Gå til innhold

Hvor kommer man fra når man skriver og sier noe så idiotisk som "typa mi"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvor kommer man fra når man skriver og sier noe så idiotisk som "istedetfor"? istedenfor istedenfor?

Anonymous poster hash: d8de4...61f

Fordi «i stedet for» er et synonym for «istedenfor», men det skrives i tre ord og ikke i ett. Så en som skriver «istedetfor» blander de to versjonene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Typa mi er noe av det rareste jeg har hørt. Men jeg bør se meg i speilet før jeg kritiserer andres skriftmåte:-) morsomt spørsmål da TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kun brukt "typa mi" dersom typen var ekstremt feminin, ettersom typa har hunkjønnsendelse.

Anonymous poster hash: e0368...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer man fra det nordøstre Østlandet, dvs. nordøst i Oslo, nordøstre deler av Akershus og Hedmarken. Penna mi, bila mi osv. Muligens også Trondheim, men jeg har ikke hørt trøndere si noe så dumt som "typa mi".

Alle hunkjønnsord kan brukes i hankjønnsform, men ikke alle hankjønnsord kan bli hunkjønn.

Ikke rart vi fra Oslo Vest synes vi er bedre. Vi snakker og skriver i det minste dannet og korrekt!



Anonymous poster hash: b6d8e...4d5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer man fra det nordøstre Østlandet, dvs. nordøst i Oslo, nordøstre deler av Akershus og Hedmarken. Penna mi, bila mi osv. Muligens også Trondheim, men jeg har ikke hørt trøndere si noe så dumt som "typa mi".

Alle hunkjønnsord kan brukes i hankjønnsform, men ikke alle hankjønnsord kan bli hunkjønn.

Ikke rart vi fra Oslo Vest synes vi er bedre. Vi snakker og skriver i det minste dannet og korrekt!

Anonymous poster hash: b6d8e...4d5

Men jeg har aldri hørt noen fra de aktuelle områdene dine si "typa mi". Har du?

Og så kan man kanskje slå opp definisjonen på dannet, hvis man skal bruke den. Jeg er nemlig ganske sikker på at å rakke ned på andre ikke er spesielt dannet ;)

Anonymous poster hash: 9ccd8...5fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg har aldri hørt noen fra de aktuelle områdene dine si "typa mi". Har du?

Og så kan man kanskje slå opp definisjonen på dannet, hvis man skal bruke den. Jeg er nemlig ganske sikker på at å rakke ned på andre ikke er spesielt dannet ;)

Anonymous poster hash: 9ccd8...5fd

Sarkasme er ikke lett, nei.

Anonymous poster hash: b6d8e...4d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har aldri hørt noen fra de aktuelle områdene dine si "typa mi". Har du?

Anonymous poster hash: 9ccd8...5fd

Jeg har faktisk hørt en del men de kommer jo selvfølgelig fra "landet/bygda"

Endret av dillyduzit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarkasme er ikke lett, nei.

Anonymous poster hash: b6d8e...4d5

Når man kommuniserer skriftlig med noen man ikke kjenner, så er sarkasme faktisk helt ubrukelig!

Anonymous poster hash: 9ccd8...5fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk hørt en del men de kommer jo selvfølgelig fra "landet/bygda"

Jeg er fra bygda i det aktuelle området, men jeg har altså aldri hørt det. Men mulig jeg ikke har fått med meg utviklingen i ungdomsmiljøet, ungdommen sier jo alltid så mye rart ;)

Anonymous poster hash: 9ccd8...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra bygda i det aktuelle området, men jeg har altså aldri hørt det. Men mulig jeg ikke har fått med meg utviklingen i ungdomsmiljøet, ungdommen sier jo alltid så mye rart ;)

Anonymous poster hash: 9ccd8...5fd

Opplevd mer foreldre i området. "Typa hennes" Nå høres det jo egentlig riktig ut.. Arabella?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier "typa mi" kommer opprinnelig fra Grenland (dvs skien/porsgrunn og området der). De har sagt det siden midten av 90-tallet. Mulig det har spredd seg rundt nå, men jeg har aldri hørt noen andre enn folk fra grenland si det, og jeg er mye rundt hele østlandet, så hører stadig forskjellige østlandsdialekter.



Anonymous poster hash: 9090f...1af
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror store deler av østlandet ville sagt typa mi faktisk. Til og med i Oslo-området.

Jeg har bodd i hele Oslo, og aldri hørt noen si typa mi :jolie:

Hvis noen sier det her er det fordi de er innflyttere, eller ikke har lært ordentlig norsk.

Anonymous poster hash: 996cb...ea4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd mer foreldre i området. "Typa hennes" Nå høres det jo egentlig riktig ut.. Arabella?

Veldig merkelig, jeg har som sagt aldri hørt noen på Østlandet nord for Oslo eller i Oslo si det. Og jeg har en relativt bred kontaktflate i det området.

Anonymous poster hash: 9ccd8...5fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har heller aldri hørt det før, og jeg er fra Oslo



Anonymous poster hash: acb69...f46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i hele Oslo, og aldri hørt noen si typa mi :jolie:

Hvis noen sier det her er det fordi de er innflyttere, eller ikke har lært ordentlig norsk.

Anonymous poster hash: 996cb...ea4

Ikke umulig, siden minst halve Oslo er innflytta... errr... innflyttet.

Riktignok er jeg fra landet, men jeg holder ved at det er naturlig å si typa mi for meg (fortsatt.. OM jeg i det hele tatt bruker det uttrykket). Men jeg ville sagt typen hennes. Typen min er det derimot helt utnaturlig å si. Høres litt ut som jeg plutselig slår om midt inni der og prøver å snakke pent.

Og fortsatt: Jeg ville ikke brukt typa mi skriftlig, men jeg er 100% sikker på at det blir brukt muntlig i flere dialekter og at det er der det kommer fra (som jo er spørsmålet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke umulig, siden minst halve Oslo er innflytta... errr... innflyttet.

Riktignok er jeg fra landet, men jeg holder ved at det er naturlig å si typa mi for meg (fortsatt.. OM jeg i det hele tatt bruker det uttrykket). Men jeg ville sagt typen hennes. Typen min er det derimot helt utnaturlig å si. Høres litt ut som jeg plutselig slår om midt inni der og prøver å snakke pent.

Og fortsatt: Jeg ville ikke brukt typa mi skriftlig, men jeg er 100% sikker på at det blir brukt muntlig i flere dialekter og at det er der det kommer fra (som jo er spørsmålet).

Hvilken dialekt har du?

Jeg ville heller ikke uttalt det med tydelig -en, men gjort som jeg vanligvis gjør på min østlandsdialekt, dra det sammen slik at egen blir mer eller mindre borte. Forresten morsomt at du ville skilt på "min" og "hennes":)

Anonymous poster hash: 9ccd8...5fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Opplevd mer foreldre i området. "Typa hennes" Nå høres det jo egentlig riktig ut.. Arabella?

Det høres ut som hun har flere :fnise: . Typa=typene. Jvf. gutta=guttene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...