Gå til innhold

Hvor fort får man lappen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal begynne å ta førerkort nå. Har ikke kjørt før, har første kjøretime til uka. Jeg har mulighet til å øvelseskjøre privat mye, og har pengene til lappen på kontoen.

Hvor lang tid bruker man ca på lappen hvis man er passe flink? :) Greit å vite om det er 2 eller 10mnd som er normalen..



Anonymous poster hash: 8c07c...e1c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjørelæreren din sier gjerne ifra når du klar til oppkjøring.

Bare husk å ta teoriprøven så fort som mulig. Ellers må du ha fler kjøretimer for å vedlikeholde kjøringen.



Anonymous poster hash: 7fea3...3d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte rundt et år. Men da gikk det en stund mellom hver gang jeg fikk kjøretimer.



Anonymous poster hash: f414f...351
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte litt over to måneder.

Anonymous poster hash: 0c37a...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig individuelt. Noen som har problemer med å lære det kan jo bruke flere år. Jeg brukte 3mnd og 1 uke fra første gang jeg kjørte bil, til jeg fikk lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å ta kjøretimer i februar, ble 18 i juli samme år. Kjørte mye med foreldrene mine, og trengte kun den første kjøretimen + en til i tillegg til det obligatoriske på kjøreskolen. Tok teoriprøven i mars, og hadde de obligatoriske kjøretimene på løpende bånd etter dette. Tok lappen dagen etter bursdagen min. Så brukte fem måneder til sammen, men hadde jeg blitt 18 tidligere enn i juli tror jeg at jeg hadde tatt lappen tidligere også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte litt over to måneder.

Anonymous poster hash: 0c37a...09d

To mnd? Fra du første gang satt deg bak rattet i en bil til du fikk lappen?

Anonymous poster hash: 59b59...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig avhengig av hvilken kjøreskole du kjører med også. Du må uansett gjennom de obligatoriske timene og det er et par av de og gjennom ulike trinn. Anbefaler å kjøre mye privat og ikke ha så mange enkelte kjøretimer i begynnelsen dersom du ikke raskt går videre på et trinn. I mellomtiden les mye på teorien og ta den så fort som mulig. Men vær sikker på at du er godt nok forberedt til første prøven, for stryker du så må du vente noen dager før du kan ta den på nytt (Husker ikke hva de ter=.

Når det gjelder de obligatoriske kravene som langveiskjøring, glattkjøring, forbikjøring o.s.v. avhenger det jo også at det klaffer med kjørelærerens timeplan. Mye handler også om hva du ønsker. Det virker lite hensiktsmessig å haste deg framover om du ikke er klar eller kjørelæreren ikke føler du er klar.

Jeg brukte personelig 1 år, selv om jeg tok teorien etter 4 mnd. Etter teorien begynte jeg først på langveiskjøring, forbikjøring og diverse. Men så valgte jeg å utsette den siste biten et halvt år grunnet uteksaminering av VGS og pollenallergi. Gikk på så sterke allergimedisiner at det egentlig ikke var forsvarlig å kjøre hele våren. Men i utgangspunktet kunne jeg sikkert ha tatt lappen et halvt år før jeg gjorde det. Jeg følte dog likevel at jeg brukte lang tid, så langt kortere enn 1 år er nok kanskje normalen?

Når det først ble klart at jeg var klar for oppkjøring var det så lang kø at jeg måtte vente 2 mnd for å ta den. Men dette varierer nok fra plass til plass.

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å ta teoriprøven så fort som mulig i hvert fall, for ofte er det mange måneders ventetid på oppkjøring, og den får man ikke bestilt før teorien er bestått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte i september, etter en del kjøretimer hvor vi kun kjørte den samme ruten hver gang og jeg bare fikk beskjed om at jeg aldri gjorde fremskritt fikk jeg nok og byttet til en annen skole, der begynte jeg på scratch i oktober og hadde oppkjøring som jeg bestod uten problemer i midten av november.

De var veldig hyggelige og gjorde sitt beste for at jeg kunne ta alt det obligatoriske så fort som mulig, det ble et litt tett program, men det var meget effektivt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heldig og traff blink på kjørelærer og kjøreskole, så det tok ca 2 mnd før jeg hadde lappen. Hadde hverken tatt teorien eller kjørt noe før, men hadde ganske intensiv kjøretrening med kjørelærer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal helst ha øvelseskjørt gjevnlig i to år før man tar lappen.

Anonymous poster hash: a970c...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal helst ha øvelseskjørt gjevnlig i to år før man tar lappen.

Anonymous poster hash: a970c...3e2

Neida. Statens Vegvesen, som utsteder førerkort og hvor alle prøver avlegges, mener 140 t øvelseskjøring holder før du kjører opp. Dvs 1 time daglig i litt over 4 mnd. Eller du kan ta en langkjøring i uka (7 t) i 4 mnd.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Ovelseskjoring

Anonymous poster hash: 277dd...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida. Statens Vegvesen, som utsteder førerkort og hvor alle prøver avlegges, mener 140 t øvelseskjøring holder før du kjører opp. Dvs 1 time daglig i litt over 4 mnd. Eller du kan ta en langkjøring i uka (7 t) i 4 mnd.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Ovelseskjoring

Anonymous poster hash: 277dd...dbe

140 kjøretimer? Er du serr? Det blir sykt dyrt da. Jeg må ha 100 kjøretimer og det koster meg 100.000 kr!!! Er så dyrt!

Anonymous poster hash: dea58...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

140 kjøretimer? Er du serr? Det blir sykt dyrt da. Jeg må ha 100 kjøretimer og det koster meg 100.000 kr!!! Er så dyrt!

Anonymous poster hash: dea58...a06

Man tenker nok at de fleste kan øvelseskjøre med foreldre/venner. De færreste kjøper så mange timer på skolen som deg. Ja, jeg vet at ikke alle har mulighet til å øve privat, dessverre :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tenker nok at de fleste kan øvelseskjøre med foreldre/venner. De færreste kjøper så mange timer på skolen som deg. Ja, jeg vet at ikke alle har mulighet til å øve privat, dessverre :/

Ja, for de som kan kjøre privat blir det jo billigere. Men familien min bor ikke i Norge så blir ikke noe øvelseskjøring her :( Uansett er det viktig at man ikke bare rusher gjennom kjøretimer, men at man blir trygg i trafikken! Sånn tenker jeg. Bedre å bruke lang tid og bli skikkelig trygg.

Anonymous poster hash: dea58...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, for de som kan kjøre privat blir det jo billigere. Men familien min bor ikke i Norge så blir ikke noe øvelseskjøring her :( Uansett er det viktig at man ikke bare rusher gjennom kjøretimer, men at man blir trygg i trafikken! Sånn tenker jeg. Bedre å bruke lang tid og bli skikkelig trygg.

Anonymous poster hash: dea58...a06

Du virker å ha en sunn innstilling til oppkjøringen :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Nå er det 16 år siden jeg tok lappen, så det har vel kommet en del mer obligatorisk som tar litt tid siden den gang.

Jeg brukte ca 3 uker på kl B

Tok CE/DE for 6-7 år siden. Da brukte jeg ca 3 mnd + en helg på andre kanten av landet for glattkjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte ca 8 mnd :) Første kjøretime var første gang jeg satt bak rattet. Studerte og jobbet ved siden av, så var ikke akkurat kjøring hver dag... ble ca 30 000 kr



Anonymous poster hash: dda8a...644
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...