Gå til innhold

Er det vanlig å få 200 000,- i trygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en venninne som har en sjelden sjelettsykdom som det ikke er noe særlig bra medisiner mot enda. Legen vil at hun skal slutte å jobbe, og hun innrømmer at det hadde vært en lettelse, for da kanskje hun hadde hatt krefter til å ha et liv, ihvertfall litt.

Denne kvinnen var turbodame før hun ble syk, i begynnelsen av tjueåra, så det må være veldig vanskelig for henne og måtte sove tre timer for å ha vært på kafe med en venninne. Det er ekstra ille akkurat nå, fordi de prøver ut så mange medisiner på henne, men likevel. Hun er nå 40 år.

Hvis hun slutter å jobbe (nå er hun 100% sykmeldt) for godt, noe legen anbefaler på det sterkeste, får hun utbetalt 202 000,- i året. Dette er visst fordi hun ble syk som ung og derfor ikke hadde rukket å jobbe inne mer rettigheter før hun ikke klarte å jobbe 100%.

Er det vanlig? Er det meningen at man skal klare seg på SÅ lite?

Hun bor alene i en liten leilighet og har ikke råd til noe særlig i det hele tatt.

Hun klager ikke, men jeg vet hun er redd for å gå ned 20 000,- til 202 000.

Er det ikke dette vi betaler skatt for, å hjelpe de som trenger det?

Noen andre med trygd som kan fortelle hva de får?

Endret av Ulla Ullsokk
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ung uføretillegget og det du sier stemmer at jeg får litt over 200.000. Uten tillegget fikk jeg ca 157500 kr.

Anonymous poster hash: 6910d...d10
  • Liker 1
Skrevet

Er det vanlig? Er det meningen at man skal klare seg på SÅ lite?

Hun bor alene i en liten leilighet og har ikke råd til noe særlig i det hele tatt.

Hun klager ikke, men jeg vet hun er redd for å gå ned 20 000,- til 202 000.

Er det ikke dette vi betaler skatt for, å hjelpe de som trenger det?

Meningen og meningen, fru Blom, men det er dessverre slik det må være. 1/3 av statsbudsjettet går allerede til pensjon og uførepensjon, og det vil bli enda verre framover. Med mindre trygdene blir enda lavere vil de høyere skattene gjøre det enda mindre lønnsomt å jobbe. Da blir det mer attaktivt å velge trygd framfor arbeid, slik din venninne i praksis kan gjøre.

Anonymous poster hash: 0ecd7...171

• Liker 8
Skrevet

Uføretrygden blir bestemt ut fra hva man har tjent før man ble syk. Hun kan prise seg lykkelig over å ha fått ung ufør-tillegget. De fleste får ikke det…

Anonymous poster hash: 12e3d...654
  • Liker 7
Skrevet

Stemmer nok det, ja :)

Anonymous poster hash: afadb...cd2

• Liker 1
Skrevet

Fy flate , jeg er glad jeg tjente grisemye penger i de siste årene jeg jobba (15 år) før jeg ble 100% varig ufør. Jeg får utbetalt 23500 netto hver mnd,..... Men skulle ønske jeg heller kunne ha jobba.

Anonymous poster hash: a2e4f...f0d
  • Liker 6
Skrevet

Fy flate , jeg er glad jeg tjente grisemye penger i de siste årene jeg jobba (15 år) før jeg ble 100% varig ufør. Jeg får utbetalt 23500 netto hver mnd,..... Men skulle ønske jeg heller kunne ha jobba.

Jøss, hvordan klarer du å få så mye? Jeg har jobba i 30 år og får bare 16000 netto hver mnd. Har aldri hatt permisjon eller noen ting.

Anonymous poster hash: 6fb1b...33a

Skrevet

Jøss, hvordan klarer du å få så mye? Jeg har jobba i 30 år og får bare 16000 netto hver mnd. Har aldri hatt permisjon eller noen ting.

Høyere årslønn...

Anonymous poster hash: 64631...fd5

• Liker 7
Skrevet

Huff, stakkars :/ Syns Norge burde være mer nøye med hvem som får trygd, slik at de som virkelig trenger det (slike som din venninne) kan få mer.

Anonymous poster hash: 32453...1c2
  • Liker 5
Skrevet

Lite oppegående du...

Anonymous poster hash: 10d6a...20a

• Liker 2
Gjest GetOverIt
Skrevet

Grisemye penger? Jaja, alt er vel relativt.

Skrevet

Jeg har ca 170000 i året. Det er ikke mye å leve av men det er bedre enn ingenting.

Anonymous poster hash: 4ecf4...938
  • Liker 1
Skrevet

Hm, litt usikker på hvilken retning du drar i med den kommentaren der...

Jeg tjente mellom 680000 og 1 mill i året - det vil JEG kalle grisemye.

• Liker 8
Skrevet

Må ha hatt utrolig god pensjonsordning der jeg jobbet, tjente i underkant av 300k i året, har i dag uføre på 267000 i året

Anonymous poster hash: b4464...333
Skrevet

Jeg er for lik utbetaling for alle uføre uansett hvor mange år de jobbet og tidligere inntekt, men synes de kan sette opp trygden litt. Pluss at jeg synes man skal ha trekk for det man klarer å jobbe selv slik at de som ikke kan jobbe noe får omtrent like mye som de som kan jobbe litt. Jeg er helt sikker på at det er ekstremt få uføretrygede som faktisk liker å ikke kunne jobbe, og jeg tror ikke på teorien om at folk "velger" uføretygd fremfor å jobbe. PS. det er ikke brukeren som "velger" seg trygd.

Anonymous poster hash: 5592c...34f

• Liker 9
Skrevet

170 000 i året, og det er inkludert det jeg får ekstra for å forsørge 2 barn. Er det jeg synes er verst. Det er jo ikke mulig å kunne forsørge barnene sine på dette.

Hadde det bare vært meg, kunne jeg bodd i en liten 1 roms, og ikke hatt behov for bil.

Anonymous poster hash: bf6c1...a91
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er for lik utbetaling for alle uføre uansett hvor mange år de jobbet og tidligere inntekt, men synes de kan sette opp trygden litt. Pluss at jeg synes man skal ha trekk for det man klarer å jobbe selv slik at de som ikke kan jobbe noe får omtrent like mye som de som kan jobbe litt. Jeg er helt sikker på at det er ekstremt få uføretrygede som faktisk liker å ikke kunne jobbe, og jeg tror ikke på teorien om at folk "velger" uføretygd fremfor å jobbe. PS. det er ikke brukeren som "velger" seg trygd. Anonymous poster hash: 5592c...34f

Det er fine tanker, men ikke veldig gjennomtenkte. Hvem har du tenkt skal betale dette? Trygdesystemet er avhengig av legitimitet hos de som betaler inn til det, og det er faktisk ikke slik at man kan skvise folk for inntekten deres uten reaksjoner. Hvis ikke de med høyere inntekt (som betaler mer i skatt) se at de får tilsvarende høyere ytelser når de har behov for det, vil de ikke støtte systemet. Da faller det hele sammen, og de som får det verst, er de du prøver å beskytte.

Og dette handler jo ikke om hvem som vil jobbe eller ikke, men at systemet du skisserer gjør at det ikke lønner seg for folk å jobbe, og da gjør de det ikke. I Danmark har man så generøse trygdeytelser (eller lave lønninger for dem i arbeid) at folk som lever på offentlige stønader faktisk ofte må få langt over gjennomsnittlig lønn for at det skal lønne seg for dem å jobbe. Da handler det ikke lenger om hvorvidt folk har lyst til å arbeide eller ikke, men at det for veldig mange er helt uaktuelt å sette seg i en situasjon hvor de faktisk taper penger. Det er det scenariet du synes høres fint ut, fordi det faktisk koster noe å dra på jobb også. Hvis man ikke kompenseres for transportutgifter, tapt fritid, mindre fleksibilitet, osv, taper man på dette.

Til sist må jeg også si at det faktisk er bra for samfunnet at folk jobber. Det er bra at de produserer noe, det er bra at de får lønn fra andre steder enn via offentlige overføringer. Derfor vil man stimulere til det. Å sidestille å ikke være i arbeid med å være i arbeid fordi det er så synd på dem som ikke kan jobbe er å ødelegge samfunnsstrukturen vår.

Anonymous poster hash: 52a33...96b

• Liker 6
Skrevet

Litt luftig i toppen...? En må ha tjent grisemye penger FØR en ble syk for å få en såpass høy uføretrygd som 23 000 kr utbetalt i mnd. Tror nok de aller fleste (som har vanlige lønninger) har utbetalt langt under dette, for nei - det er ikke særlig fett å overleve på uføretrygd.

Anonymous poster hash: e75a2...4a9

• Liker 4
Skrevet

Anonymous poster hash: 52a33...96b

Og dette handler jo ikke om hvem som vil jobbe eller ikke, men at systemet du skisserer gjør at det ikke lønner seg for folk å jobbe, og da gjør de det ikke. I Danmark har man så generøse trygdeytelser (eller lave lønninger for dem i arbeid) at folk som lever på offentlige stønader faktisk ofte må få langt over gjennomsnittlig lønn for at det skal lønne seg for dem å jobbe. Da handler det ikke lenger om hvorvidt folk har lyst til å arbeide eller ikke, men at det for veldig mange er helt uaktuelt å sette seg i en situasjon hvor de faktisk taper penger. Det er det scenariet du synes høres fint ut, fordi det faktisk koster noe å dra på jobb også. Hvis man ikke kompenseres for transportutgifter, tapt fritid, mindre fleksibilitet, osv, taper man på dette.

Jeg synes derfor at man bør bli mer nøye på hvem som får trygd, at det er folk som faktisk ikke Kan jobbe, på grunn av fysiske sykdommer slik som venninnen til TS. Er mange i dag som får trygd grunnet diffuse psykiske problemer, der de sannsynligvis ville hatt godt av å komme seg ut i arbeid. Er sjeldent psykiske problemer blir bedre av å sitte hjemme hele dagen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes derfor at man bør bli mer nøye på hvem som får trygd, at det er folk som faktisk ikke Kan jobbe, på grunn av fysiske sykdommer slik som venninnen til TS. Er mange i dag som får trygd grunnet diffuse psykiske problemer, der de sannsynligvis ville hatt godt av å komme seg ut i arbeid. Er sjeldent psykiske problemer blir bedre av å sitte hjemme hele dagen.

Dette er bare fordomsfullt! Det er ikke noe diffust med psykiatriske diagnoser. Psykiske lidelser er like reelle som fysiske.

Anonymous poster hash: f14c6...f7e

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...