Gå til innhold

Hvorfor har/hvorfor har du ikke Facebook?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, førstedamen skrev:

For å slippe unna alt annet på Facebook kan du jo opprette en bruker til kun dette formålet. 

Jeg følte Facebook ble forstyrrende i hverdagen og tok mye tid sammenlagt per uke selvom jeg kun var inne i appen to ganger om dagen. Pga jobb måtte jeg ha Facebook da vi bruker det som markedsføring. Laget derfor en «jobb profil» hvor jeg kun følger og er venner med bedriftsiden, sjefen og kollegaer. 

 

Det var en veldig god idé! Det må jeg nesten gjøre! :)

Anonymkode: 7315d...192

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Monsieur Beau
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er spesielle folk som velger å ikke være på Facebook av forskjellige paranoide grunner. 

Anonymkode: 8101c...b8e

Riktig. Jeg er spesiell. Alle mennesker er det. Det er fordi vi er individer.

Men du, fortell oss om hva de paranoide grunnene du kjenner til er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Million skrev:

Folk klager etter at de har slettet Facebook også da, for at de "ikke lenger er inkludert" i ditt og datt. Får ikke vite at fotballkampen til dattera er flyttet fra kl 16 til 15 på søndag, for eksempel. De som er arrangører og trenere gidder jo ikke gå rundt og huske de få som ikke gidder å ha Facebook, der alt sånt av info gis i gruppen for fotball-laget. De gir beskjeder på Facebook, og så går det i glemmeboka at moren til Frida ikke er medlem der og kunne trengt en separat melding sendt på sms.....

Bare nevnt som et eksempel. Det finnes hundrevis av grunner til at Facebook er kjekt å ha. Det er jo bare å legge ut minimalt med info om seg selv og ikke poste noe, så avslører man ikke stort, dersom det er det som er problemet (for mye deling).

Har en venninne med tre barn, og hun var nødt å melde seg på FB fordi absolutt alt av beskjeder og info ang idrettene alle barna hennes drev med, ble gitt der. Nyttet ikke holde seg utenfor, da gikk du glipp av alt.

Alle hobbygruppene der. Kontakt med gamle klassekamerater, eller studieforeningen fra universitetet. Kjøp og salg fra utallige grupper på Facebook, der når du ut til alle, inkl de lokalt, og får solgt ting kjempefort!

 

Klarer meg særdeles godt uten facebook. Får all info jeg trenger i livet uten facebook. Det er null problem. Har ikke insta, snap eller noe annet av sosiale medier heller. Bullshit at man er avhengig av facebook. 

Anonymkode: 1a74a...ba9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer meg særdeles godt uten facebook. Får all info jeg trenger i livet uten facebook. Det er null problem. Har ikke insta, snap eller noe annet av sosiale medier heller. Bullshit at man er avhengig av facebook. 

Anonymkode: 1a74a...ba9

Det er ikke bullshit for veldig mange barneforeldre, hvor ungene er engasjert i diverse aktiviteter og sporter og alt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har! Venner og familie bor langt unna, så med FB kan jeg holde meg sånn noenlunde oppdatert på dagliglivet deres uten å henge i telefonen støtt og stadig. Var i sin tid svært nølende med å skaffe meg konto der, men ser hvor greit det er. Nå er f.eks. familien på påskeferie og jeg får små "drypp" av info om hvordan de har det i form av bilder og andre oppdateringer. Til gjengjeld sender jeg bilder og kommentarer fra min påske - vel å merke til en liste som bare familie og gode venner er medlem av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2014 den 22.57, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvorfor du har en Facebook konto? Selv vurderer jeg å slette min da jeg synes det virker som det handler om å få mest mulig likes og ha mest mulig venner..

 

Anonymous poster hash: de59c...2b8

Jeg har Facebook da det er en veldig fin plattform for å invitere til diverse arrangementer (bursdag, grillfest, innflytningsfest osv.) og det er lettvint å dele informasjon og organisere med mine medstudenter.

Jeg har aldri forstått jaget etter likes uavhengig av plattform. Jaget etter flest mulig venner følte jeg døde ut i 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.4.2019 den 17.49, AnonymBruker skrev:

Klarer meg særdeles godt uten facebook. Får all info jeg trenger i livet uten facebook. Det er null problem. Har ikke insta, snap eller noe annet av sosiale medier heller. Bullshit at man er avhengig av facebook. 

Anonymkode: 1a74a...ba9

Men Kvinneguiden henger du på 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/14/2019 at 3:11 PM, førstedamen said:

Har vært en måned uten nå! Samme med instagram, snap ol. 

Elsker det! Føler meg fri fra andres sure klage innlegg, mas og reklme. Samt at jeg ikke lengre blir påvirket av hva andre gjør eller ikke gjør. Det er virkelig verdt det. 

Hva utløste at du slettet instagram? Jeg har lyst til å gjøre det samme. Føler meg dradd tilbake til instagram med alle infoposter, og fantasier om hvordan livet kan se ut og hvilke venner jeg kan ha der. Samtidig som jeg egentlig ikke føler for å poste noe :fnise:

Anonymkode: e82e8...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Facebook for å holde kontakten med det frivillige arbeidet jeg driver med, jeg deltar i noen lukkede grupper, følger med på arrangementer osv. Legger omtrent aldri ut noe, men deler noen ganger ting.

Man kan kanskje klare seg uten Facebook, men det hadde blitt veldig vanskelig å drive med det frivillige arbeidet jeg gjør siden alt av kommunikasjon skjer via grupper og på messenger. Det hadde blitt mye ekstraarbeid for de som er i ledelsen og det hadde ikke jeg hatt samvittighet å pålegge dem. I tillegg synes jeg det er greit å ha Facebook. Stort sett alle er der og det er lett å komme i kontakt med folk.

Jag etter likes og det perfekte liv er jeg blitt for gammel til å bry meg noe om så sosiale medier påvirker ikke meg der. Man velger selv hvem man ønsker å følge og mye eksponering kan man lett skåne seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt meg langt unna Facebook helt til jeg flyttet inn i et borettslag som har Facebookside. Måtte lage meg en profil for å holde meg informert om hva som skjer der jeg bor. Har ingen venner, blokkert alt jeg kan av info, men det er pokker så irriterende at folk synes Facebook er passende til slikt 😠.

Anonymkode: 0023a...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Holdt meg langt unna Facebook helt til jeg flyttet inn i et borettslag som har Facebookside. Måtte lage meg en profil for å holde meg informert om hva som skjer der jeg bor. Har ingen venner, blokkert alt jeg kan av info, men det er pokker så irriterende at folk synes Facebook er passende til slikt 😠.

Anonymkode: 0023a...837

Du er åpenbart uenig i avgjørelsen om at det skal tas på Facebook, men i stedet for å sutre over løsningen som er valgt i dag, kan du ikke legge frem en annen løsning uten bruk av Facebook, som ikke er mer tungvint for den som skal dele informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bruker alle unnskyldninger for å ha Fb. 

Borettslag, fotballtrener eller hva det måtte være, kan ikke kreve at du har Fb for at du skal få info. Det fins andre måter å få info på. 

Med tanke på trening til ungene, så bør ungene lære seg å få ned info. Folk er jo blitt helt hjelpesløs uten Fb. Dette er noe dere styrer selv

Anonymkode: d6008...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva utløste at du slettet instagram? Jeg har lyst til å gjøre det samme. Føler meg dradd tilbake til instagram med alle infoposter, og fantasier om hvordan livet kan se ut og hvilke venner jeg kan ha der. Samtidig som jeg egentlig ikke føler for å poste noe :fnise:

Anonymkode: e82e8...1df

Hør lydboken eller les boken digital minimalisme, og bli inspirert. Forklarer godt hva som skjer med humøret vårt (uten at vi egentlig merker det) når vi bruker apper som instagram. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Messenger

- Nyheter

- Lese idiotiske kommentarer i kommentarfeltet til VG

- Lett å planlegge arrangementer 

- Av og til interessante videoer 

- Bli oppdatert på hva venner gjør

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk bruker alle unnskyldninger for å ha Fb. 

Borettslag, fotballtrener eller hva det måtte være, kan ikke kreve at du har Fb for at du skal få info. Det fins andre måter å få info på. 

Med tanke på trening til ungene, så bør ungene lære seg å få ned info. Folk er jo blitt helt hjelpesløs uten Fb. Dette er noe dere styrer selv

Anonymkode: d6008...bea

Da lurer jeg på hvilke andre steder man kan få informasjon på?

Jeg skrev om frivillig arbeid over her og vi har en lukket gruppe og i tillegg har vi kontakt på messenger. Om man ikke skal bruke Facebook, hvilke andre kanaler er det hvor man kan legge ut info, spørre om ting, legge ut bilder, tagge folk og i tillegg skrive personlige meldinger? Som er enkelt å bruke for alle og hvor man lett får tak i folk og kan ha diskusjoner?

Tekstmeldinger, telefonsamtaler, e-post og slikt som alle har er utelukket til det formålet og da må det isåfall bli noe annet. Da kan man jo like godt ha Facebook.

Jeg bare lurer siden flere skriver at man ikke trenger å ha Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint ha Messenger installert uten å ha Facebook. Da faller alle unnskyldninger om skole/speider/fotball osv grupper bort på sin egen urimelighet.... Andre unnskyldninger, takk! 

Anonymkode: f586b...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk bruker alle unnskyldninger for å ha Fb. 

Borettslag, fotballtrener eller hva det måtte være, kan ikke kreve at du har Fb for at du skal få info. Det fins andre måter å få info på. 

Med tanke på trening til ungene, så bør ungene lære seg å få ned info. Folk er jo blitt helt hjelpesløs uten Fb. Dette er noe dere styrer selv

Anonymkode: d6008...bea

Kom med løsninger i stedet for å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan man ikke bare ha facebook? Hva er det å skamme seg over. Ser ingen vits med å slette en så grei informasjonskanal. Jeg skjønner at noen er sære og ikke vil følge strømmen. Men jeg liker det enkelt og greit, og det er jo facebook 😊

Anonymkode: f4eb1...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følge strømmen ja... Evt snakker vi om en medieplattform som nekter å ta redaktøransvar, og lar alt av konspirasjonsteorier, oppfordring til folkemord osv flyte fritt. Bare det burde være grunn nok til å slutte å bruke det av prinsipp. 

https://www.theverge.com/2019/2/25/18229714/cognizant-facebook-content-moderator-interviews-trauma-working-conditions-arizona her er en tankevekkende artikkel om hvordan de som prøver å moderere denne suppa har det til daglig :(

Anonymkode: ae28e...fa4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet meg fra facebook i 2011 eller 2012, beste jeg noensinne har gjort sånn SOME messig. Hadde visst ingen interesse av å følge andre sine liv, ei heller dele mitt eget. Har ikke instagram heller. Hvis noen på død og liv må ha tak i meg, så får de ringe da :ninja: Ja jeg er kjempespesiell og elsker det :pinar:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...