Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere denne, om det er feil får den flyttes.

Min mor er snart 60, men har vært uføretrygdet i en 12 års tid. Det hun får utbetalt er ikke store greia, men hun klarer nå med en kjøpt leilighet og alle kostnader som kommer med.

Problemet er jo at hun er jo uføretrygdet pga. fysiske plager; hun har slitasje i ryggen, en hoft, begge knær og begge ankler og tommel. Hun har også senebetennelse, hjerteproblemer, noe greier med magen/tarmene de ikke finner ut av så hun har omtrent konstant diare og klarer ikke holde seg. Hun klarer bare å gå i en 15-20 minutter i strekk før hun må sette seg å hvile, så når det er 30 min til nærmeste butikk må hun ha med en sammenleggbar stol og sette seg på på turen. Ikke bør hun bære tungt heller for hun har brokk som er vanskelig å operere. Bykjernen er 45min unna til fots og hun har et hav av medisiner hun tar så hun må ofte inn dit for å komme til legen og apotek osv. Det går buss, men å gå fra der bussen stopper i byen og liksom inn i bykjernen(den kjører ikke helt inn i kjernen), så er det likevel litt langt for henne å gå. Hun blir jo sengeliggende resten av dagen.

Er det mulig/realistisk for min mor å kunne få bil fra NAV? Vet om noen som har bil fra NAV, det men ikke noe utover det. Synes bare det er så trist at hun skal slite sånn med helt nødvendige gjøremål!

Anonymous poster hash: df343...7aa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere denne, om det er feil får den flyttes.

Min mor er snart 60, men har vært uføretrygdet i en 12 års tid. Det hun får utbetalt er ikke store greia, men hun klarer nå med en kjøpt leilighet og alle kostnader som kommer med.

Problemet er jo at hun er jo uføretrygdet pga. fysiske plager; hun har slitasje i ryggen, en hoft, begge knær og begge ankler og tommel. Hun har også senebetennelse, hjerteproblemer, noe greier med magen/tarmene de ikke finner ut av så hun har omtrent konstant diare og klarer ikke holde seg. Hun klarer bare å gå i en 15-20 minutter i strekk før hun må sette seg å hvile, så når det er 30 min til nærmeste butikk må hun ha med en sammenleggbar stol og sette seg på på turen. Ikke bør hun bære tungt heller for hun har brokk som er vanskelig å operere. Bykjernen er 45min unna til fots og hun har et hav av medisiner hun tar så hun må ofte inn dit for å komme til legen og apotek osv. Det går buss, men å gå fra der bussen stopper i byen og liksom inn i bykjernen(den kjører ikke helt inn i kjernen), så er det likevel litt langt for henne å gå. Hun blir jo sengeliggende resten av dagen.

Er det mulig/realistisk for min mor å kunne få bil fra NAV? Vet om noen som har bil fra NAV, det men ikke noe utover det. Synes bare det er så trist at hun skal slite sånn med helt nødvendige gjøremål!

https://www.nav.no/Helse/Hjelpemidler/Hjelpemiddelomr%C3%A5der/Bilst%C3%B8nad.1015.cms

Anonymous poster hash: 39690...0f8

Skrevet

Hun kan vel få drosjesubsidiering eller noe sånt dersom buss ikke er en realitet?

Skrevet

Trygdebil klasse 1. Se nav.no

TT-kort. Se kommunen/bydelens hjemmesider.

Anonymous poster hash: 5c503...890

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Det er leit at din mor har så store plager. Klarer hun å kjøre bil da? Jeg synes det virker utrygt. Bilkjøring krever oppmerksomhet og reaksjonsevne. Legen hennes må avgjøre om hun er skikket til å kjøre bil.

• Liker 4
Skrevet

Det er leit at din mor har så store plager. Klarer hun å kjøre bil da? Jeg synes det virker utrygt. Bilkjøring krever oppmerksomhet og reaksjonsevne. Legen hennes må avgjøre om hun er skikket til å kjøre bil.

Hvis moren til TS skal søke om trygdebil, så må legen fylle ut et ganske detaljert vedlegg, der det blant annet redegjøres for om hun er helsemessig i stand til å kjøre bil. Jeg har nettopp vært gjennom denne prosessen selv nemlig, og søknaden er temmelig grundig og omfattende. :) Dette er ikke noe som blir oversett. Jeg vet at noen kan få tilskudd til bil selv om de ikke skal kjøre den selv, men de reglene har jeg ikke satt meg inn i.

Anonymous poster hash: bab0e...6b4

• Liker 1
Skrevet

Det jeg vil anbefale moren din å gjøre, er å ta opp dette med legen, og så bestille en veiledningstime hos NAV. Jeg gjorde det sånn. Jeg ringte mitt lokale NAV-kontor og sa at jeg ville ha et møte med noen som hadde greie på sånne bilsøknader. Deretter fikk jeg et møte, som jeg forberedte meg til ved å printe ut søknaden og fylle inn det meste. Det jeg var usikker på, fikk jeg hjelp til fra veilederen hos NAV. Jeg vet ikke om det er tilstrekkelig at fastlegen fyller ut legeerklæringen, jeg måtte ha fra spesialist.

Om det er realistisk at hun får tilskudd vet jeg ikke. Det er temmelig strengt, men jeg tenker at det er sånt som NAV kan svare på når hun får seg en time til veiledning for søknaden.

Ventetiden kan være ganske lang, sikkert litt avhengig av hvor i landet du bor og andre tilfeldigheter, jeg fikk svar etter et drøyt halvår.

Skrevet

Antagelig bedre og enklere å få taxi-lapper enn å få bil eller tilskudd til bil for henne.

Skrevet

Jeg har sittet på med henne når hun har kjørt og fått lånt bil så hun kan ta storhandling fra en venn, og jeg synes nå hun kjører helt ok, er jo litt lenge mellom hver gang og alltid en fremmed bil. Men jeg er jo ikke fagperson da:P

Det jeg vil anbefale moren din å gjøre, er å ta opp dette med legen, og så bestille en veiledningstime hos NAV. Jeg gjorde det sånn. Jeg ringte mitt lokale NAV-kontor og sa at jeg ville ha et møte med noen som hadde greie på sånne bilsøknader. Deretter fikk jeg et møte, som jeg forberedte meg til ved å printe ut søknaden og fylle inn det meste. Det jeg var usikker på, fikk jeg hjelp til fra veilederen hos NAV. Jeg vet ikke om det er tilstrekkelig at fastlegen fyller ut legeerklæringen, jeg måtte ha fra spesialist.

Om det er realistisk at hun får tilskudd vet jeg ikke. Det er temmelig strengt, men jeg tenker at det er sånt som NAV kan svare på når hun får seg en time til veiledning for søknaden.

Ventetiden kan være ganske lang, sikkert litt avhengig av hvor i landet du bor og andre tilfeldigheter, jeg fikk svar etter et drøyt halvår.

Ok, takk for tips! Synes bare det er trist at hun skal sitte hjemme hver eneste dag, for så å gå på helsa og livet løs bare fordi hun må gjøre nødvendige ting som å handle og dra på apoteket. For noen år siden klarte hun fortsatt å sykle, men siste sykkelturen endte med at hun velta og knakk bekkenet. I fjor ramla hun på holka og brakk armen midt på gangfeltet til en hovedvei. Folk måtte ut av bilene for å hjelpe henne opp(kommer seg ikke opp på egenhånd).

Jeg har hørt om sånne drosjelapper som noen nevner, besteforeldrene mine hadde det, men de rakk nå til handling, og knapt nok det. Min mor bor sånn 100 meter fra der besteforeldrene mine bodde, så er samme avstand.

Men det er nå samme hva det er, bare hun slipper å gå så langt, og bære så langt, og ikke minst når det er holke og uvær.

Men min mor har en flink lege, skal prøve å få henne til å gå dit! Alt er bedre enn ingenting. Er dog bekymret for at hun får beskjed om å ta buss, for hun får honnørbillett som er billigere, men det er jo til og fra buss stoppene, ingen av dem går jo inn i selve bykjernen.

Skrevet

De har stramma inn reglene for å få trygdebil nokså mye, så det kan bli vanskelig. Det er to andre ordninger som kanskje er mer passende og lettere å få - TT-kort/drosjekort og grunnstønad transport. Begge deler baserer seg på at en tar taxi, for å få trygdebil må en også sannsynliggjøre hvorfor en ikke kan benytte seg av disse ordningene.

I utgangspunktet må en bruke offentlig transport, og får ingen støtte. Har en sykdom som gjør det vanskelig kan en søke om TT-kort som skal brukes til å komme seg ut og være sosial. TT-kort søkes til kommunen, men de kan ha et begrensa antall pga økonomi. Grunnstæ\ønad transport søkes hos NAV, og er et månedlig beløp en får.

Anonymous poster hash: b0604...6a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...