AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #1 Skrevet 28. februar 2014 Jeg har flyttet for meg selv og har fått min første strømregning, som inkluderer nettleie og strøm. Men jeg har vanskelig for å "tyde" den. Vil egentlig bare være sikker på at alt ser riktig ut, og lurer på om det ser ut som jeg betaler riktig pris med tanke på mitt forbruk. Forbruk; Jeg bor i en 35 kvm leilighet. Dusjer hver 3. dag, bruker vaskemaskin 1-2 ganger i uka. Har ikke oppvaskmaskin eller varmekabler. Det som står på om dagen er kjøleskap og to oljeovner, men de står veldig lavt på. Og kun 4 lyspærer (2 er sparepære, 2 er led). Har i strøm på pc-en en god del i løpet av dagen. Bruker omtrent aldri tv-en, og kontakten på den står ikke i. Føler generelt jeg bruker lite strøm. Link til bilder: imgur.com/a/xADuS Anonymous poster hash: 87fbc...79d Anonymous poster hash: 87fbc...79d
Gjest Eurodice Skrevet 28. februar 2014 #2 Skrevet 28. februar 2014 Jeg har flyttet for meg selv og har fått min første strømregning, som inkluderer nettleie og strøm. Men jeg har vanskelig for å "tyde" den. Vil egentlig bare være sikker på at alt ser riktig ut, og lurer på om det ser ut som jeg betaler riktig pris med tanke på mitt forbruk. Forbruk; Jeg bor i en 35 kvm leilighet. Dusjer hver 3. dag, bruker vaskemaskin 1-2 ganger i uka. Har ikke oppvaskmaskin eller varmekabler. Det som står på om dagen er kjøleskap og to oljeovner, men de står veldig lavt på. Og kun 4 lyspærer (2 er sparepære, 2 er led). Har i strøm på pc-en en god del i løpet av dagen. Bruker omtrent aldri tv-en, og kontakten på den står ikke i. Føler generelt jeg bruker lite strøm. Link til bilder: imgur.com/a/xADuS Anonymous poster hash: 87fbc...79d Anonymous poster hash: 87fbc...79d Hvorfor oppretter du enda en tråd om dette? Du har fått svar og tips fra mange om hvordan du kan finne ut av dette.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #3 Skrevet 28. februar 2014 Hvorfor oppretter du enda en tråd om dette? Du har fått svar og tips fra mange om hvordan du kan finne ut av dette. Spurte bare om selve strømforbruket i forrige innlegg. Og der fant jeg ut at jeg brukte 1400 kwh på to måneder (ca. 700 per måned). Her lurer jeg bare på om noen kan forklare meg hva som er hva på selve regningen. Jeg syns den er litt forvirrende. Men jeg kan sikkert finne ut av det selv. Skal sjekke svarene på forrige post også. Anonymous poster hash: 87fbc...79d
mandel92 Skrevet 28. februar 2014 #4 Skrevet 28. februar 2014 men det sto at det var stipulert? Har du ikke lest av måleren?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #5 Skrevet 28. februar 2014 Fikk ikke opp bildet, er det slettet kanskje? Kort sagt, mest sannsynlig er strømregningen din korrekt. Du bruker mer strøm om vinteren (mesteparten av strømmen går til oppvarming), og i tillegg er strømprisene høyere på denne tiden av året. Dersom det stod at beløpet er stipulert har du ikke lest av strømregningen, og strømselskapet beregner seg frem til sånn ca. hvor mye du har brukt. Derfor lønner det seg å lese av måleren hver måned (og gjerne oftere, du kan lese av hver dag om du vil) for å få en mest mulig korrekt strømregning. På strømregningen (dersom du får både nett og strøm på en regning) betaler man for nettleie som består av en forbruksavhengig del + et fastbeløp. En del av nettleien er avgifter til staten. tillegg kommer regninga for selve strømmen, og noen strømavtaler har også fastbeløp i tillegg til faktisk forbruk. Litt vanskelig å svare mer konkret enn dette når jeg ikke får opp bildet Anonymous poster hash: 3186b...4eb
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #6 Skrevet 1. mars 2014 Fikk ikke opp bildet, er det slettet kanskje? Kort sagt, mest sannsynlig er strømregningen din korrekt. Du bruker mer strøm om vinteren (mesteparten av strømmen går til oppvarming), og i tillegg er strømprisene høyere på denne tiden av året. Dersom det stod at beløpet er stipulert har du ikke lest av strømregningen, og strømselskapet beregner seg frem til sånn ca. hvor mye du har brukt. Derfor lønner det seg å lese av måleren hver måned (og gjerne oftere, du kan lese av hver dag om du vil) for å få en mest mulig korrekt strømregning. På strømregningen (dersom du får både nett og strøm på en regning) betaler man for nettleie som består av en forbruksavhengig del + et fastbeløp. En del av nettleien er avgifter til staten. tillegg kommer regninga for selve strømmen, og noen strømavtaler har også fastbeløp i tillegg til faktisk forbruk. Litt vanskelig å svare mer konkret enn dette når jeg ikke får opp bildet Anonymous poster hash: 3186b...4eb Tusen takk for oversiktlig beskrivelse. Hjalp meg til å forstå litt mer. Jeg får tekstmelding fra strømselskapet ca. hver andre måned tror jeg, og sender da tilbake målerstanden som jeg får på melding av utleier, som leser av hos seg. Anonymous poster hash: 87fbc...79d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå