Gå til innhold

Gifte seg med en amerikaner - noen praktiske spm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i den situasjonen at jeg bor i USA (midlertidig, studier) og har blitt forelska i en amerikaner. Vi har datet i snart 7 mnd, og kulturen er annerledes her, så han snakker om å formalisere forholdet. Jeg studerer et fag uten de beste jobbutsiktene her, så jeg vil neppe få green card basert på utdanning. Ettersom arbeidsledigheten er høy, er det usannsynlig at jeg vil få en greit betalt jobb med det første uansett.

Har ikke det problemet i Norge, der kan jeg få jobb på dagen. Han kan ikke flytte, da han har godt betalt, fast jobb her.

Er likevel skeptisk til å gifte meg, vi må da bo borte fra hverandre i 6-9 måneder såvidt jeg skjønner det? Og i løpet av den perioden kan han ikke besøke meg i Norge?

Lurer også litt på dette med lønnsnivå etc. Dette er litt utenfor en stor by, så lønningene er langt fra like gode som i Norge. Kan man leve bra på middels høye norske lønninger her?



Anonymous poster hash: 1b828...4c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"vi må da bo borte fra hverandre i 6-9 måneder såvidt jeg skjønner det"

Hvorfor det? Du gifter deg vel slik at du kan bli?



Anonymous poster hash: b7aa0...3b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varer studievisumet ditt da?

Mener du kan søke om endring av visum mens du er der borte.

Han må vel søke for deg om jeg ikke husker feil.

Google er din venn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"vi må da bo borte fra hverandre i 6-9 måneder såvidt jeg skjønner det"

Hvorfor det? Du gifter deg vel slik at du kan bli?

Anonymous poster hash: b7aa0...3b9

Så vidt jeg har skjønt må man ut av landet mens man søker om dette. Det kan ta 6-12 måneder.

Blånd: Nei, det er faktisk ikke bare å google, det er mange ulike typer visum det er snakk om, og desto mer innvikla når jeg har studentvisum fra før.

Jeg må ut av landet innen 3 uker etter endte studier.

Anonymous poster hash: 1b828...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt må man ut av landet mens man søker om dette. Det kan ta 6-12 måneder.

Blånd: Nei, det er faktisk ikke bare å google, det er mange ulike typer visum det er snakk om, og desto mer innvikla når jeg har studentvisum fra før.

Jeg må ut av landet innen 3 uker etter endte studier.

Anonymous poster hash: 1b828...4c6

Har du søkt opp Fiancé visa?

Anonymous poster hash: 82714...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du søkt opp Fiancé visa?

Anonymous poster hash: 82714...6be

Ja, men vi hadde tenkt å gifte oss før visumet mitt (som jeg har nå) går ut, også søke om fiancé visa, men uansett ser det ut til at jeg må dra en periode?

Anonymous poster hash: 1b828...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først er inne i USA så kan du muligens bli værende når du søker om endring av immigrationsstatus, men hvis du reiser ut av USA mens søknaden behandles kommer du ikke inn igjen før søknaden er ferdigbehandlet.

Er ikke 100% sikker på dette så best å sjekke med en advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først er inne i USA så kan du muligens bli værende når du søker om endring av immigrationsstatus, men hvis du reiser ut av USA mens søknaden behandles kommer du ikke inn igjen før søknaden er ferdigbehandlet.

Er ikke 100% sikker på dette så best å sjekke med en advokat.

Skjønner, takk for mye god info. Høres ut som du kan mye om dette, har du vært borti dette selv? Skal absolutt ta kontakt med en advokat, ja.

Anonymous poster hash: 1b828...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gikk jeg gjennom ifjor, men jeg hadde ikke studentvisum, men giftet meg med en amerikaner mens jeg var der på turistvisum.

Å søke om forlovelses visum er bortkastet. Gift dere også søker du om immigrasjonstatus. Dette tok ca 2 måneder før jeg fikk det innvilget. Så må man søke om oppholdstillatelse og midlertidig greencard. Hele prosessen tok ca 5 måneder. Men nedsiden er at du ikke kan dra ut av landet mens søknaden blir behandlet, så om noen hjemme blir syk og du må dra, så må dere starte prosessen på nytt, men da med forlovelsesvisum.

Dere må ha bevis på at dere er ett par, bilder fra tiden dere har vært sammen, da også med venner og slektninger på bildene, dere må få affidavid fra folk som kjenner dere og kan bevitne at dere faktisk er ett par. Bilder av at du har møtt foreldre, søsken etc. Du må ha fødselsattesten din og konfimarsjon fra Noreg at du ikke allerede er gift. Har dere billettstumper fra ting dere har gjort sammen så hjelper det enda mer på. Alt som kan vise at dere faktisk er sammen og har vært det en stund.

Vi brukte advokat, syns tryggheten med å ha en var god å ha, men prosessen er såpass enkel at det er egentlig ikke nødvendig.



Anonymous poster hash: a522c...bba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt må man ut av landet mens man søker om dette. Det kan ta 6-12 måneder.

Dette gjelder bare dersom du befinner deg i landet ulovlig - hvis du for eksempel blir i landet etter at studentvisumet ditt er gått ut og bestemmer deg for å gifte deg med en amerikaner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker som postet kl 17:17 har veldig rett.

Nei. Du må ikke ut av landet. Ny immigrasjonssøknad gjør at du er lovlig i landet så lenge søknaden behandles. Det er faktisk slik, at det aller enkleste er å søke om ønsket immigrasjonsstatus mens du opprettholder din tilstedeværelse på amerikansk jord.

Første gangen bør du absolutt konskultere en advokat. Etter at du får dreisen på visa- og immigrasjonssøknader kan du fikse det selv, men advokaten hjelper deg å "huske på alt". De har ingen snarveier du ikke har tilgang på selv, bortsett fra å gjøre ting riktig første gangen.

Din "sponsor", amerikaneren som støtter søknaden din, MÅ ha en inntekt over minstekravet (vet ikke hva kravet er nå). Forsørgerevnen er helt avgjørende, også etter at dere er gift. Det er ingen automatikk i godkjent søknad fordi dere er gift.

"Fiancé-visa" er bortkastet for din del. Den gjelder søkere som helt konkret skal til USA for å gifte seg innen 6 måneder fra søknadstidspunktet. Du er allerede i USA, og trenger ikke visum for å komme til eget brullyp.

Av alternativer som ikke omfatter ekteskap kan du delta i og vinne i "green-card-lotteriet". Det er gratis å delta, alle som prøver å "bistå" deg i det er bare lurendreiere, og nordmenn "vinner" nesten alltid. Dette er fordi "lotteriet" søker å spre immigranter på mange nasjoner, så deltagere fra nasjoner med veldig få immigranter (som Norge) vil nesten alltid "vinne". Jeg setter dette i anførseltegn, fordi hva vinner du egentlig? Jo; du vinner retten til å søke om oppholdstillatelse uten å måtte ha en amerikansk person eller bedrift som "sponsor". Det kan være aktuelt når ingen amerikaner med tilstrekkelig inntekt kan være sponsoren din. Du kan delta en gang hver høst, vinnerene tilskrives hver vår, og så ruller prosessen, om du vil.

Å søke om visum koster penger. Langt mer enn for studentvisa. Gebyrer er lett over tusen dollar, utgifter til advokat er fort fem hundre til tusen dollar til.

Du skriver at din kjære tjener bra, så det skal være greit nok. Men som andre har skrevet, dere må dokumentere utover enhver tvil at dere er et faktisk par. Samme adresse er bra. Masse bilder av dere sammen og sammen med andre er bra. Bilder av at dere markerer store dager og høytider sammen er bra. Alt mulig rundt forlovelse, ekteskap, kvitteringer for brudekjole, kopi av bryllupsinvitasjon, alt sånt der legger du ved. ALT. OK? Sist søknad jeg og min kjære sendte til immigrasjonsmyndigheter var på 40 sider "front and back" inkl vedlegg.

Hva mer...Levestandard, ja. Det er helt vilt hvor lite ting koster i USA. Spesielt levekostnader, som mat, kjøp av eller leie av hus og leilighet, klær, bil, osv. Du kan leve veldig greit rent materiellt. Det som er overgangen for nordmenn er ikke inntekter og utgifter, men hvordan arbeidslivet er organisert. Ingen rettigheter, lange dager, lite feriedager, ingen egenmelding, ingen sykemelding, ingen trygdefunksjoner, ingen mamma eller pappaperm, ingen lov om arbeidstid, ingen feriepenger etc. etc. etc. DET er den faktiske forskjellen, ikke om dere kan klare dere på slik og sånn lønn.

Helseforsikring og helsesystemet er et annet vanskelig punkt. Du betaler gjerne flere tusen dollar i året i helseforsikring, bare for å finne ut at forsikringen ikke dekker mer enn 25 % av faktiske utgifter når du blir syk. Vanlige folk bruker mere penger på en tur til legevakten enn vanlige nordmenn bruker på helsetjenester i løpet at et helt liv. (Nei, dette fungerer ikke bra. Om noen vil ta den diskusjonen kan vi gjerne gjøre det. Jeg har nok av historier fra dagliglivet som vil få de fleste til å elske folketrygden).

Jeg er som du forstår gift med en amerikaner. Vi har bosatt oss i England, og det er det mange gode grunner til. Det er mye bra med Amerika. Det er mye flotte folk. Fin natur. Pene byer. Levekostnadene er utrolig lave. Men systemet, politikken, samfunnets organisering? Det er ikke noe for oss, hverken for meg eller for amerikaneren min.

Jeg pleier å si at det å gå inn i et forhold med noen fra et annet kontinent var rett valg for meg. Jeg har ikke angret en dag. Det er ikke dermed sagt at jeg vil anbefale andre å gjøre det samme. Faktisk vil jeg råde andre til ikke å gjøre det samme, med mindre de virkelig, virkelig, virkelig vil. Vil du virkelig?



Anonymous poster hash: 4bf38...498
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg innser at jeg høres ut som en sosialist med deler av innlegget over. Det er jeg faktisk ikke, etter norkse forhold. I norsk målestokk er jeg et sted mellom Høyre og Venstre. Men i forhold til amerikansk målestokk ville politikken til Venstre og Høyre vært rimelig radikal. Nyttig å tenke over for perspektivets del.

Anonymous poster hash: 4bf38...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymbruker som postet kl 17:17 har veldig rett.

Jeg er som du forstår gift med en amerikaner. Vi har bosatt oss i England, og det er det mange gode grunner til. Det er mye bra med Amerika. Det er mye flotte folk. Fin natur. Pene byer. Levekostnadene er utrolig lave. Men systemet, politikken, samfunnets organisering? Det er ikke noe for oss, hverken for meg eller for amerikaneren min.

Jeg pleier å si at det å gå inn i et forhold med noen fra et annet kontinent var rett valg for meg. Jeg har ikke angret en dag. Det er ikke dermed sagt at jeg vil anbefale andre å gjøre det samme. Faktisk vil jeg råde andre til ikke å gjøre det samme, med mindre de virkelig, virkelig, virkelig vil. Vil du virkelig?

Anonymous poster hash: 4bf38...498

Etter ett år i USA dro jeg også, det er et fint land å besøke, men å bo der er ikke så fantastisk som folk skal ha det til. Å mangle helt basiske rettigheter på jobb og helsevesen merker man fort betyr så utrulig mye. Vi jobber nå med å få mannen min til Norge, men det tar tid.

Anonymous poster hash: a522c...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at for min del er USA et bra land å bo i. Hvis man har penger vel og merke. :P

Som ab #12 sier så er helsesystemet helt ille. En jeg kjente måtte gjennom en operasjon for et eller annet og måtte betale helt hinsides for nesten ingenting. Tilsvarende 100000 kr. En annen jeg kjenner, var riktignok bare over på reise, fikk forsikringen sin (norsk) til å dekke en regning på $2000 for en dags undersøkelse på et sykehus.

Anonymous poster hash: 3503c...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært gift med amerikaner to ganger, og er tilsynelatende på god vei til å bli gift med en tredje. Den ene gangen var det jeg som flyttet til USA, den andre gangen var det amerikaneren som kom hit til Norge. Å gifte seg med en amerikaner for å få personen hit til Norge var en cakewalk i sammenlikning. Å gifte seg og flytte til USA var så besværlig og vanskelig at det hele endte i en gedigen fiasko. Å få en amerikaner hit var omtrent like besværlig som å bestille nytt skattekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gift med amerikaner to ganger, og er tilsynelatende på god vei til å bli gift med en tredje. Den ene gangen var det jeg som flyttet til USA, den andre gangen var det amerikaneren som kom hit til Norge. Å gifte seg med en amerikaner for å få personen hit til Norge var en cakewalk i sammenlikning. Å gifte seg og flytte til USA var så besværlig og vanskelig at det hele endte i en gedigen fiasko. Å få en amerikaner hit var omtrent like besværlig som å bestille nytt skattekort.

Syns det å gifte seg i USA var lett som en fjert. Tar bare litt tid.

Anonymous poster hash: a522c...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...