Gå til innhold

Til dere som insisterer på å skrive vell, Norsk og ann.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eller når de skriver sundt..!

Eller punktum, punktum, utropstegn. Flere punktum etter hverandre indikerer noe helt annet enn et utropstegn gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13

Hmm, kan man ikke skrive punktum punktum utropstegn? Jeg er sikker på at jeg har sett det i bøker. Eller i Donald-blad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har man jo også de som med selvtilliten på topp og eplekjekt slenger ut at de driter fullt i hvordan skribleriene deres ser ut, at det er innholdet som betyr noe og ikke hvor korrekt det er skrevet. Slike utsagn skremmer meg litt, da det vitner om null respekt og stolthet for språket vårt, og er jo bare helt tragisk. Det blir vanskelig å ta innlegg fra disse helt seriøst.

Jeg er en sånn som alltid har skrevet ganske feilfritt (jeg tror det har sammenheng med at jeg leste veldig mye som barn/ungdom), helt naturlig. Og jeg kan knapt en eneste rettskrivingsregel. Presens, preteritum og lignende var gresk for meg på skolen, og er det enda. Jeg har aldri trengt å lære meg rettskriving, for det har kommet naturlig. Jeg har nok ikke noe mer respekt eller stolthet for språket vårt enn andre har, men det enkelte ikke skjønner er at rettskriving ikke er valgfritt. Det bare er sånn! Sånn skrives SÅNN, ikke sån eller sonn, og det er ikke opp til hver enkelt å velge selv hvordan de vil skrive det, eller andre ord.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben har de en kjempe bra kantine, det er sundt og gått og spise der.



Anonymous poster hash: 6bd7c...b39
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tsejG

Jeg er en sånn som alltid har skrevet ganske feilfritt (jeg tror det har sammenheng med at jeg leste veldig mye som barn/ungdom), helt naturlig. Og jeg kan knapt en eneste rettskrivingsregel. Presens, preteritum og lignende var gresk for meg på skolen, og er det enda. Jeg har aldri trengt å lære meg rettskriving, for det har kommet naturlig. Jeg har nok ikke noe mer respekt eller stolthet for språket vårt enn andre har, men det enkelte ikke skjønner er at rettskriving ikke er valgfritt. Det bare er sånn! Sånn skrives SÅNN, ikke sån eller sonn, og det er ikke opp til hver enkelt å velge selv hvordan de vil skrive det, eller andre ord.

Her er vi nok på samme plattform ja, jeg var heller ikke særlig opphengt i de kompliserte grammatiske finurlighetene på skolen, men hadde likevel S og seksere på alle prøvene, fordi jeg generelt likte norsk veldig godt.

Så at mye er naturlig individuelt anlagt stemmer nok helt sikkert. Likevel mener jeg dog at de fleste (som ikke lider av en eller annen dysfunksjon innenfor språk og skriveferdigheter) lett klarer å skrive noenlunde korrekt, ved å legge en liten innsats i det.

Og hva er egentlig problemet med å lese gjennom det man har "stauka" før man poster/sender det avgårde, for så å rette eventuelle feil, i stedet for det typisk trendye "edit ditt og datt" man snart ser under annet hvert innlegg....?

Det er i allefall hva jeg anser som minstemålet angående respekten for språket vårt, og noe alle lett kan få til om de bare gidder.

Endret av tsejG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sobril

Jeg er en sånn som alltid har skrevet ganske feilfritt (jeg tror det har sammenheng med at jeg leste veldig mye som barn/ungdom), helt naturlig. Og jeg kan knapt en eneste rettskrivingsregel. Presens, preteritum og lignende var gresk for meg på skolen, og er det enda. Jeg har aldri trengt å lære meg rettskriving, for det har kommet naturlig. Jeg har nok ikke noe mer respekt eller stolthet for språket vårt enn andre har, men det enkelte ikke skjønner er at rettskriving ikke er valgfritt. Det bare er sånn! Sånn skrives SÅNN, ikke sån eller sonn, og det er ikke opp til hver enkelt å velge selv hvordan de vil skrive det, eller andre ord.

Det samme her. Var derfor jeg aldri fikk toppkarakter i norsk. Jeg sugde virkelig på grammatiske prøver ala "forklar begrepet". Mener å huske at jeg fikk karakteren 1 på siste prøve.

Preteritum, infinitiv, perfektum osv. Jeg har virkelig ikke peiling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, jeg gidder ikke å lese gjennom det jeg jeg har skrevet. Rettskrivning kommer ikke helt naturlig for meg, men jeg skriver ganske riktig når jeg leverer inn en oppgave eller skriver en seriøs mail, men det er fordi jeg leser gjennom det.

Når jeg er på kvinneguiden, så leser jeg ikke gjennom det jeg skriver, tenker heller ikke over hvordan jeg skriver, av og til så skriver jeg till og med ting jeg ikke mener når jeg får tenkt meg skikkelig om. Jeg er anonym på nett, min rettskriving blir ikke koblet opp mot min person. Jeg er på forumet for å kose meg, ikke for å skrive perfekte norsk stiler eller kåsseri.

Jeg synes det er alvorlig irriterende når noen spørr om hjelp til noe, og folk svarer; aldri skrives ikke med d. Hva hjelper det ts? Istedetfor å svare på det aktuelle spørsmålet, alle forstår hva ts prøver å skrive.

Jeg er på kg for å kose meg, ikke for å skrive norsk



Anonymous poster hash: b94d9...267
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tsejG

Helt ærlig, jeg gidder ikke å lese gjennom det jeg jeg har skrevet. Rettskrivning kommer ikke helt naturlig for meg, men jeg skriver ganske riktig når jeg leverer inn en oppgave eller skriver en seriøs mail, men det er fordi jeg leser gjennom det.

Når jeg er på kvinneguiden, så leser jeg ikke gjennom det jeg skriver, tenker heller ikke over hvordan jeg skriver, av og til så skriver jeg till og med ting jeg ikke mener når jeg får tenkt meg skikkelig om. Jeg er anonym på nett, min rettskriving blir ikke koblet opp mot min person. Jeg er på forumet for å kose meg, ikke for å skrive perfekte norsk stiler eller kåsseri.

Jeg synes det er alvorlig irriterende når noen spørr om hjelp til noe, og folk svarer; aldri skrives ikke med d. Hva hjelper det ts? Istedetfor å svare på det aktuelle spørsmålet, alle forstår hva ts prøver å skrive.

Jeg er på kg for å kose meg, ikke for å skrive norsk

Anonymous poster hash: b94d9...267

Du altså... "kåseri" skrives med èn s! :fnise:

Neida, spøk spøk spøk... Du har da slett ikke noe behov for å lese gjennom det du skriver, for dette er da virkelig både velformulert og bortimot perfekt norsk rettskrivning.

Det gjør forsåvidt ikke jeg heller, for jeg føler meg rimelig trygg på at labbene treffer riktig på tastaturet. Poenget er at mange som driter i hvordan de skriver, og som leverer noe en 5-åring hadde klart bedre, virkelig har noe å lære av å lese gjennom sine egne innlegg før de poster det.

Selv om det ikke er snakk om noen jobbsøknad eller skoleoppgave handler det jo om å fremtre noenlunde seriøs og bli tatt på alvor, selv på et anonymt forum.

Det synes jeg blir vanskelig når hele innlegget er skrevet med små bokstaver, uten komma/punktum, uten avsnitt, innslag av sms-forkortelser osv. Ett og annet feilskrevet ord her og der er i så måte ikke det verste, men et innlegg bør i det minste være lettlest og oversiktlig...

Jeg skjønner i grunnnen ikke hvorfor man ikke like godt bare venner seg til å skrive som om man skulle levere en jobbsøknad i alle sammenhenger, fra handlelista til hovedoppgaven.

Det er jo tross alt språket vårt vi formidler, enten det er muntlig eller skriftlig :jepp:

Endret av tsejG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13

Jeg blir faktisk mest bekymret når jeg leser totalt uforståelige innlegg i "Barn og familie". Hvordan skal disse menneskene hjelpe sine barn med leksene? "Lille venn, du må skrive værre, ikke verre! Og så må du skrive insjinativ og ikke initiativ!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Jeg blir faktisk mest bekymret når jeg leser totalt uforståelige innlegg i "Barn og familie". Hvordan skal disse menneskene hjelpe sine barn med leksene? "Lille venn, du må skrive værre, ikke verre! Og så må du skrive insjinativ og ikke initiativ!".

Og jeg stusser når det kommer frem at en person med flust av skrivefeil har topp jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da slett ikke noe behov for å lese gjennom det du skriver, for dette er da virkelig både velformulert og bortimot perfekt norsk rettskrivning.

Eh, var du ironisk eller seriøs der? Jeg så minst seks feil ved første øyekast.

Anonymous poster hash: 11d7d...1c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tsejG

Eh, var du ironisk eller seriøs der? Jeg så minst seks feil ved første øyekast.

Anonymous poster hash: 11d7d...1c7

Ja, og så...?

Som jeg skrev, et innlegg bør være lettlest og oversiktlig, ett og annet feilstavet ord her og der er ingenting å kritisere.

Helt seriøs alltid jeg, nesten... :vetikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som skriver Ann midt i en setning - tipper det kommer fra autocorrecten på telefon. Min telefon insisterer i hvertfall på å skrive Ann (med stor A) når jeg skal skrive an. Og det er ikke alltid jeg oppdager at telefonen bytter ut ord for meg.



Anonymous poster hash: dfd0c...ccd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonen insisterer forsåvidt å skrive Mail med stor M også.



Anonymous poster hash: dfd0c...ccd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er for å være kjip at folk retter på andres skrivefeil på kg. For egen del er det fordi jeg antar at vedkommende ikke vet hvordan det skrives, og jeg gjerne vil gjøre han/hun oppmerksom på det så de slipper å tabbe seg ut på viktigere arenaer enn kvinneguiden.

Jeg må ærlig innrømme at når jeg leser jobbsøknader fulle av skrivefeil stiller jeg spørsmål ved intelligensen til vedkommende. Har man ikke engang tatt seg bryet med å lære språket sitt, eventuelt kjøre stavekontroll om man har lese- og skrivevansker, så gir det meg signaler om at det er snakk om tiltaksløse mennesker som ikke passer inn hos oss.

Det er i bunn og grunn ikke så farlig hva man skriver på et forum, men jeg mistenker at mange undervurderer den negative effekten dårlig norsk har i sosiale sammenhenger så vell som på jobb. Jeg kan ikke ansette eller forfremme en person til en mellomlederstilling om jeg opplever at jeg blir flau over måten han/hun kommuniserer skriftlig.

Jeg håper at de som skriver mye feil her på kvinneguiden enten slurver og egentlig kan bedre, eller tar det til seg om det påpekes at man skriver feil og lærer av det.



Anonymous poster hash: 0265d...fb5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og jeg stusser når det kommer frem at en person med flust av skrivefeil har topp jobb...

Hvorfor det? Tror du overdriver troen på så sterk korrelasjon mellom skriveferdigheter og diverse former for intelligens. Man kan være ekstremt intelligent i f.eks. matematikk selv om man ikke greide mer enn 3 i norsk på videregående, for eksempel.

Anonymous poster hash: 6bd7c...b39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, var du ironisk eller seriøs der? Jeg så minst seks feil ved første øyekast.

Anonymous poster hash: 11d7d...1c7

Selv geitekillingen kunne telle til ti..

Anonymous poster hash: 6bd7c...b39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg synes det er alvorlig irriterende når noen spørr om hjelp til noe, og folk svarer; aldri skrives ikke med d. Hva hjelper det ts? Istedetfor å svare på det aktuelle spørsmålet, alle forstår hva ts prøver å skrive.

Anonymous poster hash: b94d9...267

Når trådte den forandringen i kraft? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på stor N i Norsk, rett og slett av respekt for landet og det det står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...