikk jeg "kun" bunad og festen fra mine foreldre, men min mor hadde lagt ned svært mange arbeidstimer med å få bunaden fin og ferdig.

I dag tror jeg alt fra 0- 10 000 kr er vanlig fra foreldre til ens egen konfirmant. Mye kommer nok an på foreldrenes økonomi, og om de har spart til barnet fra det var liten av.

Endret av Mrs. Random Nick
Skrevet

Hvis dere skal gi et smykke i tillegg vil jeg tipse dere om å gi et voksent, klassisk smykke. Jeg fikk mange smykker til min konfirmasjon, men mange av dem passer best for tenåringer.

Helt enig i dette! Jeg fikk selv velge smykket mitt, da jeg er veldig kresen. Valgte et enkelt sølvsmykke med en perle som hadde et sølvhjerte rundt, og det bruker jeg ennå. Har flere "diamant"-hjertesmykker som jeg aldri bruker fordi de ser så barnslige ut.

Skrevet (endret)

:)

Endret av yupyup
  • Liker 7
Skrevet

Jeg fikk bunad m/sølv, selskapet og 5000 kr. Nå vet jeg at mine foreldre ikke anså selskapet som en del av gaven, det var bunaden som i utgangspunktet var gaven. De 5000 kr fikk jeg av pappa, for han ville at jeg skulle få en gave på selve dagen også, visstnok.

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg hatt jente og hatt råd hadde hun fått bare bunad.. Vi har gutt, meg og pappan ble enige om å gi 15 000 til sammen fra oss.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bunaden av mormor, så av foreldrene mine fikk jeg rideleir til 4000. Og festen da selvsagt.

Anonymous poster hash: 413bf...723
AnonymBruker
Skrevet

Fikk bunad, som mamma sydde. Sølv ønsket jeg meg til jul og bursdag, ikke veldig mye sølv til bunaden.

I tillegg fikk jeg sertifikat til lettmotorsykkel og 40.000 kr til lettsykkel i kombinert konfirmasjons- og 16års-gave.

Anonymous poster hash: 1ce04...e81

Skrevet

Jeg fikk 3000 kr, smågaver til ca 2000 i tillegg, og selskap på et finere spisested for nærmeste familie (ca 10 stk).

Tenker jeg ville gitt min datter et sted mellom 5000 og 10000 og et pent gullsmykke + betalt for selskap. Bunad kommer hun til å få arve om hun ønsker det.

Skrevet

Hvorfor tar dere med selskapet som en del av gaven?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min datter fikk en sølv ring til 500 kr fra meg.... jeg hadde ikke råd til noe dyrere gave etter at konfirmasjonen undervisning og sermoni, kjole (ikke bunad) og mat, drikke og pynt hva betalt . Men min datter bruker ringen enda, 3 år etter og hun var stor fornøyd med dagen. :)

Anonymous poster hash: 4b3e4...64f
  • Liker 2
Skrevet

Min datter fikk en sølv ring til 500 kr fra meg.... jeg hadde ikke råd til noe dyrere gave etter at konfirmasjonen undervisning og sermoni, kjole (ikke bunad) og mat, drikke og pynt hva betalt . Men min datter bruker ringen enda, 3 år etter og hun var stor fornøyd med dagen. :)

Anonymous poster hash: 4b3e4...64f

Og det er det absolutt viktigste. Jeg fikk ingenting fra min mor jeg, bare kjole til dagen.

Skrevet

Nå har jeg en tvilling, så dyrt ble det for mamma og pappa! Vi begge fikk bunad, hun fikk pc (som kortsluttet 3 år senere) og jeg fikk mitt første kamera. Cluet var at bunadene skulle syes selv av mamma, tante og farmor og ikke blitt kjøpt ferdig. Får hun ferdig sydd bunad ville jeg også gått for et enkelt men klassisk smykke for ca 1k. Mer blir bare overdådig når man tenker på at hun får bunaden i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mammas bunad omsydd til meg (mamma gjorde det selv), bunadssko, fest for 40stk, og på dagen fikk jeg den ene sølja

Anonymous poster hash: fc153...1cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...