Gå til innhold

Bil som har gått 200 000


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en corolla som snart runder 200 000 km. Langkjørt 2004 modell, drivstoffgjerrig diesel.

Har hatt en del feil med den, både i form av slitedeler og større ting (dynamo, radiator osv). Er nå eu godkjent. Bilen ble fullfinansiert, så har fortsatt en del lån igjen.

Har vurdert å bytte inn til en nyere bil med lavere km, men vet ikke om det er "lønnsomt". Får 35000 av forhandler for innbytte, dvs jeg blir sittende med et restlån på 35000, evnt en ny bil hvor de slenger på 30 000 på kjøpsprisen slik at det blir innbakt i nytt lån (noen har tilbudt seg å gjøre dette).

Det sies at Toyota bare går, går og går, men jeg begynner å bli usikker pga så mye problemer (alle servicer er fulgt opp). Jeg har ikke råd til flere overraskelser. Burde jeg, m t p kmstand, bytte den inn, eller kan denne gi meg noen år til?

Anonymous poster hash: 19dea...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slitedeler som feks bremser og service må gjøres uansett, så de må du jo se bort fra.

Når det gjelder større ting som feks da radiatoren, så har du jo allerede byttet den og trenger neppe gjøre det flere ganger. Med en gang en bil har passert 60.000 begynner ofte utgiftene å løpe...Forstillingsdeler, støtdempere, vannpumper, lekkasje i AC-anlegg, registerreimbytte, bla bla.

Vet ikke hvor "ny" bil du har tenkt å kjøpe heller, men jeg ville uansett sjekket grundig hva av større reparasjoner/delebytter som er gjort på den. Om ikke risikerer du å sitte med akkurat de samme store utgiftene, i tillegg til restlånet fra den bilen du har.

Jeg ville holdt ut med den til den var nedbetalt. Vær også obs på at innbyttepris ofte er mye lavere enn det du ville fått for den ved å selge selv.

Så kan jeg vifte med pekefingeren og si at fullfinansiering av bil også ofte er en gjenganger på Luksusfellen :)

Anonymous poster hash: 080ff...fea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitedeler som feks bremser og service må gjøres uansett, så de må du jo se bort fra.

Når det gjelder større ting som feks da radiatoren, så har du jo allerede byttet den og trenger neppe gjøre det flere ganger. Med en gang en bil har passert 60.000 begynner ofte utgiftene å løpe...Forstillingsdeler, støtdempere, vannpumper, lekkasje i AC-anlegg, registerreimbytte, bla bla.

Vet ikke hvor "ny" bil du har tenkt å kjøpe heller, men jeg ville uansett sjekket grundig hva av større reparasjoner/delebytter som er gjort på den. Om ikke risikerer du å sitte med akkurat de samme store utgiftene, i tillegg til restlånet fra den bilen du har.

Jeg ville holdt ut med den til den var nedbetalt. Vær også obs på at innbyttepris ofte er mye lavere enn det du ville fått for den ved å selge selv.

Så kan jeg vifte med pekefingeren og si at fullfinansiering av bil også ofte er en gjenganger på Luksusfellen :)

Anonymous poster hash: 080ff...fea

Jeg har bare hatt bilen i knappe 2 år, og i løpet av 1 år har det vært verkstedregninger på 35 000 kr. Det meste dreier seg ikke om slitedeler. Noen mener det er pga kmstand, derfor jeg blir usikker.

Trenger ingen belærende hentydninger om luksusfellen fordi jeg akutt trengte bil og ikke hadde kapital, ihvertfall ikke med tanke på hva slags bil jeg kjøpte (det var jo en grunn til at jeg valgte corolla og ikke BMW).

Anonymous poster hash: 19dea...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at om du kjøper en nyere bil, ryker dynamoen på den også før eller siden.

På en av mine biler røk dynamoen bare et par uker etter at nybilgarantien var gått ut. Den kostet 7.000, og det er en del år siden...

Skal du være safe og slippe slike uforutsette utgifter, må du kjøpe ny bil og bytte den inn ikke så veldig lenge etter garantien går ut.

Anonymous poster hash: 080ff...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at om du kjøper en nyere bil, ryker dynamoen på den også før eller siden.

På en av mine biler røk dynamoen bare et par uker etter at nybilgarantien var gått ut. Den kostet 7.000, og det er en del år siden...

Skal du være safe og slippe slike uforutsette utgifter, må du kjøpe ny bil og bytte den inn ikke så veldig lenge etter garantien går ut.

Anonymous poster hash: 080ff...fea

Jeg vet at bil er risiko uansett. Spørsmålet mitt er mer rettet mot kmstanden på bilen min, om alle disse store feilene gjenspeiler seg i dette, og om det er særlig vits i å koste på den så mye penger mtp hvor lite den er verdt.

Anonymous poster hash: 19dea...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør gammelbilen til du sparer litt mer penger viss du ikke har rå til nyere bil. Slik at du får litt kapital.

Beste er jo å kjøpe en bil som har noen år igjen på garantien. Hyundai har jo 7års garanti. For da ordner det seg lettere om du nå skulle få feil med ny bilen. Men på gammel bilen. Er reg.reima byttet på den i det hele tatt?

Om ikke hadde jeg solgt den asap, hvis du ikke har råd til å bytte reg.reim. Om den ryker blir det utgifter du ikke vil sitte igjen med.

Anonymous poster hash: 30c7b...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå som du har kostet på den såpass mye, risikerer du at ny eier får seg en billig bil som går helt til rusten tar den, mens du bytter registerreim og vannpumpe på ditt nye innkjøp :)

Anonymous poster hash: 080ff...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke ha byttet ut en bil som du har hatt så mange reparasjoner på, med en marginalt nyere bil.

Du risikerer bare å få samme greia på nytt, mens neste eier får en bil rusler i mange år uten problemer.

Det kan virke som at bilen din har 10årskrise men etter en del reprasjoner, så blir den snill igjen ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskelser får man dessverre alltid. Vår Toyota har nettopp rundet 500k.



Anonymous poster hash: 7528c...bc6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen har ikke regreim, den har "tenner". Jeg kan kjøpe en nyere (2008) med lav km med 2 års full garanti av forhandler. Mellomlegg på 20 000 som blir lagt på nytt lån. Taper dermed det jeg har nedbetalt og vil få 5 nye år med lån, men ca samme låneutgifter. (Har hatt forhandlingsrunder). Vil det fortsatt være lurest å beholde bilen?

Anonymous poster hash: 19dea...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er den gått da? Jeg ville lest garantivilkårene med lupe. Alt som er åpent for tolkning må nok tolkes i din disfavør :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er den gått da? Jeg ville lest garantivilkårene med lupe. Alt som er åpent for tolkning må nok tolkes i din disfavør :P

Les no tråden da! Bilen er gådd 200.000!

Til TS: det der blir vel litt egenvurdering du selv må ta uten vår hjelp. Du kjenner bilen best å vet ca hva du bruker på reperasjoner o.l. Eller om du er så lei av den og er innstilt på å kjøpe ny bil. Du vet selv hvordan din økonomi er. Så om du har rå til det, kjøp ny bil. De fleste sitter jo med lån idag, så hvorfor ikkje bare ta nytt lån, og finner deg ny bil. Men du vet jo aldri hva som kan skje med din neste bil.

Lån på 5år er da vel ingenting. Du må bare tenke med pengeboka :)

Anonymous poster hash: 30c7b...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les no tråden da! Bilen er gådd 200.000!

Til TS: det der blir vel litt egenvurdering du selv må ta uten vår hjelp. Du kjenner bilen best å vet ca hva du bruker på reperasjoner o.l. Eller om du er så lei av den og er innstilt på å kjøpe ny bil. Du vet selv hvordan din økonomi er. Så om du har rå til det, kjøp ny bil. De fleste sitter jo med lån idag, så hvorfor ikkje bare ta nytt lån, og finner deg ny bil. Men du vet jo aldri hva som kan skje med din neste bil.

Lån på 5år er da vel ingenting. Du må bare tenke med pengeboka :)

Anonymous poster hash: 30c7b...52c

Vel er jeg blond, men jeg kan da lese. Lær deg staving og å/og, du.

Det var den nye bilen TS har fått tilbud på jeg lurte på kmstand på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett på flere biler hos samme forhandler, alt fra 20 000 til 90 000 km, med gode garantiordninger. Jeg får en grei nok pris for min bil der, så mellomlegget er mer levelig. Jeg vil komme likt ut av det mtp lån, men har da selvsagt tapt det jeg har nedbetalt allerede.

Det jeg er redd for med toyotan er om det er pga kmstand det oppstår så mye problemer, og at jeg blir å koste på en bil store summer bare for at den om 2 år vil takke for seg.

Om 1-2 år vil jeg ikke få noe igjen for den, i motsetning til en bil som har gått halvparten og under det igjen.

Anonymous poster hash: 19dea...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Toyota kjent for å vare da? Har en kompis som har en gammel Toyota. Den nærmer seg vel snart 500.000km. Og har bare hatt helt vanlige feil. Altså bytte vanlige slitedeler.

Du vil jo uansett ende opp med å bruke penger på en nyere bil. Slitedeler er slitedeler.. Og på nyere biler blir nok reperasjoner dyrere.

Anonymous poster hash: 30c7b...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Toyota kjent for å vare da? Har en kompis som har en gammel Toyota. Den nærmer seg vel snart 500.000km. Og har bare hatt helt vanlige feil. Altså bytte vanlige slitedeler.

Du vil jo uansett ende opp med å bruke penger på en nyere bil. Slitedeler er slitedeler.. Og på nyere biler blir nok reperasjoner dyrere.Anonymous poster hash: 30c7b...52c

Det er noen årganger av Toyota der kvaliteten er dårligere. Husker ikke nøyaktig hvilke men det er rundt 2005.

TS

Prøv å sett opp et regnestykke på hva mer som kan gå galt med bilen, hva det koster..

Hvordan er det med rust? Det er den store killeren for biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er noen årganger av Toyota der kvaliteten er dårligere. Husker ikke nøyaktig hvilke men det er rundt 2005.

TS

Prøv å sett opp et regnestykke på hva mer som kan gå galt med bilen, hva det koster..

Hvordan er det med rust? Det er den store killeren for biler.

Jeg vet den må tektylbehandles før sommeren, ellers kan vel fortsatt mye gå galt. Jeg føler jeg har endt opp med et mandagsprodukt av en Toyota :(

Med ny bil jeg ser på nå har jeg i det minste 2 år full forhandlergaranti, det føles akkurat nå mer forutsigbart.

Anonymous poster hash: 19dea...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35000kr for en 2004-modell? Fikk 23000kr for en 96-modell i sommer...da må din Corolla være temmelig slitt! Jeg holder med mange andre her og ville ha beholdt bilen minst til lånet er nedbetalt. Da kan du komme deg ut av finansieringsknipen!

Hvor mye kjører du i året? Er du litt heldig kan du få deg en grei bil fra 90-tallet til ca 20-30000kr og kjøre den til den faller fra hverandre. Kan være penger å spare på det. Jeg gjorde det da jeg måtte redusere pengeforbruket på bil.

Anonymous poster hash: 2d480...a2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

200000km skal ikke være mye for en moderne bil. Jeg har hatt 40 år gamle Volvo som hadde gått så langt og som var nesten som nye - med lite vedlikeholdsbehov.

Anonymous poster hash: 2d480...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35000kr for en 2004-modell? Fikk 23000kr for en 96-modell i sommer...da må din Corolla være temmelig slitt! Jeg holder med mange andre her og ville ha beholdt bilen minst til lånet er nedbetalt. Da kan du komme deg ut av finansieringsknipen!

Hvor mye kjører du i året? Er du litt heldig kan du få deg en grei bil fra 90-tallet til ca 20-30000kr og kjøre den til den faller fra hverandre. Kan være penger å spare på det. Jeg gjorde det da jeg måtte redusere pengeforbruket på bil.

Anonymous poster hash: 2d480...a2f

Jeg har vært innom 5 forhandlere nå og må si det er stort sprik i hva de vil gi! 3 vil gi 35 000, 1 vil gi 55 000, og en 65 000!

Bilen er overhodet ikke slitt, veldig "hel og pen", med hengerfeste og noenlunde ok i lakken

De som vil gi lite begrunner det med kmstanden, kanskje derfor jeg har overtalt megselv til at det er derfor det er så mye feil med bilen.

De som gir mest for bilen tilbyr en nyere bil med halve kmstand med 3 års garanti på girkasse og motor, inkl veihjelp og leiebil, samt 3 års full forhandlergaranti for 600 kr enn det jeg betaler på låner i dag. Forandleren har et veldig godt rykte på seg. Jeg vet sannelig ikke :/

Anonymous poster hash: 19dea...1f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...