Gå til innhold

Paganister i Norge


nattsvermer

Anbefalte innlegg

Nordisk Paganistforbund er jo ikke mer, så hvor skal en stakkars søkende skap-paganist henvende seg nå for svar og online samvær?

Så vidt jeg kan se, er de gamle forumene borte sammen med alle hjemmesidene. Ikke bare NPFs, men stort sett alt. Det krydde jo av nettsider for noen år siden!

Er storhetstiden til nypaganismen i Norge over, eller har alle bare gjemt seg godt?

Bifrost eksisterer vel fortsatt, men det er ikke akkurat det jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med paganisme? Åsatro, wicca...?



Anonymous poster hash: 1d79b...dde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bifrost dekker vel åsatro, så tenker mer for de som heller mot wiccainspirerte retninger og naturspiritualitet.

Endret av nattsvermer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.wicca.no/

Anonymous poster hash: 9d446...6ba

Jeg vet om den :) Men den siden gir egentlig bare bittelitt grunnleggende informasjon, ikke noe sosialt.

Men jeg savner et forum, rett og slett. Kanskje det finnes noen gode i Sverige eller Danmark? Noen som vet?

Endret av nattsvermer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om den :) Men den siden gir egentlig bare bittelitt grunnleggende informasjon, ikke noe sosialt.

Men jeg savner et forum, rett og slett. Kanskje det finnes noen gode i Sverige eller Danmark? Noen som vet?

Det finnes mange engelske, hvis du ikke har noe i mot det.

http://blackcatwiccaforum.co.uk/content.php?s=22c841e45eaf138646a0bca241fbf8cc

Anonymous poster hash: 9d446...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan si med èn gang, at jeg har studert både Wicca og Pagan ganske nært ved og oppsøke utøvende individer og en god del lesning. Det som forundrer meg, er hvor diskriminert disse minoritetene blir i samfunnet. Et utdrag fra en storbyavis tydeliggjør dette:

"Den norske paganismen eksisterer, i høyst levende, ikke-satanistisk form. At mange ikke har fått det med seg tyder på at noe er sviktende ved undervisningssystemet generelt eller KRL-faget spesielt - eller muligens den etter hvert mye omtalte verdiformidlingen i skolen, som ikke oppfordrer til åpenhet for andre måter å være religiøs på enn det som er gjengs. Først og fremst tyder det likevel på at noe svikter i etterutdannelsen i det offentlige. For mennesker som har med andre mennesker å gjøre på en slik måte som politi og barnevern har det, burde det være pålagt med kulturell oppdatering. Samfunnet er i stadig endring, og dette er noe slike instanser burde være forpliktet til å følge med i."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si med èn gang, at jeg har studert både Wicca og Pagan ganske nært ved og oppsøke utøvende individer og en god del lesning. Det som forundrer meg, er hvor diskriminert disse minoritetene blir i samfunnet. Et utdrag fra en storbyavis tydeliggjør dette:

"Den norske paganismen eksisterer, i høyst levende, ikke-satanistisk form. At mange ikke har fått det med seg tyder på at noe er sviktende ved undervisningssystemet generelt eller KRL-faget spesielt - eller muligens den etter hvert mye omtalte verdiformidlingen i skolen, som ikke oppfordrer til åpenhet for andre måter å være religiøs på enn det som er gjengs. Først og fremst tyder det likevel på at noe svikter i etterutdannelsen i det offentlige. For mennesker som har med andre mennesker å gjøre på en slik måte som politi og barnevern har det, burde det være pålagt med kulturell oppdatering. Samfunnet er i stadig endring, og dette er noe slike instanser burde være forpliktet til å følge med i."

Enig. Jeg fikk barnevernet på nakken fordi jeg slo en spøk om at barnet skulle få hete Lucifer (til en venninne med tilsvarende humor, og så overhørte nabokjerringa det) og jeg hadde et pentagram rundt halsen. :vetikke: Herlighet, jeg er hedensk, om jeg ofrer noe blir det et glass øl, ikke en unge...

Anonymous poster hash: 1d79b...dde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Gaiaforum.com kanskje?

Dessverre så er aktiviteten der ganske laber i forhold til hvordan det var før, men om flere blir aktive igjen, så er det et fint forum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaiaforum.com kanskje?

Dessverre så er aktiviteten der ganske laber i forhold til hvordan det var før, men om flere blir aktive igjen, så er det et fint forum :)

Takk! Ser det er noen innlegg fra i år, så det ser ut som om det i det minste er litt aktivitet der :)

Angående diskriminering: Så er jeg helt enig i artikkelen du siterer. Det finnes null kunnskap blant "vanlige" folk. Jeg har faktisk aldri møtt noen andre som engang har hørt om wicca, og jeg har flere venninner som er interessert i det alternative.

Kanskje det er derfor nettet virker litt dødt for meg for tida? Folk gjemmer seg litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Har ikke opplevd at folk "gjemmer" seg. Det er vel mer at det er et litt mer "lukket" miljø på den måten at man ikke prater med hvem som helst om dette.

Gaiaforum var et utrolig flott sted for typ 10 år siden. Vi møttes ofte og ble kjempegode venner, dro på hytteturer og møttes på alternativmesser. Vi var vel 25 folk på hyttetur en helg :)

Men jeg har heller ikke vært så mye på forumet de siste 10 årene, men prøver å bli litt mer aktiv igjen nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var det jeg mente med å "gjemme seg". Man vil ikke snakke med hvem som helst pga fordommer og manglende kunnskap.

Men takk for forumtips! Jeg har laget en profil, så da får vi se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gjemmer meg dessverre bak anonymknappen akkurat nå, og beklager det. Men har mange kjente her som absolutt ikke respekterer min tro, og det har tidligere ført til store problemer både for meg og ungene :(

Jeg vet ikke helt hva jeg er... har ikke funnet min like her i Norge til nå. Og det er trist, og ikke minst ensomt. Har alltid hatt en tro på noe annet enn de rundt meg, en tro jeg har fått videre fra mine besteforeldre og oldeforeldre - men som har hoppet over en generasjon.

Bryllupet vårt var en håndfestelse, og alle reagerte. Men vi giftet oss slik vi ønsket, og ikke for at andre skulle ha en fin dag.

Håper at jeg en dag kan leve i åpenhet med all min tro uten at det skaper problemer for noen rundt meg, for det ønsker jeg ikke. I middagsselskaper blir min tro latterliggjort, mens andres tro blir forsvart på alle bauger og kanter - for man skal jo være tolerant. Jeg ser faktisk ikke hva som er forskjellen på meg og en annen minoritet. Vi har alle krav på respekt for den troen vi har.



Anonymous poster hash: 39737...e5f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Nordisk Paganistforbund er jo ikke mer, så hvor skal en stakkars søkende skap-paganist henvende seg nå for svar og online samvær?

Så vidt jeg kan se, er de gamle forumene borte sammen med alle hjemmesidene. Ikke bare NPFs, men stort sett alt. Det krydde jo av nettsider for noen år siden!

Er storhetstiden til nypaganismen i Norge over, eller har alle bare gjemt seg godt?

Bifrost eksisterer vel fortsatt, men det er ikke akkurat det jeg er ute etter.

Jeg anbefaler deg å sjekke ut denne gruppen på Facebook: https://www.facebook.com/groups/253491371356006/

Den heter Naturreligioner, trosretninger i Norden samles (Gamle Nordens Hekser), der finner du masse informasjon og en hel haug med fine paganister fra hele Norden. :)

Sjekk gjerne også ut Startree Coven på Facebook. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å sjekke ut denne gruppen på Facebook: https://www.facebook.com/groups/253491371356006/

Den heter Naturreligioner, trosretninger i Norden samles (Gamle Nordens Hekser), der finner du masse informasjon og en hel haug med fine paganister fra hele Norden. :)

Sjekk gjerne også ut Startree Coven på Facebook. :)

Takk for tips! :)

Nå har søren meg noen hacket gaiaforum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...