Gå til innhold

Fått barn når du er over 35?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel er du?

Hvordan har det vært å være "voksen mamma". :)

Tusen takk for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk minstemann da jeg var 36. Var overhode ikke noe annerledes enn med de andre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er 30 nå og tviller på at jeg rekker å få mitt første barn mye tidligere før jeg er 35. Syns bare at jeg er veldig moden og etablert ifh til noe yngre mammaer, men ellers vil jeg ikke tro det skal være et problem.Når barnet er på skole/vgs og jeg er såpass "gammel", da blir det litt synd. Samtidig er det jo mange som føder sent i Norge.

Anonymous poster hash: 3878d...d4b
Skrevet

Jeg fikk mitt første - og eneste barn 3 måneder før jeg fylte 36 år. Det har aldri vært noe problem i det hele tatt. Alderen min gjør at jeg har rast fra meg tidligere, og nå var fokusert og klar for å få barn. Den økonomiske situasjonen er også anderledes enn den var 10 år tidligere.

Jeg føler meg ikke mye eldre enn andre mødre, og er det nok heller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Hva med 40 + ? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 36 og 38 da jeg fikk våre to barn. Hadde ikke lyst på barn før det, og før dette hadde jeg heller ikke en stabil situasjon med mann og jobb og slikt. Fordeler med å få så sent, er det praktiske med at all utdanning er gjennomført, jeg og mannen har gode jobber med fin lønn. Jeg har forl lengst gjort meg ferdig med "klatringen" fra bitteliten leilighet, kjøp og salg så vi fikk råd til litt større leilighet, og etter hvert barnevennlig hus med hage i området vi ønsket oss. Jeg har også levd impulsivt og egoistisk før dette, gjort alt det jeg ville, reist mye, og fått masse erfaring som jeg nå kan dele med barna.

Hadde jeg fått barn før, ville jeg kanskje vært sprekere fysisk, og mindre fort sliten, kanskje? Men jeg opplever ikke dette som noe problem nå, heller. Helsa er heldigvis god.

I mine kretser, blant venner og golleger med lang utdanning, er det vanlig å vente med å få barn til man er godt over 30. Ikke for at man planlegger det slik, men for at man ikke er klar før da.

Anonymous poster hash: 99f65...8c1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

40 åringer er gamlis mødre, ikke nekt. Lite kult med mor på 60 år når man selv er 20. Få barna fra 18-27 år, er da eggene er som friskest.

Anonymous poster hash: c8f2d...aca
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

40 åringer er gamlis mødre, ikke nekt. Lite kult med mor på 60 år når man selv er 20. Få barna fra 18-27 år, er da eggene er som friskest.

Dummeste jeg har hørt.

Anonymous poster hash: c4eb1...bfd

• Liker 17
Skrevet

Hva med far?

• Liker 7
Skrevet

Jeg føler meg ikke som en gammel mamma. Så jeg klarer ikke helt å forstå spørsmålet. Jeg er nok ganske lik mamma som jeg ville vært for 5 og 10 år siden. Større repertoar på kjøkkenet og oftere hårfarging kanskje??

• Liker 1
Skrevet

Tenkte på at man er et annet sted i livet når man nærmer seg 40 :)

Skrevet

Spørsmålet er ment for dere rundt 40 som har valgt å bli mamna sent i livet :)

Skrevet

Jeg er 37 og har to småbarn, selvvalgt. Det er nok viktigere at jeg er i et "ungt" miljø. Selv om jeg er eldst, har jeg mest tilfelles med de andre jentene i livssituasjon, jobb, småbarn osv. Selv om de er 5 år yngre. Hadde jeg hatt barn som var 15-18 år, tror jeg at jeg hadde følt meg eldre, livssituasjon definerer deg mer enn tallet.

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Tenkte på at man er et annet sted i livet når man nærmer seg 40 :)

Hvor i livet er mener du at man er når man er 40?

Jeg har fått barn etter at jeg ble 35. Før den tid hadde jeg tatt lang utdannelse, studert i utlandet, jobbet i utlandet, reist verden rundt, kjøpt og solgt og kjøpt leilighet, blitt lei av å gå på byen.

Jeg har ingen voldsom utferdstrang lenger og trives godt som småbarnsmamma!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 42 og er småbarnsmor. Jeg vet jo ikke hvordan det er i forhold til noe annet. Men her jeg bor og i mitt miljø er det helt vanlig, så jeg skiller meg ikke ut på noe vis. Det tror jeg den ene jenta på 26 i barselgruppen gjorde, alle andre var førstegangs i alderen 34-41.

Jeg ser mange fordeler som henger sammen med alderen, dvs livsituasjonen min: stabilt, langt ekteskap med voksen mann, god økonomi, god jobb uten å måtte gi noe ekstra akkurat nå i småbarnperioden, jeg føler meg erfaren og er ikke usikker på om vi er gode foreldre. Det er lett å forholde seg til lege, helsestasjon, barnehage, andre foreldre.

Ulempe: våre foreldre er gamle og trenger oss, det blir travelt.

Anonymous poster hash: 7c4fe...7af

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg var 33 da første kom, og ligger an til en til nå etter hvert. Blir 37 i år. Føler meg ikke gammel, men er også i et miljø hvor de fleste har passert 30 før barna kommer. Kan hvertfall si med sikkerhet at jeg var i mye bedre form fysisk ved 33 enn jeg ville vært ved 23. Dengang var jeg en slappfisk som ikke hadde oppdaga treningens fantastiske gleder. Ved 33 var jeg i tipptopp form og hadde et problemfritt svangerskap og grei fødsel. Kan ha vært flaks, men en god helse forutsetter ikke ødvendigvis at man er i rtjueåra

Endret av kokkos
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 42 og er småbarnsmor. Jeg vet jo ikke hvordan det er i forhold til noe annet. Men her jeg bor og i mitt miljø er det helt vanlig, så jeg skiller meg ikke ut på noe vis. Det tror jeg den ene jenta på 26 i barselgruppen gjorde, alle andre var førstegangs i alderen 34-41.

Jeg ser mange fordeler som henger sammen med alderen, dvs livsituasjonen min: stabilt, langt ekteskap med voksen mann, god økonomi, god jobb uten å måtte gi noe ekstra akkurat nå i småbarnperioden, jeg føler meg erfaren og er ikke usikker på om vi er gode foreldre. Det er lett å forholde seg til lege, helsestasjon, barnehage, andre foreldre.

Ulempe: våre foreldre er gamle og trenger oss, det blir travelt.

Anonymous poster hash: 7c4fe...7af

Da jeg var i åpen barnehage med min sønn som 21-åring så skilte jeg meg nok ut jeg også blant de andre på 30+ stort sett. Men altså, det var jo bare alderen som gjorde at jeg skilte meg ut. Følte meg ikke utilpass og det var ingen som så ut til å dømme meg for alderen bortsett fra ei som virket litt overlegen, men er jo ikke sikkert det hadde med alder å gjøre. Jeg føler meg derimot av og til litt "gammel" når jeg er med mine venninner som fortsatt bor i kollektiv og lever et "fritt" liv. Ikke i negativ forstand, men det blir bare mer tydelig da at jeg har en heeelt annen livssituasjon enn del fleste på min alder. :) Selv er jeg veldig fornøyd med å få barn tidlig. Kunne ikke tenke meg å vente helt til jeg var 35-40 år. Vil ha så mange år som mulig med barna mine. :)

Anonymous poster hash: d812c...62d

Skrevet

Jeg har akkurat bikket 41 og har ei jente på snart 4 måneder (har også to gutter på 19 og13). Å få barn i denne alderen kan jeg virkelig anbefale! Jeg elsker det og nyter hver dag men en helt annen ro enn det jeg hadde med de to andre.

Med de størst var jeg mer stresset og opptatt av å ha alt på stell. Nå flyter ting mer og vi bare flyter med. :laugh:

Økonomien og forholdet vårt er også bedre enn det var da vi var yngre, jeg tror til og med helsa mi er bedre nå som jeg er oldis. :fnise:

Svangerskapet gikk kjempefint, det samme gjorde keisersnittet, så jeg har ikke merket at jeg var eldre nå enn med de to første.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mor fikk 4 unger etter 35 år og 2 av devar etter hun var 40. Den siste er lettere ppsykisk utviklingshemmet, men vet ikke om det har sammenheng med alder. Hun begynte med barn da hun var 20 og sier det ikke var forskjell på svangerskapene mtp. alder og ble visst gravid like fort hver gang sånn ca. Håper jeg blir ferdig før 38-40 ihvertfall.

Anonymous poster hash: 9bec4...870

Skrevet

Ja mammaen min fikk søsteren min da hun var 40 og pappa 47, da var jeg 10 og bror min 17, så vi hjalp til selvsagt, og jeg hadde enestående mormor og en ganske ung farmor, farmor kunne finne på og bare dukke opp hos oss, og ta babyen og meg med på tur til byen i helgene , så foreldrene mine fikk litt kvalitetstid;)

og nå er både farmor, mormor og lillesøster døde!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...