Gå til innhold

Vi vil ha katt: Maine Coon eller Norsk skogkatt?


Glassklokken

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg og min samboer er begge vokst opp med katt, og nå som vi endelig har kjøpt leilighet i landlige omgivelser ønsker vi å utvide familien med et nytt medlem. Vi har begge hatt huskatter i barndommen, men ønsker nå rasekatt, fordi vi synes Maine Coon og Norsk skogkatt er helt fantastisk nydelige! Hører også at de har godt lynne, go at de skal passe spesielt bra hos barnefamilier, og hvis alt går som det skal, er detikke mange årene til vi tenker i de baner. ;)

Derfor: er det noen her som har erfaring med en eller begge av disse kattene? Jeg har googlet, og det jeg har funnet ut hittil er: Maine Coon er større, og det kan se ut som at den er mer sosial enn Norsk skogkatt i form av at den oppfører seg litt som en hund. Gjelder dette så å si alle, eller kan vi ende opp med noen som ikke er så selskapssyke? Har ei venninne som har en skogkatt, og han er ganske sjenert. Gjemmer seg når det kommer nye mennesker, er var for lyder osv. Skjønner at dette også har med personlighet å gjøre, men er det noen generelle forskjeller på Maine Coon og Norsk skogkatt på det området?

Lurer også på hvordan det er å ha en såpass stor katt i en leilighet på ca. 70 kvm. Vil det bli for trangt for den? Selv om vi bor i en storby bor vi ganske landlig, så ønsker at den etter hvert skal få mulighet til å gå litt rundt i området her.

Hører også gjerne fra dere som har en av disse rasene. Har også vurdert ragdoll, så om noen har erfaringer der, del gjerne!

Endret av Glassklokken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anubiel

Jeg har en Maine Coon og det er den hyggeligste katten jeg noen gang har møtt. Han er kjempesosial, elsker å kose og leke og dilter etter oss når vi går rundt i huset. Men, han er også selvstendig, så han depper ikke om han må være alene og han leker fint på egenhånd når han ikke gidder å vente til vi har tid (f.eks. om han har lyst til å leke sisten akkurat når vi har satt oss ned for å spise...)

Han oppfører seg også ganske hundeaktig. Han apporterer baller, blant annet. Andre ting jeg tenker på som er litt "hundete" er at han setter seg ned ved utgangsdøren så fort jeg finner frem selen hans, og venter pent til den er på. Han kjenner igjen lyden av bilen vår og venter ved utgangsdøren når vi kommer hjem. Han hilser på oss og er kjempehappy når han ser oss etter et lite fravær.

Ellers så prater han mye, sjelden høylydt, men kommer med masse søte "kurre"-lyder. Og han har verdens mest fantastiske pels, den er silkemyk. Han er veldig snill og grei, har aldri klort oss, selv under bading.

Jeg tror nok en leilighet på 70 kvm kan funke greit, men da kreves det en innsats fra dere som eiere til å aktivisere katten. Leke masse med ham og legge til rette for at han kan trimme seg selv, med klatrestativ og slikt.

Jeg anbefaler definitivt Maine Coon, men velg oppdretter nøye. Vi gikk for en som avlet på godt gemytt og minst mulig innavl. Andre avler på store ører og kinn, og generelt størrelsen, og bryr seg mindre om det andre.

Her er han 5 måneder: 20131204_201332_zps8002488a.jpg

Endret av Anubiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har norsk skogkatt og foretrekker den klart foran MCO. Synes de er mer elegante selv om de kan bli store og kraftige også. I tillegg er de mindre plaget med f.eks. leddproblemer enn MCO. Mine katter har vært sosiale, men reservert overfor fremmede. Ikke fangkatter, men katter som liker å bli kost med og er med der det skjer. De tok vel imot babyene da de kom i hus og har heldigvis aldri vært aggressive mot barna, men hatt vett til å gå til sine barnefrie soner når de er lei. Det er uansett viktig å lære barna godt kattevett. ;)

Mine katter har ikke trivdes som innekatter! De har hatt stor utferdselstrang og liker å bevege seg selv om de ikke går langt. Ingen av de oppdretterne jeg snakket med anbefalte å ha deres katter som innekatt (unntaket var avlskatter) og solgte helst ikke som innekatt. Velger du innekatt bør du ha i hverfall to, katter liker selskap :)

Jeg kjenner forøvrig til en MCO. Den er DIGER (ikke bare stor, men feit også..) og er vel den mest late og engsteligste katta jeg vet om. Godlynt, men helt vilt nevrotisk.. Ikke at jeg tror det er typisk for rasen, mer en liten digresjon. ;)



Anonymous poster hash: b5d21...ad7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker min supervakre MCo-jente. Begge er fine katter, men jeg foretrekker MCo som er så selskapssyle og sosiale

Anonymous poster hash: f13c2...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ragdoll ! Hun er verdens søteste å reneste katt ;) hun klorer ikke på møblene - hun er rolig og tålmodig . Hun er disiplinert uten at jeg trengte å trene henne opp :) hun sover store deler av dagen å liker å ta en liten prat på morgenkvisten før jeg drar på jobb . Hun veier 6 kilo å er ganske stor. Har ikke barn så vet ikke hvordan hun reagerer på det . Men hun vender seg fort til nye mennesker :) hun hopper ikke på bordene eller bråker . Perfekt :) ønsker også en MCO men falt for Ragdoll å skal jeg ha en til må det bli samme rase .

Anonymous poster hash: ed144...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymous poster hash: ed144...650

Legger ved et bilde så du kan se hvordan hun ser ut :-)

Anonymous poster hash: ed144...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Jeg har en Maine Coon og det er den hyggeligste katten jeg noen gang har møtt. Han er kjempesosial, elsker å kose og leke og dilter etter oss når vi går rundt i huset. Men, han er også selvstendig, så han depper ikke om han må være alene og han leker fint på egenhånd når han ikke gidder å vente til vi har tid (f.eks. om han har lyst til å leke sisten akkurat når vi har satt oss ned for å spise...)

Han oppfører seg også ganske hundeaktig. Han apporterer baller, blant annet. Andre ting jeg tenker på som er litt "hundete" er at han setter seg ned ved utgangsdøren så fort jeg finner frem selen hans, og venter pent til den er på. Han kjenner igjen lyden av bilen vår og venter ved utgangsdøren når vi kommer hjem. Han hilser på oss og er kjempehappy når han ser oss etter et lite fravær.

Ellers så prater han mye, sjelden høylydt, men kommer med masse søte "kurre"-lyder. Og han har verdens mest fantastiske pels, den er silkemyk. Han er veldig snill og grei, har aldri klort oss, selv under bading.

Jeg tror nok en leilighet på 70 kvm kan funke greit, men da kreves det en innsats fra dere som eiere til å aktivisere katten. Leke masse med ham og legge til rette for at han kan trimme seg selv, med klatrestativ og slikt.

Jeg anbefaler definitivt Maine Coon, men velg oppdretter nøye. Vi gikk for en som avlet på godt gemytt og minst mulig innavl. Andre avler på store ører og kinn, og generelt størrelsen, og bryr seg mindre om det andre.

Her er han 5 måneder: 20131204_201332_zps8002488a.jpg

Helledussen så søt da! Hva heter denne staselige karen da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare påpeke at det finnes svært få seriøse oppdrettere som i det hele tatt vil vurdere selge disse rasene til noen som bor i leilighet uten utemuligheter, da både Maine Coon og Norsk Skogkatt er katter som bør ha stor utendørs boltreplass for å trives og for å nå sitt potensiale - de er IKKE innekatter, og dere risikerer at katten vil mistrives sterkt i den bosituasjonen dere er i nå. Når det gjelder barn er nok Maine Coon på generelt grunnlag litt mer tålmodig og ikke minst mer nysgjerrig og leken enn Skogkatten, men det er klart at den enkelte katts personlighet, oppvekstmiljø og ikke minst gener spiller inn. Jeg har vært borti både lekne, tullete Skogkatter og kjempesjenerte, menneskesky MC, for eksempel.

Katter er for øvrig rovdyr, og det er ikke gitt at selv de roligste, snilleste rasekattene vil finne seg i hva som helst - dere må forvente at unger som drar katten i halen eller på andre måter er voldsomme med den kan oppleve å bli klort og hvest til, men det regner jeg med at dere skjønner. Mener ikke å punktere kattedrømmen, men store utekatter som disse har det ikke bra i små, trange leiligheter uten utemuligheter - og mange oppdrettere som googler adressen deres vil nok også kunne si at det er uaktuelt å selge til dere pga dette (har sett akkurat dét skje også med folk som hadde hus og stor hage men bodde for nær veien ifølge oppdretter, så det skjer faktisk!).

.. Jeg har hatt begge raser, og synes det er verdens flotteste katter. Umulig å velge den ene rasen over den andre :)



Anonymous poster hash: f6bb3...3a5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Skogkatt. Helt fantastisk flott rase. Vakker og staselig. Reserverte ovenfor fremmede (som jeg anser som en fordel, da de ikke roter seg bort og blir med feil folk hjem osv) men veldig kjærlig ovenfor sin familie. Har du vunnet dens tillit, så har du den beste vennen noen sinne.

Pelsen er veldig lettstelt også. Ingen pelsknuter (skal ikke ha det i hvert fall). Robuste. Liker å være ute, men er ikke glad i kulde og regn, så de er gjerne sofakatter hele vinteren.



Anonymous poster hash: 2c710...ea7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to Maine Cooner , verdens herligste pusekatter !! Mine er innekatter med tilgang til kattegård tilknyttet huset. Når det er fint vær er de mye ute og koser seg ,men ved dårlig vær liker de seg best inne, iallefall mine.

De liker å være i nærheten av menneskene sine, men liker ikke så godt fangkos selv om det også er stas til sine tider. De kan være litt "hundeaktige" ,den ene er feks sånn at den apporterer og de kan læres opp til å sitte osv :-)

Viktig å finne en flink og seriøs oppdretter, de har nok litt ventetid på sine kattunger med det er det vel verdt !

Det er jo katteutstillinger rundt om i landet, dere kan jo dra på en utstilling så får dere snakket med oppdrettere av de forskjellige rasene og ikke minst få sett alle de flotte kattene !!

Lykke til !



Anonymous poster hash: 2b3d2...300
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en katt fra dyrebeskyttelsen?

Det finnes tuuuusenvis av hjemløse katter og kattunger som trenger et godt hjem, mange drepes fordi det er mangel på hjem..

Dont shop, Adopt! :rodmer:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bare påpeke at det finnes svært få seriøse oppdrettere som i det hele tatt vil vurdere selge disse rasene til noen som bor i leilighet uten utemuligheter, da både Maine Coon og Norsk Skogkatt er katter som bør ha stor utendørs boltreplass for å trives og for å nå sitt potensiale - de er IKKE innekatter, og dere risikerer at katten vil mistrives sterkt i den bosituasjonen dere er i nå. Når det gjelder barn er nok Maine Coon på generelt grunnlag litt mer tålmodig og ikke minst mer nysgjerrig og leken enn Skogkatten, men det er klart at den enkelte katts personlighet, oppvekstmiljø og ikke minst gener spiller inn. Jeg har vært borti både lekne, tullete Skogkatter og kjempesjenerte, menneskesky MC, for eksempel.

Katter er for øvrig rovdyr, og det er ikke gitt at selv de roligste, snilleste rasekattene vil finne seg i hva som helst - dere må forvente at unger som drar katten i halen eller på andre måter er voldsomme med den kan oppleve å bli klort og hvest til, men det regner jeg med at dere skjønner. Mener ikke å punktere kattedrømmen, men store utekatter som disse har det ikke bra i små, trange leiligheter uten utemuligheter - og mange oppdrettere som googler adressen deres vil nok også kunne si at det er uaktuelt å selge til dere pga dette (har sett akkurat dét skje også med folk som hadde hus og stor hage men bodde for nær veien ifølge oppdretter, så det skjer faktisk!).

.. Jeg har hatt begge raser, og synes det er verdens flotteste katter. Umulig å velge den ene rasen over den andre :)

Anonymous poster hash: f6bb3...3a5

Helt enig! Et rovdyr hører ikke hjemme på 70 kvd, det er bare trist

Anonymous poster hash: 62934...843

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at katter ikke kan takle å bo på 70 kvm, som innekatt, er rett og slett veldig uvitende.

Man burde kanskje tenke over hva som er det beste for dyret, ikke bare hva de kan takle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne tråden fikk meg til å google de ulike katterasene, og jeg fikk så lyst på katt, dessverre er det ikke en mulighet for meg da jeg er student og bor på hybel, men katter er de skjønneste dyrene. Husker hvor godt forhold jeg hadde til kattene mine under oppveksten, dessverre er begge kattene døde nå og jeg savner dem, og skulle gjerne hatt en katt. De nydeligste dyrene.



Anonymous poster hash: 4fbc6...f4d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Man burde kanskje tenke over hva som er det beste for dyret, ikke bare hva de kan takle.

Man burde kanskje lese segopp om emnet før man uttaler seg? Eller, nei... Man kan jo bare uttale seg og, og være uvitende, som dere.

Ta Ragdoll, de fleste av dem takler ikke livet utendørs. Eller sphynx. Maine coon er ingen villbass, norsk skogkatt kan jeg skjønne vil være ute da.

Og nei, det er iike nødvendigvis best for dyret å være utendørs. Hvorfor? Fordi de ikke er avlet frem (ja, tenk, de er innavla katteslamper som vi mennesker har laget, ikke mye "villdyr" igjen i mange av dem) til å takle livet utendørs. Ta f.eks pelsen på enkelte, som klumper seg. Eller den dumme personligheten som gjør at enkelte går bort til fremmede mennesker og løper foran biler og bort til andre dyr.

Jeg har ikke innekatt, men dersom jeg skulle hatt katt, skulle den vært inne. Og har ingen betenkeligheter med det, fordi jeg har lest meg opp om emnet,og vet hva slags tiltak som må tilfor å gi en katt stimulans innendørs, når det er sagt, skal jeg ikke ha ny katt på i hvertfall femten år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Hva med en katt fra dyrebeskyttelsen?

Det finnes tuuuusenvis av hjemløse katter og kattunger som trenger et godt hjem, mange drepes fordi det er mangel på hjem..

Dont shop, Adopt! :rodmer:

Katter blir vel ikkje drept i dyrebeskyttelsen? Ei eg snakka med sa at dei aldri gjor det i alle fall.

Btw:

Vi hadde Norsk skogkatt før og den var veldig hundete!

Følgte med oss overalt og ho var veldig klok! Eg lærte henne sitt og gi labb. Dessverre måtte ho avlivast pga sjukdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Helledussen så søt da! Hva heter denne staselige karen da? ;)

Han går under navnet Raptus, da han har en del av dem! Stamtavlenavnet hans er noe annet, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...