AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #1 Skrevet 10. mars 2014 Hei. Jeg er ei 18 år gammel jente som har leiet en hybelleilighet en stund nå. Jeg sa opp for tre måneder siden som vil si at jeg flytter ut herfra ut denne måneden - mars. Problemet mitt som jeg merker begynner å irritere meg grenseløst nå er at i de to første oppsigelsesmånedene holdt jeg visningrr for leiligheten. Det var greit nok. Det som irriterer meg veldig nå, er at leiegiverens sønn på 20 år (leiegiveren min har helt siden begynnelsen delegert all ansvar og kommunikasjon over til sønnen sin av en eller annen grunn) maser på meg hele tiden om at jeg må holde visning for både dwn ene og den andre, og sier jeg at det ikke passer pga jobb, skole etc (ja, jeg har et liv jeg også) så blir han sur og sier at jg er nødt å være hjemme slik at de interesserte får komme og se. Og at det passer kun for dem den og den tiden. Jeg merker at jeg blir irritert, fordi det virker som om han utnytter dumsnillheten min og ikke respekterer at jeg har et liv jeg også. I tillegg har jeg fått utdelt kun en eneste nøkkrl siden jeg flyttet hit, toalettskålen/lokket har vært helt ødelagt, lyset i gangen ikke-fungerende, ødelagte knagger, kjempesprukken maling på veggene... jeg har aldri bodd for meg selv før, Så jeg lurer rett og slett på hva mine rettigheter er og om jg er pliktig til å holde disse visningene eller finnes det også en annen løsning? På forhånd takk for svar.Anonymous poster hash: 837b6...14f
debattanten Skrevet 10. mars 2014 #2 Skrevet 10. mars 2014 Gi faen, når du leier leiligheten disponerer du den som du vil. De har ikke noen rett til å trenge seg på slik når du bor der. Er de så respektløse kan de bare ha det så godt spør du meg. Om du skal ha visning får du få fratrekk i leien i tilfellet. Og visningene får skje når du er hjemme, så de får tilpasse det din timeplan.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #3 Skrevet 10. mars 2014 I standard kontrakt står det at du er pliktig til å stille leiligheten til disposisjon for visning. Det betyr ikke at du må være der men at utleier kan låse seg inn og vise frem. Du må finne frem kontrakten og se hva som står der. Anonymous poster hash: a8193...79a 17
Marie90 Skrevet 10. mars 2014 #4 Skrevet 10. mars 2014 De har rett til å holde visninger for andre i oppsigelsesperioden. Du må ikke vaere til stede og du er heller ikke pliktig til å ha masse strev med å vaske og alt slikt. Hvis de velger å vise leiligheten mens du bor der så er den "bebodd". Det varierer likevel ift. kontrakt, i min kontrakt stod det at jeg kunne kreve fradrag hvis det var slik at det ble en stor ulempe for meg med visninger. Det varierer riktignok, så les kontrakten. De har uansett rett til å vise den, evt. mens du er ute av huset. Utleier skal jo også ha en nokkel. 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #5 Skrevet 10. mars 2014 Takk for svar. Tingen er at utleier ikke har nøkkel. Dette har han presisert helt siden jeg flyttet inn, og sier fortsatt at jeg må stå for visningene pga dette. TsAnonymous poster hash: 837b6...14f
debattanten Skrevet 10. mars 2014 #6 Skrevet 10. mars 2014 Ja, men det trenger du ikke. Du skal ikke bruke din tid på visning om du ikke vil. Du får ta timebetalt da i tilfellet. 2
Gjest Chloe87 Skrevet 10. mars 2014 #7 Skrevet 10. mars 2014 Det er jo ikke du som leier som er pliktig til å holde visning, det er vel eierens( altså han du leier av) som skal?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #8 Skrevet 10. mars 2014 Den dovne latstokken får skaffe seg nøkkel da, og slutte med å dytte arbeidet over på deg. Forventer han at du skal stå for visninger, er jeg enig med de som råder deg til å ta betalt Det er uansett ren idioti å ikke ha nøkkel. Hva om du er bortreist og det oppstår en vannlekkasje? Anonymous poster hash: 2c394...833 6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #9 Skrevet 10. mars 2014 Ja jeg får vel bare si at han får skaffe seg nøkkel på en eller annen måte ellers må han vente til jeg har tid. Er det virkelig vanlig å få betalt for å stå for visninger? Jeg tror aldri jeg har hørt om noe slikt før..Anonymous poster hash: 837b6...14f
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #10 Skrevet 10. mars 2014 Gi faen, når du leier leiligheten disponerer du den som du vil. De har ikke noen rett til å trenge seg på slik når du bor der. Er de så respektløse kan de bare ha det så godt spør du meg. Om du skal ha visning får du få fratrekk i leien i tilfellet. Og visningene får skje når du er hjemme, så de får tilpasse det din timeplan. Du burde ikke gi feil råd på en så breial måte.Anonymous poster hash: 3e1e5...77d 11
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #11 Skrevet 10. mars 2014 Takk for svar. Tingen er at utleier ikke har nøkkel. Dette har han presisert helt siden jeg flyttet inn, og sier fortsatt at jeg må stå for visningene pga dette. TsAnonymous poster hash: 837b6...14f Det stemmer ikke, og det kan han forøvrig bare glemme om du spør meg. Han har rett til å holde visninger som er forhåndsannmeldte, ikke noe annet. Anonymous poster hash: 2b72e...6c0 2
debattanten Skrevet 10. mars 2014 #12 Skrevet 10. mars 2014 Du burde ikke gi feil råd på en så breial måte.Anonymous poster hash: 3e1e5...77d Helt enig. Ble litt engasjert. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #13 Skrevet 10. mars 2014 Leiegiver faktisk. Interessant vri. Anonymous poster hash: 63af3...126 8
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #14 Skrevet 10. mars 2014 Dette er selvfølgelig ganske frekt av utleiers sønn, og det er han selv som skal holde visning. At de er så tiltaksløse at de ikke greier å få kopiert opp et ekstra nøkkelsett eller to må jo stå på deres regning, ikke din. Så lenge du bruker av din tid, så kan du ta betalt, ja. Anonymous poster hash: 65bc4...9be 2
superdupermeg Skrevet 10. mars 2014 #15 Skrevet 10. mars 2014 i de aller fleste kontrakter står det at du plikter å holde leiligheten klar for visning i oppsigelsestiden. For meg betyr ikke det at du selv må være tilstede, men så lenge jeg har tingene mine der så er det ikke snakk om at jeg ville latt fremmede være der uten å være der selv. Og jeg ville også selvfølgelig vasket og hatt det rent og pent.
Mary Poppins Skrevet 10. mars 2014 #16 Skrevet 10. mars 2014 Hvor vanskelig er det å kopiere en nøkkel da? 3
Silfen Skrevet 10. mars 2014 #17 Skrevet 10. mars 2014 Det er forskjell på å holde leilighet tilgjengelig for visning, og bli bedt om å ha visninger i hytt og pine. Utleier bør organisere fellesvisninger. Jeg hadde heller ikke godtatt å måttet stille leilighet tilgjengelig for visninger daglig omtrent. Når det bor folk, så må man organisere felleser, ikke en og en. 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #18 Skrevet 11. mars 2014 Det er han som skal holde visningene, ikke du. Hvis du skal administrere dette, må du få reduksjon i husleia. Som flere sier, så skal du bare gjøre boligen tilgjengelig for visning. Men han skal gjøre resten. Du blir utnyttet her, hvis du ikke setter foten ned! Anonymous poster hash: 3f724...4dd 1
kalinka85 Skrevet 11. mars 2014 #19 Skrevet 11. mars 2014 Enkelte som svarer så bastant her blr lese husleieloven paragraf 10-1, der står det nemlig at leietaker er pliktig å gi leiesøkende mulighet til å se boligen, i rimelig utstrekking. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #20 Skrevet 11. mars 2014 Hvor vanskelig er det å kopiere en nøkkel da? Det er vel ikke så lett for utleier (ingenting som heter leiegiver, TS) når de ikke har nøkkel i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 6d8ab...d5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå