Gå til innhold

Noen som har lån fra Husbanken her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske ny på dette, og får lån derfra med en nedbetalingsplan på 30år! Noen andre her i samme ''bås'' ? Lurer vel ikke på noe spesielt, men så mangen år er ''skremmende'' å tenke på.

Anonymous poster hash: 93485...820
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal søke nå. Tror også jeg skal gå for 30 år. Kan jeg spørre hva du fikk i lån, og hvilken inntekt du har?

Anonymous poster hash: 9d8fe...92d

Skrevet

Nedbetalingstiden kan man vel bare endre på som i alle andre banker?

Skrevet

ja, har husbanklån og ja, over 30 år. det er en standard for de som får, kan vell kortes ned om man har mulighet til det.

Skrevet

Vi har Husbanken grunnlån med 25 års netbetaling. Vi valgte dette selv når vi skrev søknaden. Avhenger kanskje av type lån.

Anonymous poster hash: b8c1f...46a
Skrevet

Har 1500000 i lån med 2,5% fastrente i 20 år. 25 års nedbetaling. Paradis og meeget forutsigbart.

Det som er bra med dette er at selv om trygda øker hvert år står lånet på krona stille. Det gjør at jeg hvert år bruker mindre og mindre penger på lånet. Avdragene er de samme i 20 år.

Fikk også 500000 i boligtilskudd:-)

Anonymous poster hash: c230e...2a7
  • Liker 2
Skrevet

Har 1500000 i lån med 2,5% fastrente i 20 år. 25 års nedbetaling. Paradis og meeget forutsigbart.

Det som er bra med dette er at selv om trygda øker hvert år står lånet på krona stille. Det gjør at jeg hvert år bruker mindre og mindre penger på lånet. Avdragene er de samme i 20 år.

Jøss, dette var jo en veldig gunstig ordning :) Hvor mye har du utbetalt i trygd/inntekter? Får du bostøtte også?

Anonymous poster hash: 68fab...fb9

Skrevet

Jøss, dette var jo en veldig gunstig ordning :) Hvor mye har du utbetalt i trygd/inntekter? Får du bostøtte også?

Nei ingen bostøtte. Har for mye i trygd til det. 22500 utbet.

Skrevet

Dem sier fastrente ikke lønner seg, har husbanken selv, men ikke bundet den for så lenge. Kan liksom ikke helt se at 2,5% rente de neste 20 årene skal være noe dårligere en gj.snitt renta. Høres ut som en bra deal. Nå har riktignok husbanken hatt ca 1,5% lavere rente enn vanlige banker de siste årene, men denne forskjellen minker jo nå med 0,5% fremover pga nye retningslinjer. Ser derfor for meg at de som bandt renten for litt siden vil nyte godt av det da banken ikke tok høyde for denne 0,5% justeringen.

AnonymBruker
Skrevet

Dem sier fastrente ikke lønner seg, har husbanken selv, men ikke bundet den for så lenge. Kan liksom ikke helt se at 2,5% rente de neste 20 årene skal være noe dårligere en gj.snitt renta. Høres ut som en bra deal. Nå har riktignok husbanken hatt ca 1,5% lavere rente enn vanlige banker de siste årene, men denne forskjellen minker jo nå med 0,5% fremover pga nye retningslinjer. Ser derfor for meg at de som bandt renten for litt siden vil nyte godt av det da banken ikke tok høyde for denne 0,5% justeringen.

Vanlig fastrente lønner seg nok ikke , men denne superdealen på 2,5% i 20 år må da gjøre det. ikke minst mtp konsumprisindeksen, som gjør at lånet bare blir "billigere" i årene fremover 20 år er lang tid, så skal bli artig å se hva jeg egentlig betaler i årene som kommer.

For meg er det helt fantastisk å ha en slik forutsigbarhet. Ingen vet jo hva rentene blir, men at de stiger i fremtiden er jeg sikker på.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du være økonomisk vanskeligstilt med kr 22500 utbetalt i måneden? Det lurer jeg veldig på, det er jo mere enn mange i full jobb? Mer enn meg hvertfall. Jeg skjønner ingen ting jeg nå...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du være økonomisk vanskeligstilt med kr 22500 utbetalt i måneden? Det lurer jeg veldig på, det er jo mere enn mange i full jobb? Mer enn meg hvertfall. Jeg skjønner ingen ting jeg nå...

Er vel ikke akkurat fett på 22500, heller. Så dette var nok eneste mulighet for meg å få hus på.

Men jeg føler jeg har god råd og har jo eget hus også. Kan ikke klage, nei. Fikk jo 500000 i tilskudd også. De regnet ut at jeg kunne tåle 1500000 i lån. Så da ble det tilskudd:-)

Skrevet

Hva man får som ufør har vel en sammenheng med hva man tjener før man blir det. Hva vil tilskudd si her? Er det et slags lån?

AnonymBruker
Skrevet

Tilskudd er vel gratis penger en får.

Skrevet (endret)

Okay, om det er gratis penger så kan jeg ikke helt forstå det med slik god trygd. Tror ikke jeg ville fått det når jeg hadde slik inntekt. Det må være en feil i systemet, eller en veldig god grunn som vi ikke får opplyst her.

Endret av debattanten
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Okay, om det er gratis penger så kan jeg ikke helt forstå det med slik god trygd. Tror ikke jeg ville fått det når jeg hadde slik inntekt. Det må være en feil i systemet, eller en veldig god grunn som vi ikke får opplyst her.

Kanskje TS har masse gjeld slik at hun ikke fikk ordinært lån. Eller barn med utfordrende atferd som trenger et stabilt bosted, eller et handikap som krever egen spesialtilpasset bolig eller noe?

Skrevet

Kanskje TS har masse gjeld slik at hun ikke fikk ordinært lån. Eller barn med utfordrende atferd som trenger et stabilt bosted, eller et handikap som krever egen spesialtilpasset bolig eller noe?

Hadde jeg jobbet og hatt utbetalt 22500kr i mnd med masse lån ville ikke jeg fått masse penger gratis av staten for å kjøpe bolig så den holder ikke. De andre forslagene kan selvfølgelig være en grunn. Som sagt, jeg sier det kan være det er noe vi ikke vet her :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg og andre skattebetalere har da altså betalt 2 millioner for et hus til deg samtidig som at vi gir deg 22 500,- hver eneste måned uten at du så mye som takker oss når du møter oss på gata?

Skam deg!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og andre skattebetalere har da altså betalt 2 millioner for et hus til deg samtidig som at vi gir deg 22 500,- hver eneste måned uten at du så mye som takker oss når du møter oss på gata?

Skam deg!

Nei.

Jeg har fått tilskudd på 500000. Resten er lån som jeg betaler av de 22500 pr mnd.

Men i og med at lånet blir betalt av trygden, er det nok penger jeg får, alt sammen, ja.

Forøvrig får jeg disse pengene fra staten. Ikke av dere på gaten. Så har ikke behov for å takke noen jeg møter, nei:-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Jeg har fått tilskudd på 500000. Resten er lån som jeg betaler av de 22500 pr mnd.

Men i og med at lånet blir betalt av trygden, er det nok penger jeg får, alt sammen, ja.

Forøvrig får jeg disse pengene fra staten. Ikke av dere på gaten. Så har ikke behov for å takke noen jeg møter, nei:-)

Du fulgte ikke så godt med i tiemen gjorde du vel? Staten er oss på gaten, trodde du staten hadde en egen pengemaskin??

For ordens skyld; pengene fra staten kommer fra skattebetalerne.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...