Gå til innhold

Livet som trebarnsmamma <3


Fibonacci

Anbefalte innlegg

Gjest Verdande

Gratulerer med treåring! Håper dere fant på en gave til slutt, det kan være vanskelig til tider! :ler:

Deilig med avslappende pinse, kan være godt før avsluttningsinnspurten!

Urk, hus og alt som hører til er virkelig ikke et prosjekt man blir rik på. Det er så mye som kan gå i stykker :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk, Verdande! :klem: Han er ikke 3 år riktig ennå, men jeg tror det må bli noe med Lynet McQueen eller Paw Patrol :)

Avslutningene tar snart knekken på meg! Jeg er i siste innspurt på bok, har blitt skikkelig forkjøla og i kveld var det sommerfest for 5. trinn, på onsdag er det forestilling for hele 7. trinn og neste uke er det høytidelig sommeravslutning før de begynner på ungdomsskolen. Altså, WHAT? Det har ikke helt gått opp for meg at eldstemann snart er ungdomsskolegutt (og at minstemann snart begynner på stor avdeling). Vil bare bremse tida bittelitt, er det for mye forlangt?

 

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tenk, i dag har jeg en nyslått 3-åring og en fersk 11-åring! :nordvesta:

De ble vekket på senga med sang og gaver, og lillebror ble superglad for Paw Patrol-leker og Lynet McQueen-bil! Snuppa ønsket seg penger, og så fikk hun sjokolade og Vaiana-film :) 

Veldig snart sommerferie her, på torsdag drar vi til Kreta! Det skal bli så deilig. Sol og varme, bading, gresk mat, lavere puls ... Føler jeg har løpt fra det ene til det andre i flere måneder nå. Men stresset er ikke helt over ennå. Vi bestilte pass til lillebror forrige uke (sinnsykt lang ventetid på ordinært pass her), og det er ikke sikkert at det kommer fram før vi drar. I så fall må vi tilbringe halve dagen eller så på Polithuset for å skaffe nødpass ... Men vi får krysse fingrene for at det dukker opp i morgen tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takk, Verdande! :klem:

Vi hadde det superfint på Kreta! Det var utrolig varmt da vi kom dit (etter en lang reisedag med ordning av nødpass og diverse), 42 grader på det meste, men hetebølgen ga seg etter et par dager. Ja, og så blåste det voldsomt i noen dager også. Men vi leide bil og kjørte litt rundt og fikk likevel mer enn nok av avslappende strandtid. Leiligheten var knallfin, byen var akkurat passe stor, strendene var strøkne (krystallklart vann som jeg bare lengter tilbake til) og menneskene der nede var så gjestfrie og gode.

Vi var der i tolv dager før vi dro hjem, så var vi litt på hytta til mamma og pappa og deretter en uke på gården der mannen min har vokst opp, sammen med masse familie. Men vi fikk en veldig trist beskjed mens vi var der. Tanta til mannen, som jeg også har et nært forhold til, har fått akutt, aggressiv leukemi og har bare noen få uker igjen :cry3:

Hun er over åtti år, men hun har vært så sprek og oppegående og aktiv, så det er vanskelig å venne seg til tanken på at det nå snart skal være slutt. Tenker også masse på mannen hennes, som er ganske skral fra før og har hatt flere alvorlige episoder de siste åra. De bor i den byen jeg studerer i, og jeg pleier å besøke dem når jeg er på studiesamlinger, men det blir ingen besøk nå fordi hun er så sliten og har så vondt og knapt orker å ha den nærmeste familien der særlig lenge.

Men bortsett fra det har vi hatt mange fine sommerdager, altså. Båtturer, strandturer, utflukter og kos og grilling på gården. Barna (våre tre, tremenningene fra Trøndelag og nabojenta på gården) har lekt og badet konstant, jentene har sovet i telt og vært uatskillelige hele uka og gutta har fisket og spilt biljard, det var tårevåte avskjedsscener nå i helga. Skolebarna våre ble igjen på gården hos svigers en uke til mens jeg, mannen og lillebror dro hjem til jobb og barnehage igjen, og her er det uvant stille! Det har jo vært ganske livat i ferien, og selv om vi holder et annet tempo enn i hverdagen, er det likevel nok å gjøre når man er en familie på fem. Ferieukene har flydd raskere enn raskest, og jeg kjenner at jeg ikke helt klar for hardkjør igjen ...

 

 

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Barnas grandtante sovnet stille inn forrige torsdag, fire uker etter at diagnosen ble stilt. Hun var veldig dårlig i perioder, men hadde også dager der hun kunne komme hjem til familien sin og bli tatt vare på der. Jeg tror den siste tiden var ganske tøff, da, både for tante og for hennes nærmeste. Begravelsen er neste torsdag, da blir de to eldste med mens lillebror er i barnehagen. Tror det er den beste løsningen for alle ...

Ellers er hverdagen her igjen, skolen starta i går (og minstemann skulle ha begynt på stor avdeling i barnehagen, men fikk feber på onsdag). Eldstemann har begynt på ungdomsskolen! Han har vokst så voldsomt i det siste, spesielt i sommer. Det er ingen tvil om at han har blitt ungdom, nei! Snuppa har begynt i 6. klasse, hun er sitt vanlige jeg, med en blanding av veslevoksenhet, tenåringsfakter og barnslige innfall. Mer harmonisk er hun i hvert fall, selv om hun er vimsete og glemsom så det holder.

Vi hadde en veldig fin fjelltur før skolestart, da! Tok fri de to planleggingsdagene og lånte hytta til svigers. Foreldrene mine ble også med 3 av dagene, det var kjempekoselig. Vi gikk turer, fisket litt, lekte, spilte spill, lagde mat og slappet av masse. Men ryggen og bekkenet mitt krangler fælt om dagen, så jeg skal begynne å gå til fysioterapeut igjen. Få trent opp dette rakleverket av en kropp!

Det var litt om de siste ukene her hos oss ... Nå er det snart helg, og det skal være gatefest på lørdag. Ellers er det nok å gjøre i hus og hage. Håper bare lillebror blir feberfri i løpet av helga, så han kan dra i barnehagen på mandag!

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

På tide å skrive litt igjen, kanskje? Jeg føler at jeg har fått litt nye krefter nå som vi har gått inn i september og høsten er her. Er klar til å starte studiene igjen (første studiesamling er neste uke), jobber som bare det (takknemlig for å ha opptil flere prosjekter!) og har det fint. Tja, bortsett fra en forkjølelse som har herjet den siste uka, både mannen min og jeg har hosta i kor. Men vi er på bedringens vei, og nå er det straks helg. Skal forhåndsstemme etterpå, og må ordne noen bursdagsgaver. I morgen skal vi forresten på kino med lillebror og se Biler 3! Gleder oss masse :hoppe:

God helg til dere som stikker innom :klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg :) Høsten føles som den kom for tidlig. Allerede gule blader på trær og bakken. Gøy med kino, gleder meg til det blir aktuelt med snuppa vår også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk, malicious! :klem: Jeg følger spent med deg for tida!

Jeg glemmer denne dagboka i lange perioder av gangen, så jeg må bare si unnskyld til de som evt. fortsatt stikker innom! Det ble noen travle uker før høstferien, med flere jobbinnspurter på rad, men forrige onsdag tok vi jaggu meg en liten høsttur til Tallinn, bare mannen og jeg! Barna var hos svigers og koste seg maks. Og det gjorde vi, også. Det var så deilig med en sånn kjærestetur, altfor lenge siden sist - og vi fikk virkelig ladet batteriene. Tok ting i vårt tempo, tulla, tøysa, spiste god mat og nøt god drikke, var ordentlig kjærester, ikke bare "samarbeidspartnere som møter hverandre i døra", slik det ofte føles i hverdagen når den ene skal ditt og den andre skal datt. Nå har vi for lengst krasjlanda i virkeligheten, med jobb og skole og barnehage og møter og trening og tannlegetimer ... Men det er nå greit, det også. Jeg føler ikke at vi stresser altfor mye, det blir vel verre i førjulstida og til våren, når jeg skal ha 2. praksisperiode og skrive utviklingsoppgave. Har valgt tema (tror jeg) og holder på å snevre inn en problemstilling som kan være interessant. Det er vel derfor jeg sitter her og skravler på KG (prokrastinering lenge leve ...) :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig med kjærestetur, det kunne vi også ha trengt, men det ser ut til at vi er noe sent ute med det :P 

Jeg synes hverdagen er hektisk med èn unge, og forstår ikke hvordan du klarer det med klanen din, altså! Supermom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Malicious: Føler meg sjelden som noen supermom, men takk for det! :klem: Og gratulerer med baby!

Uæææhh, i dag er jeg mamma til en tenåring! :bond: Eldstemann fyller tretten år, det er jo ganske stort, og jeg fatter ikke hvor tida blir av - det er en utbrukt klisjé, men åh, så sant!

Vi hadde stort familieselskap i går, og i dag ble han vekket på senga med gaver og litt sjokolade. Og på lørdag blir det kinobursdag med gutta fra klassen :)

 

Endret av La Traviata
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott da! Gratulerer med tenåring i hus! Håper det blir vellykka kinobursdag også. 

Ja, tida går så fort for alle... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenåring - wow!

Det må føles spesielt for hu mor - så lenge siden du fikk ditt første barn, liksom!

Regner med at han var godt fornøyd med feiringen sin? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Tusen takk for det, Millimani og malicious! Han var kjempefornøyd, fikk mye penger i gave og har nå kjøpt seg egen iPhone. Kinobursdagen ble også veldig bra!

... og beklager at jeg ikke har vært her på leeenge. Jeg har hatt planer om å oppdatere, men så har det forsvunnet i jobb, studier, familieliv, stress og mas og ... ja, dere vet. Nå er det desember, så vi kan legge julestria oppå toppen der også, hehe. Jeg lever, vi har det bra, lillebror er herlig om dagen, har fått dilla på å synge. Og så mange sanger han kan! De bare triller ut en etter en. Han har veldig bra språk, kommer med så veslevoksne uttrykk innimellom at jeg bare må le. Denne alderen er så fin!

Adventstida er allerede tjoka full av planer, jeg har kjøpt ca. 2 julegaver og mangler en hel haug. Jobber med en diger oversettelse akkurat nå, skal på studiesamling neste uke og så er det bare noen små uker til jul! Kommer antakelig til å bryte sammen i en gråtende haug lille julaften med null ting på stell. Men det går vel på et vis.

I kveld skal jeg og mannen på juleshow i Oslo! Det er kusina mi som spiller sammen med 3 andre på Chat Noir, så vi fikk gratisbilletter. Skal bli veldig gøy, og resten av helga går med til juleverksted, pepperkakebaking, julegrantenning i sentrum og litt av hvert av adventskos. God helg! :) 

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

2 dager til jul, og her er sånn cirka status i La Traviata-heimen: Huset og juletreet er pynta, de alle fleste gavene er i boks, skolebarna tok juleferie i går, og i dag er siste arbeidsdag før jul for meg og mannen. Heldigvis! (Prøver å fortrenge at jeg må jobbe som pokker i romjula ... lalala ...). Vi er ferdige med alle juleavslutninger, konserter og arrangementer, har bakt fire slag, kokt karameller og pynta pepperkakehus, rukket å feire bursdagen min som var midt i adventstida og vært på Luciafeiring i barnehagen. Fikk verdens beste bursdagsgave også; vi har stått på venteliste for sibirkatt i et halvt år, og på bursdagen min fikk jeg beskjed om at vi skal få kattunge i februar! :nordvesta:Det er en allergivennlig katt, helt nydelig rase som kan minne om norsk skogkatt. Langhårete, store og flotte. Skal hilse på kullet 6. januar og velge hvilken kattunge vi skal ha :catmilk:

Gleder meg sånn til julefreden senker seg sent lille julaften eller noe sånt ... Det går i hundre og førti sånn ellers. MÅ prøve å roe litt ned. Har også vært syk denne uka, så juleferien bør brukes til å hente seg inn litt.

RIKTIG GOD JUL! :tree:

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny katt! Det er så godt selskap, jeg har selv en skogskatt på 12 år :) Det er jo en flott bursdagsgave, og absolutt noe å glede seg til! :catmilk:

Det er godt med juleferie :) I dag er julepynten kommet fram her, krumkakene er bakt og leiligheten vasket. Julemusikken kom fram med adventen, men i dag er adventspynt erstattet med julepynt :) 

Goood jul! :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Takk, Millimani! Håper du hadde en fin jul! :) 

Godt nytt år, dere! :klem: Vi har kost oss masse med familien i jula, både her hjemme og i hjembyen til mannen min. Jeg jobbet i romjula, men de andre hadde fri og late dager. Nyttårsaften tilbrakte vi hos ei venninne, der vi spiste andebryst til middag og hadde sjokoladefondue til dessert. Nam nam! Vi la lillebror til å sove omtrent til vanlig tid, og gikk ut ved midnatt for å se på raketter og tenne stjerneskudd. Overnattet der og tok det veldig med ro 1. nyttårsdag ... Men nå er det fullt kjør igjen. Jobb, skole, barnehage. Har en oversettelse som skal leveres om noen uker, prosjektskissen til utviklingsoppgaven skal inn i løpet av helga, og i slutten av januar skal jeg ut i praksis igjen. Men i morgen skal vi besøke kattungene og velge hvilken av dem som skal bli vår :hjerte: Gleder meg, det skal bli så herlig. Vi blir ikke enige om navn, da :fnise: Hvis vi får jente, blir det i hvert fall drakamp. Litt enklere med gutt.

I går ettermiddag så vi forresten Star Wars sammen med eldstemann. Den var jo knallbra! En av de beste Star Wars-filmene jeg har sett. Sterkt å se Carrie Fisher på lerretet igjen. Og Mark Hamill var virkelig god. Elsker de fleste nye rollefigurene også. Og så tror jeg at jeg ønsker meg en porg :ler: 

God helg til dere som er innom!

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Nå har jeg virkelig forsømt dagboka mi, ingen innlegg siden januar?? :sjokkbla:

Kort fortalt om de siste månedene:
1) Jeg leverte en diger oversettelse i slutten av januar, og boka er ute i disse dager! :)
2) Jeg hadde en kjempefin praksisperiode på en lokal ungdomsskole (8. trinn) og har fått godkjent den med flotte skussmål fra praksislærer.
3) Vi tilbrakte påskeferien i California, og hadde verdens beste tur! Hektisk, men ikke for hektisk - akkurat passe, egentlig. Men vi MÅ nok tilbake dit om noen år for å se og oppleve mer!
4) For tiden skriver jeg utviklingsoppgave på PPU og er suuuuperstressa fordi fristen nærmer seg litt for raskt ... Ikke minst ligger eksamensdagen der og truer i horisonten.

Ellers er lillebror en herlig skravlebøtte som elsker å synge, leke med biler, pusle og perle. Plutselig kunne han alle tallene og noen bokstaver også! Han har hverken lært det i barnehagen eller her hjemme, så akkurat det er et lite mysterium :ler: 

Vi har forresten lagd ferdig det nye ungdomsrommet til storebror, sånn at minsten kunne flytte inn på det gamle rommet hans. Nå har vi altså endelig soverommet vårt for oss selv! Jeg nyter å kunne lese på senga igjen.

Og sist, men ikke minst: Vi har fått katt! En nydelig sibirkatt som er både kosete og leken (og bittelitt rampete). Hun gjør familielivet enda morsommere, lillebror er overbegeistret (og det er vi andre også)!

Mer kommer jeg ikke på for øyeblikket, men dagene går som vanlig i et litt for raskt tempo - nå i helga skal mannen reise til Frankrike med jobben, jeg skal helst skrive 5-6 sider på oppgaven før mandag og neste uke er det ny studiesamling på PPU, den siste før eksamen. Det gjelder å puuuste litt mellom slagene ... Og få uvurderlig hjelp av snille besteforeldre.

Hvis noen av dere gamle lesere fortsatt er innom dagboka mi, så håper jeg dere har det bra og koser dere med flott vårvær! :klem: 

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva, California?? Maks sjalu - høres jo helt fantastisk ut!

Katt er så koselig, har vokst opp med katt og gleder meg til dagen vi også kan få oss en liten en. Det blir nok noen år til. Liker barna og kose og stelle med pus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Malicious :klem: Ja, California var fantastisk - så mye å se og gjøre! Jetlag´en er skikkelig slitsom, da, men det er verdt det.

Barna er veldig glad i å leke og kose med pusen, storesøster har et spesielt bånd til henne siden hun var med på å besøke kattungene og velge henne ut, men eldstemann er veldig ivrig han også. Lillebror pleier å gå bort til pus og si "Skal vi leke sammen?" og vifte med leker osv. Han er så søt, altså. :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...