Gå til innhold

Synes du det er merkelig av en mann å kalle seg en late bloomer?


Gjest Jon Are

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are

Jeg lurer på om dette ordtaket er forbeholdt kvinner? Det er det ifølge daten min. Her en kveld var vi ute en tur på byen og spiste sammen med noen av vennene hennes. Jeg presenterer meg , og ute på kvelden sier jeg at jeg vil betegne meg selv som en late bloomer. Med det mener jeg at jeg endelig har lært hvordan man skal trene/spise og kle seg for å se best mulig ut. Har hatt mange tøffe år der jeg ikke har ofret slikt en tanke. Jeg har gått fra å være syltynn, til kraftig også nå til ganske ok (på vei dit iallefall med mindre karbohydrater og mer trening) På samme tid har jeg lært å kle meg riktig . Jeg har blitt mer fornøyd med meg selv kort sagt. Dette har kostet meg mye energi , og jeg er litt stolt over det . Det var derfor jeg sa det den kvelden. Det falt ikke i god jord hos daten min. Hun sa hun ble flau over å høre en mann bruke en sånn betegnelse om seg selv. Sa det var beregnet for damer. Jeg er veldig uening. Lurer på hvordan dere hadde reagert om mannen/daten deres hadde sagt om seg selv , at han var en en late bloomer?

Med hilsen fra:

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest constance90

Nei, syns både menn og damer kan bruke det utrykket. MEN det er flest damer som bruker det. Det er et utrykk man brukes stort sett for å beskrive jenter og gutter som kom sent i puberteten, ligger etter andre i deres aldersgruppe eller er "tregere" enn de andre i hodet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså for meg så er uttrykket "Late Bloomer" en betegnelse på personer som kom sent i puberteten.

Så for meg var det ikke helt heldig å bruke akkurat det uttrykket, og nei jeg synes ikke det er forbeholdt kvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, syns både menn og damer kan bruke det utrykket. MEN det er flest damer som bruker det. Det er et utrykk man brukes stort sett for å beskrive jenter og gutter som kom sent i puberteten, ligger etter andre i deres aldersgruppe eller er "tregere" enn de andre i hodet.

Der var jeg et minutt for seint gitt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Det vi gjerne betegner som "hun var den stygge andungen" kan også bli oversatt til "she's a late bloomer".

EDIT:

Det er flere bruksområder. i settingen utseendemessig så kan man bruke dette uttrykket.

Endret av constance90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Nei, syns både menn og damer kan bruke det utrykket. MEN det er flest damer som bruker det. Det er et utrykk man brukes stort sett for å beskrive jenter og gutter som kom sent i puberteten, ligger etter andre i deres aldersgruppe eller er "tregere" enn de andre i hodet.

Tja, men det kan brukes om oss som lærte oss å kle oss, ta oss bedre ut i slutten av 30- 40 årene også.

Med hilsen fra:

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest constance90

Tja, men det kan brukes om oss som lærte oss å kle oss, ta oss bedre ut i slutten av 30- 40 årene også.

Med hilsen fra:

Jon Are

Du kan så absolutt! Men det er ikke det vi nordmenn "oversetter" det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, syns både menn og damer kan bruke det utrykket. MEN det er flest damer som bruker det. Det er et utrykk man brukes stort sett for å beskrive jenter og gutter som kom sent i puberteten, ligger etter andre i deres aldersgruppe eller er "tregere" enn de andre i hodet.

Nei det er feil. Utrykket Late Blomers handler om mennesker som finner sin lidenskap sent i livet. Altså sin overbevisniing, å finne seg selv, og kunstnerisk uttrykk.

Det har overhode ingenting med det du skriver om, som er på godt norsk betegnet som "sen utvikling".

Anonymous poster hash: 4076a...3a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å svare deg Jon Are, nei det er ikke feil av menn å bruke dette uttrykket.



Anonymous poster hash: 4076a...3a6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Nei det er feil. Utrykket Late Blomers handler om mennesker som finner sin lidenskap sent i livet. Altså sin overbevisniing, å finne seg selv, og kunstnerisk uttrykk.

Det har overhode ingenting med det du skriver om, som er på godt norsk betegnet som "sen utvikling".

Anonymous poster hash: 4076a...3a6

Ja det kan uttrykke lidenskap men brukes også i sammenheng med pubertet og fysisk utvikling. Det er et stort begrep som betyr forskjellig i ulike sammensetninger.

Så det er ikke feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så skjønner jeg hvorfor det ikke falt i god jord hos daten din, fordi det en ganske klein ting å si når man skal gi et godt første inntrykk...



Anonymous poster hash: 3aadc...5c9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan uttrykke lidenskap men brukes også i sammenheng med pubertet og fysisk utvikling. Det er et stort begrep som betyr forskjellig i ulike sammensetninger.

Så det er ikke feil.

Jo det er feil. Spesielt det med "tregere i hodet".

Anonymous poster hash: 4076a...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jon Are

Nei det er feil. Utrykket Late Blomers handler om mennesker som finner sin lidenskap sent i livet. Altså sin overbevisniing, å finne seg selv, og kunstnerisk uttrykk.

Det har overhode ingenting med det du skriver om, som er på godt norsk betegnet som "sen utvikling".

Anonymous poster hash: 4076a...3a6

Da blir det på en måte rett da. Ikke at klesstil og kropp er min lidenskap, men har funnet meg selv mer. Klarer å sette meg selv i et mer positivt lys ved hjelp av kropp og klær (samt legge bort noen særheter man har ervervet seg som singel)

Med hilsen fra:

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Jo det er feil. Spesielt det med "tregere i hodet".

Anonymous poster hash: 4076a...3a6

Ser det var en uheldig beskrivelse. Jeg mente mer de man gjerne omfatter i klassen som "dummere" og "spesiell" i den forstand at de har egne intresser som ikke interesserer resten av klassen. Det vi også ville kalt nerder. Så de som spilte med pokemon kort i 9 klasse kan bli definert som "late bloomers" i forhold til resten av klassen. Så igjen, annpå settningen.

EDIT:

Gjelder også de som er treigere i forhold til språk, sosiale antenner osv.

Endret av constance90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Da blir det på en måte rett da. Ikke at klesstil og kropp er min lidenskap, men har funnet meg selv mer. Klarer å sette meg selv i et mer positivt lys ved hjelp av kropp og klær (samt legge bort noen særheter man har ervervet seg som singel)

Med hilsen fra:

Jon Are

Å bruke "late bloomers" i ditt sammenheng som klesstil og kropp er ikke feil! Det blir riktig beskrivelse av "late bloomers" i din alder. Lidenskap er som regel brukt på eldre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forbinder uttrykket med mennesker som innser at de er homofile i godt voksen alder. :vetikke:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Men så må jeg legge til at "late bloomers" er et uttrykk som egentlig er beregent på de som finner sin "vei i livet" senere enn andre. Men i nyere tider er det brukt også som "fysisk utvikling" og derfor puberteten. Spør du jenter, spesielt pga alle chickflix, så vil de svare at "late bloomers" handler om puberteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Da skjønner jeg ikke hvorfor hun reagerte så sterkt på dette uttrykket. Skulle jo bare fortelle at jeg har jobbet veldig hard for å bli den jeg er i dag. Det er ikke lett for en halvpløsen exnarkoman å trene seg opp og skifte helt klesstil. Jeg måtte prøve og feile mye når det kom til klær , hår osv. Nå har jeg endelig klart det , og er litt stolt. Føler meg ganske så fin for tiden, og ville bare dele litt av gleden min med de. Det var tydeligvis helt feil.

Med hilsen fra:

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det var en uheldig beskrivelse. Jeg mente mer de man gjerne omfatter i klassen som "dummere" og "spesiell" i den forstand at de har egne intresser som ikke interesserer resten av klassen. Det vi også ville kalt nerder. Så de som spilte med pokemon kort i 9 klasse kan bli definert som "late bloomers" i forhold til resten av klassen. Så igjen, annpå settningen.

EDIT:

Gjelder også de som er treigere i forhold til språk, sosiale antenner osv.

Hehe, jeg kjenner flere pokemoners som ikke er late bloomers. :)

Anonymous poster hash: 4076a...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...