Gå til innhold

Livet som trebarnsmamma <3


Fibonacci

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tusen takk, Verdande! :klem: 

Hadde møte med praksislæreren min i dag, og i morgen tidlig begynner jeg for fullt (bare observasjon den første uka, da, men så braker det løs allerede neste mandag, da skal jeg starte å undervise)!

Ellers så har jeg levert en gigaoversettelse i dag. Trodde fader meg aldri jeg skulle bli ferdig, jeg har sittet både dag og natt med det. Sov kanskje halvannen time i natt, så jeg gikk og la meg rett etter middag og er selvsagt lys våken nå klokka halv 3 om natta. Sånn går det når man snur døgnet! Det var sinnssykt godt å få sendt det av gårde da, boka ble på over 77 000 ord, det heftigste jeg har gjort hittil som oversetter. Sendte også en svær faktura, betalinga blir heldigvis god! Jeg er rimelig skrapa for tida, så de pengene kommer veldig godt med. Når lønna kommer, skal jeg bestille meg frisørtime og time hos optiker. Jeg har jo merka en stund at jeg trenger nye briller, men har ikke fått gjort noe med det. Og så har jeg veldig lyst på ny vinterjakke! Noen som har tips?

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Puh! Disse første ukene i praksis har vært intense, utrolig morsomme, lærerike og fullstendig utmattende! Jeg har hatt 8 undervisningstimer denne uka, og det har jo gått bedre enn frykta (jeg var vel litt redd for å bare krasje totalt og ikke ha styring på noen ting). Men tilbakemeldingene har vært gode! En av de beste var i forbindelse med en naturfagtime på yrkesfag på tirsdag, der praksislæreren min sa at hun aldri hadde sett visse elever jobbe så bra og være så ivrige før :) De skulle tegne omriss av hverandre på plakater og lime på de ulike delene av fordøyelsessystemet etterpå. Og alle var med! (Dette er en klasse som er kjent for diverse problemer, og hvor læreren nå helt har gitt opp tavleundervisning).

I dag har jeg fri, for det er OD-dag. Veldig deilig å ta det med ro og bare føre logg og planlegge ting i ro og mak. Har også vært i banken og ordnet med ny bankkonto til eldstemann, gått meg en liten tur og gjort unna noe husarbeid. I morgen blir det også hjemmedag, for ungene har planleggingsdag på skolen og i barnehagen, og jeg har fått fri fra praksisen (skulle hatt 2 timer naturfag med påbygg, men jeg får mange nok timer likevel) fordi mannen skal holde foredrag på en konferanse. Forresten så skal han kanskje - ja, mest sannsynlig - til San Diego til neste år, også! Men jeg vet ikke om jeg får vært med denne gangen. Må se litt på studieplanen. Det som ser ut til å bli noe av, er i hvert fall en jentetur til London for meg og snuppa, sammen med svigermor, niesa vår og svigerinna mi! Vi skal blant annet se Mamma Mia :nigo:

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er det en stund siden forrige oppdatering. Praksisen går fint. Jeg trives så godt i lærerrollen! Har rukket å bli ganske godt kjent med elevene, og blitt glad i dem. Neste uke er praksisperioden over, og jeg vet at jeg kommer til å savne både elevene og resten av lærerstaben på skolen. Samtidig er det jo veldig hektisk, jeg skjønner ikke hvordan lærere rekker over alt de skal gjøre.

Hadde en veldig skummel opplevelse i går ettermiddag. Ble påkjørt bakfra i en tunnel på vei hjem fra skolen, i forbindelsen med at vi måtte bremse opp for en ambulanse med fullt blålys som kom i motsatt retning. Tre biler var involvert, bakerste bil har tatt på seg skylden. Det går etter forholdene bra, men jeg slo bakhodet i nakkestøtten og har en del hodepine. Og så er jeg nok litt i sjokk fortsatt. Ikke helt meg selv. Fikk sykmelding på legevakta og tror jeg må bruke den ut morgendagen. Tankene svirrer hele tiden. Det kunne jo ha gått så mye verre. Barna kunne ha sittet i baksetet. Jeg måtte klemme litt ekstra på dem i går kveld og i dag. Herregud, livet kan forandre seg totalt på noen få sekunder. Det har jo gått bra, ingen nakkesleng og sånt, mest materielle skader, men hva hvis ...? Nei, det nytter ikke å tenke på det. :sukk:

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bare helt supert å være lærer! Og nå er jeg faktisk ferdig med praksisen min :hoppendeglad:

Siden jeg var borte et par dager pga kollisjonen og ettervirkninger av den, må jeg tilbake for noen få undervisningstimer om to uker, men bortsett fra det er jeg i mål! Hadde mine siste timer med den ene klassen min i går, og det var så trist å si ha det til dem. Har blitt så glad i elevene 'mine'. De er så søte. Syntes det var trist at jeg ikke skulle være der mer, og ga meg så mange fine tilbakemeldinger. Selv den ultravanskelige yrkesfagklassen har krøpet inn i hjertet mitt. Mange elever som sliter med diverse, og som har åpnet seg litt opp for meg. Jeg brenner litt ekstra for dem, merker jeg. De får så mye tyn. Samtidig er det en skikkelig utfordring å legge til rette for god læring i den klassen.

Jeg var så sliten i går kveld, etter full fagdag i naturfag med VG1-klassen. Vi serverte dem sunn julelunsj, som ledd i oppstart til temaet 'Maten vi lever av', og det var så koselig. Fikk kjørt en runde Kahoot også, moro! Men etter non-stop opplegg fra halv 9 til halv 3, var jeg helt ferdig! Det var bare så vidt jeg greide å få ferdig julekalenderne til ungene, men de var jo overlykkelige i dag morges!

Nå er jeg litt utlada her jeg sitter. Har vært hos kiropraktoren i dag, han kjente spesielt etter i nakken pga ulykken, men det ser ikke så aller verst ut. Nå prøver jeg å få unna diverse gjøremål som har hopa seg opp under praksisen. Har jo brukt de fleste kveldene på å planlegge undervisning. Huset trenger et tak, men det får bli i morgen ... Nå skal vi snart ha et møte med skolen, og så skal lillebror og jeg på den siste svømmetimen hans før jul. Da får de diplom og pepperkaker, tenker det blir populært :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Endelig fredag!

Denne uka har vi hatt studiesamling på PPU, den siste for i år! Og siden den ene foreleseren vår ble syk, fikk vi studiedag i dag for å jobbe med didaktikkoppgaven. Sto fritt til å disponere tida selv - enten sitte hjemme eller ha tilgang på et rom på høgskolen. Jeg ble naturlig nok hjemme, kjekt å slippe den lange reiseveien. Ikke har vi fått tilbake bilen fra verksted heller, skadene var en del større enn det som syntes på utsiden... Leiebilen vår er en Yaris hybrid, veldig fin i seg selv, men den har jo ikke plass til lillebrors vogn. Og den bruker vi jo fortsatt en del (mannen triller ham til barnehagen om morgenen fordi jeg stort sett har bilen). Håper vi får den tilbake neste uke, altså.

Ellers ligger jeg som vanlig litt etter med juleforberedelser, mangler cirka halvparten av gavene, men skal få unna en god del i ettermiddag. I helga blir det konfekt- og marsipanverksted sammen med en god venninne, kan jo ikke bryte en tradisjon vi har hatt i over 15 år! Ungene blir naturligvis med (se opp for klin og søl og tjuvsmaking!), vi skal høre på julemusikk og kose oss skikkelig mens mannen stikker av gårde på julebord med jobben. Selv får jeg ta en liten skål for meg selv i enkeltmannsforetaket mitt i kveld, hadde jeg tenkt :fnise: Nytt oppdrag er på vei, jeg sitter egentlig bare og venter på å se nærmere på det. I mellomtiden prøver jeg å skrive disposisjon og problemstilling for de to PPU-oppgavene vi må levere i januar. Begynner vel å nærme meg noe vettugt, men synes det er vanskelig å snevre det inn og få det konkret samtidig som jeg drar inn mye teori.

Riktig god helg til dere som er innom! :klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg til deg, La Traviata :) 

Jeg gjorde ferdig de siste julegavene i går, det er en herlig følelse! Du har en god anledning til å skåle for deg selv i kveld :kristin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er det vel på tide med en oppdatering! Jula nærmer seg med stormskritt, og jeg tror jeg er ferdig også, faktisk ... Gavene er klare, julematen er kjøpt inn, i går pynta vi juletreet og kokte karameller. Mangler å stryke juleduker, vaske gulvene og litt sånt. Nytter ikke å gjøre rent før rett før jula ringes inn :ler: Med tre unger og et dryssende juletre blir det ille igjen på et halvt blunk.

Har endelig kommet litt i gang med den ene skoleoppgaven min. Funnet problemstilling og begynt å skrive. Skal jobbe litt med den i romjula også, den skal leveres 9. januar. Den andre oppgaven skal inn 20. januar, så det blir noen travle uker. Oppgavene er ikke så fryktelig store, men de krever en del likevel.

I dag er det en måned siden kollisjonen. Må til min store sorg innse at hodet og nakken ikke er helt som før, til tross for hyppige kiropraktorbesøk. Har mye vondt, er stiv og øm i musklene og har også hatt mer migrene den siste tida. Var dårlig hele lørdagen. Lå og spydde minst 10 ganger før det verste var over. Dette bringer tilbake noen meget stygge minner fra den tida da jeg var kronisk syk med migrene. Kjenner at det gjør meg veldig trist og fortvila, blir urolig for at det skal komme tilbake og overta hverdagen min igjen. Men skal ikke la redselen styre meg. Får ta tida til hjelp og håpe det beste.

Ønsker alle som er innom denne dagboka en riktig god og fredelig jul med kjære og nære! :hjerte:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, håper hodet og nakken snart blir bra igjen, og at kiropraktor hjelper! Migrene er heller ikke bra. Håper du slipper mer av den, og at det blir en rolig og god jul :) Nei, de redde tankene dine må du skyve vekk, masse annet koselig å fokusere på i dagene som kommer nå :nisse: :tree:

Lykke til med skole-arbeidet også! Si fra hvis du trenger en korrekturleser ;) God jul til deg også :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det, Millimani og MissStiles! Håper dere har hatt en fin jul! :klem:

Det ble en travel, men koselig julefeiring her, masse god mat, hyggelig selskap og flotte gaver. Litt følge av sykdom ble det riktignok, lillebror fikk feber to dager før jul, feira jul med 40 i feber, og var ganske slapp og sliten stakkars. Men han koste seg med nissebesøk og gaver :) Mannen ble også sylte forkjøla like før jul, og hosta seg gjennom juleferien. Vi har vært en del på farten, men fikk i hvert fall halvannen rolig romjulsdag i mannens hjemby før vi dro hjem. Var på kino med ungene og så 'Dyrene i Hakkebakkeskogen' - anbefales!

I går og i dag jobber mannen min, lillebror er i barnehagen og jeg jobber på spreng med skoleoppgaven. Har skrevet ca. halvparten nå, og er fornøyd med det! På nyåret begynner jeg med ny oversettelse, så da blir det jobbing fra morgen til kveld. Nyter fortsatt at vi har ganske stille og rolige romjulsdager.

I morgen får vi familien min og ei god venninne på nyttårsmiddag, så det blir litt å styre med! Blir koselig da, skal bl.a. lage pinnekjøtt av reinsdyr (aner ikke hvordan det smaker!) og for desserten tenkte vi å sette fram sjokoladefontenen til dypping av diverse frukt og godsaker.

Ønsker alle som er innom et knakende godt nytt år! :nordvesta:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk det samme, MissStiles! :klem:

Da var det jaggu meg blitt 2017! Vi hadde en veldig fin nyttårsaften, en superrolig 1. nyttårsdag ... og så braket det løs. Denne uka har bare vært lang og slitsom! Det har dukket opp så mange kjedelige greier, som egentlig ikke er så ille hver for seg, men når alt kommer på en gang, føles det ganske kjipt. Så fikk storesøster feber tirsdag kveld, og har ligget med noe som minner om influensa i mange dager. I natt fikk lillebror falsk krupp også, det husker jeg at storesøster hadde som liten, men det er så lenge siden at jeg ikke husker alt. Vi pakket ham inn og satt ved åpent vindu til det gikk over, og i dag har han stort sett bare hostet. Men han vil ikke sove! Har prøvd og prøvd, til ingen nytte. I stad fikk han også noe av den samme hvesingen og bjeffehosten tilbake, og så ga det seg igjen. Er sånn i tvil om vi burde dra til legen (eller legevakt da, siden det er helg). Jeg sitter med innspurt på fagdidaktikk-oppgaven og føler at alt går i dass ... Jadda, januar er fine saker.

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som begynte som falsk krupp hos lillebror, fortsatte med feber og hoste i flere dager, så her har vi hatt sykt barn fram til i dag. Og så har han plutselig begynt å hoppe over dagsovingen! Jeg vet ikke om det er for godt, men han har i hvert fall ikke sovet på dagtid siden mandag (og da var det bare en liten stund, normalt sover han i 2 timer på formiddagen). Jeg fikk uansett levert didaktikkoppgaven, nå sitter jeg her med en ny oppgave i pedagogikk som skal leveres neste fredag. Måtte alle holde seg friske framover!

I går var forresten storesøster på sin første gitartime :) Hun fikk juniorgitar til jul, og har nå begynt med undervisning på Kulturskolen. Hun synes det er veldig gøy, og vi håper det fortsetter sånn! I kveld skal det være ABBA-fest på skolen, klassetrinnet hennes skal kle seg i 70-tallsklær og framføre masse ABBA-sanger. Det kommer til å bli kjempegøy! Lillebror var så søt her i går. Snuppa skulle teste kostymet sitt og gikk rundt i oransje, blomstrete kjole og snerten hatt, og lillebror ville også kle seg ut :rodmer: Han kommer nok til å elske karnevalstiden i februar!

Har vært hos kiropraktoren i dag, for en gangs skyld følte jeg meg ikke mørbanka etterpå ... og har ikke vondt i hodet! Kryss i taket. Kanskje det verste begynner å gi seg? Det er lov å håpe i hvert fall. Har følt meg sånn på felgen i så mange uker nå. Kobler av innimellom med å se på Skam, da, det er jo så bra! Jeg har ikke sett det før, så jeg sluker sesong 1 - 3 for tida. Elsker det!

I helga skal vi prøve å få til en skøytetur og komme oss på kino med eldstemann for å se Rogue One. Gleder meg masse, det er jo et must for oss Star Wars-elskere. :nigo:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den siste uka oppsummert:

- pedagogikkoppgave levert!!

- ny studiesamling på Høgskolen

- blitt forkjøla

- er i gang med nytt oversetteroppdrag!

- blir skikkelig deppa av Donald Trump

- synes vinteren er kjip (og ikke er det snø engang) ... men vi koser oss med felles lesestund for hele familien hver kveld!

Nå må jeg lese litt sosiokulturell læringsteori. :raudruss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jadda!

Ny uke med syk lillebror, det starta på søndag og ga seg i går. Høy feber, snørr og hoste for n´te gang i vinter. Men nå skal alt bli så mye bedre, for det er ny måned, februar svisjer over i mars før vi vet ordet av det, og så er det VÅR! :mrgreen:

I dag har forresten jeg og mannen vært kjærester i 21 år. Det er halve livet mitt, det! Skal ut og feire litt i helga, vi skal nemlig på besøk til svigers og får barnevakt lørdag kveld. Gleder meg! :nordvesta:

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdande

Uff, det er tøffe tider med barnehagebarn for mange! :daane:

Gratulerer! :strix: Så koselig! Håper dere finner dere noe godt å spise da :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...