Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har brukt månedslinser innimellom, men vurderer å gå over til dagslinser nå. Har noen en anbefaling på hvilke? Jeg har tørre øyne, fått påvist nedsatt tårevæskeproduksjon. Bruker mest briller, men vil ha linser til trening.

Anonymous poster hash: e2ad8...327

AnonymBruker
Skrevet

Vel, det vil ikke bety noe hva som fungerer for naboen i slike tilfeller - dette blir veldig individuelt, da øyne er svært forskjellige i både hva slags form på linsen de liker osv.

Men kan gi deg et generelt råd i og med at du sier du har nedsatt tårevæskeproduksjon. Da må du nok velge en linse med ekstra komfort.

Man har jo merker som Dailies, og da bør du velge typer hvor det står "aqua comfort plus", eller f.eks ved merker som Acuvue, så bør du velge typen "moist".

Når du går til optikeren, så får du med deg forskjellige typer dagslinser som du prøver i ca 5 dager, også lar du øynene dine bestemme hvilke du går for :P

Anonymous poster hash: 21b95...2a0
Skrevet

Jeg ble anbefalt av optiker å ikke gå tilbake til dagslinser, selv om jeg brukte mye briller, rett og slett fordi døgnlinsene var det beste for øynene.

Nå er dette noen år siden, mulig dagslinser har blitt mye bedre side den gang, men jeg ville gått til optiker og spurt eller ev. brukt døgnlinsene til trening.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke linser har du brukt før? Fungerte de bra? Vet du om du har mer enn normalt krum eller flat hornhinne?

Anonymous poster hash: e91bd...f1a

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg har også litt tørre øyne, og benytter meg av Easyvision Daily vusion. De er litt dyre, men komfortable og man kan gå med dem hele dagen og øynene føles ikke tørre. ;)

Endret av Magnifique
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har også litt tørre øyne, og benytter meg av Easyvision Daily vusion. De er litt dyre, men komfortable og man kan gå med dem hele dagen og øynene føles ikke tørre. ;)

Også kalt proclear 1day, er kun specssavers som bruker navnet du skrev ;)

Dagslinsene som regnes som best nå i dag er Dailies Total1 og Acuvue Moist. Førstevalget bør være Total1, men den finnes kun i minusstyrker og uten skjeve hornhinnejusteringer. Hvilke styrker har du TS?

Skrevet

Også kalt proclear 1day, er kun specssavers som bruker navnet du skrev ;) e91bd...f1a

Stemmer det. Og ettersom TS ikke skrev hvilken optiker han/hun benytter seg av, tenkte jeg å anbefale de jeg bruker. :)

Skrevet

Jeg har brukt Total 1 nesten siden de kom ut, og mine sensitive tørre øyne har blitt veldig glad i dem. Jeg har alltid hatt et problem med såre øyne under allergisesongen, men med disse går det greiere.

Har du forhørt deg meg din optiker TS? som mange andre skriver er linsevalg veldig individuelt, og det er oftes lurest å få hørt hans eller hennes anbefalinger. I tillegg får en som regel noen gratis prøver så du kan kjenne på hvilket merke du er mest komfortabel med. :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill.

Acuvue moist har jeg brukt. Men ble tørr av dem. Jeg har -1 og -1,25. Har skjeve hornhinner også, men ikke så mye, så har ikke korrigert det tidligere.

Jeg har ikke snakket med optikeren på et par år, så bør nok ta en tur dit ja :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke linser har du brukt før? Fungerte de bra? Vet du om du har mer enn normalt krum eller flat hornhinne? Anonymous poster hash: e91bd...f1a

Jeg har brukt acuvue moist. De fungerte greit nok, men fikk tørre øyne. Jeg tror hornhinner har normal kurve, 8,4 tror jeg det stod.

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer det. Og ettersom TS ikke skrev hvilken optiker han/hun benytter seg av, tenkte jeg å anbefale de jeg bruker. :)

Tenkte bare jeg skulle skrive originalnavnet på merket du nevnte med specssaversnavn, slik at TS kan finne det merket uansett hvilken optiker hun går til :).

TS, jeg ville prøvd total1, de er supergode. Tror de har krumning 8,5 så det burde gå bra.

Skrevet

Jeg bruker bare Dailies Total 1 siden de kom ut, og jeg klarte nesten ikke bruke linser før.

Øynene ble konstant tørre og såre, men ikke med disse, de er supre og gir mer fukt enn

andre dagslinser jeg har prøvd.

Skrevet

Jeg har og tørre øyne, men har null problemer hvis jeg noen ganger i løpet av dagen "klyper" linsene så de løfter seg litt og øyet får puste. I tillegg kan du dryppe linsevæske på øyet for å gi det litt eksta fukt. Jeg har åpne tårekanaler og problemer med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...