Gå til innhold

Starter øvelseskjøring med poden - noen tips til meg?


Thomasine

Anbefalte innlegg

Ja, denne uka skal vi begynne øvelseskjøring.

Det blir spennende og jeg føler meg rimelig sikker som bilfører selv og tror dette går bra.

Leser at noe av utfordringen med øvelseskjøring er å ikke videreføre eventuelle dårlige vaner en har selv. Jeg vet selvfølgelig ikke om uvaner jeg har - ikke nå i allefall?

Hva kan det være?

Kom gjerne med tips jeg bør ta hensyn til. :Nikke:

Har skaffet meg en rød L og sminkespeilet kan justeres og vil bli brukt av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest iGirl

Hold fartsgrensen, og med det så mener jeg - ikke ligg 10 under å irriter alle og enhver.

Endret av iGirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av L'en når det er du selv eller andre med førerkort som kjører...

Vet ikke om dere hadde trafikalt grunnkurs med foreldre, men da vi var på et av de møtene så ba de oss tenke på dette med å bremse ned før et kryss. For oss så går det sånn automatikk i det, men for en 16-17-åring så er det helt nytt og må tenke på alle trinn i riktig rekkefølge som må til før man faktisk står stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper ts er dårlig til lukeparkering. Så den må nok poden slite med..



Anonymous poster hash: c7d6a...be1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tanken om å ikke overføre dårlige vaner - ta en liten oppfriskning i teoriboka, bare så du har fokus på hva poden faktisk leser og lærer, og ikke bare kjøre på gammel vane.



Anonymous poster hash: 599ac...14e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er faktisk flink til å lukeparkere...dessuten er nok ikke det det første vi skal starte med! ;)

Takk for tips...mere?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med en ting av gangen. Først clutchbruk, deretter styre/kontrollere rattet, så clutch/gir på lukket bane type stor parkeringsplass. Når dette beherskes kan dere begi dere ut på småveier uten mye trafikk. Legg etterhvert inn speilbruk/dødvinkel/posisjon i trafikken.

Før man skal ut på trafikkert vei bør også eleven beherske bakkestart, slik at dere slipper å måtte bytte plass om ting skulle skjære seg. :wink:

Og viktig: Brems ned inn i svinger/kryss, gi på ut av svingen/krysset. Mine kjører med dødsforakt inn i svinger, og lar være å gi på ut, så der har vi en utfordring.

Lykke til med kjøringen. :klem1: Jeg lærer opp mine to siste nå, og det er både en glede og en utfordring.

Endret av zellica
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en valium før du starter øvelseskjøringen. Poden kommer til å skrape opp 300000 kroners gliset ditt...



Anonymous poster hash: c7d6a...be1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nok ikke den bilen til øvelseskjøringa, nei...;)

Ser for meg dere i svingene, ja...haha

Lurer på om de som har drevet med bilspill har noen fordeler når det gjelder øvelseskjøring?

Ikke at min har bedrevet det...han vil nok heller bli en god soldat i FN om det skulle ha noe å si...;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke en sak en tid tilbake om at ungdommen ikke lærte å nødbremse? Dem var så innpodet at man skulle tråkke inn clutchen først, så bremsen, at i nødsituasjoner brukte dem unødvendig tid.

Viktig å starte på en p-plass el, slik at han lærer å justere sete, speil i fred og ro, ofte blir det jo litt annerledes når man har startet, må rejustere.

En viktig ting er å lære han å finne ut hvor han har høyrehjulet, ikke sikkert dere har tid å bytte hvis dere kommer i en trengt situasjon.

TID, minst 2-3 ganger på p-plass før ut på vei. Slik at clutch, gir, brems, plassering, justering osv sitter skikkelig før veien erobres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nok ikke den bilen til øvelseskjøringa, nei... ;)

Ser for meg dere i svingene, ja...haha

Lurer på om de som har drevet med bilspill har noen fordeler når det gjelder øvelseskjøring?

Ikke at min har bedrevet det...han vil nok heller bli en god soldat i FN om det skulle ha noe å si... ;)

Han skal lære å drepe folk? (les:soldat)

Anonymous poster hash: 5652b...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha et eget speil, sminkespeilet holder ikke.

Dra på vegvesenets informasjonskveld som alle foreldre og foresatte skal få tilbud om.

Bli med på en kjøretime.

Anonymous poster hash: b250a...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når får man tilbud om en informasjons-kveld via veivesenet? Ringer jeg selv eller skjer det når poden bestiller første kjøretime?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær avslappet!

Jeg kjørte med en som var helt hysterisk og måtte kommentere ALT!

Var helt i himmelen da jeg endelig kunne øvelseskjøre med trafikkskolen i stedet !



Anonymous poster hash: a2dc9...745
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vært chill og ikke stressete eller nervøs:) Ta første kjøretur et sted hvor det ikke er mye trafikk så man kan fomle med seter, speil osv. i fred og ro. Om du ikke vet om dine egne uvaner, hva med å ta en kjøretur med noen du normalt ikke kjører sammen med og be dem om å kommentere?:)

Demonstrer gjerne ting, jeg husker første gang min far skulle ha meg til å rygge, jeg hadde jo ingen begreper om hvor stor bilen var bak og skulle rygge inntill en container. Han sa jeg bare skulle fortsette mens jeg venta på å høre metallet skrape :fnise: Så vi gikk ut for å se, og da var det masse plass igjen.



Anonymous poster hash: 5e353...f0d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Funky Punk

Hver 100% sikker på at du ikke lærer bort dine egne uvaner. Distanser deg fra å lære bort hvordab DU kjører, men frisk opp litt fra læreboka.

Verste som finnes for en kjørelærer er å måtte fjerne alle uvaner en elev har lært hjemme :)

Og vær rolig. Å plutselig fare ut med et :ÅÅÅ NEI!!!" kan resultere i en forskrekket pode som enten tråkker gassen eller bremsen i bunnen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, folkens!

Hadde vår første kjøretime i dag.

Han var ikke så verst...mulig jeg har fått et lite snev av whiplash, men det ble bedre etterhvert...;)

Synes kjørelærere det er greit om man kjøper bare 1 eller 2 kjøretimer og så venter en tid til neste, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan helt sikkert bestille en prøve-time, der dere er med begge to. Rett og slett lære å øvelseskjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...