Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Linaria
Skrevet

Hei hei! Jeg er en student på 22 år. Jeg har forsøkt å skaffe jobb ved siden av studiene, men synes det er vanskelig å finne noe da jeg ikke er så flink til å selge. Jeg hadde en jobb i høst, noe jeg likte veldig godt, men dessverre tok det slutt.

Jeg studerer dette faget og vet om flere som ønsker å tjenester innen det, og jeg vet hvor jeg kan finne enda flere som ønsker det. Problemet er at jeg ikke ønsker å jobbe svart. Hva kan jeg gjøre? Jeg er en person som ønsker å selge en tjeneste til noen mennesker, men jeg ønsker å gjøre det 100% lovlig. Er den eneste muligheten å starte enkeltmannsforetak, og er dette i så fall så komplisert at jeg, som ikke har utdanning innen økonomi, bare kan glemme det?

Jeg har lest litt om det, og det virker overkommelig, men jeg er veldig usikker på hvordan det fungerer. Tar man en stor risiko bare ved å starte noe sånt? Jeg ønsker bare å jobbe med det jeg elsker og tjene litt penger uten å måtte jobbe svart.

Jeg kommer aldri til å hoppe ut i noe, men tenker å lese meg litt opp på det, og tenkte at det hadde vært fint med noen tips og råd her. Kanskje noen har erfaring de vil dele?

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Du er ikke interessert i å ha noe Enkeltmannsforetak, du gjør det om til nøffselskap, hvis ikke havner du i skiten hvid du en gang må sykemeldes, men med nøffselskap så har du alle rettigheter.

Gjest Linaria
Skrevet

Du er ikke interessert i å ha noe Enkeltmannsforetak, du gjør det om til nøffselskap, hvis ikke havner du i skiten hvid du en gang må sykemeldes, men med nøffselskap så har du alle rettigheter.

Det handler ikke om store penger det jeg ønsker å drive med. Det er bare en liten greie ved siten av studiene, og det kommer ikke til å vare lenger enn studietiden. Da ønsker jeg å bli ansatt i et større firma som driver med dette.

Det virker komplisert. Kanskje jeg bare skal droppe det og se på klesbutikker isteden :(

Skrevet

Det handler ikke om store penger det jeg ønsker å drive med. Det er bare en liten greie ved siten av studiene, og det kommer ikke til å vare lenger enn studietiden. Da ønsker jeg å bli ansatt i et større firma som driver med dette.

Det virker komplisert. Kanskje jeg bare skal droppe det og se på klesbutikker isteden :(

Problemet med det er at du i følge NAV/lånekassen vil ikke ha noe rettigheter overhodet, rett og slett fordi du er selvstendig næringsdrivende med EPK.

Skrevet

Det er ikke noen stor sak eller risiko å opprette et ENK. Det koster vel i underkant av 3.000 kr. Om du f.eks. skal drive med undervisning så er dette momsfritt i tillegg, så ikke noe hokus-pokus.
Du er selv ansvarlig for å oppgi inntekten på dette i selvangivelsen, og har du ingen aktivitet så kan firmaet bare stå som det står uten at det gjør noen ting.
Når du er selvstendig næringsdrivende og rapporterer inn inntekt så blir du liknet på høsten og ikke på våren som arbeistakere.

Det er ihvertfall smertefritt å opprette. Om dette er en bi-inntekt så så er det ihvertfall ikke skummelt. Det Gjest snakker om stemmer; at man har mindre rettigheter ved sykdom og svangerskap samt arbeidsledighet, men å gjre dette som en ekstrainntekt ville jeg ikke stusset på engang. Som student har du uansett ikke opparbeidet deg det helt store grunnlaget til noe om uhellet skulle være ute.

Lurer du på noe så ring Brønnøysund. De er veldig hjelpsomme. Skatteetaten også om du har spørsmål til de.

Stå på - gjør det! Lykke til!

Anonymous poster hash: 04636...cde
Gjest Linaria
Skrevet

Det er ikke noen stor sak eller risiko å opprette et ENK. Det koster vel i underkant av 3.000 kr. Om du f.eks. skal drive med undervisning så er dette momsfritt i tillegg, så ikke noe hokus-pokus.

Du er selv ansvarlig for å oppgi inntekten på dette i selvangivelsen, og har du ingen aktivitet så kan firmaet bare stå som det står uten at det gjør noen ting.

Når du er selvstendig næringsdrivende og rapporterer inn inntekt så blir du liknet på høsten og ikke på våren som arbeistakere.

Det er ihvertfall smertefritt å opprette. Om dette er en bi-inntekt så så er det ihvertfall ikke skummelt. Det Gjest snakker om stemmer; at man har mindre rettigheter ved sykdom og svangerskap samt arbeidsledighet, men å gjre dette som en ekstrainntekt ville jeg ikke stusset på engang. Som student har du uansett ikke opparbeidet deg det helt store grunnlaget til noe om uhellet skulle være ute.

Lurer du på noe så ring Brønnøysund. De er veldig hjelpsomme. Skatteetaten også om du har spørsmål til de.

Stå på - gjør det! Lykke til!

Tusen takk for svar. Tror jeg prøver å ringe dit etter hvert. Må bli helt sikker på hvordan dette foregår. Det kommer så å si ikke til å bli noen utgifter. Jeg kommer bare til å drive undervisning av små grupper i egen leilighet. Det kommer heller ikke til å bli store penger av det, men som student betyr hver tusenlapp mye.

Jeg er ikke nervøs for sykepenger og sånt. Det skal ikke være store penger i dette. Kun en ekstrainntekt ved siden av studiene.

Skrevet

Tusen takk for svar. Tror jeg prøver å ringe dit etter hvert. Må bli helt sikker på hvordan dette foregår. Det kommer så å si ikke til å bli noen utgifter. Jeg kommer bare til å drive undervisning av små grupper i egen leilighet. Det kommer heller ikke til å bli store penger av det, men som student betyr hver tusenlapp mye.

Jeg er ikke nervøs for sykepenger og sånt. Det skal ikke være store penger i dette. Kun en ekstrainntekt ved siden av studiene.

Ja det var slik jeg forstod det ut i fra innlegget ditt. Jeg driver selv undervisning og har ENK. Lite utgifter og slipper momsoppgaver osv.

Det du bør huske på er at skatten skal forskuddsbetales hvert kvartal (står mer om dette på skatteetaten). Sett av penger til å betale skatten heller enn å sitte igjen med en baksmell (om du da ikke legger av penger til dette på egen konto). Jeg setter av ca. 45% til å dekke skatt. Bedre med litt for mye enn litt for lite.

Lykke til.

Gjest Linaria
Skrevet

Ja det var slik jeg forstod det ut i fra innlegget ditt. Jeg driver selv undervisning og har ENK. Lite utgifter og slipper momsoppgaver osv.

Det du bør huske på er at skatten skal forskuddsbetales hvert kvartal (står mer om dette på skatteetaten). Sett av penger til å betale skatten heller enn å sitte igjen med en baksmell (om du da ikke legger av penger til dette på egen konto). Jeg setter av ca. 45% til å dekke skatt. Bedre med litt for mye enn litt for lite.

Lykke til.

Det høres jo greit ut. Kan jeg bruke min egen brukskonto til alt? Betaler jeg skatt gjennom regninger i posten eller må jeg huske å fylle ut masse skjemaer og sende dem inn?

Huff, jeg må nok lese meg opp på dette. Skulle ønske jeg tok fag innen dette på vgs i hvert fall.

Skrevet

Det høres jo greit ut. Kan jeg bruke min egen brukskonto til alt? Betaler jeg skatt gjennom regninger i posten eller må jeg huske å fylle ut masse skjemaer og sende dem inn?

Huff, jeg må nok lese meg opp på dette. Skulle ønske jeg tok fag innen dette på vgs i hvert fall.

Neida, dette fikser du! Står litt om det her:

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Skatt-og-avgift/Foretakets-skatt/Skatt-for-enkeltpersonforetak-forskuddsskatt/

Ta uansett en telefon til både Brønnøysund og til Skattekontoret så hjelper de deg med det grunnleggende. Slik jeg forstår det er det en relativt liten ekstra inntekt du skal ha, uten noen investeringer av størrelse. Som sagt heller ikke momsbelagt.

Du kan bruke din egen brukskonto, for all inntekt gjennom ENK er personlig. MEN jeg vil anbefale å opprette en annen konto for foretaket. Rett og slett for å gjøre det enklere for deg selv. Men dette gjør du enkelt via nettbanken, sett opp en brukskonto til og kall den foretakets navn. Mer oversiktelig for deg selv.

Denne siden har mye nyttig info:

http://miniforetak.no/oppstart/202-slik-starter-og-registrerer-du-et-enkeltpersonforetak

• Liker 1
Gjest Linaria
Skrevet (endret)

Neida, dette fikser du! Står litt om det her:

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Skatt-og-avgift/Foretakets-skatt/Skatt-for-enkeltpersonforetak-forskuddsskatt/

Ta uansett en telefon til både Brønnøysund og til Skattekontoret så hjelper de deg med det grunnleggende. Slik jeg forstår det er det en relativt liten ekstra inntekt du skal ha, uten noen investeringer av størrelse. Som sagt heller ikke momsbelagt.

Du kan bruke din egen brukskonto, for all inntekt gjennom ENK er personlig. MEN jeg vil anbefale å opprette en annen konto for foretaket. Rett og slett for å gjøre det enklere for deg selv. Men dette gjør du enkelt via nettbanken, sett opp en brukskonto til og kall den foretakets navn. Mer oversiktelig for deg selv.

Denne siden har mye nyttig info:

http://miniforetak.no/oppstart/202-slik-starter-og-registrerer-du-et-enkeltpersonforetak

Aw, tusen takk. Det virker mye mer overkommelig nå. Jeg har gått litt opp og ned i holdninger til dette de siste par timene, men det ser ikke så vanskelig ut. Jeg får ringe Brønnøysund og Skattekontoret og høre hva de sier. Det virker ganske greit.

Et siste spørsmål: Når begynner man å betale skatt? Jeg er jo ikke sikker på hvor mye jeg kommer til å tjene. Skal jeg likevel bare tippe noe og betale skatt fra dag én?

Endret av Linaria
Skrevet

Aw, tusen takk. Det virker mye mer overkommelig nå. Jeg har gått litt opp og ned i holdninger til dette de siste par timene, men det ser ikke så vanskelig ut. Jeg får ringe Brønnøysund og Skattekontoret og høre hva de sier. Det virker ganske greit.

Jepp. Veldig greit og ikke noe skummelt.

Skrevet

Herre, mange amatørsvar du har fått her..Å starte enkeltpersonsforetak er gratis. Du må betale mva og melde deg inn i merverdiavgiftsregisteret dersom du tjener over 40 000. Det som er spesielt med ENK er at du må legge av skatt selv. Du blir ikke automatisk trukket. Så for å gjøre det lett for deg selv kan du trekke fra 30 % av hver faktura. Lag gjerne to kontoer i nettbanken, en til bruk og en til skatt.

Det som også er veldig viktig å vite er at du får trukket av på skatten alt du kjøper inn, som har med foretaket å gjøre. Og man må ta vare på alt av kvitteringer her! Man skatter av OVERSKUDDET i foretaket. La oss si du har 30 000 i inntekt. Du har kjøpt utstyr til 5000. Da må du skatte av 25 000.

Skrevet

Herre, mange amatørsvar du har fått her..Å starte enkeltpersonsforetak er gratis. Du må betale mva og melde deg inn i merverdiavgiftsregisteret dersom du tjener over 40 000. Det som er spesielt med ENK er at du må legge av skatt selv. Du blir ikke automatisk trukket. Så for å gjøre det lett for deg selv kan du trekke fra 30 % av hver faktura. Lag gjerne to kontoer i nettbanken, en til bruk og en til skatt.

Det som også er veldig viktig å vite er at du får trukket av på skatten alt du kjøper inn, som har med foretaket å gjøre. Og man må ta vare på alt av kvitteringer her! Man skatter av OVERSKUDDET i foretaket. La oss si du har 30 000 i inntekt. Du har kjøpt utstyr til 5000. Da må du skatte av 25 000.

Jeg ville vært litt forsiktig med å kalle andre amatører når du selv ikke svarer riktig på TS sitt spørsmål. Undervisningstjenester er momsfritt.

Skrevet

Beklager - glemte dette i forrige innlegg. Til TS igjen, om du ikke har store innkjøpsutgifter (som jeg vil anta du ikke har om du skal gjøre som tidligere beskrevet), så husk at du ikke får trukket fra så mye utgifter som noen nevnte over i tråden og ergo risikerer høyere skatt. Som sagt, jeg trekker heller for mye enn for lite. Har brent meg på dette tidligere. Men skatten er jo uansett individuelt ettersom hvor mye lån, formue etc som man har.

Skrevet

Jeg ville vært litt forsiktig med å kalle andre amatører når du selv ikke svarer riktig på TS sitt spørsmål. Undervisningstjenester er momsfritt.

Jupp, my bad. Så ikke at det var undervisning det gjaldt. Enig med det med skatten. Trekk heller av litt for mye i skatt, enn for lite.

Gjest Linaria
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg kommer ikke til å kjøpe inn noe utstyr, i hvert fall ikke mye, men takk for informasjon om det. Virker som om det viktigste er å sette av skatt. Det blir ikke noe stort problem. Jeg er flink til å spare penger, og det er det som er poenget her, så jeg kommer aldri til å bruke opp alle pengene med en gang jeg får dem.

Vi får se hvordan dette går! Vil nok sette meg enda mer inn i det før jeg gjør det, for å være helt sikker, men det virker greit nok. :) Takk alle sammen

Skrevet

Har et par spørsmål igjen! Jeg har ordnet en del siden sist. Søkt meg inn i enhetsregisteret, ordnet kunder osv., men er litt usikker på noe. Jeg endret på skatteetaten hvor mye jeg tror jeg vil tjene i overskudd innen næringsvirksomhet i år (post 2.7, 1.6.2), og skatten ble beregnet til veldig lite. Bare ca. 5000 av 53 000 - Funker frikort når jeg har ENK også, eller? Jeg var klar til å betale masse i skatt og kommer ikke til å kaste bort pengene uansett, men ble litt forvirret. Tror jeg ringer skatteetaten.

Må også sette meg inn i det å skrive fakturaer og sånn også. Det er vel den beste måten å ta betalt for undervisningen? Så lenge jeg fyller inn alle obligatoriske felter (har lest litt om dette) og ikke har hull i

nummerrekken, er vel det nok? Kommer til å spørre skatteetaten om dette også. Vil ikke gjøre noe feil.

Et siste spørsmål. Når jeg jobber for meg selv og ikke tjener så mye, da trenger jeg vel ikke drive med bokføring og regnskap? Greit å ha oversikt selv, men jeg må ikke sende det inn noe sted, eller?

Jeg kjenner dette er skummelt, men jeg tar veldig små steg om gangen og setter meg inn i en del. Spørsmålene her er kanskje dumme, men jeg kommer aldri til å gjøre noe før jeg er sikker på at det blir rikktig :)

Anonymous poster hash: 83032...8cc
Gjest Linaria
Skrevet

Var TS i forrige posten. Ble visst anonym.

Skrevet

Det er ikke noen stor sak eller risiko å opprette et ENK. Det koster vel i underkant av 3.000 kr.

Det koster ingen ting.

Anonymous poster hash: cb7bf...58c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...