Gå til innhold

Har du stoppet ved noen med nødblink i veikanten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva var problemet da?

Jeg spørr for jeg kjørte hjem fra jobb istad og noen stod i veikanten med nødblink på midt i "skogen". Heldigvis var det en bil bak meg som stoppet ved den bilen.

Blir så nervøs av sånt, spesielt om natten. Er så mange rare folk..



Anonymous poster hash: 7de6b...e5d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen stod midt i en rundkjøring ca halv tolv på kvelden og så ganske fortvilet ut, stoppet og lurte på om han ville ha hjelp, men han hadde allerede ringt Viking. I etterkant, så jævlig høflig som jeg er angrer jeg på at jeg ikke kjørte innom bensinstasjonen og kjøpte en kaffe til han (-5 og snøvær)



Anonymous poster hash: 35b29...9ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, midt på natta. Stod like ved innkjøringa til bensinstasjon. Han hadde kjørt på en elg. Det var noen på tur for å hjelpe han, og han var ikke aleine så vi reiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Ja, men i de fleste tilfeller har de allerede skaffet hjelp selv.
Sett bort ifra den gangen bilen forran oss kjørte rett i fjellveggen da. Da stoppet vi selvfølgelig og ringte hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en person som stod i veikanten en gang, men fikk faen ikke hjelp før jeg stoppet en bil selv.. Synes det er vanlig folkeskikk å stoppe og se om det går bra med vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stopper helst ikke. Er nervøs av meg i slike sammenhenger, er så mange rare folk. Og jeg får ikke gjort noe heller, klarer ikke å skfite dekk eller få opp pansteret på egen bil en gang. Men om det er få biler som kjører forbi, eller personen forsøker å vinke meg inn, stopper jeg. Låser bilen og tar ned vinduet på passasjersiden. Hører hva problemet er, og om jeg kan ringe noen eller bidra, men at jeg ikke kan noe om bil overhodet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, når det snødde noe helt forjævlig forrige år. En fyr hadde kjørt av rett i snøfonna ved motorveien klokka 4 på natta.. Jeg hadde heldigvis slepetau og en godhjerta gammal Mercedes som tilslutt fikk trekt ham ut fra snøen. Note, jeg hadde piggfrie dekk og han fyren her hadde pigger og hele pakka..

Det verste var at dette var en mann på rundt 50 med en svær dyr SUV :fnise: Tror ikke han hadde regna med at det kom ei jente på 20 med slepetau.. Han hadde jo selvfølgelig ikke strøm på mobilen heller, så han måtte nok gått noen kilometer til bensinstasjon eller noe slikt om jeg ikke kom dit.

Har stoppet en gang når jeg kom til ei som hadde kjørt rett i autovernet i en rundkjøring også, kom heldigvis flere etterhvert. Ringte jo ambulanse og sånt såklart :)

Litt skummelt å være førstemann til sånne situasjoner igrunn!

Aldri vært borti noen andre tilfeller, jeg stopper sjeldent hvis noen står med nødblinken på motorveien f eks om det er på dagtid og mange andre ute :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stopper helst ikke. Er nervøs av meg i slike sammenhenger, er så mange rare folk. Og jeg får ikke gjort noe heller, klarer ikke å skfite dekk eller få opp pansteret på egen bil en gang. Men om det er få biler som kjører forbi, eller personen forsøker å vinke meg inn, stopper jeg. Låser bilen og tar ned vinduet på passasjersiden. Hører hva problemet er, og om jeg kan ringe noen eller bidra, men at jeg ikke kan noe om bil overhodet.

Du vet det sikkert, men du er pliktet til å stoppe å sjekke om de trenger hjelp. Si f.eks at personen som kjører ble dårlig og stoppet bilen for så å besvime pga. hjerteinfarkt. Han kan ikke akkurat komme ut å spør om hjelp.

Jeg forstår at du, og mange andre er redde for å stoppe, men folk flest er ok. Og hvis dere er så redd for at noen skal ta dere bør dere ikke gå ut, det er der det skjer. Samtidig er det ganske egoistisk å være villig til å la noen ligge hjelpeløs fordi han/hun kanskje er ute etter å skade dere. Det gjelder alle de som kun stopper hvis de ser at det er kjempealvorlig, ikke bare deg.

Anonymous poster hash: 533f3...81e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv sittet i bilen som liten unge når faren min måtte svinge til siden med nødblink. Han klarte såvidt å ringe til ambulansen selv da jeg var litt for liten til å gjøre det.

Så alle bør ihvertfall slakke ned å se om ting står ok til. Vær så snill. Man behøver ikke å leke rambo og hoppe klar til unsetning med ulåste dører, se an situasjonen.



Anonymous poster hash: a61e3...c71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare opplevd å komme over noen med nødblink en gang i Norge. Og da var det en far som satt i halvsvima i en grøftkant og inni bilen som var halveis inni et tre var det en liten jentunge med et knust ansikt, hun var død. Jeg var glad jeg stoppet, for han var såpass i sjokk at han ikke kapabel til å ringe noen som helst.

I USA stopper jeg derimot ikke, jeg ringer til 911 og forteller at noen står med nødlys der og der. Alt for utbredt der at folk raner og dreper folk som stopper.



Anonymous poster hash: ef35f...8bd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet det sikkert, men du er pliktet til å stoppe å sjekke om de trenger hjelp. Si f.eks at personen som kjører ble dårlig og stoppet bilen for så å besvime pga. hjerteinfarkt. Han kan ikke akkurat komme ut å spør om hjelp.

Jeg forstår at du, og mange andre er redde for å stoppe, men folk flest er ok. Og hvis dere er så redd for at noen skal ta dere bør dere ikke gå ut, det er der det skjer. Samtidig er det ganske egoistisk å være villig til å la noen ligge hjelpeløs fordi han/hun kanskje er ute etter å skade dere. Det gjelder alle de som kun stopper hvis de ser at det er kjempealvorlig, ikke bare deg.

Anonymous poster hash: 533f3...81e

Fullt klar over det. Det er derfor jeg skriver "helst ikke". Dersom det er en tydelig ulykke stopper jeg selvfølgelig. Men nå var scenario "stoppet med nødblink på", og i slike tilfeller gjør jeg som beskrevet over - en forsiktig tilnærming der jeg sitter i låst bil mens jeg ser an situasjonen. Ingen vits i å angripe meg for å være ærlig her, føler jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser an bilen, som regel sitter sjåføren i førersetet og trykker på en telefon og ser veldig ventende ut, da stopper jeg ikke. Kjører mest i byen, og trafikken ville gått helt i stå om alle de tusen bilene som passerer skulle ha stoppet.

Anonymous poster hash: e8f48...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg vært litt bedre på det tekniske i en bil så hadde jeg stoppet. Men nei, jeg har aldri stoppet pga jeg føler det hadde blitt flau om jeg ikke kunne hjelpe med noe som helst. Men det er vel kanskje tanken som teller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var problemet da?

Jeg spørr for jeg kjørte hjem fra jobb istad og noen stod i veikanten med nødblink på midt i "skogen". Heldigvis var det en bil bak meg som stoppet ved den bilen.

Blir så nervøs av sånt, spesielt om natten. Er så mange rare folk..

Anonymous poster hash: 7de6b...e5d

Man er jo gal dersom man stopper for folk som ber om hjelp. Vanligvis vil de rane eller voldta.

Anonymous poster hash: e87ca...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en ulykke så hadde jeg stoppet. Men om en bil sto i grøfta eller på siden av veien med nødblink og jeg så at den/de i bilen er i ok form (typen ringer, sitter og venter, står ved siden av bilen ol) så stopper jeg ikke.

Det er så mye gale folk og det er ikke få som har blitt ranet på den måten.



Anonymous poster hash: c984a...616
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser an bilen, som regel sitter sjåføren i førersetet og trykker på en telefon og ser veldig ventende ut, da stopper jeg ikke. Kjører mest i byen, og trafikken ville gått helt i stå om alle de tusen bilene som passerer skulle ha stoppet.

Anonymous poster hash: e8f48...c7f

Det hjelper at kun en stopper da! Hvis ikke du ser det står noen andre der så er du pliktig til å stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er jo gal dersom man stopper for folk som ber om hjelp. Vanligvis vil de rane eller voldta.

Anonymous poster hash: e87ca...7a2

Nei, det vil de selvsagt ikke. Det hender jo en sjelden gang at folk gjør slikt, men man skal være bra paranoid og ignorere all statistikk og rasjonalitet for å mene at de som ber om hjelp langs veien "vanligvis vil rane eller voldta".

Anonymous poster hash: d9773...d40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har stoppet to ganger. Ene gangen var de tomme for bensin (midt på motorveien!), de hadde ringt etter hjelp og det var ingenting annet å gjøre enn å kjøre videre. En annen gang var det en dame som følte seg dårlig. Jeg mistenker angstanfall, men vet ikke. Ga drikke, ble hos henne til hun fikk hjelp (en person hun kjente kom).

Håper jeg aldri kommer først til en ulykke.

Kjører jeg alene midt på natta og det står en bil med nødblink ved veien hadde jeg bare stanset om det var i tettbygd strøk. Men jeg hadde ringt politiet.



Anonymous poster hash: 17ae0...bc1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper at kun en stopper da! Hvis ikke du ser det står noen andre der så er du pliktig til å stoppe.

Nei, det fungerer ikke i tett bytrafikk. Har sjåføren på noen måte fokus utover og ser ut som han trenger hjelp (eller ser skadd/desorientert ut) så stopper jeg. Sitter han bare og glor på mobilen sin, så har han sannsynligvis tilkalt hjelp. Det blir bare kaos om én bil i minuttet skal stoppe i tett bytrafikk for å spørre om de trenger hjelp. Er det midt på natta eller ute i mer grisgrendte strøk, så stopper jeg naturligvis.

Anonymous poster hash: e8f48...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...