Gå til innhold

Synes du det er merkelig av en mann å kalle seg en late bloomer?


Gjest Jon Are

Anbefalte innlegg

Jeg forbinder uttrykket med mennesker som innser at de er homofile i godt voksen alder. :vetikke:

Huff det har ingenting med homofile å gjøre.

Anonymous poster hash: 4076a...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest constance90

Hehe, jeg kjenner flere pokemoners som ikke er late bloomers. :)

Anonymous poster hash: 4076a...3a6

Jeg spilte vel med kort fram til 10 klasse var ferdig ;)

Men i forhold til de andre 9-klassingene på det tidspunktet blir man definert som "late bloomers". Men den perioden trenger ikke vare lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg ikke hvorfor hun reagerte så sterkt på dette uttrykket. Skulle jo bare fortelle at jeg har jobbet veldig hard for å bli den jeg er i dag. Det er ikke lett for en halvpløsen exnarkoman å trene seg opp og skifte helt klesstil. Jeg måtte prøve og feile mye når det kom til klær , hår osv. Nå har jeg endelig klart det , og er litt stolt. Føler meg ganske så fin for tiden, og ville bare dele litt av gleden min med de. Det var tydeligvis helt feil.

Med hilsen fra:

Jon Are

Men da var hun ikke den rette damen for deg. Hun har tydeligvis noen issues.

Anonymous poster hash: 4076a...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Huff det har ingenting med homofile å gjøre.

Anonymous poster hash: 4076a...3a6

Selv om man kan bruke "late bloomers" som man har funnet sin vei, er jeg helt enig at det blir feil å bruke det i den sammenhengen. Jeg ville ikke kalt en person som kom ut av skapet sitt som "late bloomer". Men hvis han derimot ble klesdesigner etter flere år som tannlege fikk en god karriere og endelig fant sitt kall, kunne jeg brukt det. Type: "He used to be a dentist! After he came out he became a designer and now has shows in Paris! I know, he is just a late bloomer!".

Endret av constance90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om man kan bruke "late bloomers" som man har funnet sin vei, er jeg helt enig at det blir feil å bruke det i den sammenhengen. Jeg ville ikke kalt en person som kom ut av skapet sitt som "late bloomer". Men hvis han derimot ble klesdesigner etter flere år som tannlege fikk en god karriere og endelig fant sitt kall, kunne jeg brukt det. Type: "He used to be a dentist! After he came out he became designer and now he has shows in Paris! I know, he is just a late bloomer!".

Akkurat det jeg mener!

Anonymous poster hash: 4076a...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor!

http://en.wikipedia.org/wiki/Late_bloomer

Og toskeskap av en homofil gruppe å bruke denne betegnelsen.

Anonymous poster hash: 4076a...3a6

Jeg vet utmerket godt hva uttrykket betyr, og synes slett ikke at det er 'toskeskap' å bruke det i den sammenhengen.

Det handler om å finne ut hvem man virkelig er - litt senere enn andre.

Endret av Cathrine88
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Jeg vet utmerket godt hva uttrykket betyr, og synes slett ikke at det er 'toskeskap' å bruke det i den sammenhengen.

Det handler om å finne ut hvem man virkelig er - litt senere enn andre.

Jeg ser godt hva du mener! Jeg selv ville bare ikke brukt det. Å ha en gruppe som kalles for "late bloomers" er ikke feil :) Men jeg ville ikke brukt "late bloomers" som å definere mennesker som står frem som homofil i en eldre aldergruppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde absolutt ikke sett på det som en negativ beskrivelse, eller noe som er forbeholdt kvinner!

Men nå fikk du kanskje en pekepinn på hvilken av de to damene du datet det var på tide å gi slipp på? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet utmerket godt hva uttrykket betyr, og synes slett ikke at det er 'toskeskap' å bruke det i den sammenhengen.

Det handler om å finne ut hvem man virkelig er - litt senere enn andre.

Nei, som homofil, bifil eller lesbisk har man en aning om dette veldig tidlig. Å komme ut av skapet handler om å innrømme det for seg selv og andre. Ikke om å finne seg selv.

Anonymous poster hash: 4076a...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm … hvorfor bruke det uttrykket i det hele tatt? Går det ikke an å snakke norsk?

Men det har uansett ingenting med kjønn å gjøre. Her er et eksempel jeg fant på nettet: Joseph was a late bloomer, but turned out to be a formidable scholar in the long run.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser godt hva du mener! Jeg selv ville bare ikke brukt det. Å ha en gruppe som kalles for "late bloomers" er ikke feil :) Men jeg ville ikke brukt "late bloomers" som å definere mennesker som står frem som homofil i en eldre aldergruppe

Jeg mener selvsagt ikke at alle som 'blomstrer sent' er homofile eller at alle som innser at de er homofile i moden alder kaller seg late bloomers.

Jeg forbinder uttrykket med denne gruppen fordi jeg har et par stykker i omgangskretsen som bruker det (veldig mye for tiden :ler:) i den sammenhengen.

Nei, som homofil, bifil eller lesbisk har man en aning om dette veldig tidlig. Å komme ut av skapet handler om å innrømme det for seg selv og andre. Ikke om å finne seg selv.

Anonymous poster hash: 4076a...3a6

Ikke nødvendigvis.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rent presist referer uttrykket til noen som finner seg selv og utvikler seg senere enn andre. Slikt sett kan det oppfattes negativt, rett og slett ved at man er "treg". Alle andre har jo hatt mer ovelse i a gjore det de vil gjore i flere ar foer en selv tar fatt.

I de fleste sammenhenger refererer "late bloomer" til utseende. "To bloom" betyr jo rett og slett å "blomstre" og blomsterreferansen er jo langt mer feminin enn maskulin.

Sekundaert er det gitt at menn tar litt lengre tid å bli attraktive for kvinner, mens jenter ofte er attraktive i kraft av sitt utseende som unge og de som bruker ekstra tid på å utvikle sin femininitet, vite hvordan de skal ta vare på seg selv osv. "blomstrer sent". Det er ikke nodvendigvis noe negativt, har t.o.m. hoert menn si at de foretrekker jenter som er "late bloomers" da de ikke var de populaere jentene på ungdomsskolen og har en mindre bitchy attitude (samt en kortere liste partnere som regel).

Så ja, jeg ser helt hvordan "late bloomer" er et mer feminint uttrykk. Menn "blomstrer" ikke på samme måte, de går fra gutter til menn.

Det er uansett en god sjanse for at det var litt for mye å bringe opp på forste date. Det understreker at de slet noe tidligere, og det er ingen grunn til å bringe frem negative sider ved en selv såpass tidlig.

Det faktum at man utvikler seg er ikke negativt i seg selv - de fleste attraktive menn jeg kjenner har brukt tid på å komme dit de er. Men det er ikke noe som trenger å understrekes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder uttrykket med mennesker som innser at de er homofile i godt voksen alder. :vetikke:

Jeg også! Det er jo til og med en egen forening for dem. Aldri tenkt på at det kan bety noe annet!

edit: Nå så jeg at dere har diskutert dette litt alt. Gruppa som bruker det utrykket av homofile er btw ofte folk som har levd heterofilt i 40+ år før de kommer ut av skapet.

Endret av Rainbow81
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk nesten utelukkende bare hørt utrykket i sammenheng med homofile på samme måte som Cathrine88. Tenker derfor på godt voksne homofile når jeg hører det ordet, men for all del det brukes om begge kjønn.



Anonymous poster hash: ae338...a3c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jon Are

Jeg hadde absolutt ikke sett på det som en negativ beskrivelse, eller noe som er forbeholdt kvinner!

Men nå fikk du kanskje en pekepinn på hvilken av de to damene du datet det var på tide å gi slipp på? ;)

He he. Tja, en liten pekepinn.

Rent presist referer uttrykket til noen som finner seg selv og utvikler seg senere enn andre. Slikt sett kan det oppfattes negativt, rett og slett ved at man er "treg". Alle andre har jo hatt mer ovelse i a gjore det de vil gjore i flere ar foer en selv tar fatt.

I de fleste sammenhenger refererer "late bloomer" til utseende. "To bloom" betyr jo rett og slett å "blomstre" og blomsterreferansen er jo langt mer feminin enn maskulin.

Sekundaert er det gitt at menn tar litt lengre tid å bli attraktive for kvinner, mens jenter ofte er attraktive i kraft av sitt utseende som unge og de som bruker ekstra tid på å utvikle sin femininitet, vite hvordan de skal ta vare på seg selv osv. "blomstrer sent". Det er ikke nodvendigvis noe negativt, har t.o.m. hoert menn si at de foretrekker jenter som er "late bloomers" da de ikke var de populaere jentene på ungdomsskolen og har en mindre bitchy attitude (samt en kortere liste partnere som regel).

Så ja, jeg ser helt hvordan "late bloomer" er et mer feminint uttrykk. Menn "blomstrer" ikke på samme måte, de går fra gutter til menn.

Det er uansett en god sjanse for at det var litt for mye å bringe opp på forste date. Det understreker at de slet noe tidligere, og det er ingen grunn til å bringe frem negative sider ved en selv såpass tidlig.

Det faktum at man utvikler seg er ikke negativt i seg selv - de fleste attraktive menn jeg kjenner har brukt tid på å komme dit de er. Men det er ikke noe som trenger å understrekes.

Det var ikke første date. Vi har kjent hverandre noen måneder nå . Har Vært sammen i helgene, og når hun ikke har barna. Hun vet om min fryktelige bakgrunn, så det kom ikke som noe sjokk for henne denne kvelden. Det var mer uttrykket hun reagerte på sa hun. Det er flest damer som bruker det, og hun synes det var lite maskulint av meg å bruke et sånt ord forran hennes venner.

Med hilsen fra:

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder uttrykket med mennesker som innser at de er homofile i godt voksen alder. :vetikke:

Det samme gjør jeg.Det er vel egentlig kun i det homofile miljøet, og spesielt blant lesber, at jeg har hørt det uttrykket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Urbandictionary beskriver det jeg tenkte på:

"People who experience a delayed heyday in their 20s and/or 30s, when they finally have the factors (social and/or job status, money, body, looks, etc.) to get laid and gain attraction/popularity among the opposite sex. These people were typically categorized as nerds/geeks back in high school."

I denne sammenhegen som TS snakker om er det ikke snakk om puberteten. Selv om en mann er helt ferdig med puberteten i f.eks. 18-årsalderen, så kan han fortsatt forandre seg mye etterpå. Man ser jo stor forskjell på en 18-årig og en 30-årig mann. Det trenger ikke bare være nerds/geeks heller, det er en del grå mus jeg har sett i ettertid og tenkt "wow".

Endret av Eriks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elle82

Hadde ikke reagert så mye om det var en mann jeg kjente godt som sa det, men en date av en venninne el som jeg ikke kjente så godt.. Vet ikke helt, men får en litt flau smak i munnen. Det har en feminin og litt for intim klang i seg. Men jeg hadde ikke blitt irritert el sint, bare følt det litt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...