Gå til innhold

- Lønnsanslagene er alt for høye


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

NHO-direktør Svein Oppegaard reagerer kraftig på prognosene til SSB om en lønnsvekst på mellom 3,5 og 3,8 prosent. Han vil ha det godt ned på 2-tallet.

Dette er så jævla typisk

Hva er fellesnevneren for de som alltid maner om moderasjon og lav lønnsvekst? Jo, de som selv sitter på feite lønninger og som selv med null vekst kan leve i sus og dus resten av livet.

Nå er det Svein Oppegaard. Hva han tjener i dag vet jeg ikke, men for 5 år siden tjente han nesten 7 millioner norske blanke kroner, og hadde en formue på over 3 mill.

Selvsagt er det enkelt å mane til moderasjon da. Spørsmålet er om han hadde gjort det samme om han var lavtlønnet og måtte se at kontoen nærmet seg null hver eneste måned?

Jeg er så pisse lei disse høye herrer, og etterhvert også kvinner, som sitter på sin høye hest, med millionlønninger, dyre biler, båter og villaer, som klager på høy lønnsvekst. Hvem er det som har bidratt til at vi er i en situasjon som faktisk bringer moderasjon på banen? Jo, nettopp. Det er disse menneskene selv sine lønninger som er årsaken. Ikke at sykepleieren eller industriarbeideren får sine fortjente ekstra kroner for sin innsats.

Jeg har et bedre forslag;

La oss heller kutte kraftig i disse menneskenes lønninger. Vi kan jo i år begynne med å kutte alle lederlønninger og direktørlønninger slik at de "bare" tjener 2 millioner. Dette er fortsatt ca. 5 ganger mer enn gjennomsnittsnordmannen tjener. Tipper dette ville tilsvart et tilnærmet nulloppgjør, og kanskje til og med et negativt oppgjør.....

Skulle likt å høre hylekoret blant disse gjøkene da.

Jeg ser selvsagt at det er et problem med for høye lønninger, men jeg blir forbannet når det er de som er selve symbolet på dette som kommer krypende og fronter dette.

Jeg sier bare reis og ryk!



Anonymous poster hash: 5d2c0...b28
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig, det er til tider provoserende når pampene maner til moderasjon, det er ikke alle som har vært med på lønnsfesten de siste 5+ åra. Høye lønninger + bonuser - det er ikke alltid lett å svelge for oss som knapt har råd til 1 ferie i året.



Anonymous poster hash: f7b49...c2f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hvorfor kom TS sitt bilde på mitt AB innlegg nr #2??



Anonymous poster hash: f7b49...c2f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Hmm, hvorfor kom TS sitt bilde på mitt AB innlegg nr #2??

Anonymous poster hash: f7b49...c2f

Alle som poster som anonym får strutsebilde :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en vanvittig misunnelse fra Ts.

NHO-direktøren har helt rett. Lønnsutviklingen til folk flest må roes ned flere hakk. Og tilsvarende utviklingen i folketrygdens grunnbeløp.

Anonymous poster hash: ace33...600

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at lønningene til banksjefer er høye gagner alle. Dette er stillinger som krever veldig kompetente folk, og for at disse skal beholde stillingene må lønningene være høye. Eller så stikker de bare til noen andre som gjerne skulle hatt vedkommende i sin bedrift. Synes også det er rart at ingen leer et øyelokk over f.eks Petter Northug som tjener langt mer enn denne banksjefen ved å gå tur på noen glassfiberplanker foran kamera.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et bedre forslag;

La oss heller kutte kraftig i disse menneskenes lønninger. Vi kan jo i år begynne med å kutte alle lederlønninger og direktørlønninger slik at de "bare" tjener 2 millioner. Dette er fortsatt ca. 5 ganger mer enn gjennomsnittsnordmannen tjener. Tipper dette ville tilsvart et tilnærmet nulloppgjør, og kanskje til og med et negativt oppgjør.....

Jeg tror at noen virkelig bør ta oppigjen all matten ifra grunnskolen og oppover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en vanvittig misunnelse fra Ts.

NHO-direktøren har helt rett. Lønnsutviklingen til folk flest må roes ned flere hakk. Og tilsvarende utviklingen i folketrygdens grunnbeløp.

Anonymous poster hash: ace33...600

For en gangs skyld så snakker NHO fornuftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et bedre forslag;

La oss heller kutte kraftig i disse menneskenes lønninger. Vi kan jo i år begynne med å kutte alle lederlønninger og direktørlønninger slik at de "bare" tjener 2 millioner. Dette er fortsatt ca. 5 ganger mer enn gjennomsnittsnordmannen tjener. Tipper dette ville tilsvart et tilnærmet nulloppgjør, og kanskje til og med et negativt oppgjør.....

Skulle likt å høre hylekoret blant disse gjøkene da.

Inntekten til den 100 rikeste i Norge, målte etter formue, er på litt over 1.3 milliarder kroner. Om disse bare skulle hat 2 millioner i inntekt hver, så gjenstår det litt over 1.2 milliarder kroner. Fordeler en disse 1.2 milliardene over de sysselsatte, så får hver sysselsatt i overkant av 430 kroner: Per år!

Om det ikke skal virke som om du sutrer over at andre tjener bedre en deg, finn mye bedre argumenter.

Endret av talin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntekten til den 100 rikeste i Norge, målte etter formue, er på litt over 1.3 milliarder kroner. Om disse bare skulle hat 2 millioner i inntekt hver, så gjenstår det litt over 1.2 milliarder kroner. Fordeler en disse 1.2 milliardene over de sysselsatte, så får hver sysselsatt i overkant av 430 kroner: Per år!

Om det ikke skal virke som om du sutrer over at andre tjener bedre en deg, finn mye bedre argumenter.

Matten din er korrekt, og det er lett å argumentere for at den underliggende tankegangen har noe for seg. Selv om du har vært litt vell spesifikk og kun tatt for deg de 100 rikeste enn f.eks alle som har over 2 mill.

På den andre siden er det vanskelig for folk å forstå at det er de som må ta all kosten med krisetider, spesielt fordi de færreste sitter igjen med følelsen av å ha penger å rutte med. Når lederene samtidig klager på egen inntekt som ligger hav over deres egne ansatte, og krever moderasjon av de samme ansatte, skaper dette en konfliktsituasjon som det fort er vanskelig å komme pent ut av.

Vi har nettopp kommet ut av en demontering av pensjonssystemet, der NHO ikke ser ut til å forstå hvor problematisk dette er. Og akkurat denne feilvurderingen kan komme til å få store konsekvenser; folk MÅ ha HÅP om framtisden, ellers får man fort problemer, og NHO er ikkke tjent med at folk kompenserer.

Det er ingen tvil om at lønnsveksten må ned på 2 tallet; det er krise hvis vi nærmere oss toppanslaget, og det at vi nå ser denne typen vekstkrav i dagens globale økonomi, synliggjør at usikkerheten rundt velferdstaten er dramatisk økende.

Vi MÅ få kontroll over økonomien vår raskt, mye raskere enn vi trodde, så det kan hende vi må gjøre veldig harde beslutninger. En vi faktisk har hatt gode erfaringer med er lønnsvekststopp. Spørsmålet er om de borgerlige vil være med på ett LO verktøy og om LO vil samarbeide med den borgerlige regjeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kort sikt vil pampene bare få høyere lønn hvis de klarer å holde lønnsveksten nede, men på sikt vil veldig mange norske bedrifter gå konk med dagens lønnsnivå. Det kommer imidlertid til å skje uansett hva enkeltpersoner gjør. Det lureste man kan gjøre er derfor å forsøke å tjene mest mulig mens de gode årene varer, men spare til de dårlige kommer. Dessverre er nordmenn gode på det første men relativt dårlige på det siste.



Anonymous poster hash: 59f9c...3b7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matten din er korrekt, og det er lett å argumentere for at den underliggende tankegangen har noe for seg. Selv om du har vært litt vell spesifikk og kun tatt for deg de 100 rikeste enn f.eks alle som har over 2 mill.

De var den første tabellen jeg fant med de såkalte rikingene. Poenget var å vise at å skattelegge de rike på den måten ikke ville ha endre på den ekstremt høye lønnsveksten i Norge. På generell basis, fordi som må ha det med inn med teskje.


På den andre siden er det vanskelig for folk å forstå at det er de som må ta all kosten med krisetider, spesielt fordi de færreste sitter igjen med følelsen av å ha penger å rutte med. Når lederene samtidig klager på egen inntekt som ligger hav over deres egne ansatte, og krever moderasjon av de samme ansatte, skaper dette en konfliktsituasjon som det fort er vanskelig å komme pent ut av.

Vi har nettopp kommet ut av en demontering av pensjonssystemet, der NHO ikke ser ut til å forstå hvor problematisk dette er. Og akkurat denne feilvurderingen kan komme til å få store konsekvenser; folk MÅ ha HÅP om framtisden, ellers får man fort problemer, og NHO er ikkke tjent med at folk kompenserer.

Dette er et mye bedre poeng, å be om moderasjon er mye letter når en selv praktiserer det.

Det er ingen tvil om at lønnsveksten må ned på 2 tallet; det er krise hvis vi nærmere oss toppanslaget, og det at vi nå ser denne typen vekstkrav i dagens globale økonomi, synliggjør at usikkerheten rundt velferdstaten er dramatisk økende.

2 prosent er trolig for mye. Dette baserer jeg på at inflasjonen i våres naboland ligger på rundt 1 prosentpoeng. Noe som gjør at vi vil tape konkurransekraft ovenfor naboene våres, alt annet likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...