Gå til innhold

Skravletråd november og desember 2014

Gjest Squill

Anbefalte innlegg

Mus-Katt, Hvorfor skal dere på posisjonsul i uke 36? .. hvis jordmor/lege kan kjenne hvordan bebis ligger før den tid? Så mye UL'er du skal på :laugh:

Nederlendere liker visst å ha en god del sjekker. Ved posisjonsUL sjekker de også hvor mye fostervann man har å rutte med ++ , og gynekologen ville ha to vekst-ul så jeg tar imot med åpne armer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som har kommet litt lenger enn meg (uke 25), og kanskje har tatt 3D-UL. Hvordan ligger deres foster? Da jeg var på OUL i uke 18-19 lå knøttet med hodet nedover, men det er kanskje vanlig at de ligger slik da, og i løpet av disse ukene har snudd seg?

Klarer liksom ikke å få oversikt over alle bevegelsene der. Har hele tiden kjent mest og hardest bevegelser nederst i magen (langt nede!) på den ene siden, og har trodd at det er føttene.. De siste to ukene har jeg hatt masse bevegelser midt på magen, og helt øverst i magen opptil ribbenene diagonalt for der jeg har kjent mest hele tiden.. Skjønner svært lite, for da må han jo ligge helt utstrakt?? Blir ikke klok! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg svare Nepenthys selv om jeg også bare er 25+4? :)

Var på UL på tirsdag, da lå han med hode ned og det har han gjort lenge, for meg kjennes det som han rasker rundt med hendene sine nede i lysken og rundt der, mens jeg kjenner føtter oppe ved høyre ribbein/høyre side.

Jeg har tenkt som det også, da må han jo ligge helt utstrakt, siden jeg kjenner spark oppe til høyre samtidig som jeg kjenner krafsing nede i lysken.

Midt på magen kan være han ligger sidelengs/breech hos deg, evt at du får knær og albuer midt på magen.

Er artig når de blir så store som dette at vi lurer på hvordan de ligger = )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har vi tatt oss av endel innkjøp til lillegull ☺ Madrass, dyne, sengesett, sengekant, helseteppe, noen smokker osv. Har også nylig kjøpt vognpose og bilstolpose 👍 Så nå blir det å sette opp sengen iløpet av uka, også kjøpe inn stellemadrass og sengehimmel, så er det meste i boks 🎈 For en fantastisk følelse det er å kjøpe inn utstyr til den lille i magen 😍💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg barnevakt for mitt 14mnd gamle søskenbarn. Hun skal bli storesøster i løpet av dagen forhåpentligvis :D Venter spent på oppdateringer fra sykehuset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg barnevakt for mitt 14mnd gamle søskenbarn. Hun skal bli storesøster i løpet av dagen forhåpentligvis :D Venter spent på oppdateringer fra sykehuset :)

Åå, så spennende :D og koselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yeey, da har jeg også fått meg babydagbok! Men dere som er noen kløppere på sånt, hvordan får jeg linken i signaturen min her til å bli navnet på dagboken? Kanskje tåpelig forklar, men håper noen skjønner hva jeg mener. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeey, da har jeg også fått meg babydagbok! Men dere som er noen kløppere på sånt, hvordan får jeg linken i signaturen min her til å bli navnet på dagboken? Kanskje tåpelig forklar, men håper noen skjønner hva jeg mener. :fnise:

Bare skriv hva du vil den skal hete - typ "DAGBOK" marker ordet og trykk på det ikonet som er link (med grønn runding) - Ligger to til venstre for bildeikonet. Lim inn URL-en til dagboka di der og da blir "DAGBOK" direktelinken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvisene har kommet tilbake :(

Hadde mye kviser i første trimester, men ble mye bedre i 2. nå som jeg akkurat har gått inn i 3. trimester har de kommet tilbake :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er d med brukte madrasser? Vi har kjøpt en brukt seng med madrass. Madrassen er fra Barnas hus. En myk side og en hard side. Blitt brukt til to barn. Alltid brukt tisselaken. Er det noe spesielt vi bør være oppmerksom på før vi vurderer å bruke madrassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har lest noe om at at man helst bør bruke madrasser brukt "innad familien" og ikke altfor mye brukt.

Man må nesten velge selv hvor langt man skal trekke det, og hva du er komfortabel med.

Hvis jeg kan anbefale noe for sikkerhet, gulping og slik at barnet får luft uansett hvis det havner på magen med nesa ned og evt med søl, så hadde jeg kjøpt meg Aerosleep overmadrass og laken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at madrasser ikke bør brukes til mer enn to barn, men husker ikke helt nøyaktig.. Skal prøve å finne linken til siden jeg leste det på, så poster jeg den her hvis jeg finner den :)

Det viktigste er vel at madrassen ikke er for myk, og ikke for hard. Barnet skal kunne puste selv om det legger ansiktet ned mot madrassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kommer nok til å bruke opp igjen madrassen etter storebror. Den kjøpte jeg ny da, er ren og fin og kun brukt av han drøyt 2 år... Husker også at jeg leste om det med brukte madrasser. Sto noe på krybbedødforeningen; (kopiert fra hjemmesiden til landsforening uventet barnedød)

Madrass til spedbarnet

Barnets madrass er en viktig del av barnets sovemiljø. Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen.

Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser er todelt: Rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vanntett, vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du kjøpe ny madrass.

En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er tre-doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie.

Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt. Det viktigste er at madrassen er ren og fast, og at man forholder seg til de andre kjente forbyggende tiltakene for å bidra til redusert risiko for krybbedød. Det er når flere risikofaktorer får virke sammen at risikoen blir farefull.

Endret av sommerfuglen1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg akkurat 26 uker på vei! :danse: Føler jeg henger litt etter resten av dere her inne! :fnise: Gleeeeder meg til å komme over 30.

Men tiden går fort i alle fall, ikke SÅ mange uker igjen til permisjonstiden begynner, kjenner at jeg gleder meg til det. Og i går fikk vi kjøpt oss bilstol, jippi!

Ekspeditøren i babybutikken anbefalte oss å bestille vogn nå i løpet av september, så da skal jeg dra med meg mor og far ned der og få det gjort om ikke så lenge. Da blir liksom hele greie så kjempevirkelig! :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var ikke for å skremme noen jeg postet det altså, husker bare at jeg leste dette og derav valgte å kjøpe ny. Den brukte har vi hatt hos mamma - så har brukt den og men ikke som hovedmadrass.. Jeg kjøper ikke ny nå, den vi har er like fin :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke for å skremme noen jeg postet det altså, husker bare at jeg leste dette og derav valgte å kjøpe ny. Den brukte har vi hatt hos mamma - så har brukt den og men ikke som hovedmadrass.. Jeg kjøper ikke ny nå, den vi har er like fin :nigo:

syns svaret var bra :-) den er jo brukt av to barn i en annen familie. Så det er flere faktorer som spiller inn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fakta! =) har lest lignende, derfor ville jeg ikke bruke "den flotte gamle familievugga med spesiallagd madrass som hele familien har sovet i i flere generasjoner..." hehe.

Nei, jeg kjøper heller sånt nytt, og så bruker vi det på de barna vi får

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...