Gå til innhold

Gifte seg med en amerikaner - noen praktiske spm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i den situasjonen at jeg bor i USA (midlertidig, studier) og har blitt forelska i en amerikaner. Vi har datet i snart 7 mnd, og kulturen er annerledes her, så han snakker om å formalisere forholdet. Jeg studerer et fag uten de beste jobbutsiktene her, så jeg vil neppe få green card basert på utdanning. Ettersom arbeidsledigheten er høy, er det usannsynlig at jeg vil få en greit betalt jobb med det første uansett.

Har ikke det problemet i Norge, der kan jeg få jobb på dagen. Han kan ikke flytte, da han har godt betalt, fast jobb her.

Er likevel skeptisk til å gifte meg, vi må da bo borte fra hverandre i 6-9 måneder såvidt jeg skjønner det? Og i løpet av den perioden kan han ikke besøke meg i Norge?

Lurer også litt på dette med lønnsnivå etc. Dette er litt utenfor en stor by, så lønningene er langt fra like gode som i Norge. Kan man leve bra på middels høye norske lønninger her?



Anonymous poster hash: 1b828...4c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"vi må da bo borte fra hverandre i 6-9 måneder såvidt jeg skjønner det"

Hvorfor det? Du gifter deg vel slik at du kan bli?



Anonymous poster hash: b7aa0...3b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varer studievisumet ditt da?

Mener du kan søke om endring av visum mens du er der borte.

Han må vel søke for deg om jeg ikke husker feil.

Google er din venn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"vi må da bo borte fra hverandre i 6-9 måneder såvidt jeg skjønner det"

Hvorfor det? Du gifter deg vel slik at du kan bli?

Anonymous poster hash: b7aa0...3b9

Så vidt jeg har skjønt må man ut av landet mens man søker om dette. Det kan ta 6-12 måneder.

Blånd: Nei, det er faktisk ikke bare å google, det er mange ulike typer visum det er snakk om, og desto mer innvikla når jeg har studentvisum fra før.

Jeg må ut av landet innen 3 uker etter endte studier.