Gå til innhold

Gjøre kollektivtrafikken billigere for meg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor ett sted hvor det er DYRT å reise kollektivt. Dyrere enn andre steder i landet. Jeg har ett barn og har ikke råd til å gjøre ferdig førerkortet enda heller.

Greia er; jeg har snart bursdag og jeg fyller "så mange år" at jeg nå må gå over til ett annet type busskort, som koster det dobbelte i måneden.

Det har jeg i utgangspunktet ikke råd til med min lave inntekt.

Derfor har jeg tenkt å få en venninne, som er 1 år yngre enn meg til å gå skaffe ett nytt busskort på seg, men som jeg skal bruke.

Er det straffbart?

Jeg har aldri opplevd at de har hatt noen kontroller på bussene her og i tillegg ser alle busskort like ut her, selv om de er "personlige", da man må inn på busskontoret første gang og fylle ut ett skjema for å få kortet. Jeg er egentlig veldig "lovlydig", men er veldig flaut om jeg blir "tatt på fersken" en dag også..



Anonymous poster hash: 7fc97...9e5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tankeeksperiment for deg:

Bryt en klar og tydelig regel.

Er det straffbart? D'oh.

Anonymous poster hash: eb803...12a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke strffbart, men du kan fint få en bot ja.



Anonymous poster hash: 96467...7c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke straffbart, men dersom det er billettkontroll løper du en stor risiko for å bli ilagt gebyr.
Å bli tatt i kontroll er neppe noen hyggelig opplevelse, og besparelsen for de siste 2-3 (?) månedene ryker. Det er dessuten umoralsk å snike seg unna sin del av kostnaden som spleiselaget kollektivtransport tross alt er. Men det bryr du deg kanskje ike noe om...?



Anonymous poster hash: 4e36a...882
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få bot hvis du blir tatt, ja. :kari:



Anonymous poster hash: 8c925...bf8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her bør du nok heller stramme inn på andre poster i budsjettet. Vi blir alle eldre, og det er ikke så mye å gjøre med den saken.



Anonymous poster hash: dba59...f19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel ikke så ofte billetten blir sjekket så nøye sålenge de ser den er gyldig vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest black nailpolish

sålenge kortet er gyldig og validert sjekker de ikke hvem sitt navn som står på her iallfall. Kan dog hende de ser det på de maskina sine?

Er i bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sålenge kortet er gyldig og validert sjekker de ikke hvem sitt navn som står på her iallfall. Kan dog hende de ser det på de maskina sine?

Er i bergen.

Om man har personlig kort og student/honnør/ungdomskort må man vise id under kontroll, både for å bevise at det er ditt kort og for at man reiser med riktig billett. Også i Bergen.

Anonymous poster hash: 654ce...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har personlig kort og student/honnør/ungdomskort må man vise id under kontroll, både for å bevise at det er ditt kort og for at man reiser med riktig billett. Også i Bergen.

Anonymous poster hash: 654ce...633

Spørs veldig i hvilken del av Norge du er, Ruter (Oslo/Akershus) bl.a har ikke personlige kort, så lenge du reiser med gyldig kort i forhold til alder/student/honnør etc ++ så er du good to go.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs veldig i hvilken del av Norge du er, Ruter (Oslo/Akershus) bl.a har ikke personlige kort, så lenge du reiser med gyldig kort i forhold til alder/student/honnør etc ++ så er du good to go.

Ja, men ts sier at det er snakk om et personlig kort.

Hun må jo uansett ha id for å vise at hun har riktig billett ift alder, og det hat hun jo tydeligvis ikke. Altså er hun ikke good to go.

Anonymous poster hash: 654ce...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ts sier at det er snakk om et personlig kort.

Hun må jo uansett ha id for å vise at hun har riktig billett ift alder, og det hat hun jo tydeligvis ikke. Altså er hun ikke good to go.

Anonymous poster hash: 654ce...633

Står ikke at kortet er personlig, men selvfølgelig, dersom hun kjører med et kort som ikke er beregnet for hun og hun blir tatt; No good + bot.

/ Glem det, leste "personlig" nå; Men da er spørsmålet - er kortet personlig i forhold til at navnet til holderen står på og som eier av kort, eller "personlig" fordi du vet at kortet blir feil i hva du egentlig må kjøre med? Uansett; No good.

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel ingenting for seg da du ved kontroll må fremvise bevis på at du har rett på den gjeldende rabatten. Er det f.eks. studentrabatt så må du kunne vise frem bevis på at du er student. Det spiller ingen rolle hvilket navn som står på kortet om du ikke har rett på rabatt. Det blir sjekket, og du kan få bot, i verste fall dersom det er forsøk på forfalskning får du enda større bot. Så dette er vel lite vits... Iallfall i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke bare si at du kjøpte det nye påfyllet før du ble eldre enn student/whatever det er du er eldre enn..? Dersom det blir en kontroll. Herregud, la oss si at det gjelder for en som er 18-30 og du er født tidlig i 84, tror ikke at billettkontrolløren tar ekstra penger for deg as



Anonymous poster hash: ce1ed...ce1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...