Gå til innhold

Hvorfor lar så mange være å registrere seg om bord i kollektivtrafikken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ekstremt mange som går inn bakdøren på bussen i de større byene, uten å registrere seg om bord. De går rett og slett rett forbi og setter seg. Jeg er ganske sikker på at det ikke gjelder fordi de har kjøpt billett på mobil og dermed ikke har noe å registrere. Kanskje noen, men de fleste har nok månedskort/o.l. som de ikke gidder å registrere av ren latskap.

Vet ikke om så mange tenker på det, men det er helt essensielt at folk registrerer seg om bord for at busselskapene skal kunne se på passasjertal til bestemte ruter og lignende. Det er faktisk ikke overraskende at busser blir smekkfulle om en 1/3 lar være å registrere seg. Lar man være kan man egentlig takke seg selv for at man står som sild i tønne der selskapet hadde hatt mulighet til å sette opp flere avganger.

Jeg har flere ganger hatt lyst til å si det høyt på bussen at det er dårlig gjort å ikke registrere seg om bord. Tror mange også lar være for å raskt finne seg den beste sitteplassen.

Har hørt at på Bybanen så sitter det faktisk manuelle tellere og registrerer ombordstigende for å holde telling på passasjer.

Flere som har tenkt på dette? Er du en av dem som har månedskort og lignende men lar være å registrere deg, og hvorfor? Det tar jo bare noen sekunder å registrere seg.



Anonymous poster hash: 8d36e...377
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste grunnen til at jeg 'sjekker meg inn' er for å se hvor mye som er igjen på kortet... Eller å validere det. Trodde helt ærlig at det kun var det de var for. Tror nok ikke jeg kommer til å sjekke inn på alle bussene jeg går på heller.

Om dette hadde vært et stort Problem tror jeg ruter hadde reklamert litt mer for å få folk til å gjøre dette. Eller å gjøre som de gjør i andre land. At man alltid må sjekke inn også sjekke ut igjen når man går på buss/bane, ellerså mister man alt man har på kortet. Håper virkelig ikke de innfører det her...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også tilføre at på ruter.no står dette:

Billetter

Når du kjøper en Ruter-billett inngår du en avtale om transport i Oslo og Akershus, som skjer på bakgrunn av vilkårene i Ruters reisevilkår (transportvedtekt) som du kan lese mer om her. Ruters billetter og priser gjelder på reiser med T-bane, trikk, buss, båt og tog i Oslo og Akershus. Les mer om de ulike billettypene.

Ruters billetter lagres på et plastkort kalt reisekortet, eller på din mobil dersom du kjøper billett gjennom vår billett-app, RuterBillett. Billettene i reisekortet må aktiveres (startes) første gang de brukes for at de skal være gyldige. Vi anbefaler at du leser av kortet hver gang du reiser, så har du kontroll på at billetten er gyldig. Les mer om reisekortet. Mobilbilletten aktiveres automatisk på det tidspunktet den er kjøpt til.

Står ingenting om at man må sjekke inn for at de skal holde tellinga...

Og ja, på t-banen har de folk som sitter å teller passasjerer som går av/på t-banen.

Venninna mi jobber som det av og til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussene her har "scannere" montert flere steder i bussen,og jeg registrerer meg selv om jeg går inn bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig uaktuelt å registrere meg! Gidder for det første ikke å grave frem kortet fra nederst i veska, da jeg som regel har mye å være på. Og for det andre så er jeg prinsipielt imot all "skjult" overvåkning. Jeg vil kunne reise hvor jeg vil uten at myndighetene skal ha oversikt over det.

Anonymous poster hash: a118b...6ad

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel bot om man blir tatt uten å ha validert kortet?



Anonymous poster hash: a6983...80b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får vel bot om man blir tatt uten å ha validert kortet?

Anonymous poster hash: a6983...80b

Det er forskjell på å ha validert og registrert kortet. Validering er vel noe man gjør når man skal aktivere kortet, f.eks. månedskort. Etter dette er den registrert i 30 dager, og da trenger man strengt tatt ikke å registrere seg for hver bussreise. Har du aktivert kort, får du ikke bot for det, selv om du ikke har registrert deg på bussreisen.

Anonymous poster hash: 8d36e...377

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har man ikke betalt om man ikke "registrerer" kortet. Selv om det er månedskort med opptil 90 forhåndsbetalte dager. Kommer Securitas og sjekker (som de ofte gjør), så blir det bot. Du kan sitte med kortet i veska så mye du vil. Er det ikke brukt når du gikk på bussen, så har du ikke betalt. Enkelt og greit.

Jeg ser at enkelte ikke betaler når de går inn bak, men med tanke på alle kontrollene som er her, så blir de fort tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å ha validert og registrert kortet. Validering er vel noe man gjør når man skal aktivere kortet, f.eks. månedskort. Etter dette er den registrert i 30 dager, og da trenger man strengt tatt ikke å registrere seg for hver bussreise. Har du aktivert kort, får du ikke bot for det, selv om du ikke har registrert deg på bussreisen.

Anonymous poster hash: 8d36e...377

Det får man her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det i starten når det kom, nettopp pga tellingen på antall reisende... Ble derimot overasket når jeg logget meg inn på reisekortkontoen min og kunne se alle steder og tidspunkter kortet var lest av. Det synes jeg viste for mye kontroll over meg og mine reisevaner så nå stempler jeg kun når kortet er gått ut, eller når jeg er usikker og må sjekke...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi Ruter ikke kommer til å bruke informasjonen til det formålet. De har fått mange henvendelser fra passasjerer som rettmessig mener det er veldig trangt på diverse ruter i rushtiden, og mange har fått svar som går i retning av at "man må regne med at kollektivtransportmidlene er fulle i rushtiden". Skal man gidde å registrere må det ligge en intensjon om å bygge ut bak, hvis ikke har det ikke noe formål. Ruter krever heller ikke dette, jeg kan forstå anbefalingen om man har kort for korte perioder eller har lagret enkeltbilletter eller reisepenger på kortet, men for oss som har lengre perioder (som f. eks månedskort eller årskort) så er det meningsløst å registrere hver gang, vi greier å huske omtrent når vi kjøpte kortet og registrerer heller når perioden nærmer seg utløp for å dobbeltsjekke.

Tror nok griser flyr før det blir aktuelt å sette opp kapasiteten. Tvert imot opplever jeg at kapasiteten blir dårligere, ikke bedre. For 10-15 år siden var det f. eks leddbusser på mange av rutene, dette er i dag erstattet med ordinære busser med mindre kapasitet, til tross for at det også med leddbusser var stappfullt.



Anonymous poster hash: 0d4a6...f34
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig uaktuelt å registrere meg! Gidder for det første ikke å grave frem kortet fra nederst i veska, da jeg som regel har mye å være på. Og for det andre så er jeg prinsipielt imot all "skjult" overvåkning. Jeg vil kunne reise hvor jeg vil uten at myndighetene skal ha oversikt over det.

Anonymous poster hash: a118b...6ad

Du kan faktisk velge å la være å ha et registrert kort dersom du føler deg så overvåket. Setter du deg inn i reglene for personverv vet du faktisk hva som gjelder dersom du bruker registrert kort. Data blir slettet etterhvert og det er særskilte regler som gjelder for at myndigheter skal kunne ha innblikk. Det er helt opp til deg selv å være registrert. Fordelen ved å være registrert er at du får refusjon og kan utstedt nytt kort dersom du mister det. Og faktisk, noen ganger kan det være en fordel med registret skysskort. Dersom du blir kidnappet tror jeg faktisk du ville synes det var bra om en bussreise faktisk kunne hjelpe politiet til å finne deg, synes du ikke?

"Det blir lagra reisehistorikk for alle reiser som er gjort dei siste 104 dagane, og historikken inneheld opplysningar om kva for ein stoppestad du gjekk på bussen på, dato og tidspunkt, kortnummer og kva for billettype og takst du reiste med på den aktuelle reisa. Etter 104 dagar vert opplysningane gjort anonyme ved at koplinga mellom det registerte Skysskortet og personopplysningane blir fjerna. Har du eit uregistert Skysskort, er dette allereie anonymt.

Utlevering av personopplysningar

Skyss leverer ikkje ut personopplysningar til andre enn den registrerte sjølv. Offentlege styresmakter kan få innsyn i opplysningane, jf. vilkåra i personopplysningslova § 8. Anonym reiseinformasjon kan bli brukt til statistiske føremål, og kan dermed leverast ut til andre."

--
Uansett bør statistisk data og muligheten for selskapene å faktisk kunne transportere nok passasjerer til rett tid. viktigere enn dine private preferanser. Ironisk nok er det mange som blir sure av fulle busser/ikke hyppige nok avganger.

Anonymous poster hash: 8d36e...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er forresten glad at ikke alle stempler på den bussen jeg tar - blir som regel stappfull på vei til jobb og om alle skal bruke noen ekstra sekunder på å stoppe i døren for å lese av kortet, vil jo bussen måtte bruke lengre tid også....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får man her.

Og hvor er "her"? Man får det i alle fall ikke i Oslo.

Anonymous poster hash: a8247...86e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får man her.

Da er det ikke Ruter du kjører med hvertfall. Og om det skulle være det, så kan du be vekterne om å tilkalle politiet først som sist neste gang du blir stoppet, for da har ikke vekterne oversikt over Ruters reglement.

Anonymous poster hash: 0d4a6...f34

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her har man ikke betalt om man ikke "registrerer" kortet. Selv om det er månedskort med opptil 90 forhåndsbetalte dager. Kommer Securitas og sjekker (som de ofte gjør), så blir det bot. Du kan sitte med kortet i veska så mye du vil. Er det ikke brukt når du gikk på bussen, så har du ikke betalt. Enkelt og greit.

Jeg ser at enkelte ikke betaler når de går inn bak, men med tanke på alle kontrollene som er her, så blir de fort tatt.

Sånn det bør være alle plasser da! Da blir folk regelrett tvunget til å registrere seg. Kanskje det er tiltak som nettopp er gjort for at selskapene for å få mest mulig riktige passasjertal? Hvor er dette? Jeg tror ikke dette gjelder hos Skyss i Bergen.

Anonymous poster hash: 8d36e...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn det bør være alle plasser da! Da blir folk regelrett tvunget til å registrere seg. Kanskje det er tiltak som nettopp er gjort for at selskapene for å få mest mulig riktige passasjertal? Hvor er dette? Jeg tror ikke dette gjelder hos Skyss i Bergen.

Anonymous poster hash: 8d36e...377

Det er lite gjennomførbart i Oslo. På mange av avgangene er det mye folk, og dersom alle skulle ha brukt tid til å scanne så hadde det også blitt flere forsinkelser. På mange av avgangene er det også så mye folk i midtgangen at du ikke lett kommer deg frem til en av maskinene.

Om ruter ønsker å se på kapasiteten, så får de få folk til å scanne før de går på bussen/trikken (slik det er mulighet for på t-banen) eller så får de ta seg råd til å sende ut noen for å ta stikkprøver. Jeg har uansett ingen tro på noen storstilt kapasitetsøkning de nærmeste årene når man betrakter svarene man får fra kundeservice.

Anonymous poster hash: 0d4a6...f34

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du med Ruter, så slipper man jo å registere kortet hver gang. Da holder det med første gangen etter man har fylt på kortet.

Kjører du med AtB, så må du gjøre det hver gang. Hvorfor folk dropper å registrere kortet der, er det vel fordi de enten har glemt det, eller rett og slett sniker på bussen.



Anonymous poster hash: 1c347...17f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn det bør være alle plasser da! Da blir folk regelrett tvunget til å registrere seg. Kanskje det er tiltak som nettopp er gjort for at selskapene for å få mest mulig riktige passasjertal? Hvor er dette? Jeg tror ikke dette gjelder hos Skyss i Bergen. Anonymous poster hash: 8d36e...377

Hvorfor er du så opptatt av at alle skal registrere seg? Er ikke bra å bli forsinket hver gang man skal reise med bussen fordi det er stemplingskø for å komme seg inn :s

Anonymous poster hash: a118b...6ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...