Gå til innhold

Når utlendinger snakker norsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop

Ja, det viser seg (gjennomførte studier) at det som irriterer nordmenn flest når de hører på utlendinger som snakker norsk er manglende kunnskaper om tonemer. En god nummer to er dårlig flyt i talen og nummer tre går til feil uttale av lyder.

Kjære nordmenn, vi lærer ikke noe om tonemer på norskkursene vi går på. Vi lærer ord, vi lærer grammatikk. Vi jobber en del med uttale, men for det meste å uttale lydene så riktig som mulig slik at vi kan gjøre oss forstått når vi snakker.

Vær tålmodige med oss og gjerne rett feilene våre for det er slik vi lærer best. Ikke vær sjenerte å peke på hva vi sa feil for da sier vi det feil også neste gang.

Takk skal dere ha :)

Anonymous poster hash: d83e5...0b0

det er i grunn litt synd dere lærer så mye gramatikk først. Først burde dere lære orda, så uttale og så kan grammatikken komme senere. jeg husker da jeg hadde tysk på skolen. Det var alt for mye fokus på grammatikken at man lærte ikke en dritt. Kan såvidt et ord tysk og jeg hadde dette språke i fire år på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Fortsetter under...

Hei hei

Jeg er fra Kroatia og har en stor interesse i norsk. Norske tonemer synes ikke som et problem, men for meg en nesten håpløs emne.

Jeg prøvde å finne literattur om det, samle noen regler eller å finne kurs, selv om jeg antar at ett kurs kan neppe takle med denne helt.
Er det noen håp ? :) Jeg trenger en anbefalling.

Kroatisk er ikke emnen, men jeg må si at vi er også en av sjeldene språkene som bruker tonemer i vårt språket. De består av kombinasjon av mndre fire forskjellige tonemer. Det er (mange) generelle regler om det, men selvfølgelig ingen tenker om disse, vi bare snakker ordet som vi har hørt tusenvis ganger. 
Jeg synes det er den samme i Norge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13. februar 2014 at 20.02, AnonymBruker skrev:

 

 

Det eddedudedeg. :hoho:

 


Anonymous poster hash: f6ce5...225

 

Hva i huleste er det der?!😂

Anonymkode: 00c60...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 16.2.2014 den 17.51, Gjest BettyBoop skrev:

det er i grunn litt synd dere lærer så mye gramatikk først. Først burde dere lære orda, så uttale og så kan grammatikken komme senere. jeg husker da jeg hadde tysk på skolen. Det var alt for mye fokus på grammatikken at man lærte ikke en dritt. Kan såvidt et ord tysk og jeg hadde dette språke i fire år på skolen.

Jeg er så glad at du sa det, du var den første personen jeg hørte at det burde være sånn. Jeg har vært i så mange norskkurs, og i noen av dem fokuserer de så mye i grammatikk, at jeg husker ingenting etter 2 timer. Men Norsk er et pent språk, tar tid, men blir morsommere og motivasjonen er langt høyere nå, etter at jeg har lærte de grunnlegende. Det første år jeg trodde at de ville være umulige å lærer Norsk. Og at alle Norskmenn foretrekker å snakker engelsk med oss, hjelper ikke så mye. En beskjed til regjeringen er, at Norskkurs er jævla dyrt for oss som kommer fra Europa, og det er ikke nok med 2 eller 3 kurser... vi må forberedre oss helle tiden og utvikle språket, og det koster veldig veldig mye penger! Integrasjon med norskmenn føles jeg som vanskelig også, en del for min skyld, må innrømme,  fordi jeg bare kommer hjem etter jobb til hunden min. 

 

Anonymkode: 73694...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg ikke over utlendinger som snakker norsk. Jeg høres sikkert litt rar ut når jeg snakker et annet språk jeg også.

Tonemer er umulig å lære seg for de som ikke har vokst opp med det. Det er i hvert fall godt gjort om noen klarer det :). Så det er fullt forståelig at mange ikke klarer det. 

Anonymkode: 5dac0...7c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...