Gå til innhold

Hva er det med folk som absolutt må skrive på dialekt, f.eks. på Facebook?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er med i endel grupper på Facebook, og forundrer meg over folk som skriver på dialekt. Komplett uforståelig for omtrent alle som ikke er fra samme sted.

De får masse kommentarer med ????, - og likevel fortsetter de.

En ting er å snakke ansikt til ansikt med folk med forskjellige dialekter. Ikke noe problem da! Men når man omgjør dialekten til skriftspråk er det ofte komplett umulius å skjønne noe som helst.

Så hvorfor skrive på et "språk" nesten ingen forstår?



Anonymous poster hash: 0668d...073
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bartenina

Det er jo MIN facebook-side? Jeg skriver på dialekt, og om ikke alle forstår, so what? :P De fleste gir meg bare positive tilbakemeldinger på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.

Så:

Kadde gåri då?



Anonymous poster hash: 0668d...073
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det gjelder spesielt white trash nordlendinger.

Anonymous poster hash: 99a25...97b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo MIN facebook-side? Jeg skriver på dialekt, og om ikke alle forstår, so what? :P De fleste gir meg bare positive tilbakemeldinger på det!

Greit nok hvis du bare har venner fra distriktet ditt.

Men er man med i større grupper, bør man skrive på et språk flertallet forstår.

Anonymous poster hash: 0668d...073

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver på dialekt dersom jeg skriver statuser (noe som skjer en gang i året, omtrent), eller på chaten med venner. Om jeg skriver i grupper, spørs det på hvem som er medlemmer. Er det venner, holder jeg meg til dialekt, siden de er fra samme område. Dersom det er mer "offentlige" grupper skriver jeg bokmål. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bartenina

Greit nok hvis du bare har venner fra distriktet ditt.

Men er man med i større grupper, bør man skrive på et språk flertallet forstår.

Anonymous poster hash: 0668d...073

Jeg bor i en annen del av landet nå, men alle her forstår det jeg skriver. og er det noe de ikke skulle forstå så spør de, eller de skjønner sammenhengen likevel. Jeg skriver til og med på dialekt når jeg skriver sms eller beskjeder på f.eks. facebook til dem. Har aldri fått noen klager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan dere ikke bare skrive bokmål eller nynorsk?

Anonymous poster hash: 41938...71c

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med i en slik ebay-gruppe, men orka ikke mer. Over halvparten skrev på uforståelig dialekt. Jeg hopper over alt som er skrevet på tullespråk, så ble ikke så mye interessant igjen å lese.

Når man skriver slik virker man ikke akkurat intelligent, for å si det mildt!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

"Jeg skjønner ikke" høres mye bedre ut enn om jeg skulle skrevet det på min bergenske dialekt:

"Eg skjønnar isje"

Høres jo automatisk ut som en løkrull... Nei, ren bokmål er tingen :danse:

Edit: Akkurat den setningen merket jeg var et veldig dårlig eksempel, haha.

Endret av Soyli
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de skriver på dialekt fordi de er ekstremt dårlige i norsk skriftlig, siden den norske skolen ikke klarer å lære folk hverken å lese, skrive eller regne ordentlig. I 2014...

Enten er det fordi de ikke kan skrive bokmål, eller fordi de ikke har lært nok på skolen til å bruke skriftspråk på en forståelig måte.

Litt sånn som når analfabeter skriver.

Jeg har sett det samme fenomenet i land der mange ikke har skolegang etter grunnskolen.

Edit: Stryker over "ekstremt," fordi mange er veldig nærtagende...

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de skriver på dialekt fordi de er ekstremt dårlige i norsk skriftlig, siden den norske skolen ikke klarer å lære folk hverken å lese, skrive eller regne ordentlig. I 2014...

Enten er det fordi de ikke kan skrive bokmål, eller fordi de ikke har lært nok på skolen til å bruke skriftspråk på en forståelig måte.

Litt sånn som når analfabeter skriver.

Jeg har sett det samme fenomenet i land der mange ikke har skolegang etter grunnskolen.

Edit: Stryker over "ekstremt," fordi mange er veldig nærtagende...

Det kan hende det gjelder noen, men jeg kjenner et par voksne mennesker med språkforståelse over snittet som har gått over til å bruke dialekt i sosiale medier i voksen alder. Moral: Ikke vær så rask til å ty til "de er dumme"-forklaringen. De har kanskje en vane som virker irriterende for mange (meg selv inkludert), men det er et sosialt fenomen heller enn et tegn på norsk skoles undergang.

Anonymous poster hash: 2f1e0...d0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det gjelder noen, men jeg kjenner et par voksne mennesker med språkforståelse over snittet som har gått over til å bruke dialekt i sosiale medier i voksen alder. Moral: Ikke vær så rask til å ty til "de er dumme"-forklaringen. De har kanskje en vane som virker irriterende for mange (meg selv inkludert), men det er et sosialt fenomen heller enn et tegn på norsk skoles undergang.

Anonymous poster hash: 2f1e0...d0d

Hvis de faktisk kan å skrive og har gjort det ordentlig før, så kan det hende de forsøker å være "lokalpatriot" og demonstrere at de er fra bygdenorge og fryktelig stolt av det. Eller at det er viktig for dem å være skrekkelig individuelle. (Sånn som når folk kaller barna sine for sinnsvake ting, fordi ingen andre heter akkurat det.)

Men det ser utvilsomt ut som de er selvlært i skriftlig norsk og aldri har satt sine bein i et klasserom med en kompetent lærer.

"Baby-språk", kaller kona det når folk feks skriver "eg såg an eg åg" og tilsvarende, på Facebook.

Ikke fordi hun mener rogalending er babyspråk, men fordi hun mener de som skriver på dialekt, minner om folk som snakker baby-språk til hundene sine.

Edit: Typ: -Eg ee såå glae i Ullandhaug. Ja, de e eg, ja de e eg!

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg (og samtlige av mine venner) skriver alltid på dialekt på Facebook, både på statuser, i chatten og lokale grupper, unntaket er større grupper som har brukere fra hele landet. Og det er ikke fordi jeg er dårlig i norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for å snakke dialekt, men ikke skrive dialekt i sosiale medier. Problemet med å skrive på dialekt i sosiale medier er at en kan transportere "skrivefeil" over i sammehenger der en enten må skrive normert nynorsk eller bokmål. Jeg har sett eksempler på det i begge språk, og snakker mest av egen erfaring. Jeg skreiv dialekt en stund i tenåra, men gjorde meg den tjenesten å gå over til et normert skriftspråk. Jeg prøver så langt det lar seg gjøre og skrive riktigst mulig. Det hjalp iallfall meg, jeg hadde myyye skrivefeil da jeg gikk på ungdomsskolen og VGS.

Og vice versa, dersom alle skriver dialekt og "feilskriver" det samme ordet grunnet en dialektforskjell: (Ta f.eks. ´noko´ som i flere dialekter stort sett skrives ´noke´) så vil enkelte som lar være å slå opp i ordboka tro at dette er den riktige måten å skrive ordet på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis de faktisk kan å skrive og har gjort det ordentlig før, så kan det hende de forsøker å være "lokalpatriot" og demonstrere at de er fra bygdenorge og fryktelig stolt av det. Eller at det er viktig for dem å være skrekkelig individuelle. (Sånn som når folk kaller barna sine for sinnsvake ting, fordi ingen andre heter akkurat det.)

Men det ser utvilsomt ut som de er selvlært i skriftlig norsk og aldri har satt sine bein i et klasserom med en kompetent lærer.

"Baby-språk", kaller kona det når folk feks skriver "eg såg an eg åg" og tilsvarende, på Facebook.

Ikke fordi hun mener rogalending er babyspråk, men fordi hun mener de som skriver på dialekt, minner om folk som snakker baby-språk til hundene sine.

Edit: Typ: -Eg ee såå gade i Ullandhaug. Ja, de e eg, ja de e eg!

Det finnes faktisk dialekt i byer også.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk dialekt i byer også.

Lokalpatrioter finnes det masse av i byer, også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de faktisk kan å skrive og har gjort det ordentlig før, så kan det hende de forsøker å være "lokalpatriot" og demonstrere at de er fra bygdenorge og fryktelig stolt av det. Eller at det er viktig for dem å være skrekkelig individuelle. (Sånn som når folk kaller barna sine for sinnsvake ting, fordi ingen andre heter akkurat det.)

Men det ser utvilsomt ut som de er selvlært i skriftlig norsk og aldri har satt sine bein i et klasserom med en kompetent lærer.

"Baby-språk", kaller kona det når folk feks skriver "eg såg an eg åg" og tilsvarende, på Facebook.

Ikke fordi hun mener rogalending er babyspråk, men fordi hun mener de som skriver på dialekt, minner om folk som snakker baby-språk til hundene sine.

Edit: Typ: -Eg ee såå glae i Ullandhaug. Ja, de e eg, ja de e eg!

"Demonstrere" for hvem da? De har stort sett lokale folk med samme dialekt på vennelista si, så jeg vil ikke tro det finnes så stort behov for å markere seg på den måten du sikter til. Men joda, det er helt klart en slags sosiolekt, en måte å uttrykke seg på for sine likesinnede, som rett og slett har begynt å falle mer og mer naturlig for folk. Tenk litt på at det faktisk er ganske nylig at folk (fra både bygd og by) har begynt å skrive så mye til hverandre. Før gikk jo alt muntlig. Denne nye kommunikasjonstypen har altså nå har begynt å utvikle seg i ymse retninger, blant annet denne.
To ting slår meg med innstillingen din: For det første er du temmelig fordømmende, og for det andre overanalyserer du. Det minner meg litt om når folk prøver å finne dypere grunner bak hvorfor mange baker inn en del engelske ord og uttrykk når de snakker eller skriver. Nei, de tror som regel ikke at de er så innmari mye bedre enn andre, de er ikke spesielt dumme, og de ødelegger ingenting.
Igjen, jeg synes personlig det er et irriterende fenomen med dialekter på Facebook etc., men jeg innser at det stort sett ikke er verken et bevisst politisk prosjekt eller en demonstrasjon av laber intelligens. Ja, jeg ser enkelte dumme folk som skriver på dialekt på Facebook, men jeg ser enda flere dumme folk som skriver (forsøksvis) bokmål, så det regnestykket går rett og slett ikke opp.

Anonymous poster hash: 2f1e0...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Jeg skriver bokmål når jeg skriver statuser eller kommenterer noe som er skrevet på bokmål.

Men slår om til dialekt dersom statusen er på dialekt eller noen kommenterer til meg på dialekt.

Avhenger av hvem jeg skriver til altså.

Jeg er verken dum eller dårlig på språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...