Gå til innhold

Hvorfor har/hvorfor har du ikke Facebook?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bruker facebook kun for gruppene til hobbyen og for messenger. Discord begynner å ta over begge de funksjonene😊

Anonymkode: a90a7...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på facebook fordi jeg innerst inne er en liten stalker som liker å se hvordan venner og bekjente har det 😇

Neida, joda, neida. Bruker facebook for å holde kontakt med venner og kjente. Bruker det også mye i jobbsammenheng. Er også medlem av noen grupper som er relevante for hobbyen min. 

Facebook blir det du gjør det til selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på Facebook hovedsaklig på grunn av aktiviteter jeg er med i. Utover dette legger jeg aldri ut bilder eller annet om meg selv, og gir sjelden likes. Profilbildet er et barnebilde fra jeg var halvannet år gammel. 

I flere år prøvde jeg å unngå Facebook, men for tre år siden måtte jeg til slutt gi meg. Da ble jeg valgt inn i styret på en frivillig organisasjon som brukte Facebook for å holde kontakt mellom styremedlemmene. 

Sånn det er nå, deltar jeg i lukkede grupper og chatter tilknyttet aktiviteter eller frivillige oppgaver. Jeg bruker det også litt til å holde kontakt med familie og venner langt unna. Utover dette er aktiviteten liten. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De venner, tidligere bekjente fra studie-tiden. familie-medlemmer eller arbeidskollegaer og så videre som jeg fremdeles har en viss kontakt med. De snakker / skriver jeg med over e-post eller på telefon / tekstmeldinger. Så jeg har egentlig ingen grunn til å henge på Facebook i det hele tatt.                                                        

Jeg hadde faktisk en Facebook-konto for mangfoldige år siden. Under ett tilfeldig navn som jeg fant på (altså ikke mitt eget navn!) og jeg hadde heller ingen fotografier av meg selv der. Denne brukte jeg utelukkende til å kommentere avis-artikler, isteden for å generere klikk til selve avisen og kommentar-feltet til selve avisen. I tillegg til å være med på forskjellige  konkurranser som krevde Facebook-medlemskap.    

Men hele denne kontoen ble faktisk fjernet (iallefall midlertidig) fordi jeg leste en artikkel ett eller annet sted om den amerikanske etterretningsorganisasjonen NSA og hvordan de brukte datamaskiner og en slags  algoritme eller noe for å plukke opp bestemte ord eller setninger fra for eksempel e-poster, tekstmeldinger, meldinger over sosiale medier og så videre. Med en lang, lang liste over ting som sannsynligvis ville ha forårsaket en "alarm" hos amerikansk etterretning. Flere i kommentar-feltet skrev at det ville vært utrolig morsomt dersom flest mulig personer kopierte denne listen og skrev på Facebook eller noe. Så dette ville jeg også forsøke, men ett par dager etterpå så var det plent umulig å logge inn på denne Facebook-kontoen min! Jeg regner med at noen ikke liker at folk tuller på denne måten.... 

Anonymkode: aa564...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke facebook fordi jeg syntes det ble altfor overfladisk og masete å være der. Jeg vil mye heller ha virkelige og nære venner som kontakter meg på tlf osv. Jeg er ikke interessert i å ha masse liksomvenner på 2-300 stk og oppover.

Anonymkode: e82e8...1df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke på Facebook fordi jeg har et veldig lite sosialt nettverk. Jeg var innom for noen år siden, men det var rett og slett flaut å ha bare 60 venner hvorav 55 var mennesker jeg aldri ville kommunisert privat med.

Anonymkode: eb683...89c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på FB fordi jeg liker å se hva folk driver med. Her for noen dager siden var det en post jeg la ut på Facebook som hjalp meg å løse et akutt problem jeg hadde, da jeg fikk svar fra flere som kunne hjelpe og hadde løsningen klar :) Det ordnet seg da en voksen nevø av en jeg er fjernt bekjent med på FB bodde ikke så langt i fra meg, og kunne kjøre hit og hjelpe. Facebook er fantastisk til sånt. Alltid noen som kjenner noen.

Er på Instagram også, men jeg har aldri postet et innlegg der. Bare scroller nedover og ser på bilder og sånn, leser hva folk driver med og ser på bildene de poster. Tror kanskje jeg har kommentert et par bilder noen gang, men det er alt jeg har skrevet på Instagram.

 

 

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
På 2.2.2014 den 9.36, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke på facebook, sletta meg for en uke siden.

Gikk egentlig lei, rett og slett.

Eneste jeg savner er å kunne chatte med de få jeg brukte å chatte med der. Var så enkelt å holde kontakten med folk (for enkelt kanskje...).

Men jeg tror det er nå jeg får se hvem som virkelig bryr seg og hvem som ikke bryr seg om meg.

De fleste har mobilnret mitt, e-mailen, eller skype. Så får se hvem som tar kontakt...

 


Anonymous poster hash: f1478...d99

 

Har vært en måned uten nå! Samme med instagram, snap ol. 

Elsker det! Føler meg fri fra andres sure klage innlegg, mas og reklme. Samt at jeg ikke lengre blir påvirket av hva andre gjør eller ikke gjør. Det er virkelig verdt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monsieur Beau

Jeg har ikke facebook fordi: 

- Det koster for mye

- Jeg liker ikke å bli overvåket

- Jeg liker ikke at fb selger informasjonen min

- Jeg liker ikke reklame

- "Venner" poster så utrolig mye skit på facebook

- Livet er mye bedre uten facebook

- Facebook er programmert for å få deg til å bruke mest mulig tid og være avhengighetsskapende

- Er ikke så veldig interessert i å se de retusjerte, falske, tilgjorte livene til "venner" på facebook

Forøvrig: Det er artig å lese de dårlige unnskyldningene for å beholde facebook og messenger. Setter privatlivets fred høyest og bruker kun Signal for chat kommunikasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert å deaktivere profilen i noen år, men nå sitter jeg i styret til treningsklubben min. Må følge med på nyheter og viktige meldinger, lage arrangementer, og være tilgjengelig.

Grunnen til at jeg ville slette brukeren var fordi jeg er dødslei av at halve loggen er sånne idiotiske konkurranser hvor vennene mine trygler om å vinne og skriver kleine historier, samt en haug reklame. Det er nesten bare skrytestatuser. Er lei. Har slettet alle bekjente og folk jeg ikke har kontakt med, det hjelper litt.

Anonymkode: 7315d...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, dere trenger ikke facebook for jobben eller øvrig kontakt med familie og venner. Holde på med hobbyer eller annet. Alt som facebook gjør finnes det andre metoder for å gjøre. 

Anonymkode: 1a74a...ba9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vurdert å deaktivere profilen i noen år, men nå sitter jeg i styret til treningsklubben min. Må følge med på nyheter og viktige meldinger, lage arrangementer, og være tilgjengelig.

Grunnen til at jeg ville slette brukeren var fordi jeg er dødslei av at halve loggen er sånne idiotiske konkurranser hvor vennene mine trygler om å vinne og skriver kleine historier, samt en haug reklame. Det er nesten bare skrytestatuser. Er lei. Har slettet alle bekjente og folk jeg ikke har kontakt med, det hjelper litt.

Anonymkode: 7315d...192

Tullball. Du trenger ikke facebook for å holde på med styrearbeid. Holder på med styrearbeid selv,det finnes gode kommunikasjonsmetoder som ikke involverer sosiale medier. 

Anonymkode: 1a74a...ba9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg kun facebook for å holde kontakten med venner og sider jeg følger.

Min bror har ikke facebook fordi han var lenge avhengig av det og følte hele tiden trangen til å oppdatere og ble påvirket av ''likes''. Så han slettet brukeren sin. Nå har han vært uten i noen år 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få informasjon fra idrettslag og skolen.

Anonymkode: 50eb5...04f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er spesielle folk som velger å ikke være på Facebook av forskjellige paranoide grunner. 

Anonymkode: 8101c...b8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tullball. Du trenger ikke facebook for å holde på med styrearbeid. Holder på med styrearbeid selv,det finnes gode kommunikasjonsmetoder som ikke involverer sosiale medier. 

Anonymkode: 1a74a...ba9

Det er sant, men alle medlemmer og resten av styret bruker facebook, og styret kommuniserer også i en facebookgruppe - så det blir kronglete hvis jeg alltid må få sms. 😅 Jeg får sms når jeg glemmer å bruke facebook, kan ta noen dager før jeg husker å logge inn. Men kan hende jeg deaktiverer meg allikevel. 😄

Anonymkode: 7315d...192

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant, men alle medlemmer og resten av styret bruker facebook, og styret kommuniserer også i en facebookgruppe - så det blir kronglete hvis jeg alltid må få sms. 😅 Jeg får sms når jeg glemmer å bruke facebook, kan ta noen dager før jeg husker å logge inn. Men kan hende jeg deaktiverer meg allikevel. 😄

Anonymkode: 7315d...192

For å slippe unna alt annet på Facebook kan du jo opprette en bruker til kun dette formålet. 

Jeg følte Facebook ble forstyrrende i hverdagen og tok mye tid sammenlagt per uke selvom jeg kun var inne i appen to ganger om dagen. Pga jobb måtte jeg ha Facebook da vi bruker det som markedsføring. Laget derfor en «jobb profil» hvor jeg kun følger og er venner med bedriftsiden, sjefen og kollegaer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folkens, dere trenger ikke facebook for jobben eller øvrig kontakt med familie og venner. Holde på med hobbyer eller annet. Alt som facebook gjør finnes det andre metoder for å gjøre. 

Anonymkode: 1a74a...ba9

Folk klager etter at de har slettet Facebook også da, for at de "ikke lenger er inkludert" i ditt og datt. Får ikke vite at fotballkampen til dattera er flyttet fra kl 16 til 15 på søndag, for eksempel. De som er arrangører og trenere gidder jo ikke gå rundt og huske de få som ikke gidder å ha Facebook, der alt sånt av info gis i gruppen for fotball-laget. De gir beskjeder på Facebook, og så går det i glemmeboka at moren til Frida ikke er medlem der og kunne trengt en separat melding sendt på sms.....

Bare nevnt som et eksempel. Det finnes hundrevis av grunner til at Facebook er kjekt å ha. Det er jo bare å legge ut minimalt med info om seg selv og ikke poste noe, så avslører man ikke stort, dersom det er det som er problemet (for mye deling).

Har en venninne med tre barn, og hun var nødt å melde seg på FB fordi absolutt alt av beskjeder og info ang idrettene alle barna hennes drev med, ble gitt der. Nyttet ikke holde seg utenfor, da gikk du glipp av alt.

Alle hobbygruppene der. Kontakt med gamle klassekamerater, eller studieforeningen fra universitetet. Kjøp og salg fra utallige grupper på Facebook, der når du ut til alle, inkl de lokalt, og får solgt ting kjempefort!

 

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...