Gå til innhold

Konflikt med huseier ang mistet nøkler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk to nøkkelsett til leiligheten da jeg flyttet inn. Nå er det ene settet på mystisk vis forsvunnet. Jeg trenger et ekstra sett, og spurte huseier om det var greit at jeg tok en kopi. Da fikk jeg beskjed om at siden jeg ikke visste om de var havnet i gale hender, måtte låsen til døren min skiftes, samt låsen i inngangsdøren i bygården, og det måtte lages to nye nøkler til alle andre i bygården. Og hun mente at dette måtte jeg bekoste!

Jeg synes dette er helt urimelig, og mener at det ikke er nødvendig å skifte låser, i hvert fall ikke til inngangsdøren i bygården!

Hvem har rett?

Anonymous poster hash: a083f...394
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett

Anonymous poster hash: 0a92a...e62
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun har rett.

Anonymous poster hash: 6f28d...52b
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk to nøkkelsett til leiligheten da jeg flyttet inn. Nå er det ene settet på mystisk vis forsvunnet. Jeg trenger et ekstra sett, og spurte huseier om det var greit at jeg tok en kopi. Da fikk jeg beskjed om at siden jeg ikke visste om de var havnet i gale hender, måtte låsen til døren min skiftes, samt låsen i inngangsdøren i bygården, og det måtte lages to nye nøkler til alle andre i bygården. Og hun mente at dette måtte jeg bekoste!

Jeg synes dette er helt urimelig, og mener at det ikke er nødvendig å skifte låser, i hvert fall ikke til inngangsdøren i bygården!

Hvem har rett?

Siden det var du som mistet nøklene, er det din plikt å betale omkostningene med ny lås, så det er hun som har rett.

Anonymous poster hash: 23539...f57

• Liker 10
Gjest Lincoln
Skrevet

Du har rota bort nøklene = du må betale ny lås.

Rimelig enkel logikk.

• Liker 3
Gjest Naria
Skrevet

Huseier har helt klart rett her. Mister man nøkler må man bytte lås.

• Liker 3
Skrevet

Som de over sier, så er det nok du som står ansvarlig. Det svir nok skikkelig, kjipt som fy, men er ikke riktig at andre må betale for at du mistet nøkler.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hun er ikke urimelig. Du fikk ansvar for to nøkkelsett. Når du har rotet bort det ene, må du ta kostnaden med skifte av lås.

Men før det skjer: ta en grundig leting i leiligheten. Sjekk alle lommer og vesker. Med litt flaks dukker nøklene opp.

Endret av Hulderen
  • Liker 1
Skrevet

Huseier har rett. Når man mister nøklene, så låsene skiftes. Det svir, ja, men sånn er det. Jeg ville tatt en skikkelig leting hvis jeg var deg, bak alle sofaputer, under sengen, nederst i skuffer o.l. for å se om jeg fant dem. Let overalt selv om du er 100 % sikker på at du ikke har lagt dem der, finkjem leiligheten og alle vesker. Finner du dem ikke, må du betale nye låser og nøkler.

• Liker 1
Gjest Ingaborga
Skrevet

Hvis du skal være slu så kan du jo bare ta kopi av nøkkelsettet du har, og si at du fant det gamle.. Det er jo ikke "riktig", men det funker vel

Skrevet (endret)

Hvis du skal være slu så kan du jo bare ta kopi av nøkkelsettet du har, og si at du fant det gamle.. Det er jo ikke "riktig", men det funker vel

Ja, det kan kanskje fungere hvis huseier ikke ser forskjell på det settet som blir laget. Tar TS sjansen...? :)

Endret av slask
Skrevet

TS har nok systemlås, da funker det ikke å kopiere nøklene uten å ha godkjennelse. Og den godkjennelsen sitter huseieren på.

• Liker 2
Skrevet

Slike ting står gjerne i leiekontrakten.

Jeg tror ikke jeg noengang har opplevd at det ikke har vært et punkt om nøkler de gangene jeg har leid eller leid ut. Hvis ikke synes jeg det er rimelig at i alle fall løsen til leiligheten blir skiftet for din regning. Som regel byttes låser i oppganger en gang i blant uansett. Kommer kanskje an på hvor mange leiligheter det er i oppgangen.

AnonymBruker
Skrevet

TS har nok systemlås, da funker det ikke å kopiere nøklene uten å ha godkjennelse. Og den godkjennelsen sitter huseieren på.

Pfft, de kopierer slike nøkler over hele byen.

Anonymous poster hash: 7d0c7...6e8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Smart. Tror jeg forsøker det først, forhåpentligvis får jeg kopiert dem uten problem...

• Liker 1
Skrevet

Pfft, de kopierer slike nøkler over hele byen.

I mitt borettslag må vi sende inn en søknad med hvorfor vi ønsker ny, og deretter gå til én spesiell butikk med godkjennelsen i hånden.

AnonymBruker
Skrevet

Smart. Tror jeg forsøker det først, forhåpentligvis får jeg kopiert dem uten problem...

Det er helt sykt uærlig, og ikke minst gambler du med alles eiendeler om noen faktisk har funnet nøklene og låser seg inn i bakgården!

Anonymous poster hash: bcc1d...848

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre nøklene kan spores tilbake til bygningen skal det ikke være nødvendig å bytte alle låsene. Jeg mistet mine nøkler midt i byen og fryktet at låsene måtte byttes ut, men ingen i styret i sameiet brød seg om det.

Anonymous poster hash: d9f56...054
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I mitt borettslag må vi sende inn en søknad med hvorfor vi ønsker ny, og deretter gå til én spesiell butikk med godkjennelsen i hånden.

Jepp, men veldig mange kopierer uansett. Er bare å spørre, i hvert fall her i Oslo.

• Liker 1
Gjest Lincoln
Skrevet

Med mindre nøklene kan spores tilbake til bygningen skal det ikke være nødvendig å bytte alle låsene. Jeg mistet mine nøkler midt i byen og fryktet at låsene måtte byttes ut, men ingen i styret i sameiet brød seg om det.

Anonymous poster hash: d9f56...054

Men her aner hun jo ikke hvordan nøklene er blitt borte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...