Gå til innhold

Bergkrystallen Oslo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har sett på en fin leilighet på bergkrystallen i Oslo (er førstegangskjøpende). Jeg er imidlertid ny i byen og aner ikke hvor det er trygt å bo. Er det noen av dere som har kjennskap til dette området?

Anonymous poster hash: 484f9...1f0

Skrevet

Tror det er ganske bra der. Nær marka også.

Lykke til ! :)

Skrevet

det virker som ett bra sted å bo, jeg har besteforeldre som bor der.
Så jeg har vært der en del opp igjennom årene, det virker som ett passe laidback kult sted med mange unge småbarnsfamilier.

eneste negative er at det pleier å henge noen alkoholikere utenfor t-banestajonen på bergkrystallen

AnonymBruker
Skrevet

Bergkrystallen vil jeg regne som et trygt sted å bo. Har flere ganger gått alene på tur i området i mørket.

Man har alt man trenger og t-banestasjon i nærheten.

Anonymous poster hash: 5310c...f57

Skrevet

Jeg bor her, og det er veldig koselig. Fint område, generelt trygt, kommunikasjon, butikker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar!! :) Settes stor pris på! Hvilke steder i Oslo anser dere som utrygge? Grønland, romsås, Grorud...? :)

AnonymBruker
Skrevet

Grønland bla. Har hatt ubehagelige opplevelser der på kveldstid selv. Området mellom Grønland og Bussterminalen/Vaterland.

Anonymous poster hash: 6ea08...3c2

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar!! :) Settes stor pris på! Hvilke steder i Oslo anser dere som utrygge? Grønland, romsås, Grorud...? :)

Ingen. steder. i. Oslo. er. utrygge! Det er snakk om mer og mindre innvandrertette bydeler, og det kan man jo like eller ikke like, men Oslo er og blir en trygg by!

Anonymous poster hash: c15d2...d7e

• Liker 3
Skrevet

Kjempehyggelig der! Veldig sentralt også, med tanke på t-bane. Mange fine turområder i nærheten!

Skrevet

Ingen. steder. i. Oslo. er. utrygge! Det er snakk om mer og mindre innvandrertette bydeler, og det kan man jo like eller ikke like, men Oslo er og blir en trygg by!

Ja, ikke sant, det hele dreier seg egentlig om størrelser det ikke er lov å spørre om, nemlig innvandring og innvandrertetthet.

AnonymBruker
Skrevet

Oslo er ikke så trygg. En av hovedstedene med flest voldtekter pr innbyggertall feks. I Riga derimot er dette helt ikke-eksisterende. Mye dop-salg i enkelte områder. Narko-avsnittet v Grønland politistasjon har feks et sentralt spaningssted på Grønland så jeg på TV. Ikke tilfeldig at det ikke ligger i Holmekollåsen. Går du lags vippetangen mot Operaen etter ni midt i uka ser man flere prostituerte. Eller biler spm kjører langsomt forbi. Ikke vær naiv.

AnonymBruker
Skrevet

Oslo er ikke så trygg. En av hovedstedene med flest voldtekter pr innbyggertall feks. I Riga derimot er dette helt ikke-eksisterende. Mye dop-salg i enkelte områder. Narko-avsnittet v Grønland politistasjon har feks et sentralt spaningssted på Grønland så jeg på TV. Ikke tilfeldig at det ikke ligger i Holmekollåsen. Går du lags vippetangen mot Operaen etter ni midt i uka ser man flere prostituerte. Eller biler spm kjører langsomt forbi. Ikke vær naiv.

Men kjære! Jeg kan skjønne at det ikke er supertrivelig å se prostituerte og narkomane i byen men DET. ER. IKKE. FARLIG. det at noen mennesker lever litt på siden av normen er ikke farlig! I forhold til voldtekter så kan du helt sikkert finne eksempler på tryggere steder, men Oslo er og blir en trygg by. Tilfeldig vis er det mer narkotiabruk på vestkanten, så "ikke vær naiv"http://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-det-er-blitt-mer-vanlig-1.11102694

Selvfølgelig skal man ta sine forholdsregler, men disse reglene betyr ikke at enkelte områder i Oslo er utrygge å bo i.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Om du bor på østkanten mener du nok dette men om du bor på vestkanten mener du nok motsatt ! Du har rett i at det er en del narkotikabruk på vestkanten men det er ikke mindre av dette på østkanten. Det

er en myte. Har bodd i Oslo i 9 år nå og

opplevd mye rart. Hver gang jeg feks har

forsøkt å jogge langs Akerselva kommer

det utenlandske innpåslitne menn etter meg. Ved vaterlandsområdet tilbys man narkotika over en lav sko. Til og med Fabian Stang om du så det innslaget på TV. Jeg tenket selvsagt ikke bare på dette.

Ekstremt mange voldtekter i Oslo ja. Hver helg skjer det noe. Ikke hyggelig med barneran i Groruddalen osv osv. På skolene i Groruddalen vil ikke norske foreldre ha barna lenger pga mye problemer. Kjenner flere foreldre i det området. Det betyr ikke at det ikke finnes tryggere områder.

AnonymBruker
Skrevet

Om du ringer akuttmottaket i byen vil du få høre at det er mye blind vold i helgene i sentrum. Og det blir værre. Man trenger ikke krisemaksimere men da jeg var ung gikk jeg hjem fra byen midt på natta og følte meg helt trygg. Det ville aldri skjedd i dag. Jeg ville sett meg rundt flere ganger på vei hjem og følt meg engstelig evt tatt

taxi. Vi vet jo at også noen har blitt voldtatt av taxisjåfører. Da skjer det gjernei Oslo. Dessverre er ofte voldtekstsmannen av utenlandsk opprinnelse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke si at noen områder i Oslo er utrygge i seg selv.

Men- hvis du vaser rundt dritings og alene langs Akerselva eller i Slottsparken, så kan det være utrygt. Som i de fleste andre byer er det områder der ting har en tendens til å skje, men jeg har aldri følt meg utrygg noen plass i Oslo på dag- eller kveldstid. Holder man seg der det er folk, og er i stand til å passe på seg selv, går det som regel helt fint.

Anonymous poster hash: 1d15f...bb7
AnonymBruker
Skrevet

Bergkrystallen er flott! Kort vei til marka, kort vei til Lambertseter senter og kort vei til Ekeberg, hvor du strengt tatt finner alt en barnefamilie kan drømme om :)

Anonymous poster hash: b4425...8e6
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jogger midt på høylys dag. Enig i at man ikke skal ta unødvendige risikoer. Som jente føler man seg ikke trygg selv om man faktisk skulle være helt edru og hå hjem på natta. Blind vold rammer en

god del som kun var på feil sted til feil

tidspunkt. Trygg er jo relativt. På Holmlia

har jeg ved flere ganger sett barn ned i 12-

års alderen tøyke hasj ved en lekeplass

dee. At det er så lett å få tak i narkotika har

også med hvor trygg byen er.

Drapene på Bislett var to helt vanlige folk på feil sted til feil tid. Sigrid-saken osv. Enig i at det skjer litt av hvert i storbyer men i Oslo er utviklingen negativ på endel måter.

AnonymBruker
Skrevet

Om du bor på østkanten mener du nok dette men om du bor på vestkanten mener du nok motsatt ! Du har rett i at det er en del narkotikabruk på vestkanten men det er ikke mindre av dette på østkanten. Det

er en myte. Har bodd i Oslo i 9 år nå og

opplevd mye rart. Hver gang jeg feks har

forsøkt å jogge langs Akerselva kommer

det utenlandske innpåslitne menn etter meg. Ved vaterlandsområdet tilbys man narkotika over en lav sko. Til og med Fabian Stang om du så det innslaget på TV. Jeg tenket selvsagt ikke bare på dette.

Ekstremt mange voldtekter i Oslo ja. Hver helg skjer det noe. Ikke hyggelig med barneran i Groruddalen osv osv. På skolene i Groruddalen vil ikke norske foreldre ha barna lenger pga mye problemer. Kjenner flere foreldre i det området. Det betyr ikke at det ikke finnes tryggere områder.

Bortsett fra det med voldtekter så er ingenting v det du beskriver her "utrygt," ubehagelig ja, men ikke utrygt. Selvfølgelig tenker man at det er "ekstremt mange" voldtekter i Oslo, men dette har sin naturlige forlkaring i at Oslo er Norges største by, det er også "ekstremt mange" mennesker, sykkler, hunder etc. i Oslo, fordi det etter norsk standard bor "ekstremt mange" mennesker i Oslo. Ingenting av dette er ekstremt i forhold til innbyggertall.... Slapp av alle områder er trygge, men som ellers i livet så må man passe på seg selv...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bergkrystallen er kjempefint! Jeg bor her, og stortrives med nærhet i marka, kino på lambertseter senter, og det meste jeg trenger av butikker til hverdagskjøp og typiske gavekjøp på senteret.

Er digg at det er endestoppet til banen. Den står der alltid noen minutter før avgang, så man kan sette seg på, og sitteplass er selvsagt ikke noe problem. Til sentrum tar det 20 minutter, noe jeg selv synes er helt grei avstand.

Var ute og gikk tur med hunden min i dag formiddag, og traff masse hyggelige folk, både med og uten hund. Hunden min fikk masse kos av to pensjonister som var ute og koste seg i sola.

Er også en flott lysløype her, dog for øyeblikket uten lys, men det kommer. Den er fin hele året fordi den akkurat har blitt rahabilitert, slik at den ikke blir sølete. Der går jeg ofte med hunden min løs, hvis vi skal på en kort luftetur.

Generelt et rolig og trygt sted, perfekt hvis man setter pris på naturen :)

Anonymous poster hash: a6903...7a6
Skrevet

Jeg bodde på Bergkrystallen som barn på 70- og 80-tallet. Hadde ikke nølt med å flytte tilbake dersom det passet sånn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...