Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg ønsker å studere i Tyskland fra høsten og har et par spørsmål :)

Hvordan finner jeg skole, og hvordan søker man? Evt. om noen har noen skoler å anbefale, eller en side med oversikt over alle skolene? Hovedsaklig ønsker jeg å studere psykologi.

Ønsker først og fremst å ta studiet på engelsk, men tysk kan funke. Ønsker ikke å studere i Berlin, München, Frankfurt eller lignende store byer eller studentbyer. Helst en mindre by.

Hva betalte dere i husleie, mat osv.? Hvor/hvordan fant dere hybel/leilighet? Dekket hele stipendet det, eller måtte dere jobbe ved siden?

Regnet på støttekalkulator at stipendet er på ca 100' i året.

Ser man kan studere via selskaper som EF, er ikke sikker, men er det i såfall lurt å gå via disse selskapene?

Sikkert spørsmål jeg har glemt, men gjerne fortell mer rundt det, dere som har studert der. Har du studert der, men feks. noe annet, må du gjerne svare uansett :)

Legger til at jeg gjerne ønsker å fortsette å bo i Tyskland etter studiet.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei, jeg ønsker å studere i Tyskland fra høsten og har et par spørsmål :)

Hvordan finner jeg skole, og hvordan søker man? Evt. om noen har noen skoler å anbefale, eller en side med oversikt over alle skolene? Hovedsaklig ønsker jeg å studere psykologi.

Ønsker først og fremst å ta studiet på engelsk, men tysk kan funke. Ønsker ikke å studere i Berlin, München, Frankfurt eller lignende store byer eller studentbyer. Helst en mindre by.

Hva betalte dere i husleie, mat osv.? Hvor/hvordan fant dere hybel/leilighet? Dekket hele stipendet det, eller måtte dere jobbe ved siden?

Regnet på støttekalkulator at stipendet er på ca 100' i året.

Ser man kan studere via selskaper som EF, er ikke sikker, men er det i såfall lurt å gå via disse selskapene?

Sikkert spørsmål jeg har glemt, men gjerne fortell mer rundt det, dere som har studert der. Har du studert der, men feks. noe annet, må du gjerne svare uansett :)

Legger til at jeg gjerne ønsker å fortsette å bo i Tyskland etter studiet.

Hei

Jeg er halv tysk og har bodd der store deler av mitt liv, så kanskje jeg kan hjelpe deg. Jeg har også studert ei stund i München (statsvitenskap).

Du finner en oversikt over høyskolene på hochschulkompass.de, der er det også en søkemotor over studieprogrammene i hele Tyskland. Siden utdanning er underlagt delstatene varier søknadsprosessen noe. Men vanligvis sender du søknaden direkte til skolen, søknadsfrist pleier å være på midten av juli (semesteret starter ikke før september/oktober).

På ranking.zeit.de kan du få en rangert oversikt over lærestedene og selv vektlegge ulike faktorer. (Krever registrering).

Generelt finnes det veldig få studieprogrammer på bachelornivå på engelsk, så du burde innstille deg på å ta det på tysk.

Studieorganiseringen er noe annerledes i Tyskland enn i Norge. Året er delt inn i vintersemester (oktober til mars) og sommersemester (april til september). På slutten av hvert semester er det omtrent to måneder såkalt vorlesungsfreie Zeit. I den perioden er det ingen undervisning, men ofte er noe oppgaveskriving lagt til denne perioden. Dette fører til at periodene med undervisning blir relativt tett og det er derfor lurt å bruke den undervisningsfrie tida til å forberede seg på etterfølgende semester.

I forhold til Norge er Tyskland mye, mye billigere. Med unntak av strøm. Så min erfaring er at det ikke bare er fullt mulig å overleve på studielånet, men å leve godt også. Jeg har bodd i München, som ved siden av Hamburg er Tysklands desidert dyreste by. Der kan det være vanskelig å finne hybel til en overkommelig pris, men det er ikke dyrere enn i de større byene i Norge. Ettersom du vil bo i en mindre by, burde det være fullt mulig å få deg en hybel eller liten leilighet med god standard til 300 euro. Får du noe fra studentsamskipnaden kan det bli enda billigere. Mat koster kanskje halvparten i forhold til Norge.

Jeg er selv fra Bayern, så jeg er litt partisk nå. Men jeg syns at de fineste byene ligger sør i landet. For eksempel Bamberg i Bayern eller Marburg i Hessen er mindre byer med universitet og rik historie (som gjenspeiles i arkitekturen). Kanskje er også Heidelberg i Baden-Württemberg interessant for deg, vakker universitetsby som i tysk målestokk er små (men kanskje med sine 150.000 innbyggere likevel for stor til deg?)

Jeg kommer ikke på mer nå, bare spør hvis det er noe mer du lurer på.

Skrevet

Glemte å skrive at gode nettsider for å finne bolig er wg-gesucht.de og studenten-wg.de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...