Gå til innhold

Betale ned billån eller spare med ek til huskjøp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hva som lønner seg, betale ned billånet kjappest mulig (rente på 5%) eller spare mest mulig til egenkapital for huskjøp (rente 4,6)

Har fylt opp vanlig bsu for skattelette i år, men lurer på hva som virker best når man søker om lån til hus, å ha mest mulig egenkapital på bsu2 eller noe egenkapital og nedbetalt billån?

Anonymous poster hash: 09f24...fc5

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Billånet har jo effekt for hvor mye du kan få låne, så gitt at du har 15% egenkapital uansett, vil det være bedre å ha litt mindre total EK, enn å ha et billån i tillegg.

Edit: leif

Endret av TrickyCicci
  • Liker 1
Skrevet

Det sier seg jo selv ut i fra rentene. Du tjener mest på å betale ned lånet med 5% rente!

Når lånet er borte kan du spare til EK. Har du veldig dyr bil bør du vurdere å nedskalere til en bil du faktisk har råd til. Dvs, en du ikke må ha lån for å kjøpe.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ann på om du allerede har egenkapital nok til å dekke 15%-kravet.

Anonymous poster hash: 2634a...111
  • Liker 1
Skrevet

Bankene ser på billånet og trekker dette ifra. Ihvertfall min erfaring. At man har billån er også en begrensning for banker om de vil gi deg lån, noen banker ser mer negativt på billån en andre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at dersom man ikke har 15% risikerer man å få nei uansett, har man billån risikerer man "bare" (så sant det ikke er et fryktelig stort lån) å få låne litt mindre, så jeg ville prioritert å få nok EK dersom dere leier nå og ønsker å kjøpe ganske snart (husleie er jo også til en viss grad penger ut av viduet).

Skrevet

Glemte å skrive at det jo ikke er alle banker som er like nøye på de 15%, det er tross alt bare en retningslinje, så det kan kanskje lønne seg å spørre litt rundt om noen godtar mindre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...