Gå til innhold

samboer er en kontrollfrik (jeg er gravid)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nok som første ting startet med parterapi/samtaler. Dere bør jobbe litt med kommunikasjon, forskjeller og uenigheter før det kommer et barn til verden. Når man fortsatt er på et nivå der kranglene ender i skriking, og man ber hverandre dra til h***, er ikke forholdet sunt.

Videre ville jeg nok bare tatt en sakelig og nøytral tone, uten å skrike/kjefte. Jeg ville vist til offisielle råd, og at det var det jeg forholdt meg til. Mener han noe annet får han komme med forskningsartikler som bygger opp om det.

Endret av Athene
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får rolig si til mannen at det som ER hevet over enhver tvil er at både gravide og små barn tar skade av opphetede krangler, at du IKKE på noe vis finner deg i at noen forteller deg at du skal dra til helvete, og at det ikke er aktuelt på noe vis å utsette et spedbarn for en far som sliter med å kontrollere sinnet sitt.

Så tar du/dere (alt etter reaksjonen til sambo på beskjeden over) kontakt med fagfolk kjapt som bare fy. Om han er såpass sykelig kontrollerende og sint som beskrevet av ts så er nok det beste å gå for abort og så senere få barn med en mann som vil egne seg som far.



Anonymous poster hash: f4573...c32
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får rolig si til mannen at det som ER hevet over enhver tvil er at både gravide og små barn tar skade av opphetede krangler, at du IKKE på noe vis finner deg i at noen forteller deg at du skal dra til helvete, og at det ikke er aktuelt på noe vis å utsette et spedbarn for en far som sliter med å kontrollere sinnet sitt.

Anonymous poster hash: f4573...c32

Det er hun (TS) som skriker at han skal dra til helvete... Perfekt match...

Anonymous poster hash: 69355...83c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud så slitsomt med mennesker, som tror på alt de leser, fullstendig ukritisk og attpå til skal tre det nedover hodet på andre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrollfrik er nå en ting, men å få barn med en mann som er så korka i hodet han tror mat må vaskes med eddik før mat kanen spises....



Anonymous poster hash: b391c...464
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

fant ut at jeg er gravid i uke6 nå. vil jo at barnet skal ha det bra, så har kuttet på veldig mye. for eksempel pleide jeg å drikke 2-3kopper med kaffe hverdag og 2-3kopper te. dette har jeg kuttet ut. drikker kanskje et par slurker i uka!! har begynt å trene en del også. drikke mye "varmt" vann fra vannkoker istedenfor iskaldt vann rett fra kjøleskapet ,,,osv...

men samboer er så besatt. han vil ikke la meg spise vannmelon, for han har hørt fra en i familien sin at det må man ikke gjøre. han sier han har lest det et sted,men jeg tror ikke på han. han sier at jeg må vaske alle grønnsakene med eddik før det skal varmebehandles. dette har han også "lest" et sted. når jeg sier meg uenig og driter i dette, blir det krangel. jeg er så lei av alle reglene hans. er bare 6uker på vei, kan ikke tenke meg hvilke andre regler han kommer med etter hvert som magen vokser.

vi krangler veldig mye om hva som er "best" for meg. det ender med at jeg hyler "det er min kropp, dra til helv****"... og han roper tilbake at jeg er egoistisk og bare tenker på meg selv og ikke barnet i magen og drittkjerring osv... er såå slitsomt.. hva gjorde dere gravide damer da mannen deres er så kontrollfrik?

Anonymous poster hash: c2591...3e2

Hei! Pust med magen:-) Og gratulerer så mye til deg og kjæresten din!

Det første du skal tenke er at du kan være glad for å ha en kjæreste som er såpass involvert i svangerskapet. Ofte er det motsatt, kvinnen er gravid og tenker masse på det. For mange menn derimot, føles det ikke virkelig før barnet er født. Og noen klarer ikke involvere seg noe særlig før ungen er større. Så det er i det minste positivt. Han er dypt involvert, og føler beskytterinstinkt for barnet allerede nå.

Men å skrike og bære seg om alt mulig han kanskje muligens har hørt en plass, er selvfølgelig ikke riktig måte å gjøre det på. Du skal ha det fint i graviditeten, og 9 måneders skriking og krangling er ikke ideelt for fosteret. Eller dere!

Jeg foreslår derfor at dere setter dere ned og tar en lang prat om dette - når dere ikke er i kranglemodus. Da ville jeg på forhånd ha lest meg opp på forskning om dette, sett på hva statens helsetilsyn anbefaler/ikke-anbefaler etc.

Han må forstå at du vil det beste for babyen, at du har en viss peiling på hva du skal unngå, og hva du bør tilføre (som f.eks folat). Og du bør vise at du er glad for at du har en mann som bryr seg, men at han ikke kan dukke opp med løsrevne fakta fra internett mens han brøler til deg.

Anonymous poster hash: 4c677...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her

Vol 2

nå er det slik at jeg skal kutte ut te også...

dette kom opp i samtalen forleden dag: jeg vil ikke at barnet skal sove med oss, men i egen krybbe. typen sier nei, barnet skal sove med oss. om jeg ikke vil, kan jeg sove et annet sted... :sjokkert: dette har han bare bestemt??

jeg vil ikke at barnet skal sove med oss fordi jeg har sett hvor avhengig barnet blir av det. jeg har 3 nieser som nå 3-5-7år ikke sover i egen seng engang, men med mor og far. for det har de gjort siden de var liten. jeg vil at mine barn f.o.m ca 3år oppover skal kunne sove i egen seng, hvis mulig i eget rom. er dette absurd?



Anonymous poster hash: c2591...3e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får be han om å begrunne alle de idiotiske påstandene sine med forskningsmateriell. Har du ikke vært inne å lest helsedirektoratets hefte ennå? Mener du fikk link av en til den? Det er det du skal forholde deg til. Når det kommer til sammsoving, finner du god informasjon på www.lub.no

Hvorfor legger du egentlig vekt på teoriene hans i dette tilfellet?



Anonymous poster hash: 16144...2da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her Vol 2 nå er det slik at jeg skal kutte ut te også...dette kom opp i samtalen forleden dag: jeg vil ikke at barnet skal sove med oss, men i egen krybbe. typen sier nei, barnet skal sove med oss. om jeg ikke vil, kan jeg sove et annet sted... :sjokkert: dette har han bare bestemt?? jeg vil ikke at barnet skal sove med oss fordi jeg har sett hvor avhengig barnet blir av det. jeg har 3 nieser som nå 3-5-7år ikke sover i egen seng engang, men med mor og far. for det har de gjort siden de var liten. jeg vil at mine barn f.o.m ca 3år oppover skal kunne sove i egen seng, hvis mulig i eget rom. er dette absurd? Anonymous poster hash: c2591...3e2

Te er ikke farlig i begrensede mengder. Alternativt så kan du jo bytte til koffeinfri te. Angående samsoving vs ikke, så anbefaler jeg at dere heller tar det litt som det kommer. Mine barn har samsovet med oss når de var små (opp til ca 8 mnd) og jeg ammet om natten. Det var bare slik det ble. Siden har de ikke sovet med oss. Eldste er nå tre og sover godt og lenge i egen seng på eget rom. Det har hun gjort siden hun var ett år. Så samsoving behøver ikke bety samsoving for alltid!

Men det viktigste her er at dere begge må lære dere å slappe litt av og ikke minst øve på og snakke om hvordan dere kommuniserer. Det høres ut som om dere er på vei mot katastrofe når barnet kommer...for om du tror det er mye å diskutere nå, så blir det bare enda mer etter fødselen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Vol 2

nå er det slik at jeg skal kutte ut te også...

dette kom opp i samtalen forleden dag: jeg vil ikke at barnet skal sove med oss, men i egen krybbe. typen sier nei, barnet skal sove med oss. om jeg ikke vil, kan jeg sove et annet sted... :sjokkert: dette har han bare bestemt??

jeg vil ikke at barnet skal sove med oss fordi jeg har sett hvor avhengig barnet blir av det. jeg har 3 nieser som nå 3-5-7år ikke sover i egen seng engang, men med mor og far. for det har de gjort siden de var liten. jeg vil at mine barn f.o.m ca 3år oppover skal kunne sove i egen seng, hvis mulig i eget rom. er dette absurd?

Anonymous poster hash: c2591...3e2

Deres krangler og samtaler er absurde ja, jeg ville tatt ham med til helsestasjonen hvor dere kan snakke om disse oppfatningene.

Samsoving kan være fornuftig ifht amming, og ingen av dere kan kontrollere hvordan og hvor babyen sover om dens behov er noe annet.

Her ville spedbarnet ikke sove alene de første 3 ukene - så aksepterte han å sovne i et babynest med sin seng helt inntil vår. Jeg hadde og planlagt å droppe samsoving pga litt "liten" seng og at jeg som deg ville forsøke å venne han til å føle seg trygg i egen seng, men i starten var ikke det tilfelle - og jeg gjorde ikke noen sak ut av det.

Dere må begge lære dere å snakke sammen, ellers blir det er rent helvete når barnet kommer.

Anonymous poster hash: 34a9c...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Koffeinfri te kan du drikke så mye du vil av.

Sovingen ville jeg tatt når den tid kommer, man vet aldri hvordan barn man får. Å krangle om det nå er jo bare tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på å legge meg på ungen under samsoving. Hva med å gå for en bedside crib?

Ellers er det helt absurd at dere krangler så mye NÅ. Selv hadde jeg vurdert en alenemortilværelse hvis samspillet er SÅ dårlig!

http://www.barnashus.no/bedside-crib-vugge-benk-hvit.html

Anonymous poster hash: b0956...693

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Dere må først og fremst finne mer konstruktive måter å diskutere på. Herlighet, det er veldig lite omsorg i denne måten å kommunisere på - og det gjelder dere begge. Det er ikke sunt for en gravid å hele tiden bli stresset av krangel. Har dere ikke diskutert noe angående barneoppdragelse og omsorg før dere valgte å bli gravide? Det virker som dere har veldig ulikt syn på ting, så her må dere ta grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan stikke innom fastlegekontoret og få en brosjyre med kostholdsråd for gravide, trenger ikke time for det. Du bør også si at hans rolle nå i svangerskapet er å være sterk og stødig mann som støtter deg, du trenger mer beskyttelse og omtanke enn til vanlig. Han gjør nå motsatt, er din krakilske angriper, og det gjør alt vanskelig.

Jeg leste selv litt på eksterne kilder, men må jo bedrive litt kildekritikk. Jeg fant at jeg burde ligge unna ibux og papaya, som kan fremkalle abort. Siste er litt kuriøst, leste at piker i uløkka i sydlige strøk, spiste øapaya for å avhjelpe problemet, det hadde en slik virkning, om enn svak. Lite offer for meg, så jeg tok det med meg uten videre kildekritikk. Vet altså ikke om det er hold i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har dere vært sammen? For meg så høres det ut som dere ikke helt har lært å kommunisere godt med hverandre ennå, så det er det første jeg ville tatt tak i. Ikke alle mulige detaljer om hva dere skal gjøre om åtte - ni måneder. Ta kontakt med familievernkontoret der dere bor og hør hvilke tilbud de har som kan passe for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...