Gå til innhold

Klarer jeg som voksen å lære meg å stå slalåm?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 36 år og har aldri vært så glad i å stå på ski (langrenn) rett og slett for at jeg ikke er noe flink og er usikker og ustødig...

Nå har datteren vår tatt noen slalåmtimer med lærer og synes det er kjempegøy å stå slalåm, noe mannen min også synes.

Jeg synes det ser utrolig gøy ut, men føler at "toget har gått" for at jeg skal kunne lære meg dette.

(kan ikke lære gammel hund å sitte osv.....)

Som sagt er jeg skikkelig dårlig på langrennsski fra før og superpysete for å falle og skade meg.

Noen som har vært litt som meg og som likevel har klart å lære seg dette?



Anonymous poster hash: 7d6f7...2c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde tenkt å hoppe inn og foreslå noe, men når jeg leser resten av tråden din ser jeg problemet ditt. Og selv om jeg ikke har vært i dine sko tillater jeg å kmme med noen tips.

Jeg har selv stått på alpint siden jeg var liten, er ikke noen svindal, men har det litt i kroppen, som å sykle.

Mitt forslag er at du må presse deg og ikke være redd for å falle, det er slik man lærer. Man gjør noe man ikke kan, faller 2 av 3 ganger, men etterhvert som man prøver igjen og igjen får man taket på det. Men nå skriver jo du akkurat dette, dette med å ha selvtilliten og motet til å tørre, men at det er risikoen for å falle og slå seg litt som er problemet.

Jeg merker selv at etterhvert som alderen min er gått fra noen-og-tyve til noen-og-tredve er jeg selv mer pysete når det kommer til slike ting, så jeg har forståelse for at det ikke alltid er så lett.

De eneste tipsene jeg kan gi er at:

  • Snøen er ikke så hard om du ikke kjører for fort. Jeg har falt mye på ski, men kan telle på en hånd de gangene jeg har slått meg slik at jeg husker det (og jeg har aldri slått meg så hardt at jeg ikke husker det)
  • Mister du kontrollen er det som oftest bare å sette seg ned..
  • Det finnes alltid noen som er dårligere enn deg. Halve "smerten" for min del med å tryne er "hvem så dette?". Men slik tankegang kommer man ingen vei med, det finnes alltid en danske et sted som sliter med akkurat det samme som deg, så legg stoltheten til side.
  • Ikke gi opp før du har falt. Selv om du tror du ikke greier svingen så må du prøve, ikke bare sett deg ned.
  • Tren. Mengdetrening må til for å få feelingen og balansen. Dette kommer naturligere for noen enn for andre. Du sier du er dårlig på langrenn, jeg ser sikker på at dette også ville forbedret seg dersom du gikk oftere/mer, med det resltatet at også dette ville bli kjekkere.

Kunne ellers et introkurs på et skisenter være aktuelt? De har jo skiskole for voksne og. Det er jo bare noen få grunnferdigheter som må på plass, så kan man øve mye på egenhånd.

Endret av ekkoet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa lærte seg å stå slalåm i en alder av 45 år, etter to ryggoperasjoner og med droppfot, så jeg kan ikke skjønne at det skal være det største problemet. :)



Anonymous poster hash: 433d0...ba9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket om at man ikke kan lære gamle hunder å sitte, er bare bull og tull. Så når man kan lære gamle hunder å sitte, så kan man lære snart voksne damer å stå på slalom også ;)



Anonymous poster hash: e2504...b99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta skiskoletimer. Det hjelper. Og du må øve. Ikke bare finne roen med at det ikke var for deg fordi du ikke lykkes med første forsøk.

De fleste store skisenter har skiskoler for alle nivåer. Fra amatør til ekspert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stod første gang på slalom i voksen alder. Det gikk fint, det. Har gått mye på langrenn, da, selv om det blir veldig annerledes. Skummelt de første bakkene, men opplevde jo at jeg hadde en helt annen kontroll på bråbremsing enn med langrenn, så det gikk fint. :) Har ikke tatt timer, da, så er vel ikke direkte flink, men kommer meg greit ned bakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Har heller aldri likt slalom. Snowboard derimot er supermorro :) Kanskje det kan funke for deg også. Har prøvd å like slalom, men uansett hvor mange ganger jeg prøvde det så fikk jeg meg ikke til å nyte det. Snowboard derimot ble jeg hektet på med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anastasia

Jeg hadde ikke stått mye på slalåm da jeg ble bitt av basillen for noen år siden. Jeg har slitt med høydeskrekk og er redd når det går fort, men du må bare øve, øve, øve! For meg hjalp det å stå mye, spesielt på dager det ikke er så mye folk. Hvis du har mulighet til å dra på en ukedag f.eks, så vil du kanskje være mer avslappet. Er viktig med en god teknikk og blir det for skummelt så legg deg ned. Er mange som grisekjører i bakkene og det er ikke noe poeng.

Slalåm er gøy, og neste år reiser jeg til Chamonix på min første alpin-ferie. Det hadde jeg aldri trodd for noen år siden :)

Lykke til ts, jeg er sikker på at du klarer deg helt fint! Ta noen timer på en skiskole, begynn i barnebakken og tren masse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange bra tilbakemeldinger :-)

Kan nok kanskje være lurt med noen private timer (enda jeg synes det blir så flaut for at jeg er i den alderen jeg er...)

Nei, får slutte å tenke sånn.

Gode tips og innspill fra dere hjelper jo kjenner jeg :-)

Takk igjen.



Anonymous poster hash: 7d6f7...2c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange bra tilbakemeldinger :-)

Kan nok kanskje være lurt med noen private timer (enda jeg synes det blir så flaut for at jeg er i den alderen jeg er...)

Nei, får slutte å tenke sånn.

Gode tips og innspill fra dere hjelper jo kjenner jeg :-)

Takk igjen.

Anonymous poster hash: 7d6f7...2c8

Jeg gikk på skiskole i fjor. Alle var eldre enn meg. Og vi er ca på samme alder.

Alle har godt av litt skiskole i blant. Uansett nivå omtrent. Dessverre er det ikke alle steder i Norge de tilbyr nivå 5/6-undervisning, men det er jo ikke det du trenger - enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Annonse

Ja, seff! Ikke med slålamski, kanskje, men med carvingski. Mye lettere å svinge og bremse med. Jeg begynte selv som 39-åring. Blir nok aldri proff, men har det veldig gøy i bakken. 

Anonymkode: e02d7...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Issey skrev (På 13.3.2022 den 2.01):

Hvordan går det? 😀

Solid bump! 😘

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Slalåm er mye lettere enn langrenn fordi du har ski med skarpe kanter som nesten svinger av seg selv. Du har stive støvler og bindinger. I langrenn så er nedoverbakkene skumle fordi man mister kontroll. I slalåm er utstyret så stivt og skarpt at du har full kontroll og kan stoppe enkelt.

Anonym bruker nevnte carvingski i innlegg nr 14, jeg er enig. Skiene bør ha god innsving og ikke være for lange. Det gir naturlig kort svingradius og mye mindre krefter må brukes for å stå imot tyngdekraften. Lange og rettkantede ski måtte jeg bruke en del krefter for å få svingt, og det kjentes i ankelmuskulaturen.

Endret av I Grosny
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...